loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 171 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

ته‌ڵاق

له‌ ڕوانگه‌ي ديني پيرۆزي ئيسلامه‌وه‌، ته‌ڵاق و دابڕاني ژن و مێرد کرده‌وه‌يه‌کي شه‌رعي و ئيزن پێ دراوه‌، به‌ڵام سه‌ره‌ڕاي ئه‌وه‌ش له‌ بابه‌ت و گێڕانه‌وه‌ ئاييني يه‌کانمان دا وه‌کوو ئاکارێک باسي لێ کراوه‌ که‌ بوغز و هه‌نيسک و خه‌مباري به‌ دواي خۆي دا دێنێ.

سه باره‌ت به‌م بابه‌ته‌ ئيمام سادق دروود و سڵاوي خواي لێ بێت فه‌رموويه‌تي:( زه‌واج بکه‌ن و ته‌ڵاق مه‌ده‌ن، چوونکو له‌ ڕووداني ته‌ڵاق، عه‌رشي خودا ده‌له‌رزێ).

هه‌روه‌ها له‌ شوێنێکي تردا هه‌ر له‌ سه‌ر ئه‌م بابه‌ته‌ فه‌رموويه‌تي: ( خودا ئه‌و ماڵانه‌ي خۆش ده‌وێ وا تياياندا زه‌ماون ئه‌کرێت، نه‌ک ئه‌و ماڵانه‌ که‌ تياياندا ته‌ڵاق ڕوو ئه‌دات.)

له‌ ڕوانگه‌ي ديني پيرۆزي ئيسلامه‌وه‌، ته‌ڵاق و دابڕاني ژن و مێرد کرده‌وه‌يه‌کي شه‌رعي و ئيزن پێ دراوه‌، به‌ڵام سه‌ره‌ڕاي ئه‌وه‌ش له‌ بابه‌ت و گێڕانه‌وه‌ ئاييني يه‌کانمان دا وه‌کوو ئاکارێک باسي لێ کراوه‌ که‌ بوغز و هه‌نيسک و خه‌مباري به‌ دواي خۆي دا دێنێ.

دياره‌ باس و بابه‌تي گرنگ و هه‌ستياري زه‌واج و ژياني هاوبه‌ش، وه‌کوو گۆڕيني جل و به‌رگ و پێڵاو و شتي لاوه‌کي ژيان نييه‌ که‌ بمانه‌وێ زۆر به‌ هاساني گۆڕيني به‌ سه‌ردا بێنين. زه‌واج به‌ڵێني و په‌يمانێکي پيرۆزه‌ و پێوه‌ندي مه‌عنه‌وي و ده‌رووني دوو ئينسان به‌ دواي خۆي دا دێنێ. له‌م په‌يمانه‌دا ژن و مێرد به‌ڵێني به‌ يه‌کتر ئه‌ده‌ن که‌ تا کۆتايي ته‌مه‌نيان يار و موونس و پاڵپشتي يه‌کتر بن. له‌ ڕاستي دا به‌ پاڵپشتي و متمانه‌ي ئه‌م په‌يمانه‌ پيرۆز و به‌رزه‌يه‌ که‌ کچ ماڵي باوک به‌ جێ دێڵێ و به‌ يه‌ک دونيا هيوا و ئاره‌زوو ڕوو له‌ ماڵي ميرد ئه‌کات. هه‌روه‌ها به‌ پاڵپشتي و متمانه‌ي ئه‌م په‌يمانه‌، پياو خه‌رج و مه‌سره‌في زه‌ماوه‌ن و زه‌واج ئه‌دات و شه‌ووڕۆژ بۆ حه‌سانه‌وه‌ي بنه‌ماڵه‌ هه‌وڵ ئه‌دات.

به‌ داخه‌وه‌ له‌ ساڵاني ڕابردوودا ڕێژه‌ي ته‌ڵاق و دابڕان له‌ ناو بنه‌ماڵاکان و به‌ تايبه‌ت له‌ ناو ئه‌و هاوسه‌رانه‌دا وا تازه‌ ده‌ستيان به‌ ژياني هاوبه‌ش کردووه‌،چووه‌ته‌ سه‌ره‌وه‌. دياره‌ ته‌واوي ئه‌م ته‌ڵاقانه‌ له‌ سه‌ر بنه‌ماي بڕيارێکي ژيرانه‌ و پێويست نين و زۆر جار ژن و مێرد به‌ هاساني و به‌ بيانووي زۆر منداڵانه‌ و کێشه‌ي زۆر بچووک له‌ يه‌کتر جيا ده‌بنه‌وه‌.

که‌ وايه‌ به‌رله‌وه‌ي ته‌ڵاق بۆ کۆتايي ههێنان به‌ ژياني هاوبه‌ش هه‌ڵبژێرين، جارێکي تر به‌ بابه‌ته‌که‌دا ڕۆ بچين و له‌ بيرمان نه‌چێت که‌ پێغه‌مبه‌ري گه‌ وره‌ي ئيسلام حه‌زره‌تي محه‌مه‌د دروود و سڵاوي خواي له‌سه‌ر بێ، فه‌رموويه‌تي: (جيبره‌ئيل هێنده‌ به‌ به‌رزي له‌ لاي من باسي ژناني کرد که‌ به‌و ئاکامه‌ گه‌يشتم جيا له‌ بابه‌تي زيناح، قه‌ت نابێ تاڵاق بدرێن).

سه رچاوه ي:ماڵەپەڕي ڕووناک

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 216 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)
به گزارش خبر نگار سولاکان نیوز -دعوایی بین فامیلهای سولاکانی در مورخه ۱۱/۱۲/۱۳۹۱، لقمان پسر مامه عثمان و خبات پسر لاله عطا انجام شد . امیدوارم به آشتی ختم شود و دیگران از آن عبرت بگیرند.مترجم سیدخلیل مرتضوی /سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN .
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 159 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

جنبش سمبولیسم


سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقیم و نه از راه تشبیه آشکار آن ها به تصویرهای عینی و ملموس بلکه از طریق اشاره به چگونگی آن ها و استفاده از نماد بی توضیح برای ایجاد آن افکار و عواطف در ذهن خواننده است .

جنبش سمبولیسم

مقدمه:

سمبول در اصل کلمه ای یونانی است . اما در ادبیات گاه به معنای استفاده از استعاره های پیاپی و پوشیده اطلاق می شود . هگل می گوید : سمبول بنا به طبیعتش اساسا مبهم و چند پهلوست به همین دلیل گاه رابطه ای بین نشانه و مدلول ممکن است بسیار دور باشد . سمبول انسان را به یک معنی مخفی دعوت می کند و آن چیز مخفی می تواند یک چیز از دست رفته یا ممنوعه باشد .این جنبش در فرانسه رونق یافت .

تعریف واژه سمبولیسم

سمبولیسم در واقع توصیف هر شیوه ی بیان که به جای اشاره مستقیم به موضوعی ، آن را غیر مستقیم با کمک موضوع دیگر بیان می کند . این واژه به عنوان یک اصطلاح ادبی، گستره ی محدودی را در بر می گیرد . می توان گفت سمبولیسم تنها نشاندن یک مضمون به جای دیگری نیست بلکه به کار بردن تصاویر عینی و ملموس برای بیان افکار و عواطف انتزاعی است .

در نتیجه سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقیم و نه از راه تشبیه آشکار آن ها به تصویرهای عینی و ملموس بلکه از طریق اشاره به چگونگی آن ها و استفاده از نماد بی توضیح برای ایجاد آن افکار و عواطف در ذهن خواننده است .

این جنبش به دو جنبه سمبولیست انسانی و فرارونده تقسیم می شود :

1 – سمبولیست انسانی: در این نوع سمبول به زمینه انسانی محدود می شود.

2 – سمبولیست فرارونده: در این نوع جنبه تصاویر عینی به عنوان نمادهایی به کار گرفته می شود که نماینده اندیشه و احساس محدود شاعر نیست بلکه جنبه ی جهانی گسترده ، عام و آرمانی دارد.

از بزرگان جنبش سمبولیک می توان به بودلر ، مالارمه ، ورلن و رمبو اشاره نمود .

بودلر

سمبولیست ها واقعیت را برداشت های دوگانه ای می دانند که واقعیت چیزی جز نمای ظاهری نیست که در پس آن جهان تصورات و عواطف شاعر یا جهان آرمانی ( آرزوی شاعر ) پنهان شده است .

از دیدگاه بودلر برداشت های حسی فقط در حس محدود نمی شود . بلکه می تواند بیانگر اندیشه و احساس هایی از فقر، فساد ، غنا یا پیروزی باشد .

اشیا تنها شی نیستند ، نمادهایی از شکل های آرمانی اند که در پشت آن ها پنهان اند . این دیدگاه بودلر را می توان را می توان در اشعار او همخوانی ها ، هارمونی شامگاه و گلهای بدی دید . وجود دو نوع جنبه سمبولیسم انسانی و فرارونده در اشعار بودلر وجود دارد .

بودلر با آوردن توصیف های نمادین از دنیای واقعیت می گریزد . شاید بتوان گفت در ورای این دنیای واقعی دومی را برای خود و خواننده خلق می کند .

ورلن

پل ورلن یک نسل بعد از بودلر به دنیا آمد و در زمان اوج شهرتش در اشعار بودلر تأثیر پذیرفت . می توان گفت خلق و خو و ویژگی روانی اش به وی بی شباهت نبود .

در نظم زندگی ورلن نوسان دائمی میان دردناک ترین درماندگی و درخشانترین خوشبختی ها به چشم می خورد . آن چه که ورلن از بودلر تأثیر پذیرفت بیشتر القای حس بود و نه توصیفات وی . به همین دلیل در شیوه کار خود از نماد بیرونی که با احساس درونی او همخوانی دارد استمداد جست .

از اشعار او می توان به شعر قو ، شعر سارتونی ، سرود خوش ، ترانه های بی کلام اشاره نمود . بهترین اشعار او ترانه های پاییز ، خورشید های شامگاهی ، آسمان ، بالای بام است که از شیوه ی سمبولیسم انسانی استفاده می کند و از بودلر پیشی می گیرد . تفاوت وی با بودلر آن است ورلن از سمبولیسم فرارونده در اشعارش کمتر بهره می گیرد . شاید بتوان گفت ورلن قدرت تخیل و توانایی بودلر را در خلق جهان آرمانی ندارد . تلاش وی در این باره نیز راه به جایی نبرده است و باعث سطحی گویی وی می شود . تفاوت دیگر بودلر و ورلن آن است که گرچه ورلن شیوه تکرار و چرخیدن به گرد احساسی را که می خواهد بیان کند ، به کار می گیرد اما در این باره نیز شعرش غنا و پختگی و گستره ی بودلر را ندارد . گرچه شعرش از نظر موسیقایی خوب است اما دل انگیزی هماهنگ اشعار بودلر را ندارد .

ژان مورئاس معتقد است ورلن در شکستن قیدهای ستوه آور سخن سرایی سرآمد است . اگر چه آن قدر قدرت نیافت که شکل های سنتی شعر را یکسره زیر پا نهد .

سمبول در اصل کلمه ای یونانی است . اما در ادبیات گاه به معنای استفاده از استعاره های پیاپی و پوشیده اطلاق می شود .

رمبو

گرچه دوران شاعری رمبو کوتاه است اما وی شاعری را از شانزده سالگی آغاز کرد . تأثیر پذیری وی در شعر بیشتر از ورلن است . امروز با گذشت یک قرن اشعاری جلوه ای مدرن و امروزی دارد . رمبو به اشکال تازه ی شاعری توجه نشان میداد چرا که به وسیله ی آن می توانست به نبوغ شاعر میدان دهد . وی در اشعارش قیدهای سخن سرایی ستوه آور را از بین برد و حتی چند گام از ورلن پیشتر افتاد . از شعرهای وی فکر خوب صبح ، بیرق های ماه مه را می توان نام برد . آن چه که ما امروزه به نام شعر سپید ( بی قافیه ) می شناسیم در زمان وی در زبان فرانسه چندان مرسوم نبود اما او به این نوع شعر پرداخت . این شعرهای منثور که با یاری تصویرها به وسیله ی رمبو ایجاد شده است دارای ضرب آهنگ های متغیری است . تصاویری که رمبو در اشعارش می آورد، دارای مفهومی نهفته و مبهم است که ذهن خواننده را به فعالیت وا می دارد . آن چه که می توان گفت این است که رمبو دو شیوه سمبولیسم انسانی و فرارونده را به کار برده است . او ماهیت جهان آرمانی خود را تحلیل و تفسیر نمی کند . بلکه آن را به خواننده القا می کند .

مالارمه

بعضی از منتقدان مالارمه را پیشوای سمبولیسم دانسته اند . بیان برخی از عواطف و احساسات ریشه در شخصیت خود شاعر دارد . مالارمه نیز از این قاعده مستثی نبوده است . نظریه سمبولیسم رونده مالارمه ریشه در ناخرسندی وی از واقعیت دارد . استفان مالارمه در اشعار خویش به تصاویر نمادی از ذهن خویش پرداخته است . از اشعار وی می توان به ناخن روشنش اشاره نمود . وی بیش از دیگر شاعران قید و بندهای شعر سنتی را زیر پا گذاشت .

نتیجه گیری

می توان گفت شاعر سمبولیسم برای بیان عواطف و احساسات خود از مضامینی استفاده می کند که خواننده را به کنکاش و فعالیت ذهن بر می انگیزد .

اکرم نعمت اللهی

بخش ادبیات تبیان

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 172 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

توێژينه‌وه‌يه‌ك : كاري خێر بۆ دڵ باشه‌ و كۆليسترۆڵ كه‌مده‌كاته‌وه‌

به‌ پێي توێژينه‌وه‌يه‌ك كه‌ زانكۆي به‌ريتانيا له‌ كه‌ندا پێي گه‌يشتوه‌، كه‌ كاري خێر بۆ ته‌ندرستي دڵ و جه‌سته‌ باشه‌، توێژينه‌وه‌كه‌ كه‌ به‌سه‌ر 106 خوێندكاري ناوه‌ندي ئه‌نجامدراوه‌، كراونه‌ته‌ دوو گروپه‌وه‌ و به‌ر له‌ ئه‌نجامداني توێژينه‌وه‌كه‌ په‌ستاني خوێن و لێدواني دڵيشيان بۆ پێوراوه‌.

توێژينه‌وه‌يه‌ك : كاري خێر بۆ دڵ باشه‌ و كۆليسترۆڵ كه‌مده‌كاته‌وه‌

ئه‌نجامده‌راني توێژينه‌وه‌كه‌ داواي له‌ گروپي يه‌كه‌م كرد كه‌ بۆ ماوه‌ي 10 هه‌فته‌يه‌ك كاري خۆبه‌خش و له‌ خوێندنگايه‌كي سه‌ره‌تاييدا و گروپي دووهه‌ميش هيچ جۆره‌ كارێكي له‌و شێوه‌يه‌ نه‌كه‌ن

دواي واده‌ي دياري كراو بۆ جارێكي ديكه‌ پشكنين بۆ خوێندكاره‌كان كرا و ده‌ركه‌وت ئه‌و گورپه‌ي كه‌ كاري خۆبه‌خشيان كردوه‌، رێژه‌ي كوليسترۆڵ له‌ له‌شياندا رێكخراوتره‌ و ئاستي چه‌وريشيان كه‌متره‌، له‌و گروپه‌ي كه‌ هيچ جۆره‌ چالاكيه‌كي خۆبه‌خشيان نه‌كردوه‌.

كه‌ركوك تی وی

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 171 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

ئاسار و فه‌وايد خۆپوشاني له جيهات جۆرواجۆر

خۆپوشانن و حێجاب له جيهاتي جۆرواجۆر، فه‌وايدي زوري هه‌يه که له موهم‌ترين فه‌وايدي ئه‌مه‌سه:

الف) فايده‌ي خۆپوشاني له نه‌زه‌ري فه‌ردي:

يه‌کيک له فه‌وايدي موهمي خۆپوشاني له نه‌زه‌ري فه‌ردي، ئارامشي روحيه که له نيۆي ئه‌فرادي کومه‌ل‌گه تيته وجود که يه‌کيک له ده‌ليله‌کاني نه‌بوني هه‌يه‌جان و بي‌قه‌راي جنسيه، له به‌رانبه‌ري ئه‌مه، نه‌بوني خۆپوشاني و ئازادي هات و چوي بي‌بندوبار له نيوي ژن و پياو باييسي زور بوني هه‌يه‌جان جنسي ده‌بيت.(1)

ب) يه‌کيک له فه‌وايدي موهمي خۆپوشانن له نه‌زه‌ري بنه‌ماله

يه‌کيک له فه‌وايدي موهمي خۆپوشاني له نه‌زه‌ري کومه‌لگه، نگاداري و هفزي ئيستيفا و ته‌واني کار له نيوي کومه‌لگه يه. له به‌رانبه‌ريا، خۆنپوشانن و هيجابي خه‌راب، باييسي کيشاندني له‌زت و هه‌زي جنسي له چوارچيوي بنه‌ماله به موحيتي کار وله مه‌به‌ستي ئه‌و کم بووني ته‌واني کار ئه‌فرادي کومه‌لگه ده‌بيت.

يه‌کيک له فه‌وايدي موهمي خۆپوشانن له نه‌زه‌ري بنه‌ماله ئه‌وه که هه‌ض و له‌زتي جنسي تابيتيه بو مال و له چوار چيوي په‌يوه‌ندي مه‌شروعه. که ئه‌م شه‌رايته باييسي په‌يوه‌ند و يه‌ک گرتنه‌وه‌ي به‌ده‌وام و موهه‌کمي ژن و شوو له مه‌به‌ستي ئه‌و موهه‌که‌م بووني زوورترکانوني بنه‌ماله ده‌بيت و له به‌رانبه‌ري ئه‌م، نه‌بووني خۆپوشانيو هيجاب باييسي له بين چوون و شيوانني کانوني بنه ماله ده‌بيت.

ج) فايده‌ي خۆپوشانن له نه‌زه‌ري کومه‌لگه

يه‌کيک له فه‌وايدي موهمي خۆپوشاني له نه‌زه‌ري کومه‌لگه، نگاداري و هفزي ئيستيفا و ته‌واني کار له نيوي کومه‌لگه يه. له به‌رانبه‌ريا، خۆنپوشانن و هيجابي خه‌راب، باييسي کيشاندني له‌زت و هه‌زي جنسي له چوارچيوي بنه‌ماله به موحيتي کار وله مه‌به‌ستي ئه‌و کم بووني ته‌واني کار ئه‌فرادي کومه‌لگه ده‌بيت. قه‌د پياوي که که له نيوي خياوان و ئي‌داره و... زور جار قه‌يافه‌ي شه‌هوتي و موهه‌يجي ژناني به پوششي خه‌راب ده‌بيني، وردبونه‌وه وبيروکردني به کارو ته‌واني کاري ئه‌و که‌م ده‌بيت(2) . ئيسلام گه‌ره‌ک‌يه به‌ره‌عايتي خۆپوشاني، کومه‌ل‌گه‌ له ئه‌م له‌زه‌تانه پاک بکاد و له‌زه‌تاني جنسي قه‌د له چوارچيوي بنه‌ماله و به په‌يوه‌ندي مه‌شروع‌دا ئه‌نجام ببيت.(3)

د) فايده‌ي خۆپوشاني له نه‌زه‌ري مالي وئه‌قتسادي:

به‌کاربردني خۆپوشاني و هجاب، تايبه‌تي به فرمي چارشيوي ره‌ش به ده‌ليلي ساده بوون و يه‌ک فرم و يه‌ک شکل کردني پوشش له نيوي ژنان له ده‌رو له مال، ده‌توانيد له نه‌زه‌ري ئيقتسادي ، باييسي کم بووني مود و له شويني موداچووني ژنانه ده‌بيت. به‌لام به ‌ئه‌م شه‌رته که ئه‌م چارشيوي ره‌شه خۆي باييسي ئه‌م کاره نه‌بيت.

ئيزافه‌تر به ئه‌م فه‌وايده، فايده‌ي کي ديکه خۆپوشاني هه‌يه که له ئه‌وان ده‌توانين به‌ڵين:

- حفزي ارزش ئينساني، وه‌کوعفت و پاکي و هه‌يا و متانه‌ت له نيوي کومه‌ل‌گه و کم بوونه‌وه‌ي بي‌به‌ند و باري نيوي کومه‌ل‌گه

- هه‌دايت و ده‌س گرتن و نه‌فع بردني دوروسله مه‌يلي وغه‌ريزه‌ي ئينساني

- زه‌مانت کردن و تامين کردني سه‌لامت و پاکي نه‌سلي ئه‌فرادي کومه‌ل‌گه(4)

په‌ي‌نوسه‌گان:

[1]باسي حه‌جاب، استاد مطهري ، ص 84ـ94

[2]همان

[3] همان

[4]. مه‌جموعه نوسه‌راوه‌گان و مه‌قاله‌گاني پوشش و عه‌فاف، دوومين نمايشگاي ناسينه‌و‌ه‌ي مه‌قام و مه‌نزلتي ژن له نيزامي ئيسلامي، و هه‌روه‌ها له باره‌ي زررکاني پوشش خه‌راب ر.ک: اسدالله محمدي‌نيا، آنچه بايد يک زن بداند، بخش‌هاي 3، 4 و 5.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 246 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

چرا شخصیتهای داستانی ما ماندگار نمی شوند؟

گفت‌وگو با طاهره ایبد


طاهره ایبد معتقد است، یکی از دلایلی که از ماندگار شدن شخصیت‌ها جلوگیری می‎کند، این است که شخصیت‌های بیش‌تر کتاب‌های داستان ما همه‌ی ابعاد شخصیت‌ها را ندارند و بیش‌تر تیپ هستند.

طاهره ایبد

این نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگویی ، درباره‌ی این موضوع که چرا شخصیت‌های کتاب‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر ماندگار نشده‌اند و جان نگرفته‌اند، گفت: برای حرف زدن درباره‌ی این موضوع باید بررسی و کار کارشناسی صورت بگیرد. اما یکی از دلایلی که منجر به ماندگار نشدن شخصیت‌ها شده است، شخصیت نبودن شخصیت‌هاست. شخصیت‌های داستان‌های ما ابعاد مختلف ندارند و بیش‌تر تیپ هستند تا کاراکتر.

او افزود: به نظر من برای خلق شخصیت‌های ماندگار، نویسنده باید پشتوانه‌ای از اطلاعات روان‌شناختی و تجربه زندگی با آدم‌ها و شناخت آن‌ها را داشته باشد و وقتی با شناخت به سراغ خلق شخصیت برود، این شناخت به او کمک می‌کند تا شخصیت‌ها جان بگیرند و بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

کارهای سری شخصیت‌ها را ماندگار می‌کند

او در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگری که می‌تواند به ماندگار شدن شخصیت‌های داستانی کمک کند، کارهای سری است. 90 درصد کارهایی که در ایران و خارج از ایران ماندگار شده‌اند، سری بوده‌اند؛ برای مثال «آقای گام» یا«هری پاتر». داستان‌های سری به خاطر این‌که ابعاد مختلف زندگی شخصیت‌ را نشان می‌دهند، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند و ماندگار می‌شوند.

تبلیغاتی که برای کتاب‌ها نمی‌شود

ایبد یکی دیگر از موانع ماندگار نشدن شخصیت‌ها را نبود تبلیغات برای کتاب‌ها خواند و گفت: ما برای کتاب هیچ‌گونه تبلیغاتی نداریم و این موضوعی است که در سایر کشورها روی آن سرمایه‌گذاری مادی و معنوی می‌شود. برای کتاب‌های «هری‌ پاتر» مکانیسمی شکل گرفت که سبب شد این کتاب‌ها جهانی شود، اما ما متأسفانه اگر کارهایی مشابه «هری پاتر» و یا حتا بهتر از آن داشته باشیم، روی آن سرمایه‌گذاری نشده و تلاشی برای معرفی آن صورت نگرفته است.

کمک محصولات جنبی به ماندگاری شخصیت‌ها

او با اشاره به وجود مشکلات در مدیریت فرهنگی در کشور گفت: متولیان فرهنگی ما برای کتاب کاری نمی‌کنند و این در حد مدیریت است و دست‌اندرکاران کتاب حتا ناشران ما به کتاب و برگشت سرمایه آن به صورت مقطعی نگاه می‌کنند و به این فکر نمی‌کنند که اگر شخصیتی خلق شده یا اگر کتاب سری منتشر شده است، همراه با کتاب، لیوان‌ها و پازل‌هایی را با طرح کتاب منتشر کنند و یا کتاب همراه با تی‌شرت و کلاه منتشر شود. این محصولات جانبی سبب می‌شود مخاطب کودک و نوجوان بتواند با این آثار ارتباط برقرار کند و تأثیر آن بر او بیش‌تر باشد.

این نویسنده ادامه داد: ‌شخصیت‌ها فقط به خاطر خودشان نیست که ماندگار می‌شوند، بلکه کارهای جنبی هم در جلب توجه به آن‌ها اثر دارد. وقتی کالایی مانند پفک به بازار آمد، کسی آن را نمی‌شناخت، اما با تبلیغات کاری صورت گرفت که حتا مصرف‌کنندگان ضرر‌های آن را فراموش کنند. توزیع مناسب و در دست بودن سبب شد که این کالا جای خود را باز کند.

ایبد یکی دیگر از موانع ماندگار نشدن شخصیت‌ها را نبود تبلیغات برای کتاب‌ها خواند و گفت: ما برای کتاب هیچ‌گونه تبلیغاتی نداریم و این موضوعی است که در سایر کشورها روی آن سرمایه‌گذاری مادی و معنوی می‌شود.

ایبد از عروسک‌های دارا و سارا به عنوان تلاشی برای شخصیت‌سازی برای کودکان و نوجوانان یاد کرد و گفت: عروسک‌های دارا و سارا در جهت ساخت شخصیت‌های بومی برای بچه‌ها ساخته شدند، اما فروش خوبی نداشتند که البته در این زمینه مسائل زیادی دخیل بوده است. شاید قابلیت‌های کافی را نداشتند؛ عروسک‌ها سنگین بودند و قیمت بالایی داشتند و در مقایسه با عروسک‌های «باربی» که در بازار رواج داشتند، قیمت بسیار زیادی داشتند. برای مثال یک عروسک باربی را حتا می‌شد با 500 تومان خرید، اما در آن زمان قیمت عروسک دارا و سارا 12 هزار تومان بود.

او افزود: کانون پرورش فکری برای ماندگار کردن این شخصیت‌ها می‌خواست نویسندگان داستان‌هایی بنویسند که شخصیت‌های آن‌ها دارا و سارا باشند، اما این اتفاق به شکل موفقی نیفتاد، زیرا عروسک‌ها درنیامده بودند. در واقع این عروسک‌ها از کتاب‌های درسی بیرون آمده بودند و همین سبب می‌شد که برای بچه‌ها جذابیت چندانی نداشته باشند. شاید اگر اول یک ادبیات وجود داشته باشد و بعد عروسک از دل آن خارج شود، بچه‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، حتا همراه با این شخصیت‌ها باید انیمیشن‌هایی ساخته شود که کمک کند به شناخته شدن شخصیت، اما در حقیقت برای خلق شخصیت ماندگار باید اتفاقی در نویسنده هم بیفتد.

تلویزیون و اقتباس‌هایی که نمی‌کند

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با انتقاد از تلویزیون به خاطر تولید نکردن فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که از داستان‌ها اقتباس شده باشد، گفت: تلویزیون می‌تواند با اقتباس از آثار ادبی به شناخته شدن شخصیت‌ها کمک کند، حتا «قصه‌های مجید» که ما از آن به عنوان اثری ماندگار یاد می‌کنیم، شناخته شدنش را شاید مدیون کیومرث پوراحمد باشد که به این شخصیت جان بخشید، اما صدا و سیمای ما اکنون خودش را در این زمینه مکلف نمی‌داند، اقتباس ادبی از آثار را دغدغه خودش نمی‌داند و به فرهنگ و کتاب توجهی ندارد و دنبال معرفی شخصیت‌های بومی و ماندگار نیست.

طاهره ایبد، نویسنده ی کودک و نوجوان، متولد شب یلدای سال 1342 در شیراز است. رشته ی دانشگاهی وی کاردانی آموزش زبان انگلیسی است.کتابهای بسیاری برای کودک ونوجوان و خردسال نوشته است. تا کنون برنده ی 21 عنوان جایزه از جاهای مختلف شده است که یکی ازآن ها مربوط به مجموعه ی طنز “آقای چرخشی”‌ است که برگزیده ی کتاب خانه ی مونیخ در سال2005شده است.

« موهای بابام آنقدر ریخت و ریخت تا فقط یک تار مو روی سرش باقی ماند. معالجات مامان و توصیه های دکترهای پوست و مو و عطار محله هم به جایی نرسید و در یک بعد از ظهر فراموش نشدنی تند بادی شوم آخرین تار موی کله بابام را ریشه کن کرد و بر زمین افکند. از آن پس خارش کله بابام شروع شد و او هم کله اش را آنقدر می خاراند که مثل لبو سرخ می شد. اما عجیب این بود که هر وقت کله بابام می خارید فکر بکری به ذهنش می رسید و سعی می کرد فکرش را هم عملی کند. از اینجا بود که زندگی ما با افکار تازه بابام پر از ماجراهای تلخ و شیرین شد تا اینکه یک روز بابام تصمیم گرفت روی سرش مو بکارد.»(خانواده آقای چرخشی)

وی هم چنین علاوه بر نویسندگی در زمینه بازنویسی،ویراستاری، داوری جشنواره های مختلف چون کتاب سال، کانون کودکان ونوجوانان، دفاع مقدس، جشنواره ی ادبی دانش آموزان، مجله ی سروش نوجوان، شهیدغنی پور و غیره… فعالیت داشته و دارد.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 320 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

نقد نو

نگاهی به نقد ادبی


از دید آن ها نویسنده و خواننده دارای اهمیت ثانویه اند . معنی کردن شعر ، داستان یا متن نشانه دهنده ی باورهای نویسنده و احساسات و دریافت خواننده است .

نقد نو

مقدمه

پرداختن به متن گرایی تقریبا از 1920در انگلستان و آمریکا به نام های گوناگون پا گرفت و تا میانه های این قرن گفتمان های مسلط بر کشورهای نامبرده بود . بعدها بزرگانی چون آرنولد از بی نظمی و نابسامانی جهانی نو اظهار نگرانی کردند و پکپارچگی جامعه ، جهان و متن را خواستار شدند چرا که اندیشه های سنتی و سوداگرای عصر معاصر که به نوعی به بن مایه ها و اندیشه های دینی پشت پا می زد . پس وی به شعر روی آورد و آن را نقش اساسی و مذهبی داد . وی معتقد بود پرداختن به شعر است که زندگی را تفسیر می کند چرا که شعر قدرت تفسیر زندگی را دارد و آدمی را به آرامشی که در جست و جوی آن است می رساند . بعدها دیگر بزرگان علاوه بر شعر به داستان روی آورده اند . به خصوص آثار ادبی کوتاه که می تواند جانشین آرمانی جامعه ی لجام گسیخته باشد و جای خالی بی نظمی را پر کند .

نگاهی به نظریه نقد نو

از بزرگان این نظریه می توان به الیوت ، ریچاردز ، رنسام و بروکس اشاره کرد . اهم نظریات آن ها که در متون ادبی ، دستور کار خود قرار دادند عبارتند از :

موشکافی و خواندن دقیق

استقلال و عینیت

وحدت و انداموارگی

نقیضه ، ابهام و تجربه انسانی

این نظریه تا سال 1960 در انگلستان و آمریکا نفوذ بسیاری داشت . دیدگاه این گروه از صاحب نظران آن

است زمانی که خواننده متنی را مورد بررسی قرار می دهد تنها باید واژگان که بر روی صفحات کاغذ بسته شده توجه نماید . ( صورت واژه )

توجه این گروه در نقد تنها به متن است و به اندیشه ای که در ذهن نویسنده وجود دارد نمی اندیشد چرا که هنوز آن ها معتقدند که معنی ارایه شده حق سخن را برآورده نمی سازد و متن را تقلیل و تحلیل می دهد .

اصل نظریه این گروه آن است که نیت شاعر یا نویسنده را نمی توان در دریافت متن ادبی دخالت داد.

از دید آن ها نویسنده و خواننده دارای اهمیت ثانویه اند . معنی کردن شعر ، داستان یا متن نشانه دهنده ی باورهای نویسنده و احساسات و دریافت خواننده است . از نظر آن ها تنها می توان صور خیال ها ، ابهام ها و تصویرهای به ظاهر بی ربط ایماژی را بیرون کشید که خود نشان دهنده وحدت درونی و نظم فنی اثر است .

آن چه برای این گروه صاحب نظران مطرح است نظم و سامان دهی متن است .

کلید واژه های مهم این گروه از منتقدان تخیل ، تجربه ، استقلال متن و متن می باشد.

کاربرد نظریه نقد نو

از دیدگاه طرفداران و بزرگان این نظریه شاعر دلخواه آنان کسی است که اندیشه های خود را به صورتی مبهم و هر چه بیشتر ارایه دهد . شاعر به صورتی محافظه کار به بیان اندیشه هایش می پردازد.

منتقدان نظریه نو،گرچه به انداموارگی و نظم اهمیت می دهند اما از بیان احساسات پاره پاره اما نه ذاتا بی ارتباط ، استقبال می کنند . احساساتی سرشار از ابهام و پیچیدگی که نوشته را دارای تخیل می سازد چرا که تخیل ابهام می آفریند .

این نظریه تا سال 1960 در انگلستان و آمریکا نفوذ بسیاری داشت . دیدگاه این گروه از صاحب نظران آن است زمانی که خواننده متنی را مورد بررسی قرار می دهد تنها باید واژگان که بر روی صفحات کاغذ بسته شده توجه نماید . ( صورت واژه )

ویلیام امپسون می گوید : هنگامی که احساس شود اثری دارای ارزش پنهانی است ، نتیجه اش این می شود که عبارت ها از پی یکدیگر روشن می شوند وچون اصل آن فهمیده می شود هر جزیی از پس جزیی دیگر گره گشایی می شود . از نمونه اشعار ایرانی می توان به شعرهای سهراب سپهری ، احمد شاملو و فروغ فرخزاد اشاره نمود که دارای این ویژگی می باشند .

ادبیات از منظر طرفداران نقد نو

ادبیات از نگاه آنان ارجاعی است یعنی به چیزی بیرون از خود رجوع می کند . اموری که در جهان بیرونی و در محدوده ی تجربیات انسانی هم چون یک صدا ، گل ، عشق .

در مجموع می توان گفت منتقدان این نظریه درباره ی واقعیت دنیای حسی و یا توانایی زبان در نشان دادن و تصویر آن ( دنیای حسی ) تردید ندارد .

نظریه طرفداران نقد نو

بروکس معتقد است : مسئله ی وحدت از مسائل نقد است که در اثر ادبی مایه ی ساختن یا زدودن فرم و نیز پیوند میان بخش های گوناگون متن با کلیت آن می گردد .

الیوت می گوید : شاعر باید برای بیان احساسات از توالی رویدادها ، وضعیت ها و چیزها یعنی تصاویر بهره گیرد و از رابط های منطقی ، توضیحات حرفی و زبان روزمره که ابهام زدایی می کند ، بپرهیزد تا احساسات شخصی اش کم رنگ گردد .

نتیجه گیری

می توان گفت تلاش گروهی از منتقدان و نگرانی آنان از بی نظمی های جامعه و تلاش برای وحدت جهانی ، جامعه و متن باعث به وجود آمدن نظریه نقد نو گردید . در این نظریه که معیار آن توجه به متن است و نویسنده و خواننده در مقام دوم قرار می گیرند .شاعر دلخواه این گروه کسی است که احساسات شخصی اش را هرچه بیشتر پنهان سازد . چهار نکته ی مهم در این نظریه متن ، استقلال متن ،تخیل و تجربه است .

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 298 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)


کۆردەکان لە قەۆقازدا

نۆۆسەر : بابک شکوری

قه وقاز نا وچه ئیکی گوره یه له نیوان دریای قەزڤین و دریای ره ش که سونووره کانی بریتینن له : چوی ئه ره س له باشوور و زینجیره شاخه کانی قه وقاز له باکوردا .قه وقاز به دو به ش پارچه ده کریت ، باشووری قه وقاز که وه لاتانی ئازه ربیجان ، ئه رمه نیستان و گورجیستان تیای دان و باکووری قه وقاز که به شیک له وه لاتی فید یریالی روسیایه .وه لاتانی ئازه ربیجان ، ئه رمه نیستان و گورجیستان واته با شووری قه وقاز له گه ل کوردیستان جیرانن وله دریژائی میژودا کورد ه کان هات و چوی زوریان بو ئه و ولاتانه و له ریگای ئه وان بو ولاتانی دیکه ئیشان هه بووئه و هندیک جاریش دانیشتوی گوند و شار ه کانی قه وقار بوونه .

پیوندی کولتوری کورد له گه ل جیرانه کانی له قه وقازدا هیچکات که م نه بووئه. کورده کانی دانیشتوری قه وقاز و خه لکی ئوسیت (ossete) که له کوماری فید یرالی ئوسیتیا (Ossetia) له روسیادا ده ژین هردو به یه کیک له زومانه کانی ئه ندامی بنه ماله ی زومانه کانی روژئاوای باکوری فه لاتی ئیران قه سه ده کن . له لای دیکه شه وه ، زومان و کولتوری عربی ، تورکی و فارسی هه ر وه ک کوردی ته عسیریک بفراوان له سه ر گه لانی دانیشتوی قه وقاز وه ک ئه رمه نه کان و گورجیه کان له خوی به جی هیشتوئه . ئه م ته عسیرانه به تایبه ت له بواری هه لبه ست ، چیروک ، شانو و موسیقای فولکلوری ناوچه که دیارین و به چاکی دینه به ر چاو ، لیره دا سرنجی ئیوه بو چند نمونه له نزبکایتی کولتوری کورد و گه لانی جیرانی له قه وقاز دا راده کیشین :

- پاله وانی بنو بانگی کورد میرزا مه حموود ، خیزانیکی گورجی هه بووئه

- ئه فسانه کانی ئه رمه نی باس له که سیک له گه ل ناوی کوردی شیڤو ده کن

- له یه کیک له هه لبه سته کولتوریه کانی ئازه ربیجان دا قه سه له کچیک کورد (کوردیستان قیزی) ده کریت

- شیخی سه نعان به ئه وینی کچیکی ئه رمه ن ده ست له بیرو و باوه ری خوی دیشوت و له ئاکام دا توشی کیشه ده بیت .

له کولتوری کوردیش دا ته عسیری ئال و گوره کانی گه لانی قه وقازی به تایبه ت له بوواری ناوه کانیک کو کورده کان بومینداله کاینان هه لده ژیره ن ئاشکرایه له ژیردا به هندیک له وان ئاماژه ده که ینوه .:

Gurco(گورجو له بناقه ی گورجی) ناویک بو کوران

Ecem ( ئه جه م له بناقه ی عربی و تورکی) ناویک بو کوران

Cacane( چاچانه له بناقه ی ناوی گه لی دانیشتوی چاچانیستان) ناویک بو کیچان

Cerkez ( چه رکیز له بناقه ی تورکی قه و قازی ) ناویک بو کوران

Lezgin ( له ز گین له بناقه ی ناوی عه شیره تیک تورک ) ناویک بو کوران

ڤیلادیمیر مینورسکی ، روژهەلات ناسی گورا له شوینیکدا ده نووسیت: دانیشتوو بوونه وه ی کورده کان له قه و قاز دا زور بمیژه و ده گه ریته سه ر ده مه کانی کوهنه وه. به بوروای خاتوون ئارستوڤا ره گه ز ناسی رووس ، کورده کان له سه ر ده م سه د سالی دهم زائینی له ناوچه ی ناگورنو قه ره باخ له نیوان ئه ر مه نیستان و ئازه ربیجان نیشته جی بوون.

گه رینگترین شه پولی کوچ کردنه وه ی عه شیره ته کانی کورد بو قه و قاز له دریژآی سه د سالی 19 و دووای واژورکردنی ریکه وت نامه کانی گولیستان و تورکه مه نچای له نیوان ئیران و ئیمپراتورییه تی روسیا رووداوه. شه پولی دوهه م کوچی کوردان بو قه وقاز پاش له کوتائی شه ری نیوان عوسمانی و روسیا له سالی ١٨٢٨ ده ست پیکرد و حه تا سالی 1925 به ر ده وام بوو.

زوربه ی کوچه رانی کورد له شار و شاروسکه کانی ئه ر مه نیستان و ئازه ر بیجان نیشته جی بوون و هندیک دیکه یانیش له شاری ته فلیس پایتختی گورجیستان و شاره کانی دیکه ی ئه وه لاته کو له و کات دا به شیک له ئیمپراتورییه تی روسیا بوون خه ریکی کار و ژیانی تازه بو خویان ده بین. له سالانی 1920دا ، ژه ماره ی کوردان له باشووری قه و قاز ئه وه نده زور بو( نزیکه ی 70 هه زار که س) که دووای سه رکوتنی شوریشی بولشفیکی له روسیا و روخانی ده سه لاتی پاشاکانی روسیا ( ته زاره کان)، کوماریک بچوک به ناوی کوردیستانی سوور ( Krasno kurdistan ) بو ماوه ئیک کورت نیوان 1923 حه تا 1930 له ناوچه ی ناگورنو قه ره باخ دامه زرینیت.

له سالانی 1941 حه تا 1945 ، و له دریژایی شه ری دوهمی جیهانی ، ژوزیف ئه ستالین سه یاسه تی خاوین کاری ره گه زی له قه وقاز دا گیرت ده ست و ژه ماره ئیک زور له کورده کانی ئه و ناوچه یه به تاوانی هه وکاری له گه ل سوپای ئالمانیای هیتلری بو ئاسیای ناوین و قه زاقیستان تبعید کران و حه تا کاتی میرگی ئه ستالین لیوه دا مان.

له سه ره تای سالی 1980 حه تا کوتایی سالانی 1990 به شیک گورا له کورده کانی قه وقازی به هوی قیرانی ئابووری یه که تی سوفییه ت و تند و تیژییه کانی پاش روخانی ، کوچیان کرد بو شاره کانی Stavropol و Krasnodar و شاره گوره کانی دیکه ی روسیا.

ده توانین بلین که له دو سه دسالی 19 و 20 په یوه ندی کورد له گه ل گه لانی جوراجور و بفراوانی قه وقاز په ره پیدانیکی زور بنرخ هه بوئه. هه ر بویه که که سایه تی کولتورییه کانی وه لاتانی گورجیستان ، ئه ر مه نیستان و روسیا بایه خیکی زور به چاودیری بارودوخی کورد له قه وقاز و شوئینه کانی دیکه کو دانیشتووی کوردیان تی دا ده ژیت ده دین.

کورد له ئه ر مه نیستان دا

له سه د سالی 17 زائینی ، گه شتیاریک ئه ر مه ن به ناوی Simeon lehazi بو یکم جار ، سه ر دانی کوردیستان ده کات و راپورتیکی بنرخ له باره ی شیوازی ژیان و بیر و باوه ری گه لی کورد ده نوسیت و ئاراسته ی پاشای ئه و کاته ی ئه ر مه نیستان ده کات.

له سه د سالی 18 دا ، که سیک به ناوی Atemi Araratian بابه تیک سه باره ت به عه شیره ته کانی کوردیستان به زومانی ئه ر مه نی ده نوسیت.

Khachatur Abovian ( له دایک بوون 1809- کوچی دوایی 1848) له کتیبیک دا ئا ماژه به تایبه تمه ندیه کانی هه لبه ست و ئه ده بی ئه ر مه نی و کوردی به شیوه ئیک ئیکگیرتوو ده کات. له کوتایی سه د سالی 19 و ته نانه ت له سه ره تای سه د سالی 20 دا کورسی کوردناسی له زوربه ی زانکوکانی ئه ر مه نیستان دامه ز رینیت و که سانیک وه ک Sergei Akani خه ریکی تومارکردنی فولکلوری کوردی ده بین کو ئه م شیوازه له سه ر ده می یه که تی سو فییه تیش به ر ده وام ده مینیت.

چاکه بزانین که نزیکه ی 80 له سه دی چینی خوئیندواری کورد له سه رتاسه ری یه که تی سوڤییه تی پیشوو دا ، خه لکی ئه ر مه نیستان بوون و بمیژترین روژنامه ی کوردی به ناوی ریگای تازه (Riya taze) و ئیکمین به ر نامه ی ریکوپیکی رادیویی که روژانه برنامه کانی خوی بلاوه ده کرده وه له شاری یه ره فان پایتختی ئه ر مه نیستان ده ستیان پیکرد.

له سالی 1934 ئیکمین کنفرانسی لیکولینه وه له سه ر کولتوور و زومانی کوردی به یار مه تی ئاکادیمیای گه لی ئه ر مه نیستان له و وه لاته دا به ره وه چوو.

شایانی باسه هندیک له که سایه تی کولتورییه کان و بنوبانگی ئه ر مه نیستان وه ک A.Saphrastian سه روکی پیشووی مووزه خانه ی ئارمیتاژ له روسیا و Zh.Musaelian نوسه ر و هه لبه ست بیژی گورای ئه ر مه ن په یوه ندیکی زور چاکیان له گه ل دیپارتمانه کانی کورد ناسی له زانکو کانی ئه ر مه نیستانیان هه بوئه.

وینه ی گه لی ئه ر مه ن له به ر چاوی کورده کانیش زور چاک بووئه. مه حمه د موکری زانا و چالاکی ساسی خه لکی کوردیستانی ئیران کو له سالی 1979 ده بیت ئیکمین بالویزی کوماری ئیسلامی ئیران بو یه که تی سوفییه ت ، کتیبیک نوسیوه ژیر ناوی : ئه رمه نیستان له فولکلوری کوردی دا که تیای دا باس له نزیکایه تیه کانی کولتوری دو گه لی کورد و ئه رمه ن کراوه. زوربه ی کورده کانی ئه رمه نیستان به کرمانجی قه سه ده که ن و ئائینی ئه وانیش ئیسلامی شافعی و ئائینی ئه زدییه .

کورد له گورجیستان دا

له نیوان سالانی 1970 حه تا 1980 بارودوخی کورده کانی دانیشتوی گورجیستان به ره چاک بوونه وه ده چیت و دووای یه ره فان ، شاری ته فلیس ده بیت به دو همین ناوندی کولتوری و ئه ده بی کورد له قه و قاز دا. له م سالان دا ، تیئاتر ، برنامه حه فتانه ی رادیویی و چندان ئه نجومه نی جیاوازبو نوسه ران و ئه ده ب پرورانی کورد دا مه زرینیت.

لیکولیری گورجی A.Metshashvili یه کیک له و که سانه یه که ده ست دایه به لیکولینه وه ئیک بفراوان له سه ر ژیانی کو مه لایه تی گه لی کورد و به تایبه ت کورده کانی گورجیستان و له م باره وه ش کتیبیک چاپکراوه.

جیگای باسه هر وه ک ئه ر مه نیستان ته واوی کورده کان له گورجیستان دا به کوردی باکووری یان کرمانجی قه سه ده کن و هه مووی لیکولینه وه کانی ئه نجام دیرا له سه ر کولتور و ئه ده بی کوردی داکوتیان به فولکلور و زومانی کرمانجی هه بووئه. زیاتری کورده کانی دانیشتویی گورجیستان ئائینی ئه زدیان هه یه.

کورد له کوماری ئازه ربیجان دا

پاش له شه ری نیوان ئازه ربیجان و ئه ر مه نیستان له سه ر ناوچه ی ناگورنو قه ره باخ ، زوربه ی کورده کانی دانیشتووی ئه و ناوچه یه به تایبه ت له شارانی لاچین و که لباژار بوون به په نا به ر له شار و شاروسکه کانی دیکه ی ئازه ر بیجان.

هر وه ک ئاماژه پیکرا ، له سالانی 1920 و له سه ر ده می ده سه لاتی سوفییه تدا ، حه کومه تیک نیوه سه ر به خو به ناوی کوماری کوردیستانی سوور له ناوچه که دامه زرا که به پی سیاسه ته کانی ئه ستالین تیکچوو.

له هه مان کاتدا (سالانی 1920) مروف ناسان و تویژینه رانی ئازه ری ده ستیان دا به لیکولینه وه ی کو مه لگا و کولتوری کورد له و وه لاته دا و له سالی 1932 کتیبیک ژیر ناوی کوردانی ئازه ر بیجان چاپکرا.

له م دووائییه کان دا چالاکی کولتورییه کانی کورد له ئازه ر بیجان دا له حالی په ره پیدان دایه و چندان روژنامه ، گوفار و ریکخراوی کوردی له شاری باکوی پایتخت و شاره کانی دیکه ، خه ریکی چالاکییه کانی کولتوری خویانن. کورده کانی دانیشتووی کوماری ئازه ر بیجان به کرمانجی قه سه ده که ن و ئائینی ئیسلامی شیعه یان هه یه

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 157 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)
کد خبر: ۱۷۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.
۱٫ هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.
۲٫ صافی بنزین و لنت ترمز هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
۳٫ تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.
۴٫ تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
۵٫ از تمیز کردن فیلتر هوا جدا” خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.
۶٫ از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.
۷٫ ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.
۸٫ در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.
۹٫ با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.
۱۰٫ با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.
۱۱٫ در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده ۱ و۲ برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.
۱۲٫ از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.
۱۳٫ هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.
۱۴٫ توصیه می گردد اولین تعویض روغن در ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود .
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 162 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)
 
در پی به توافق نرسیدن رییس جمهور آمریکا بارهبران جمهوری خواه کنگره بر سر کاهش بودجه ، باراک اوباما فرمان کاهش خودکار هزینه های بودجه را امضا کرد.
کاهش خودکار هزینه ها در بودجه فدرال آمریکا پس از آنکه باراک اوباما فرمان اجرای این کاهش بودجه را امضا کرد ، به طور رسمی به اجرا در آمد.

براساس قوانین آمریکا اوباما موظف بود این سیاست ریاضتی را که هزینه های عمومی را به میزان هشتاد و پنج میلیارد دلار تا پایان سال بودجه ای کنونی یعنی سی ام سپتامبر کاهش می دهد به سبب به دست نیامدن توافقی بین جمهوریخواهان و دموکرات ها در خصوص راه حل رونق اقتصادی آغاز کند.

این هشتاد و پنج میلیارد دلار کاهشی هشت درصدی را برای بودجه دفاعی و پنج درصدی را برای دیگر بخش ها شامل می شود.

رئیس جمهوری آمریکا رقبای جمهوریخواه خود را مسبب این اوضاع دانست وگفت:« به سبب آنکه جان بونر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگران نتوانستند برای ترجیح دادن منافع خانواده های طبقه متوسط بر الزامات سیاسی به تصمیمی برسند ،این کاهش هزینه ها در بودجه به اجرا در خواهد آمد.»

کاهش بی سابقه درآمد آمریکایی ها در ماه ژانویه

همزمان وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد درآمد آمریکایی ها در ماه ژانویه به میزان سه و شش دهم درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین نرخ کاهش طی بیست سال گذشته (از ماه ژانویه سال یکهزار و نهصد و نود و سه تا کنون) شمرده می شود.

با توجه به افزایش مالیاتها که از آغاز سال دو هزار و سیزده اجرایی شد، فشار بر خانوارهای آمریکایی به مراتب بیشتر از گذشته شده است. با احتساب افزایش مالیاتها و افزایش نرخ تورم، میزان درآمد در دسترس خانوارهای آمریکایی در ماه ژانویه در مجموع چهار درصد کاهش پیدا کرد. این درحالی است که بهای بنزین نیز در ماه ژانویه در آمریکا افزایش یافت.

تعداد صفحات : 275

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 940
  • بازدید ماه : 940
  • بازدید سال : 90,329
  • بازدید کلی : 1,024,200
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!