loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 159 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

جنبش سمبولیسم


سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقیم و نه از راه تشبیه آشکار آن ها به تصویرهای عینی و ملموس بلکه از طریق اشاره به چگونگی آن ها و استفاده از نماد بی توضیح برای ایجاد آن افکار و عواطف در ذهن خواننده است .

جنبش سمبولیسم

مقدمه:

سمبول در اصل کلمه ای یونانی است . اما در ادبیات گاه به معنای استفاده از استعاره های پیاپی و پوشیده اطلاق می شود . هگل می گوید : سمبول بنا به طبیعتش اساسا مبهم و چند پهلوست به همین دلیل گاه رابطه ای بین نشانه و مدلول ممکن است بسیار دور باشد . سمبول انسان را به یک معنی مخفی دعوت می کند و آن چیز مخفی می تواند یک چیز از دست رفته یا ممنوعه باشد .این جنبش در فرانسه رونق یافت .

تعریف واژه سمبولیسم

سمبولیسم در واقع توصیف هر شیوه ی بیان که به جای اشاره مستقیم به موضوعی ، آن را غیر مستقیم با کمک موضوع دیگر بیان می کند . این واژه به عنوان یک اصطلاح ادبی، گستره ی محدودی را در بر می گیرد . می توان گفت سمبولیسم تنها نشاندن یک مضمون به جای دیگری نیست بلکه به کار بردن تصاویر عینی و ملموس برای بیان افکار و عواطف انتزاعی است .

در نتیجه سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقیم و نه از راه تشبیه آشکار آن ها به تصویرهای عینی و ملموس بلکه از طریق اشاره به چگونگی آن ها و استفاده از نماد بی توضیح برای ایجاد آن افکار و عواطف در ذهن خواننده است .

این جنبش به دو جنبه سمبولیست انسانی و فرارونده تقسیم می شود :

1 – سمبولیست انسانی: در این نوع سمبول به زمینه انسانی محدود می شود.

2 – سمبولیست فرارونده: در این نوع جنبه تصاویر عینی به عنوان نمادهایی به کار گرفته می شود که نماینده اندیشه و احساس محدود شاعر نیست بلکه جنبه ی جهانی گسترده ، عام و آرمانی دارد.

از بزرگان جنبش سمبولیک می توان به بودلر ، مالارمه ، ورلن و رمبو اشاره نمود .

بودلر

سمبولیست ها واقعیت را برداشت های دوگانه ای می دانند که واقعیت چیزی جز نمای ظاهری نیست که در پس آن جهان تصورات و عواطف شاعر یا جهان آرمانی ( آرزوی شاعر ) پنهان شده است .

از دیدگاه بودلر برداشت های حسی فقط در حس محدود نمی شود . بلکه می تواند بیانگر اندیشه و احساس هایی از فقر، فساد ، غنا یا پیروزی باشد .

اشیا تنها شی نیستند ، نمادهایی از شکل های آرمانی اند که در پشت آن ها پنهان اند . این دیدگاه بودلر را می توان را می توان در اشعار او همخوانی ها ، هارمونی شامگاه و گلهای بدی دید . وجود دو نوع جنبه سمبولیسم انسانی و فرارونده در اشعار بودلر وجود دارد .

بودلر با آوردن توصیف های نمادین از دنیای واقعیت می گریزد . شاید بتوان گفت در ورای این دنیای واقعی دومی را برای خود و خواننده خلق می کند .

ورلن

پل ورلن یک نسل بعد از بودلر به دنیا آمد و در زمان اوج شهرتش در اشعار بودلر تأثیر پذیرفت . می توان گفت خلق و خو و ویژگی روانی اش به وی بی شباهت نبود .

در نظم زندگی ورلن نوسان دائمی میان دردناک ترین درماندگی و درخشانترین خوشبختی ها به چشم می خورد . آن چه که ورلن از بودلر تأثیر پذیرفت بیشتر القای حس بود و نه توصیفات وی . به همین دلیل در شیوه کار خود از نماد بیرونی که با احساس درونی او همخوانی دارد استمداد جست .

از اشعار او می توان به شعر قو ، شعر سارتونی ، سرود خوش ، ترانه های بی کلام اشاره نمود . بهترین اشعار او ترانه های پاییز ، خورشید های شامگاهی ، آسمان ، بالای بام است که از شیوه ی سمبولیسم انسانی استفاده می کند و از بودلر پیشی می گیرد . تفاوت وی با بودلر آن است ورلن از سمبولیسم فرارونده در اشعارش کمتر بهره می گیرد . شاید بتوان گفت ورلن قدرت تخیل و توانایی بودلر را در خلق جهان آرمانی ندارد . تلاش وی در این باره نیز راه به جایی نبرده است و باعث سطحی گویی وی می شود . تفاوت دیگر بودلر و ورلن آن است که گرچه ورلن شیوه تکرار و چرخیدن به گرد احساسی را که می خواهد بیان کند ، به کار می گیرد اما در این باره نیز شعرش غنا و پختگی و گستره ی بودلر را ندارد . گرچه شعرش از نظر موسیقایی خوب است اما دل انگیزی هماهنگ اشعار بودلر را ندارد .

ژان مورئاس معتقد است ورلن در شکستن قیدهای ستوه آور سخن سرایی سرآمد است . اگر چه آن قدر قدرت نیافت که شکل های سنتی شعر را یکسره زیر پا نهد .

سمبول در اصل کلمه ای یونانی است . اما در ادبیات گاه به معنای استفاده از استعاره های پیاپی و پوشیده اطلاق می شود .

رمبو

گرچه دوران شاعری رمبو کوتاه است اما وی شاعری را از شانزده سالگی آغاز کرد . تأثیر پذیری وی در شعر بیشتر از ورلن است . امروز با گذشت یک قرن اشعاری جلوه ای مدرن و امروزی دارد . رمبو به اشکال تازه ی شاعری توجه نشان میداد چرا که به وسیله ی آن می توانست به نبوغ شاعر میدان دهد . وی در اشعارش قیدهای سخن سرایی ستوه آور را از بین برد و حتی چند گام از ورلن پیشتر افتاد . از شعرهای وی فکر خوب صبح ، بیرق های ماه مه را می توان نام برد . آن چه که ما امروزه به نام شعر سپید ( بی قافیه ) می شناسیم در زمان وی در زبان فرانسه چندان مرسوم نبود اما او به این نوع شعر پرداخت . این شعرهای منثور که با یاری تصویرها به وسیله ی رمبو ایجاد شده است دارای ضرب آهنگ های متغیری است . تصاویری که رمبو در اشعارش می آورد، دارای مفهومی نهفته و مبهم است که ذهن خواننده را به فعالیت وا می دارد . آن چه که می توان گفت این است که رمبو دو شیوه سمبولیسم انسانی و فرارونده را به کار برده است . او ماهیت جهان آرمانی خود را تحلیل و تفسیر نمی کند . بلکه آن را به خواننده القا می کند .

مالارمه

بعضی از منتقدان مالارمه را پیشوای سمبولیسم دانسته اند . بیان برخی از عواطف و احساسات ریشه در شخصیت خود شاعر دارد . مالارمه نیز از این قاعده مستثی نبوده است . نظریه سمبولیسم رونده مالارمه ریشه در ناخرسندی وی از واقعیت دارد . استفان مالارمه در اشعار خویش به تصاویر نمادی از ذهن خویش پرداخته است . از اشعار وی می توان به ناخن روشنش اشاره نمود . وی بیش از دیگر شاعران قید و بندهای شعر سنتی را زیر پا گذاشت .

نتیجه گیری

می توان گفت شاعر سمبولیسم برای بیان عواطف و احساسات خود از مضامینی استفاده می کند که خواننده را به کنکاش و فعالیت ذهن بر می انگیزد .

اکرم نعمت اللهی

بخش ادبیات تبیان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 116
  • آی پی دیروز : 101
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,777
  • بازدید ماه : 1,777
  • بازدید سال : 91,166
  • بازدید کلی : 1,025,037
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!