تعامل بوکان با دنیا/سیدخلیل مرتضوی

تعامل بوکان با دنیا/سیدخلیل مرتضوی

سال ۱۴۰۱

سلام آغاز سال ۱۴۰۱/۲۷۲۲ را صمیمانه به مردم کوردستان و ایران تبریک عرض میکنم.

با احترام فراوان سیدخلیل مرتضوی ۱۴۰۱/۱/۳

دختری که از "اینشتین" و "هاوکینگ" باهوش‌تر است! دختری که از "اینشتین" و "هاوکینگ" باهوش‌تر است!

دختری که از "اینشتین" و "هاوکینگ" باهوش‌تر است!

دختری که از

ضریب هوشی یک دختر 10 ساله بالاتر از "آلبرت اینشتین" و "استیون هاوکینگ" تشخیص داده شده است و هم اکنون در حال خواندن همزمان دو رشته مهندسی است و به نظر می‌رسد این نابغه 10 ساله در حال آماده شدن برای طوفان به پا کردن در جهان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، "آدهارا پرز سانچز" دختر 10 ساله مکزیکی با بهره هوشی 162، در واقع دارای دو نمره بیشتر از بهره هوشی "آلبرت اینشتین" و "استیون هاوکینگ" است. او رویای فضانورد شدن و سفر به فضا و حتی قدم گذاشتن در سیاره مریخ و تغییر جهان را در سر می‌پروراند.

وی در راه تحقق رویاهای خود است. او در سه سالگی خواندن را آموخت، شروع به حل کردن یک پازل 100 تکه کرد و حتی جبر را نیز مطالعه کرد. "آدهارا" هم اکنون به صورت همزمان در حال گذراندن دو رشته مهندسی در مکزیک است. یکی مهندسی سیستم‌ها و دیگری مهندسی صنایع با تمرکز بر ریاضیات.

هر چند زندگی تاکنون برای او آسان نبوده است. "آدهارا" در سه سالگی مبتلا به سندرم یا نشانگان آسپرگر تشخیص داده شد که در طیف اوتیسم قرار داشته و تعاملات اجتماعی را برای او با مشکل روبرو می کرد و در نتیجه او در مدرسه با مشکل مواجه شد.

نشانگان آسپرگر یا سندرم آسپرگر (Asperger syndrome) یک نوع اختلال رشد عصبی است که با مشکلات قابل توجه در ارتباط بین فردی و ارتباط غیرکلامی، مشخص می‌شود و معمولاً به همراه علایق و رفتارهای وسواسی و تکراری است. نخستین بار در سال ۱۹۴۴ پزشک اتریشی به نام "هانس آسپرگر" با انتشار مقاله‌ای آن را توصیف کرد. نشانگان آسپرگر به صورت شکل ملایمی از طیف اوتیسم شمرده می‌شود و وجه تمایز آن، حفظ مهارت‌های تکلمی و ضریب هوشی بالاتر از میانگین جامعه و حافظه بلند مدت قوی است و مورد تمایز دیگر، خودآگاهی این افراد نسبت به شرایط خود و آزادانه صحبت کردن درباره محدودیت‌ها است. هرچند بعضی از پژوهش‌ها نشان‌دهنده تفاوت اساسی بین سندرم آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا است.

همسالان "آدهارا" در مدرسه او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند که گاهی اوقات او را "عجیب و غریب" صدا می‌زدند. به گفته برخی از معلمانش، "آدهارا" در برخی از کلاس‌های خود می‌خوابید و علاقه چندانی به مطالبی که از نظر او غیر ضروری بود، نداشت.

طبق گفته "نالی سانچز" مادر "آدهارا"، این دختر نابغه اغلب دوست داشت وقت خود را با مطالعه جدول تناوبی در خانه بگذراند، بنابراین مادرش بعد از اینکه "آدهارا" به افسردگی دچار شد و دیگر نمی‌خواست به مدرسه برود، تصمیم گرفت از برنامه آموزشی دیگری کمک بگیرد.

این یک نقطه عطف مهم برای این خانواده بود، زیرا در آن زمان مشخص شد که "آدهارا" دارای ضریب هوشی فوق العاده 162 است. شایان ذکر است که فردی با بهره هوشی 130 در حال حاضر به عنوان فردی با استعداد در نظر گرفته می‌شود.

به دنبال آن، این کودک نابغه توانست در محیطی متناسب با نیازهای منحصر به فرد خود بیاموزد و به او این امکان را داد که تا سن پنج سالگی از دبستان فارغ التحصیل شود، مقطع راهنمایی را در شش سالگی و دبیرستان را در هشت سالگی به اتمام برساند.

"آدهارا" هم اکنون علاوه بر پیگیری همزمان دو مدرک تحصیلی در دو رشته مهندسی، یک کنفرانس درباره سیاه‌چاله‌ها در رویدادی که توسط موسسه هنر و فرهنگ "تیخوانا" برگزار شد، ارائه کرد.

"آدهارا" می‌خواهد به دانشگاه "آریزونا" برود که دانشگاه رویایی او است، زیرا از سوی ناسا به دلیل برنامه اکتشاف فضایی برجسته شده است. وی قبلاً توسط "رابرت رابینز" رئیس این دانشگاه، برای تحصیل در دانشگاه آریزونا دعوت شده است، دانشگاهی که مطمئناً مکانی ایده آل برای علاقه مندان به فضانوردی است.

"آدهارا" ضمن تعقیب رویای خود برای فضانورد شدن همراه با چشم دوختن به ستاره‌ها، همچنین از شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی به سایر کودکان اوتیسم استفاده می‌کند و آنها را ترغیب می‌کند تا رویاهای خود را دنبال کنند.

او حتی کتابی در این باره نوشته است. "آدهارا" می‌گوید: تسلیم نشوید و اگر از جایی که هستید خوشتان نمی‌آید، برنامه ریزی کنید که کجا می‌خواهید باشید.

انتهای پیام

اگر می‌خواهید بیشتر عمر کنید روزی ۱۰۰۰ گام بیشتر راه بروید

اگر می‌خواهید بیشتر عمر کنید روزی ۱۰۰۰ گام بیشتر راه بروید

محمد زراعت‌کارمحمد زراعت‌کار

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

پژوهش‌های نوین پی برده‌اند اگر روزانه تحرک بالایی داشته باشید و بیشتر گام بردارید، می‌توانید به آسانی سال‌های بسیاری را در سلامتی کامل به سر ببرید. این پژوهش‌ها نشان داده‌اند کسانی که هر روز زمان بیشتری را برای گام برداشتن در نظر می‌گیرند، به طور چشمگیری خطر مرگ را کاهش می‌دهند و روزگار سالم‌تری را نسبت به کسانی که فعالیت کمتری دارند، می‌گذرانند.

با توجه به یافته‌های این پژوهش‌ها، کسانی که روزانه زمان مشخصی برای گام برداشتن دارند تا بدون وقفه پیاده‌روی کنند و همچنین کسانی که هر روز چند مرحله پیاده‌روی سریع و کوتاه‌مدت دارند تا کالری بیشتری بسوزانند، از سلامتی قابل‌توجه‌ای برخوردار هستند و گام برداشتن فواید بیشتری برایشان دارد.

پژوهش‌های پیشین ادعا داشتند پیاده‌روی تأثیر مثبت و فراوانی روی سلامتی دارد که از میان آن‌ها می‌توان بهبود کارکردهای قلبی-عروقی، بالا رفتن کیفیت خواب و سلامت روان بیشتر را نام برد. نکته‌ی جالب‌توجه این است که برای بهبود سلامتی و عمر درازتر نیازی نیست روزانه زمان بسیاری را برای گام برداشتن‌های طولانی هدر دهید. همین که هر روز هنگام انجام کارهای روزمره بتوانید چند مرحله پیاده‌روی سریع و پرتحرک داشته باشید هم کافی است تا از فایده‌ها و مزیت‌های آن بهره‌مند شوید و خودتان را از مرگ دور کنید!

دکتر «الیزابت گاردنر» (Elizabeth Gardner)، پزشک یک تیم بسکتبال آمریکایی، در گفت‌وگو با Healthline گفته، «پیاده‌روی ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش معمول است که هر کس می‌تواند انجام دهد. به‌جز کفش‌های ویژه‌ی پیاده‌روی، به تجهیزات خاصی نیاز نیست و از آنجا که برای استفاده از مزایای آن لازم نیست به ‌اندازه‌ای به خودتان فشار بیاورید که عرق کنید، حتی به پوشاک ورزشی ویژه هم نیاز نخواهید داشت.»

به همین سبب، پیاده‌روی و گام برداشتن را می‌توان بنیادی‌ترین ورزشی دانست که هر کس باید انجام دهد. در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی این فعالیت بدنی بپردازیم و درباره‌ی تأثیر آن روی سلامتی و افزایش عمر سخن بگوییم. پس در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

گام برداشتن می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد

گام برداشتن و کاهش خطر مرگ

برای شناخت تأثیر گام برداشتن روی سلامتی، پژوهش‌های بسیاری انجام گرفته است. در یکی از این پژوهش‌ها، پژوهشگران ۱۶۷۳۲ زنِ ۶۰ سال به بالا را که یک دستگاه گام‌شمار روی کمرشان بسته بودند، برای پژوهششان به کار گرفتند و از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ آن‌ها را بررسی کردند.

گام برداشتن این افراد به دو گروه بخش‌بندی شد؛ یک گروه با پیاده‌روی درازمدت‌تری که دست‌کم ۱۰ دقیقه بدون وقفه به درازا می‌کشید و یک گروه دیگر که فعالیت‌های سریع و کوتاه‌مدتی مانند بالا رفتن از پله‌ها یا پیاده‌روی به سوی ماشینشان داشتند.

پژوهشگران به طور میانگین ۶ سال، تا سال ۲۰۱۹، روی افراد شرکت‌کننده مطالعه کردند. در پایان این مطالعه، آن‌ها شاهد کاهش ۳۲ درصدی خطر مرگ در میان کسانی شدند که دست‌کم روزی ۲۰۰۰ گام برمی‌داشتند. آن‌ها به ازای هر ۱۰۰۰ گام بیشتر در روز با کاهش ۲۸ درصدی مرگ روبه‌رو شدند. فواید سلامتی گام برداشتن تا شمار ۴۵۰۰ گام در روز بررسی شد و این فواید و نتیجه‌ی مثبت در افرادی دیده می‌شد که پیاده‌روی‌های سریع و کوتاه‌مدت یا گام برداشتن‌های درازمدت و بی‌وقفه در درازای روز داشتند.

پژوهشگران با بررسی این اطلاعات، با اطمینان خاطر اعلام کردند گام برداشتن، پیاده‌روی و به طور کلی فعالیت بدنی می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سلامتی و بالا بردن طول عمر به شمار برود.

راه رفتن چگونه روی سلامتی شما تأثیر می‌گذارد؟

گام برداشتن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد

اکنون که پژوهشگران نتیجه‌ی فعالیت بدنی را روی افزایش عمر و سلامتی دیدند، پرسش مهم شیوه‌ی این تأثیرگذاری خواهد بود. به گفته‌ی دکتر «جنیفر وانگ» (Jennifer Wong)، متخصص قلب و عروق آمریکایی، فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت و فشار خون بالا همراه بوده و همچنین بهبود بیشتری هم در آزمایش‌های چربی خون به نمایش می‌گذارد.

افزون بر این، پیاده‌روی و گام برداشتن می‌تواند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم به دنبال داشته باشد که بنیادی‌ترین دلیل مرگ‌ومیر در ایالات متحده آمریکا است. حتی افزایش اندک فعالیت بدنی روزانه و گام برداشتن می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامت قلب و عروقی بگذارد.

این تأثیرگذاری دارای دو دوره‌ی کوتاه‌مدت و درازمدت است. افرادی که بیشتر پیاده‌روی می‌کنند، در کوتاه‌مدت شاهد تناسب اندام و بهبود ترکیب بدنی (نسبت چربی به ماهیچه و استخوان) خواهند بود و در درازمدت هم با افزایش فعالیت روزانه می‌توانند خطر بیماری‌های شریان کرونری، حوادث قلبی و مرگ را کاهش دهند.

گام برداشتن خطر ابتلا به بیماری‌ها را کم می‌کند

جدا از این‌ها، فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، گام برداشتن یا بالا/پایین رفتن از پله‌ها می‌توانند منجر به تقویت قدرت ماهیچه‌ها شوند و از ضعف و آسیب‌دیدگی جلوگیری کنند. گاردنر در این‌باره گفته: «گام برداشتن یک تمرین عالی و کامل برای سراسر بدن هم هست. پیاده‌روی نه تنها همه‌ی ماهیچه‌های پا را به کار می‌گیرد، بلکه ماهیچه‌های مرکزی و سُرینی را هم برای استقامت و نیروی پیش‌ران بدن تقویت می‌کند.»

او همچنین بر این باور است که تغییر سرعت هنگام گام برداشتن می‌تواند مزایای سلامتی بیشتری به دنبال داشته باشد. برای نمونه، پیاده‌روی با سرعت متناوب، مانند ۳۰ ثانیه با سرعت بالا و ۳۰ ثانیه با سرعت پایین، می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد و منجر به سوزاندن کالری بیشتر و بهبود سلامت قلبی و عروقی شود.

مزایای پیاده‌روی به این چیزها خلاصه نمی‌شود و حتی می‌تواند خواب بهتری هم برای شما به ارمغان بیاورد. شواهد نشان داده‌اند گام برداشتن بیشتر در درازای روز می‌تواند کیفیت خواب را هم بهبود بخشد. خواب باکیفیت به تنهایی راهکار سودمندی برای بهبود سلامت روحی و جسمی است. پژوهش‌ها هم بارها ثابت کرده‌اند کسانی که فعالیت بدنی دارند، در کنار خواب بهتر دارای سلامت ذهن بیشتری هم نسبت به کسانی هستند که تحرک بالایی ندارند.

بررسی‌های دیگر پی برده‌اند که پیاده‌روی، حتی آرام و برای تفریح، توانسته نشانه‌های افسردگی را کاهش دهد و احساس مثبت بیشتری برای افراد بالغ‌تر به ارمغان بیاورد. وانگ توضیح داده: «گام برداشتن و پیاده‌روی می‌تواند زندگی شما را بهتر کند؛ انرژی‌اتان را بیشتر کند، کیفیت خوابتان را بالا ببرد، خلق‌وخوی بهتری به دنبال داشته باشد و همچنین از زوال عقل جلوگیری کند.»

بنابراین، از خوبی‌ها و تأثیرات مثبت پیاده‌روی و گام برداشتن روی سلامتی می‌توان نکات زیر را فهرست کرد؛

  • کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت و فشار خون بالا
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • تناسب اندام و بهبود ترکیب بدنی
  • کاهش خطر بیماری‌های شریان کرونری و حوادث قلبی
  • تقویت قدرت ماهیچه‌ها و جلوگیری از ضعف و آسیب‌دیدگی
  • بالا بردن کیفیت خواب
  • انرژی و سلامت ذهن بیشتر
  • کاهش نشانه‌های افسردگی و بهبود خلق‌وخو
  • جلوگیری از زوال عقل

گام برداشتن بیشتر در روز چگونه ممکن است؟

گام برداشتن و فعالیت بدنی بیش‌تر

همان‌گونه که گفتیم، انجام چند مرحله پیاده‌روی کوتاه‌مدت در درازی روز می‌تواند به اندازه‌ی پیاده‌رویِ بی‌وقفه و طولانی‌تر سودمند و کارآمد باشد. جدا از این، افزودن چند مرحله پیاده‌روی کوتاه‌مدت در برنامه‌ی روزانه‌تان کار آسان‌تری خواهد بود. بنابراین، بهتر است کار خود را با همین نوع گام برداشتن و فعالیت بدنی کوتاه‌مدت آغاز کنید.

به باور گاردنر، ایجاد تغییرات کوچک در برنامه‌های روزانه بهترین شیوه برای افزایش فعالیت بدنی و گام برداشتن بیشتر است. وانگ هم پیشنهاد می‌کند در بخش‌هایی از روز مانند زمان ناهار و نماز در محل کار، و تمیز کردن خانه یا تلویزیون دیدن، تلاش کنید تحرک بیشتری داشته باشید و تا جای ممکن بایستید و گام بردارید.

او گفته: «مردم می‌توانند به‌جای استفاده از آسانسور به سراغ پله‌ها بروند تا بیشتر گام بردارند. همچنین می‌توانند ماشینشان را در فاصله‌ی دورتری پارک کنند تا برای رفتن به مقصدشان پیاده‌روی بیشتری داشته باشند.»

این تغییرات کوچک می‌توانند بسیار کارآمد باشند و دگرگونی‌های بزرگی در سلامتی به وجود بیاورند. گام برداشتن کار بسیار آسانی است و نه تنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، دشواری و هزینه‌ای هم در پی ندارد. گاردنر هم در این‌باره می‌گوید: «از آنجایی که این فعالیت‌ها ساده هستند و به شما فشار نمی‌آورند تا عرقتان دربیاید، می‌توانید تعدادشان را بیشتر کنید و نتیجه‌ی بهتری بگیرید. افزون بر این، برای انجام آن‌ها در کنار کارهای روزمره نیازی به عوض کردن پوشاک و خشک کردن عرقتان نخواهید داشت.»

سخن پایانی

با توجه به پژوهش‌ها، انجام فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی و بالا یا پایین رفتن از پله‌ها می‌تواند سلامتی شما را بهبود دهد و عمرتان را بیشتر کند. با توجه به نکته‌هایی که نام بردیم، شما نیازی به فعالیت‌های سخت و درازمدت ندارید و حتی پیاده‌روی و گام برداشتن کوتاه مدت هم می‌تواند سلامتی‌اتان را بهبود بخشد.

از همین امروز تلاش کنید هر زمان که توانستید، بایستید و گام بردارید. کارهای روزانه‌ی خود را مشخص کنید تا بتوانید زمانی را برای پیاده‌روی در نظر بگیرید. همچنین تلاش کنید هنگام انجام کارهای گوناگون، مانند تلویزیون دیدن، گاهی بایستید و گام برداشتن را از سر بگیرید. در خانه گام بردارید و گردگیری کنید، زباله‌ها را بیرون ببرید، در پارک پیاده‌روی کنید و برای رفتن به مغازه یا محل کار و هر جای دیگر، راه رفتن را به ماشینتان ترجیح دهید؛ البته اگر زمان این اجازه را به شما می‌دهد. همین فعالیت‌های کوچک می‌توانند دگرگونی بزرگی در زندگی و سلامتی‌اتان ایجاد کنند تا نه تنها زندگی سالم‌تر و لذت‌بخش‌تری داشته باشید، بلکه این زندگی را سال‌های سال ادامه دهید و روزگار خوشی را سپری کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

اسکناسهای عجیب

عجیب ‌و غریب ترین اسکناس‌های دنیا + تصاویر

باشگاه خبرنگاران جوان : در این گزارش ۲۰ مورد از عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا معرفی شده اند.

عجیب ‌و غریب ترین اسکناس‌های دنیا + تصاویر

از زمانی که استفاده از اسکناس در دنیا مطرح شد و تاکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند، تغییر ها و اتفاقات عجیب و غریبی در این خصوص رخ داده است که جالب ترین آنها در این گزارش گرد هم آمده اند.

۱. اسکناس ۵ لیروتی انیشتین 
آیا می‌دانستید در سال ۱۹۵۲ از آلبرت انیشتین خواسته شد رئیس جمهور یهودها شود؟ دولت تازه تاسیس یهود آرزو داشت از این فیزیکدان برجسته به دلیل سهم وی در علم فیزیک، از آن استفاده کند. اگرچه انیشتین این پیشنهاد را رد کرد، اما دولت اسرائیل در سال ۱۹۶۸ اسکناس ۵ لیرواتی را با تصویر این دانشمند چاپ کرد.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۲. دلار قطب جنوب
اگر چه قطب جنوب به عنوان کشور در جهان شناخته نمی‌شود و طبیعتا به همین دلیل نباید واحد پول و اسکناس داشته باشد، اما همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک نوع اسکناس به کارکنان در این منطقه داده می‌شود که برابر با یک دلار است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۳. یادداشت مهم در اسکناس کشور برمه
این یادداشت قرار بود ادای احترامی به ژنرال آنگ سان رهبر اصلی استقلال میانمار باشد.طراح این اسکناس که برای همیشه ناشناخته ماند، یک علامت در سمت چپ تصویر ژنرال قرار داد که شبیه دخترش آنگ سان سوچی بود و این علامت هم اکنون سمبلی مرتبط با جنگ‌های نظامی میانمار است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید


۴. اسکناس عجیب نازی‌ها

به دستور یکی از مقامات رژیم نازی یک اسکناس در اردوگاه‌های نظامی این رژیم توسط یک گرافیست محبوس در همین اردوگاه طراحی شد.
به این گرافیست که هورست ویلی لیپرت نام داشت دستور داده شد که کلمه اردوگاه کار اجباری (به آلمانی" Konzentrationslager") را بر روی اسکناس طراحی کند، اما وی به طرز کاملا ماهرانه‌ای کلمه قاتل متمرکز (به آلمانی" Konzentrationslayer") را بر روی آن با یک جفت محافظ به ظاهر ناخوشایند و اسلحه‌هایی که روی شانه هایشان انداخته بودند و یک حصار سیم خاردار طراحی کرد و هیچ کس هم متوجه آن نشد.
پس از چاپ این اسکناس و رواج آن در اردوگاه این راز فاش شد و همین اقدام موجب سرنگونی فرمانده‌های ستم کار در اردوگاه شد.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید


۵. اسکناس رایج در فضا 
واحد پول QUID با ایده توسعه ارز برای مسافران فضایی آینده تولید شد. آن‌ها توسط مرکز ملی فضایی انگلستان و دانشگاه لستر برای شرکت Travellex، که در زمینه صرافی و تبدیل ارز‌ها فعالیت می‌کند، ایجاد شده اند. این گوی‌ها که در تصویر مشخص است خورشید را نشان می‌دهند. ۸ سیاره دیگر منظومه شمسی در این تصویر در امتداد لبه QUID می‌چرخند. در سال ۲۰۰۷، ۱ QUID حدود ۱۲ دلار ارزش داشت.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۶. اسکناس فوری در آلمان
پس از جنگ جهانی اول که چاپ پول و اسکناس به اختلال مواجه شده بود، این امر با روش‌های عجیب و غریبی انجام می‌گیرد به طوری که برای مثال افراد روی چوب اطلاعات اصلی اسکناس از جمله رقم آن را درج کرده و از آن برای خرید استفاده می‌شد.

۷. رواج اسکناس پاره در کنگو
پس از سرنگونی رژیم استبداد جوزف موبوتو، جمهوری دموکراتیک کنگو با کمبود شدید اسکناس و نقدینگی مواجه شد. زیرا اقدام به چاپ اسکناس‌های جدید کرده بود.

چاپ اسکناس‌های جدید در این کشور با طول انجامید و کمبود پول تبدیل به مشکلی بزرگ در این کشور شد. بدین ترتیب دولت تصمیم گرفت در خرید‌های روزانه از اسکناس‌های دولت قبلی استفاده کند، اما به شرط کندن تصویر جوزف موبوتو از روی اسکناس.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۸. کم ارزش‌ترین اسکناس تاریخ
پنگو، واحد پول مجارستان، یکی از موارد ابر تورم در تاریخ اقتصاد دنیا را تجربه کرده است. آنقدر ارزش این واحد پول کم شد که آن‌ها مجبور شدند اسکناس با ارقام چند صد میلیاردی را روانه بازار کنند! در سال ۱۹۴۶، اسکناس ۱۰۰ میلیون میلیارد پنگویی در مجارستان روانه بازار شد که فقط حدود ۲۰ سنت آمریکا ارزش داشت.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۹. اولین اسکناس کاغذی
طبق نوشته کتاب‌های تاریخی ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح چینی‌ها اولین اسکناس را روانه بازار‌ها کردند که این تنها یک ادعا است، اما قدیمی‌ترین اسکناس کاغذی کشف شده مربوط به کشور چین در سال ۱۳۸۰ است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۰. اسکناس ایرلندی با عکس فوتبالیست
در ایرلند شمالی یک اسکناس ۵ پوندی رواج دارد که بر روی آن عکس فوتبالیست ایرلندی که ستاره تیم منچستر یونایتد هم محسوب می‌شد، چاپ شده است که هدف از رواج آن باقی گذاشتن یک یادگار از این افسانه فوتبال بود.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۱. نان ۳۰۰ میلیارد دلاری
در سال ۲۰۰۹، نرخ تورم در زیمبابوه یکی از وخیم‌ترین نرخ‌ها در جهان را تجربه کرد. این تجربه آنقدر بد بود که یک قرص نان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار زیمبابوه قیمت داشت! بانک ملی زیمبابوه با چاپ اسکناس‌هایی با ارزش اسمی میلیونی و میلیاردی سعی در مقابله با این وضعیت را داشت.
اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری فوق در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شد. ارزش آن حدود ۳۰۰ دلار است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۲. قشنگ‌ترین اسکناس ۱۰ هزاری
این چاپ زیبا که در عکس مشاهده می‌کنید ۱۰ هزار از واحد پول کشور قزاقستان است که در سال ۲۰۰۳ در بازار رایج شد که در آن یک پلنگ برفی در منظره دلچسب قدم می‌زند.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۳. حیوانات خاص آفریقا
بانک ملی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۵ اقدام به چاپ عکس حیوانات خاص این کشور بر روی اسکناس‌های خود کرد که به عنوان یک اقدام مورد پسند از سوی سازمان حفظ محیط زیست در جهان شناخته شد.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۴. اسکناسی به رنگ طبیعت
اسکناس ۲۰ تالایی کشور ساموآ در قاره اقیانوسیه از رنگ‌های زنده و زیبا و یک آبشار دوست داشتنی همچنین پرنده و گل ملی این کشور استفاده کرده است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۵. دو دلاری عمودی برمودا
حالا که حرف از اسکناس‌های زیبا شده، اسکناس ۲ دلاری برمودا که با طراحی مرغ آبی، مجسمه نپتون و برج ساعت Royal Naval Dockyard از این قاعده مستثنی نیست.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۶. نماد نارگیل در مالدیو
یکی از نماد‌های کشور مالدیو نارگیل است که در بازار‌های جهانی طرفداران زیادی دارد و گران‌ترین نارگیل نیز در دنیا شناخته می‌شود. کشور مالدیو در چاپ اسکناس‌های ۵۰ روفیه‌های خود از تصویر این نماد ملی استفاده کرده است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۷. راهیابی مجسمه موآوی در اسکناس
جزایر ایستر شیلی و مجسمه موآوی آن در جهان شناخته شده هستند به طوری که در بسیاری از انیمیشن‌ها نیز به کار رفته اند. مجسمه موآوی و اقوام بومی جزایر ایستر در اسکناس ۵۰۰ واحدی این جزیره که رنگو نام دارد به تصویر کشیده شده اند.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۸. محبوب‌ترین اسکناس بین مردم
اسکناس ۲۵۰ گیلدر هلندی که در آن از فانوس دریایی و نقشه جهان استفاده شده است، پیش از چاپ طی یک پرس و جو از تمام مردم هلند، مورد پسند واقع شد و ۹۷ درصد از مردم این کشور از طرح چاپ شده رضایت داشتند. این اسکناس تاکنون نیز محبوب‌ترین اسکناس دنیا است.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

۱۹. تصویر غول روی موی ملکه
در سال ۱۹۵۰ اسکناس هزار دلاری در کانادا رواج پیدا کرد که پس از گذشت چند سال تعدادی از طراحان و نقاشان متوجه یک غول روی مو‌های ملکه شدند که طراح این اسکناس به طرز زیرکانه نسبت به آن اقدام کرده بود.

با عجیب غریب‌ترین اسکناس‌های دنیا آشنا شوید

این اسکناس‌ها از بازار و دست مردم جمع آوری شد و نهایتا در سال ۱۹۵۷ مجدد با طراحی جدید روانه بازار و بانک‌ها شد.

۲۰. محدود‌ترین اسکناس رایج
اسکناس رویج در جزایر کوک که در نزدیکی نیوزلند قرار دارند محدود‌ترین اسکناس رایج در دنیا هستند به طوری که در هیچ یک از صرافی‌های دنیا حتی نیوزلند تبدیل نمی‌شوند.

جهان چطور به پایان می‌رسد؟

جهان چطور به پایان می‌رسد؟

جهان چطور به پایان می‌رسد؟

تاریخ: ۲۱/مرداد/۹۹ ساعت ۲۳:۴۶ | گوناگون شناسه خبر: ۷۰۳۸۵ منبع: سایت طلا

دانشمندان می‌دانند حیات روی کره زمین چگونه به پایان می‌رسد: حدود پنج میلیارد سال دیگر سوخت هیدروژن خورشید تمام می‌شود و در نتیجه این ستاره شروع به انبساط می کند. در این مرحله که «غول سرخ» نام دارد، خورشید سیاره‌های نزدیک خود را می‌بلعد و کره زمین تبدیل به تکه سنگی بی‌جان و زغال‌مانند خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از یورو نیوز ،دانشمندان می‌دانند حیات روی کره زمین چگونه به پایان می‌رسد: حدود پنج میلیارد سال دیگر سوخت هیدروژن خورشید تمام می‌شود و در نتیجه این ستاره شروع به انبساط می کند. در این مرحله که «غول سرخ» نام دارد، خورشید سیاره‌های نزدیک خود را می‌بلعد و کره زمین تبدیل به تکه سنگی بی‌جان و زغال‌مانند خواهد شد.

اما هر چقدر سرنوشت نهایی کره زمین به تقریب قابل پیش‌بینی است، با این حال فرجام جهان یکی از موضوعاتی است که دانشمندان را سال‌هاست به گمانه‌زنی‌های متعدد واداشته است.

به تازگی کتی مک اسکریبنر، اخترفیزیک‌دان نظری و استادیار فیزیک در دانشگاه کارولینای شمالی کتابی با عنوان «پایان همه‌چیز» (The End of Everything) منتشر کرده است که فرضیات مختلف اتمام جهان را به بوته بحث گذاشته است.

او در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه دانشمندان برای حدس زدن پایان جهان به عقب برمی‌گردند و با بررسی شواهد و ذرات تلسکوپی باقیمانده از انفجار کهکشان‌ها و ستاره‌ها که از گذشته دور به ما رسیده است سعی می‌کنند آینده‌های احتمالی جهان را پیش‌بینی کنند. در این مطلب بخشی‌هایی از این کتاب که سایت نیچر آن را منتشر کرده، ترجمه شده است.

ابزار اصلی پیش‌بینی پایان جهان چیست؟

اخترشناسان برای پیش‌بینی پایان جهان بیش از همه چیز به انفجار بزرگ آغازین یا مه‌بانگ متکی هستند. در پی این انفجار که سرمنشأ جهان کنونی ما محسوب می‌شود، ستاره‌ها، سیاره‌ها، کهکشان‌ها و حیات به وجود آمدند و دنیا شروع به منبسط شدن کرد. امری که تا هم‌اکنون ادامه یافته است.

حال سوال این است که این انبساط ادامه می‌یابد، سریع‌تر می‌شود و یا رو به کاهش می‌گذارد؟ سناریو‌های مختلفی برای پایان می‌توان متصور بود:

مچالگی بزرگ

شماری از دانشمندان تصور می کنند که جهان در پایان احتمالا مسیری معکوس انفجار نخستین طی می کند. به این معنی که اگر میزان ماده در جهان، شامل ماده تاریک، همچنان در حد کافی باقی بماند جاذبه کیهانی سرانجام بر روند انبساط غلبه کرده و فشردگی آغاز می شود.

این فشردگی بر اثر نیروی جاذبه به قدری ادامه می یابد که ستاره‌ها و کهکشان‌ها یک به یک با هم برخورد می‌کنند. سرانجام جهان در یک نقطه در خود فرو می‌ریزد یا به اصطلاح مچاله می‌شود. انرژی و حرارت فوق‌العاده زیاد در یک نقطه ممکن است مهبانگی دیگر را رقم بزند.

انجماد بزرگ

در سوی مقابل اما نظریه‌ای دیگر وجود دارد که انجماد بزرگ یا مه‌گسست نام دارد. باید گفت در سال‌های ابتدایی جهان مقدار تحول دنیا بسته به میزان ماده موجود در آن بود. با گذشت زمان اما و در طول میلیاردها سال، ماده تاریک رفته رفته غلبه یافت و جهان را به سمت افق‌های جدید راند.

اطلاعات کنونی از تلسکوپ پلانک متعلق به آژانس فضایی اروپا و دیگر منابع با نظریه انبساط همیشگی جهان سازگار است.

در این وضعیت که به اصطلاح «انجماد بزرگ» نامیده می‌شود، آخرالزمان به گفته خانم مک «آرام و عذاب‌آور» خواهد بود. با افزایش انبساط، جهان به وضعیت حداقل دما و حداکثر آنتروپی نزدیک خواهد شد. در شرایط انبساطی که همه‌ چیز از هم فاصله می‌گیرد، وضعیت به جایی می‌رسد که ذرات تشکیل‌دهنده ستاره‌ها نیز نمی‌توانند دور هم جمع شوند و در فضا پخش خواهند شد.

نهایت این انبساط چه خواهد بود؟ دانشمندان می‌گویند آزاد شدن ذرات سرگردان رفته رفته به اصطلاح جهان را دچار خفگی می‌کنند. ادامه این روند منجر به جهانی تاریک و منجمد خواهد شد.

با این حال آخرین یافته‌ها چنین سرانجامی را نامحتمل‌تر می‌دانند و دانشمندان بیشتر به «گرمامرگ بزرگ» معتقدند. آن‌ها می گویند اختلاف دمای فرآیندها در نهایت به حدی می‌رسد که در آن فرآیند‌های فیزیکی به انجام نخواهند رسید.


تصویر تلسکوپ هابل از ستاره ها و کهکشان‌های موجود در پهنه کیهانعکس از ناسا

زوال خلاء

این نظریه که از دیگر نظریه‌ها نامحتمل‌تر فرض می‌شود ریشه در فیزیک کوانتوم دارد. اخترشناسان می‌گویند اگر برای مثال یک سیاهچاله در جهت معکوس بخار شود، حبابی را شکل می‌دهد که از سرعت رشدی معادل سرعت نور برخوردار است. هرچند در درون این حباب خلاء‌ای با ثبات حکمفرماست، با این حال در انرژی پایین این خلاء می‌تواند به حالت با ثبات بیشتری متمایل شود.

این حباب ضمن حرکت و در مسیر راه خود همه چیز را نابود می‌کند تا سرانجام جهان به کلی ویران شود. ممکن است این روند در جایی از جهان و در فاصله‌ای دور همینک شروع شده باشد اما متوجه نزدیک شدن‌اش نباشیم.

آیا باید برای پایان جهان نگران باشیم؟

اگر برای چند میلیارد سال دیگر خودمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم منطقی است که نگران باشیم. اما همچنان که خانم مک اسکریبنر اشاره می کند، نباید چندان دغدغه این اتفاق را داشت که کدام یک از حالات بالا برای آینده جهان رخ می‌دهد. چرا که طبق برآوردها دستکم تا ۲۰۰ میلیارد سال دیگر جهان پایان خود را به چشم نخواهد دید.

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

ادمیناردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹مطالعه: 4 دقیقه

  در گوشه و کنار شهر املاکی تحت عنوان اوقافی وجود دارند که به صورت سند اوقافی به فروش می‌رسند. خیلی‌ها نسبت به خرید و فروش این نوع ملک تردید […]

خرید ملک اوقافی

 

در گوشه و کنار شهر املاکی تحت عنوان اوقافی وجود دارند که به صورت سند اوقافی به فروش می‌رسند. خیلی‌ها نسبت به خرید و فروش این نوع ملک تردید دارند و نمی‌دانند تفاوتش با سند ملکی چیست. باکیلید همراه باشید تا ابهامات شما درباره‌ی املاک اوقافی برطرف شود.

وقف سنت پسندیده‌ای است که خیلی‌ها آن را به جا می‌آورند. یکی از جاهایی که شاید کلمه‌ی وقف به گوش‌تان خورده باشد، در مورد املاک وقفی یا املاک اوقافی است که معمولاً نسبت به نمونه‌های مشابه خود در همان منطقه قیمت کمتری دارند.

املاکی که این سند را دارند با قیمت کمتری معامله می‌شوند و همین موضوع باعث شده است تا برخی نسبت به خرید چنین ملک‌هایی شک و تردید داشته باشند اما همین ابتدا باید بدانید املاک اوقافی به این معنی نیست که اگر آن را خریداری کردید در آینده شخصی به عنوان مدعی بتواند آن را از شما بگیرد.

با این حال  تفاوت هایی با سند ملکی دارد و معاملۀ املاکی که این سند را دارند، ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارد. لازم است قبل از تصمیم به خرید یا هر گونه معامله‌ای در مورد املاک و اسناد اوقافی اطلاعات کامل داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

تعریف سند اوقافی

تعریف این نوع ملک می‌تواند به خوبی بسیاری از ابهامات را برطرف کند. در واقع املاک اوقافی به املاکی گفته می‌شود که زمین آن توسط شخصی وقف شده است و اداره‌ی اوقاف در ازای اقساط ۹۹ ساله آن را به افراد دیگر اجاره داده و درآمد حاصله را صرف امور مربوطه می‌کند.

البته ناگفته نماند مبالغ اقساط گفته شده در طول سال خیلی زیاد نیست. یادتان باشد پرداخت اقساط ۹۹ ساله به معنای اجاره به شرط تملیک نیست!

املاک اوقافی دارای سند هستند و هیچ مشکلی هم برای فروش و خرید خانه ، رهن و اجاره آپارتمان و حتی ساخت‌وساز در زمین آن‌ها وجود ندارد. این املاک دارای سند اوقافی هستند که البته تفاوت‌هایی با سند ملکی دارد. املاک اوقافی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و متأسفانه به دلیل قیمت کمتر و تفکر اشتباهی که در جامعه رواج پیدا کرده دید خوبی نسبت به آنها وجود ندارد.

یکی از مزایای این سند می‌تواند برای افرادی باشد که بودجۀ کمی دارند؛ چرا که نه تنها می‌توانند صاحب ملک شوند، بلکه اگر ملک اوقافی را به صورت زمین خریداری کنند امکان دریافت وام و ساخت‌وساز روی آن وجود دارد.

 

تفاوت سند اوقافی

 

تفاوت  با سند ملکی در چیست؟

سند اوقافی

این سند به مالک اختیار کامل نمی‌دهد و علاوه بر اقساطی که به صورت سالیانه به ادارۀ اوقاف پرداخت می‌شود و بعد از ۹۹ سال دربارۀ اجارۀ مجدد ملک اوقافی تصمیم‌گیری خواهد شد، برای هر کاری از جمله نقل و انتقال باید اجازۀ اوقاف داشته باشید.

املاکی که این برگه را دارند دارای سند اعیان و اجاره نامۀ عرصۀ ملک موقوفه هستند و در واقع خریدار حق مالکیتی روی عرصه ندارد و تنها مالک اعیان خواهد بود.

در واقع یکی از تفاوت‌های این سند با سند ملکی این است که نه تنها بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد، بلکه دربارۀ هر گونه تغییری در املاک اوقافی باید چندین مرحله با حضور در ادارۀ اوقاف پیموده شود.

سند ملکی

اسناد ملکی شش دانگ هستند و به صورت تک جلد یا چند جلد در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. نکتۀ مهم این است که چه مالک یک نفر باشد چه چند نفر، نام آنها در هر سند که دارای شماره پلاک ثبتی مجزا است درج می‌شود و پلاک مذکور و هویت مالک به سادگی از طریق ادارۀ ثبت اسناد و املاک قابل رهگیری است.

  • در سند ملکی هر فرد یک سند شش دانگ یا به اندازۀ سهم خود سند دفترچه‌ای و منگوله‌دار دارد و نباید منگوله دست خورده باشد.‌ در سند ملکی حدود اربعه از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص شده است. نقل و انتقال سند ملکی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و غیر از آن اعتبار قانونی ندارد.
  • شماره سریال اوراق سند اهمیت زیادی دارد و تمام اوراق مربوط به همان سند ملکی است؛ از همین رو باید شماره سریال تمام صفحات یکسان باشد.
  • نکتۀ مهم دیگر این است که از نظر ارزش و اعتبار، طبیعتاً اعتبار ملکی شش دانگ از آن بیشتر است و همین امر باعث قیمت کمتر املاک اوقافی شده است. اما در نهایت اختیار ملک اوقافی با کسی است که آن را خریداری کرده است . گفته می‌شود ارزش یک ملک دارای سند ملکی نسبت به نمونۀ مشابه تا ۲۰ درصد بیشتر است.
  • نکتۀ مهم دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که هنگام معاملۀ ملک وقفی، علاوه بر ادارۀ ثبت اسناد، باید از اداره اوقاف نیز استعلامات لازم گرفته شده و در نهایت نکات مربوط به معاملات املاک اوقافی نیز رعایت شود.

 

سند ملکی

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی:

چنان که گفته شد املاک اوقافی که دارای سند اوقافی هستند با ملک شخصی تفاوت ندارند، اما سند اوقافی با سند ملکی تفاوت هایی دارد که پیش از تصمیم‌گیری باید به آنها دقت کنید.

  • ارزش سند ملکی در حدود ۲۰ درصد بیشتر از سند اوقافی است.
  • در سند اوقافی شما صرفاً مستأجر موقوفه هستید و مالک اعیان شناخته می‌شوید.
  • ملکی که سند اوقافی دارد، تفاوتی با یک ملک شخصی ندارد و تنها علاوه بر پرداخت اجارۀ سالیانه به ادارۀ اوقاف، باید برای هرگونه خرید و فروش یا تغییر در ملک از این اداره مجوز داشته باشید.
  • هزینۀ اجاره‌ای که بابت ملک اوقافی باید پرداخته شود خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال برای یک زمین ۲۰۰ متری در منطقه‌ای از تهران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

 

 غالب پول بانک‌های مرکزی چه خواهد بود؟اسکناس منسوخ می‌شود

 

دنیای اقتصاد : یکی از مهم‌ترین اهداف بانک‌ مرکزی حفظ ثبات مالی و پولی نظام اقتصادی کشور است. برای نیل به این هدف، بانک باید امن‌ترین و مورداعتمادترین پول را برای خانوار، کسب‌وکارها و نظام مالی فراهم کند. در دنیای امروز اما روش‌های پرداخت‌ در حال تغییر است. برای بیش از ۳۰۰ سال اسکناس تنها وسیله پرداخت خانوارها و کسب‌وکارها بوده است. امروز اما جهان به سمتی پیش می‌رود که در آن استفاده از اسکناس روندی رو به کاهش دارد و استفاده از پول شخصا منتشرشده (مانند رمزارزها) و سایر روش‌های جایگزین در حال افزایش است. در این رابطه بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به جای انتشار پول سنتی، مفهوم جدیدی را با عنوان «پول دیجیتال» مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

 

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در این رابطه بانک مرکزی انگلستان در گزارشی تحلیلی آینده پول را در جهان مورد بررسی قرار داد. در این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر عموم مردم می‌توانند اسکناس چاپ‌شده توسط بانک مرکزی را نگهداری کنند (به صورت نقد یا در حساب‌های خود)، افزود: تنها بانک‌ها و موسسات مالی (آن هم در اقتصادهای پیشرفته) هستند که قادرند پول الکترونیک بانک مرکزی را نگه دارند، آن هم به شکل ذخایر نزد بانک مرکزی. «پول دیجیتال» شکل الکترونیک پول بانک مرکزی است که امکان پرداخت و پس‌انداز را برای خانوار و کسب‌وکارها نیز فراهم می‌کند. گاهی اوقات پول دیجیتال معادل اسکناس دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، اما واقعیت این است که در عمل این پول ویژگی‌های دیگری علاوه‌بر کارکرد اسکناس دیجیتال دارد. این گسترش دسترسی به پول بانک مرکزی، علاوه‌بر روش‌های نوین پرداخت، فرصت‌های جدیدی را نیز برای راه‌های ایجاد ثبات مالی و پولی توسط این بانک فراهم می‌کند.

 

«پول» چیست؟

 

«پول» نقش اساسی در اقتصاد و اجتماع ایفا می‌کند. «حفظ ارزش» که از طریق آن قدرت خرید خود را به آینده منتقل می‌کنیم؛ «وسیله دادوستد» که با آن هزینه کالا و خدمات پرداخت می‌شود؛ و «واحد اندازه‌‌گیری ارزش» که با آن کالاها و خدمات قیمت‌گذاری می‌شوند برخی از کاربردهای شناخته‌شده پول هستند. پول باید وسیله ذخیره ارزش منطقی باشد و نباید در طول زمان به طور قابل‌توجه ارزش خود را از دست دهد. دارایی‌هایی زیادی وجود دارد که تا حدی برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند مسکن)، اما هیچ یک مانند پول وسیله‌ای برای دادوستد و پرداخت نیستند. کارآیی پول زمانی بیشتر می‌شود که از آن به عنوان واحد قیمت‌گذاری کالا و خدمات نیز استفاده می‌شود. در واقع این کارکردها به دارندگان پول کمک می‌کند تا بفهمند با پولی که دارند چه تعداد کالا و خدمات در زمان‌های مختلف می‌توانند بخرند. در این رابطه این پرسش مطرح است که به چه چیزی «پول» می‌گویند یا به عبارتی انواع پول کدام است.

 

۱- اسکناس: عمده پول «فیزیکی» کشورها را «اسکناس»‌هایی تشکیل می‌دهند که توسط بانک‌های مرکزی منتشر می‌شوند. بیشتر این اسکناس‌ها توسط خانوار و کسب‌وکارها به منظور وسیله پرداخت و ذخیره ارزش نگهداری می‌شوند. البته بانک‌های تجاری نیز برای پاسخگویی به برداشت از حساب‌ اسکناس نگه می‌دارند. این به آن معنی است که مشتریان به راحتی می‌توانند سپرده‌های خود را به پول بانک‌مرکزی و برعکس تبدیل کنند.

 

۲- سپرده‌های بانکی: در اقتصادهای امروز عمده پول مورد استفاده خانوار و کسب‌وکارها، پول بانک‌های تجاری است (هر بانکی غیر از بانک مرکزی که با مردم سروکار دارد را بانک تجاری می‌نامند). پول بانک تجاری نیز همان حساب‌های سپرده الکترونیک است که اسکناس‌ها را در خود جای داده‌اند. سپرده‌های بانک‌های تجاری در قلب نظام‌ پولی کشورها قرار دارند. به عنوان مثال در اقتصاد انگلیس این سپرده‌ها سهم ۹۷ درصدی از پولی که توسط مردم و کسب‌وکارها نگهداری می‌شود دارند. سپرده‌ها نوعی تعهد نظام بانکی هستند، چرا که در صورت درخواست مشتریان قابلیت تبدیل به پول بانک مرکزی را دارند – به شکل پول نقد یا ایجاد قابلیت پرداخت برای دارندگان حساب که به حساب شخصی دیگر واریز می‌شود- البته برخلاف اسکناس‌های منتشر شده توسط بانک‌مرکزی، حساب‌های بانکی بدون ریسک نیستند و در صورت ورشکستگی بانک دیگر توان عمل به تعهدات فوق وجود نخواهد داشت.

 

۳- ذخایر بانک مرکزی (حساب‌هایی که بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نگه‌ می‌دارند): همانند خانوار و کسب‌وکارها که نزد بانک‌های تجاری حساب دارند، بانک‌های تجاری هم نزد بانک مرکزی حساب دارند. این حساب‌ها که ذخایر بانک‌مرکزی نامیده می‌شوند، دارایی‌هایی هستند که بانک‌های تجاری از آنها برای پرداخت به یکدیگر استفاده می‌کنند. این ذخایر، به عنوان تعهد بانک مرکزی و همانند اسکناس بدون ریسک هستند. بانک‌های مرکزی می‌توانند در صورت نیاز این ذخایر را به اسکناس نیز تبدیل کنند؛ همچون زمان تعطیلات که تقاضا برای اسکناس دستگاه‌های خودپرداز افزایش می‌یابد.

 

در مقایسه «پول دیجیتال»

 

«پول دیجیتال» بسیاری از کارکردهایی که «پول نقد یا اسکناس» و «سپرده‌ بانکی» ارائه می‌کنند را دارد. با این حال برای عملیاتی و جذاب بودن، به نظر می‌رسد باید امکان تبدیل مستقیم «پول دیجیتال» به اسکناس و سپرده بانکی وجود داشته باشد. در حالی که پول دیجیتال مانند پول نقد ایمن و عاری از ریسک است، اما برای پرداخت‌ خانوار و کسب‌وکارها مناسب‌تر است، به خصوص در پرداخت‌های الکترونیک و از راه دور. بنابراین امکان تغییر تقاضا از پول نقد به پول دیجیتال وجود دارد. در برابر سپرده‌های بانکی نیز پول‌های دیجیتال هم امن هستند و هم عاری از ریسک و هم ابزاری برای پرداخت به سایر حساب‌ها. البته هنوز مشخص نیست خانوارها، پول دیجیتال را جایگزین سپرده‌های بانکی خواهند کرد یا خیر، چرا که سپرده‌های بانکی خدمات دیگری را نیز به مشتریان ارائه می‌کنند نظیر تسهیلات اعتباری. در نهایت باید گفت «پول دیجیتال» برخلاف اسکناس، الکترونیک است و بر خلاف ذخایر بانک مرکزی، در دسترس مردم و کسب‌کارها است.

 

برای طراحی پول دیجیتال و زیرساخت‌های مرتبط با آن اصول بر هم اثرگذاری وجود دارد که تصمیم‌گیران باید مدنظر قرار دهند.

 

«اصل تدارک» که تعیین می‌کند چه کسی چه کاری را در ارائه پول دیجیتال باید انجام دهد. مسوولیت‌ها و کارهای مربوط به ارائه پول دیجیتال می‌تواند به شیوه‌های گوناگون بین بخش دولتی (بانک مرکزی و سایر نهادها) و بخش خصوصی (بانک‌های تجاری، موسسات مالی و شرکت‌های تکنولوژیکی) تقسیم شود. تصمیمات در این حوزه به طور قابل‌توجهی بر عملیاتی‌بودن، انعطاف و رقابتی‌بودن پول دیجیتال اثر می‌گذارد.

 

«طراحی وظایف» مربوط به این است که پرداخت از طریق پول دیجیتال بایدکاملا به نفع استفاده‌کنندگان باشد. در این اصل باید توجه شود که چه شیوه‌های پرداختی را می‌توان با پول دیجیتال ارائه کرد؛ تعامل استفاده‌کنندگان با این پول چگونه خواهد بود و اینکه کارکردهای این پول قابلیت سازگاری با تحولات آینده را خواهد داشت.

 

«طراحی اقتصادی» یعنی اینکه چه کسی می‌تواند پول دیجیتال نگه دارد؛ آیا باید برای آن اجرت (نرخ بهره) گرفت؛ آیا باید برای میزان نگهداری آن محدودیت تعیین کرد؛ و اینکه آیا این پول باید به سادگی قابل تبدیل به سایر فرم‌های پول نظیر اسکناس و سپرده‌های بانکی باشد؟ تصمیمات این حوزه به خصوص بر فرصت‌هایی که پول دیجیتال برای ماموریت‌های بانک‌ مرکزی همچون ایجاد ثبات مالی و پولی فراهم می‌کند اثرگذار است. در نهایت برای هر نوع پول دیجیتال، باید دید بهترین فناوری برای رعایت اصول طراحی و دستیابی به بهترین کارکردهای موردانتظار کدام است. همچنین باید به تبادل تکنولوژیکی میان اصول مختلف طراحی این پول نیز فکر شود.

 

فرصت‌های نهادی پول دیجیتال

 

روش‌های پرداخت در حال تغییر است. برای بیش از ۳۰۰ سال، اسکناس تنها وسیله پرداختی بوده است که خانوار و کسب‌وکارها توانسته‌اند از طریق آن از پول بانک مرکزی استفاده کنند. با این حال استفاده از پول نقد یا اسکناس روندی رو به کاهش دارد. در حالی که در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۰ درصد از پرداخت‌ها در انگلیس نقدی بود، اما این سهم تا سال ۲۰۱۸ به ۲۸ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ تنها به ۹ درصد برسد. در سوئد نیز بیش از نیمی از خرده‌فروش‌ها می‌گویند از سال ۲۰۲۵ به بعد دیگر پول نقد قبول نخواهند کرد. این کاهش استفاده از پول نقد به عنوان ابزاری برای پرداخت به این معنی است که عمده پرداخت‌ها توسط انتقال پول میان حساب‌های بانکی آن هم توسط نرم‌افزارهای اینترنتی یا کارت‌های بانکی و اعتباری صورت می‌گیرد.

 

ماهیت درحال‌تغییر پول و پرداخت، موضوعی حیاتی برای بانک مرکزی است. پول بانک مرکزی به شکل اسکناس، سپرده و حساب بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی در توانایی امروز آنها برای ایجاد ثابت مالی و پولی نقشی محوری دارد. بنابراین با تحول استفاده مردم از پول و روش‌های پرداخت و همچنین ظهور انواع مختلف پول‌های به طور شخصی منتشر شده، بانک‌های مرکزی باید شکل‌های جدیدی از پول را برای خانوارها و کسب‌وکارها منتشر کنند. در این رابطه «پول دیجیتال بانک مرکزی» به عنوان شکل جدید انتشار عمومی پول بانک‌های مرکزی دنیا می‌تواند مکمل پول‌های به صورت شخصی منتشرشده (مانند رمزارزها) باشد، پول نوینی که توانایی این بانک را در دستیابی به اهداف آینده‌اش ارتقا خواهد داد.

 

«پول دیجیتال بانک مرکزی» از چند طریق می‌تواند این بانک را در دستیابی به اهداف ثبات مالی و پولی کمک کند. از جمله کمک‌های نهادی این پول به بانک‌مرکزی و سیاست‌گذاری‌های دولت می‌توان به این موارد اشاره کرد: تنوع و انعطاف در روش‌های پرداخت؛ ایجاد رقابت و کارآیی و نوآوری در روش‌های پرداخت؛ بهبود دسترسی و قابلیت استفاده از پول بانک مرکزی؛ جلوگیری از گسترش پول‌های شخصی (مانند رمزارزها) که ریسک‌های مختص به خود را دارند؛ سازگاری با روش‌های پرداخت آینده در اقتصاد دیجیتالی؛ رسیدگی به پیامدهای منفی کاهش استفاده از پول نقد؛ ارتقای کیفیت پرداخت‌های فرامرزی و ... .

 

منبع: مطالعه «پول دیجیتال بانک مرکزی: فرصت‌ها، چالش‌ها و طراحی» انجام شده توسط بانک مرکزی انگلیس.

 

کد خبر 1059045

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰

  1. جهان

ثروتمندترین خانواده جهان با پولشان چه کردند؟

ثروتمندترین خانواده جهان

پشت سر ثروتمندترین خانواده دنیا شایعه زیاد بوده و هست؛ البته خیلی‌هایشان هم درست از آب درآمده‌اند! مهم‌ترین شایعه اینکه دنبال تسلط بر دنیا هستند.

به گزارش مشرق، «مایر امشل روچیلد» یک یهودی آلمانی بود که در قرن ۱۸ میلادی از طریق بانکداری به ثروت کلان رسید. پیش از آنکه ربا دادن در میان بانکداران مسیحی جایز شود وی بانک و درواقع رباخانه‌ای باز کرد و ثروتمند شد. او تجارتش را گسترش داد و به کارهایی نظیر صرافی و عتیقه‌فروشی پرداخت. وقتی ثروتمندتر شد یک پسرش را به فرانکفورت آلمان و ۴ پسر دیگرش را به اتریش، انگلستان، ایتالیا و فرانسه فرستاد و هرکدام شدند سرشاخه خاندان روچیلد در گوشه و کنار اروپا. کار اصلی‌شان هم بانکداری بود و به دولت‌ها وام می‌دادند! در جنگ‌های ناپلئونی، وام‌هایی که روچیلدها به دولت‌های متخاصم اروپایی داده بودند ثروتی افسانه‌ای برایشان پدید آورد. از همان زمان نامشان سر زبان‌ها افتاد و روچیلد مترادف شد با «سرمایه» یا به بیان بهتر «قدرت پول». از آن موقع تابه‌حال روچیلدها در عرصه‌های بین‌المللی به‌ویژه در حوزه بانکداری فعالند و تأثیرشان در اقتصاد و سیاست به‌قدری است که صنعتی شدن اروپا در قرن ۱۸ را به آنان نسبت می‌دهند. روچیلد یا روتشیلد (Rothschild) در زبان آلمانی قدیم به معنای سپر قرمز است.

بنیانگذار خانواده روچیلد وصیت‌نامه‌ای با هدف نگهداری و افزایش ثروت در خانواده‌اش به جا گذاشت


سیاستمداران در خدمتشان هستند!

نسل‌های متمادی از خاندان روچیلد در اروپا به‌ویژه در انگلستان و اتریش القاب و مقام‌های اشرافی دریافت کردند؛ از دوک و بارون تا کنت و لرد. آن‌قدر هم پولدارند که میان فرانسوی‌ها معروف است که دولت خیلی پول دارد ولی پولدار واقعی روچیلدها هستند! روش کار روچیلدها یعنی فعالیت هماهنگ چند برادر در چند مرکز مالی توسط خانواده‌های یهودی دیگر نظیر «لازارد»، «بیشافزهایم» و «سلیگمان» تقلید شد و از اواخر قرن ۱۹ میلادی بانکداران اصلی اروپا و جهان این خانواده‌ها بودند و روچیلدها هم لیدرشان.

پسران «مایر امشل روچیلد» سرشاخه‌های اصلی این خانواده در کشورهای مهم اروپایی شدند

 

روچیلدها در ۲۰۰ سال اخیر بیش از ۱۱۰ فرد برجسته و معروف داشته‌اند؛ اغلب هم به دلیل ثروت زیاد یا نقشی که در سیاست یا وقایع تاریخی داشته‌اند. بااین‌حال اعضای این خاندان در سال‌های اخیر کمتر جلوی چشم هستند و بیشتر پشت پرده! ولی ثروتشان آن‌قدر زیاد است که نتوان از تأثیرشان بر اقتصاد و فرهنگ و سیاست دنیا چشم پوشید؛ به‌ویژه با سابقه‌ای که دارند و کارنامه‌ای که از خود به جا گذاشته‌اند. جالب اینکه روچیلدها در دنیای معاصر دیگر زیاد به سیاست کار ندارند. چرا؟ چون سیاستمداران در خدمتشان هستند؛ خیلی‌ها معتقدند در اروپا و آمریکا دولت‌ها کارگزاران روچیلدها هستند. درواقع اعضای این خاندان مستقیم یا غیرمستقیم در اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان در بخش‌های اقتصادی و سیاسی نفوذ کرده‌اند و تأثیر می‌گذارند. درباره کسب‌وکارشان نیز معروف است که بیشتر در بخش بانکداری، املاک، استخراج معدن، انرژی، صنعت و کشاورزی فعالند.

میزان دارایی‌ها اعلام نشود!

اتحاد خانوادگی روچیلدها هنوز هم تا حد زیادی محفوظ است؛ آنها به وصیت بنیان‌گذار این خاندان و ثروتی که برایشان آورد تا حد زیادی احترام می‌گذارند. اتحاد خانوادگی یکی از بندهای وصیت‌نامه «مایر امشل روچیلد» در سال ۱۸۱۲ بود و البته بندهای دیگر محدودیت‌های جدی‌تری را وضع می‌کردند. بنیان‌گذار خاندان روچیلد وصیت کرد که میزان دارایی اعضای خانواده در هیچ شرایطی اعلام نشود، فهرستی از اموال اعضای خانواده حتی برای امور وراثت تعیین نشود و دیگر اینکه اعضا با ازدواج‌های درون فامیلی از خروج ثروت از خاندان روچیلد جلوگیری کنند. جالب اینکه این قانون آخری هنوز هم تا حد زیادی رعایت می‌شود و در این خاندان عموزاده‌ها نخستین نامزدهای ازدواج با یکدیگر محسوب می‌شوند. هرکسی هم عمداً این وصایا را نادیده بگیرد ممکن است از خانواده طرد شود.

 

ثروت تریلیون دلاری!

روچیلدها چقدر ثروت دارند؟ کسی دقیقاً نمی‌داند. ولی «تخمین‌ها» همیشه بوده‌اند و همیشه هم کمتر از مقدار واقعی به نظر می‌رسند. «نیکولاس هاگر» در کتاب جنجالی «تاریخ تشکیل دولت مخفی جهانی» اشاره می‌کند که اگر در سال ۱۸۵۰ روچیلدها حداقل ۶ میلیارد دلار ثروت داشتند، با قبول این واقعیت که بنیان ثروت آن‌ها سست نشده و این پول‌ها می‌بایست چنان سرمایه‌گذاری می‌شدند که از ۴ تا ۸ درصد سود سالانه آن‌ها باشد با این حساب، حداقل ۱.۹ تریلیون دلار تا رقم‌هایی بسیار بالاتر دارایی دارند.

«والنتین کاتاسانوف» اقتصاددان و مدیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی «شاراپوف» روسیه در مقاله «روتشیلدهای فقیر چگونه جهان را اداره می‌کنند؟» چنین می‌نویسد:‌ «وضعیت واقعی دارایی روچیلدها در ادبیات معاصر اغلب در محدوده ۳ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.»

این رقم را با دارایی «جف بزوس» مؤسس سایت آمازون که بنا به اعلام نشریه فوربس با ثروت ۱۳۱ میلیارد دلاری ثروتمندترین فرد در سال ۲۰۱۹ است و همچنین ثروت ۹۶ میلیارد دلاری بیل گیتس نمی‌توان مقایسه کرد. درواقع ثروت تخمینی روچیلدها با تولید ناخالص داخلی کشورها قابل‌مقایسه است. تولید ناخالص داخلی مهم‌ترین معیار برای اقتصاد یک کشور است و بیانگر مجموع ارزش کل کالا و خدمات تولیدشده در یک سال است. تولید ناخالص داخلی فرانسه کمتر از ۳ تریلیون دلار است؛ بریتانیا و هند هم. تولید ناخالص داخلی هر یک از کشورهای برزیل، کانادا، روسیه، اسپانیا، کره جنوبی و استرالیا کمتر از ۲ تریلیون دلار است.

ثروت روچیلدها از تولید ناخالص داخلی فرانسه، بریتانیا و هند بیشتر است

 

روچیلدها؛ پشتوانه دلار!

پشتوانه دلار چه باشد خوب است؟ طلا؟ نفت؟ قدرت نظامی؟ کمتر کسی می‌داند که پشتوانه دلار روچیلدها هستند! در سال ۱۹۷۱ «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور آمریکا در اقداماتی که در تاریخ اقتصاد به شوک نیکسون معروف است قابلیت تبدیل مستقیم دلار آمریکا به طلا توسط بانک مرکزی آن کشور را لغو کرد! و این یعنی طلا دیگر پشتوانه دلار نیست. به‌جایش آمریکا نهادی به نام فدرال رزرو دارد که بااینکه ملی نیست و خصوصی است ولی عملا بانک مرکزی آمریکا محسوب می‌شود و حدود نیم‌قرن است دلار بدون پشتوانه چاپ می‌کند. بیش از ۹۵ درصد سهام فدرال رزرو متعلق به ۱۰ بانک و موسسه مالی بزرگ نظیر بانک لندن روچیلد، بانک برلین روچیلد، بانک برادران لمان نیویورک و بانک چیس نیویورک است. بخش عمده سهام این بانک‌ها متعلق به روچیلدها و باقی سهام متعلق به ۸ خانواده ثروتمند و پرنفوذ است. درواقع فدرال رزرو نهادی خصوصی است که بالطبع منافع صاحبانش را تأمین می‌کند. دولت در تعیین مدیران فدرال رزرو تا حدی دخالت دارد ولی در تعیین مالکان نقشی ندارد.

تصمیم‌های دولتی بر فعالیت فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد و تصمیم‌های فدرال رزرو نیز بر دولت. چنین وضعیتی برای دلار که «بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ» نامیده شده مهم‌ترین جادوی روچیلدهاست؛ پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند، هرچقدر که مایل باشند! درواقع بیش از یک قرن است که آمریکا و نظام اقتصادی و سیاسی آن که با سرمایه رابطه مستقیم دارد بهشت روچیلدهاست.

«فدرال رزرو» بانک مرکزی خصوصی آمریکاست که دلار بدون پشتوانه چاپ می‌کند!

 

جمله معروف بنیان‌گذار خانواده روچیلدها این است: «انتشار و کنترل پول یک کشور را به من بدهید، دیگر اهمیتی ندارد چه کسی قوانین آن کشور را می‌نویسد.» روچیلدها نسل در نسل برای کنترل سرمایه تلاش کرده‌اند و حالا کنترل دلار آمریکا را هم در دست گرفته‌اند. فدرال رزرو در خود آمریکا چه وضعیتی دارد؟ در این نیم‌قرن حتی روسای جمهور هم از دستش شاکی هستند. آخرین نمونه هم «دونالد ترامپ» که فدرال رزرو را «تنها مشکل اقتصاد آمریکا» نامیده است.

 

شبکه بانکی و گردش پول جهانی

روچیلدها طی ۲ دهه اخیر تمایلی به فعالیت‌های آشکار نداشته‌اند. دلیلش هم شاید افزایش انتقادها و کنایه‌ها نسبت به سابقه تاریخی و عملکرد اعضای این خاندان باشد. بااین‌حال امپراتوری مالی این خاندان پنهان کردنی نیست. همه‌جا در بازارهای مالی ردی هرچند نیمه پنهان از روچیلدها هست. در بخش آشکار فعالیت روچیلدها نیز برشمردن همه دارایی‌هایشان فهرستی طولانی می‌طلبد. فقط به‌عنوان نمونه می‌توان به شرکت «روتشیلد اند کو» اشاره کرد که روزگاری «ناتان روچیلد» بنیان نهاد و حالا شبکه بزرگی از بانک‌ها در سراسر اروپا و آمریکا با بیش از ۳۶۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد. خیلی‌ها معتقدند روچیلدها همچنان گردش پول در دنیا را در اختیار دارند و از قدرت پول در مقیاس جهانی برای منافع خاصی بهره می‌برند.

 

صهیونیست‌ها بدون روچیلدها!

خیلی‌ها نمی‌دانند که یکی از مهم‌ترین کارهای روچیلدها در دنیای معاصر، کمک به تشکیل رژیم جعلی اسرائیل است. روچیلدها در این مسیر آشکارا و پشت پرده به حمایت مالی و کمک تدارکاتی پرداختند و فقط یک نمونه اینکه «ادموند روچیلد» برای اسکان اولیه یهودیان، اراضی وسیعی در فلسطین را در اختیار گرفت و ۴۰ «کیبوتص» یا «دهکده اشتراکی» ساخت. کیبوتص‌ها مکانی برای زندگی و کار اشتراکی مهاجران یهودی بودند و ادموند روچیلد شخصاً بر نحوه اداره آن‌ها نظارت می‌کرد. به همین دلیل وی را «پدر اسکان یهودیان در فلسطین» لقب داده‌اند و تصویرش بر اسکناس ۵۰۰ شِکِلی اسرائیل نقش بسته است. جمله مشهور وی این است: «بدون من صهیونیست‌ها هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند.»

تصویر ادموند روچیلد روی اسکناس ۵۰۰ شِکِلی اسراییل

 

فرزندان ادموند روچیلد و سایر اعضای این خاندان نیز کمک به تقویت اسرائیل را ادامه دادند و هنوز ادامه می‌دهند. در هر دوره‌ای نیز هدایای ویژه‌ای به رژیم صهیونیستی اهدا کرده‌اند؛ حتی ساختمان مجلس قانون‌گذاری رژیم اسرائیل، هدیه فرزند ادموند روچیلد به صهیونیست هاست.

جاکوب روچیلد(سمت چپ تصویر) از نوادگان امروزی روچیلدها و طرفدار سرسخت صهیونیست‌ها در دیدار با رهبر کنگره جهانی یهودیان

 

اعلامیه بالفور و یک روچیلد دیگر!

اعلامیه بالفور هم که به تشکیل دولت یهودی در فلسطین منجر شد خطاب به یکی از اعضای این خاندان است. بیانیه بالفور درواقع نامه‌ای بود که توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه بریتانیا در سال ۱۹۱۷ به «لیونل والتر روچیلد» سیاستمدار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد. در متن این نامه چنین آمده است: «لرد روچیلد عزیز! با افتخار از سوی پادشاه بریتانیا به پیشگاه شما بیان می‌دارم که درخواست شما به کابینهٔ دولت بریتانیا فرستاده و پذیرفته شد. پادشاه با تشکیل یک خانه ملی برای یهودیان به جای کشور فلسطین موافقت کرده‌اند و بیشترین تلاششان را به کار می‌گیرند تا این کار به سرانجام برسد».

اعلامیه بالفور نامه‌ای از آرتور جیمز بالفور(سمت چپ تصویر) به لیونل والتر روچیلد(سمت راست) بود

 

حمایت‌های آمریکایی از اسرائیل

دلیل محبوبیت اسرائیل در آمریکا و حمایت‌های آمریکایی از رژیم صهیونیستی را باید در قدرت و نفوذ روچیلدها جستجو کرد. روچیلدها و البته تعداد دیگری از خاندان‌های ثروتمند از زمان تشکیل رژیم اسرائیل با کمک پول و قدرت پنهان آن در رسانه‌های آمریکایی به تبلیغ برای این رژیم پرداخته و بر افکار عمومی تأثیر گذاشته‌اند. در آمریکا معروف است که هر کاندیدایی علیه منافع اسرائیل سخن بگوید شانس خود را برای رسیدن به مقام به ریاست جمهوری از بین برده است.

دموکراسی آمریکا که متکی بر قدرت پول و رسانه است این کشور را به بهشت روچیلدها تبدیل کرده است!

 

منبع: فارس

تصویر پدر هوش مصنوعی روی ۵۰ پوندی

تصویر پدر هوش مصنوعی روی اسکناس‌های ۵۰ پوندی جدید

تصویر آلن مانیسون تورینگ، دانشمند علم رایانه که به‌عنوان پدر هوش مصنوعی جهان شناخته می‌شود، روی اسکناس‌های جدید ۵۰پوندی چاپ خواهد شد.

تصوير پدر هوش مصنوعي روي اسكناس‌هاي ۵۰ پوندي جديد

انگجت اعلام کرده «تورینگ» یکی از افراد «رمزگشا» در جنگ جهانی دوم بود که پیام‌های سری را بازخوانی می‌کرد. او به‌خاطر ساختن یک سیستم فرموله جدید که می‌تواند تأثیر بالایی در محاسبه الگوریتم‌های پیچیده داشته باشد، نقش مهمی در گسترش هوش مصنوعی در آینده داشت. او ضمنا آزمایشی با عنوان «آزمایش تورینگ» ‌ ابداع کرد که روشی برای سنجش هوشمندی ماشین ارائه می‌کند.

پیش‌تر بانک انگلیس از مردم خواسته بود، دانشمندان تأثیرگذار در تاریخ انگلیس و جهان را انتخاب کنند. قرار بود تصویر هرکس که رأی بیشتری به‌دست ‌آورد، روی اسکناس ۵۰پوندی این کشور چاپ شود. بانک انگلیس اعلام کرده، تورینگ از بین هزار دانشمند انگلیسی این عنوان را به‌دست آورده است.

رئیس بانک انگلیس، اخیرا در یک سخنرانی آلن تورینگ را ریاضیدانی برجسته دانسته که یک قهرمان جنگ، نوآور و تأثیرگذار بوده است. جایزه تورینگ مهم‌ترین جایزه علمی رایانه در جهان است.

سه نکته استخراج بیت کوین

موضع وزیر نیرو در مورد رمزارزها چیست؟

سه نکته استخراج «بیت کوین»

دنیای اقتصاد : سکاندار وزارت نیرو برای نخستین بار در مورد بیت‌کوین اظهارنظر کرد. استخراج رمز ارزها حدود یک ماه است که با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یکی از بحث‌های داغ روز تبدیل شده است. تب استخراج بیت‌کوین نه‌تنها صرافی‌ها و واحدهای صنعتی تولیدی را در برگرفته، حتی به گاوداری‌ها، مزارع، ادارات، مساجد و مدارس رسیده است. گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد استخراج ارزهای مجازی در ایران مهمان‌های ناخوانده‌ای هم داشته و پای چینی‌ها و روس‌ها به دایره استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باز شده است.

سه نکته استخراج «بیت کوین»

به اعتقاد تحلیلگران و صاحب‌نظران «برق یارانه‌ای و ارزان» مهم‌ترین دلیل استقبال و تب بالا برای استخراج رمز ارزها در ایران است. در این بین طیف‌های مختلفی از کارشناسان هستند که از زوایای متفاوتی به استخراج بیت‌کوین نگاه می‌کنند. گروهی از کارشناسان مالی معتقدند در شرایطی که اقتصاد ایران با کاهش درآمدهای ارزی مواجه است، ارز دیجیتال می‌تواند راه مناسبی برای افزایش درآمدهای ارزی و به نوعی دور زدن تحریم‌ها باشد. اما متولیان و سیاست‌گذاران در بانک مرکزی و وزارت نیرو نظر دیگری را انعکاس می‌دهند. وزیر نیرو که تاکنون نسبت به استخراج بیت‌کوین در ایران واکنشی نشان نداده بود در یک برنامه تلویزیونی اولین نظر خود را درخصوص رمزارزها رسانه‌‌ای کرد. رضا اردکانیان سه زاویه در مورد استخراج ارزهای مجازی در کشور را تشریح کرده که در ادامه این گزارش به آنها پرداخته شده است.

در ابتدای دهه ۹۰ و در اوج تحریم‌ها، وزیر وقت اقتصاد کشور در پاسخ به هشداردهندگان برای رکود اقتصادی به یک شاخص استناد کرد؛ مصرف برق. او گفت وقتی مصرف برق صنعتی رشد چشمگیر داشته باشد نمی‌توان حکم قطعی به رکود داد. پس از حدود هفت سال دوباره ماجرا تکرار شده است؛ در‌حالی‌که آمار رسمی از رشدمنفی اقتصادی کشور خبر می‌دهد، مصرف برق در کارخانه‌ها و کارگاه‌های نیمه‌تعطیل، مزارع و طیف‌های مختلف جامعه به شدت بالا رفته است. اما به جای چرخ کارخانه‌ها و تولید کالا، این ماینرها هستند که در حال حل معادلات پیچیده ریاضی مصرف برق را با افزایش مواجه کرده‌اند؛ عملی که به آن استخراج ارز دیجیتال می‌گویند. این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده که متولیان و سیاست‌گذاران را به واکنش‌هایی وا داشته است. در یک سو بانک مرکزی قرار دارد که نگران است به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی در اتفاقاتی که در یک سال گذشته افتاده و شرایطی که کشور با آن روبه‌روست، ورود یک ارز مجازی که به راحتی خرید و فروشمی‌شود و ارزش دلاری دارد، باعث کاهش ارزش پول ملی شود. یعنی رواج آن موجب می‌شود که افراد برای معاملات خرد خود هم به جای ریال از بیت‌کوین استفاده کنند و چون این ارز فراگیری ندارد، باعث شود یک شیب به سمت افراد دارای بیت‌کوین یا سایر ارزهای مجازی ایجاد شود. در نتیجه بانک مرکزی می‌گوید اجازه استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان پول و ابزاری برای نقل و انتقال و خرید کالا را نمی‌دهد.

اما در آن سو وزارت نیرو قرار دارد. چند وقت پیش معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرد روند روبه‌رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال به‌گونه‌ای است که مساجد و مدارس برخوردار از برق رایگان هم پای دستگاه‌های ماینر نشسته‌اند و ارز مجازی استخراج می‌کنند. همایون حائری بعد از طرح این مساله گفت: اگر رشد مصرف برق به خاطر استخراج ارز مجازی همین‌طور ادامه پیدا کند، وزارت نیرو ناگزیر می‌شود به ایجاد تعرفه صادراتی برق برای استخراج بیت‌کوین روی بیاورد. به گفته او، هر یک واحد استخراج بیت‌کوین معادل مصرف ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق است که این میزان معادل مصرف ۲۴ سال یک واحد مسکونی است که مصرف متعارفش ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. این موضوع باعث شده مسوولان و سیاست‌گذاران وزارت نیرو نگران تامین برق در تابستان امسال باشند. کارشناسان معتقدند یارانه‌ای بودن قیمت برق، عمده‌ترین دلیلی است که استخراج بیت‌کوین را در ایران محبوب کرده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد یارانه هر کیلووات ساعت برق ۵۰۰ تومان است؛ یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان برای صنعت برق هزینه دارد، در‌حالی‌که در حال حاضر ماینرها برای تولید یک واحد بیت‌کوین حدود ۵ تا ۶میلیون‌تومان هزینه برق می‌پردازند. اظهارنظر در مورد بیت‌کوین و سازوکارهای استخراج آن در حالی در میان طیف‌های مختلفدولتی و خصوصی بالا گرفته که وزیر نیرو بالاخره در یک برنامه تلویزیونی به اعلام موضع در مورد بیت‌کوین پرداخت.

نگاه وزیر به بیت‌کوین

پرونده استخراج ارز دیجیتال و بیت‌کوین همچنان در هیات دولتباز است. قرار است قانونی یا غیرقانونی بودن آن تعیین و در صورت قانونی بودن، ساز و کار استخراج ارز مجازی در کشور مشخص شود و در این راستا چنانچه قانون استخراج ارز مجازی در ایران شفاف شود، وزارت نیرو باید شرایط را برای این منظور فراهم کند و وظایفی را هم برعهده دارد. گفته می‌شود استخراج بیت‌کوین هزینه‌ها و مصرف بالای برق را به دنبال دارد و باعث می‌شود در روزهای گرم تابستان با کمبود برق مواجه شویم؛ موضوعی که استخراج‌کنندگان ارز مجازی آن را رد کرده و ادعا می‌کنند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند. آنها همچنان از شفاف نبودن قانون گلایه دارند و می‌گویند در‌حالی‌که برخی افراد مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی استخراج ارز مجازی را قانونی می‌دانند، برخی دیگر آن را غیرقانونی دانسته و حتی وزارت نیرو اقدام به جمع‌آوری مزارع ارز مجازی کرده است. در این راستا بانک‌مرکزی در آخرین اظهار نظر خود درباره رمز ارزها اعلام کرد فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی انتشار رمز‌ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره به «ایسنا» گفته است، هنوز تعرفه استخراج ارز مجازی مشخص نشده است. این موضوع در حال رسیدگی بوده و به‌زودی تعرفه آنها مشخص می‌شود. تا زمانی هم که تعرفه مشخص شود، در انحصار بانک مرکزی است. البته تعرفه آن در کمیته اقتصادی هیات دولت که هم بانک مرکزی و هم وزارت نیرو عضو آن هستند، در حال بررسی است و هنوز هیچ چیز به‌صورت رسمی ابلاغ و جلسات هم هنوز تمام نشده است. هر خبری هم منتشر می‌شود گمانه‌زنی است. او در اظهار نظر خود اعلام کرد: در ابتدا باید شرایط شبکه را برای میزان مصرف این واحدها مهیا کنیم، اگر مزرعه‌ای قصد تولید بیت‌کوین دارد، باید شبکه‌های بالادستی و زیرساخت‌های آن را نیز به‌طور کامل فراهم کنیم تا برق پایداری داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه تجهیزات مورد استفاده در این بخش باید استانداردهای لازم را داشته باشند، گفت: تمامی صنعت برق در تلاش است تا پیک تابستان را به‌خوبی سپری کنیم و مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند، بنابراین این دسته از مصرف‌کنندگان اگر جزو مشترکان رسمی صنعت برق شدند، باید مانند سایر صنایع مصرف برق خود را در ساعت اوج پیک کنترل و مدیریت کنند. همان‌گونه که صنایع با امضای تفاهم‌نامه‌های مدیریت مصرف میزان استفاده برق خود را در ساعت پیک کاهش داده یا مشترکان بخش کشاورزی در چهار ساعت اوج مصرف چاه‌های کشاورزی خود را خاموش می‌کنند، این واحدها نیز باید در زمان اوج مصرف میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند. با این حال براساس آمارهایی که تاکنون مسوولان وزارت نیرو ارائه کرده‌اند، مصرف برق مراکز تولید بیت‌کوین در کشور حدود ۵۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود. به منظور احداث هر نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز است، بنابراین برای تأمین ۵۰۰ مگاوات برق این مراکز باید حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. این گمانه‌زنی‌ها در مورد سازوکارهای استخراج رمز ارزها در حالی همچنان به قوت خود باقی است که وزیر نیرو زاویه دید خود را بعد از بالا گرفتن تب استخراج بیت‌کوین اعلام کرد. اردکانیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: نکته اول اینکه، انشعاباتی که برای سایر مصارف مانند مصرف خانگی، صنعتی و مصرف کشاورزی در نظر گرفته شده‌اند، اگر برای تولید ارزهای مجازی به کار گرفته شوند غیرمجاز هستند و قانون تکلیف استفاده غیرمجاز از این انشعابات را روشن کرده است؛ بنابراین بهره‌برداری غیرمجاز از این انشعابات، برای تولید ارز‌های مجازی نمی‌تواند صورت بگیرد.

اردکانیان در ادامه گفت: نکته دوم؛ ترتیباتی است که در صورت پذیرش قانونی استخراج بیت‌کوین در ایران باید مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا ما به‌عنوان دستگاه تامین‌کننده انرژی در کشور، موافق نیستیم در ساعات‌ و ایام اوج بار چنین استفاده‌ای از انرژی کشور و نیروگاه‌ها شود؛ بنابراین با این موضوع موافقت نخواهیم کرد. باید زمان استفاده برق برای استخراج این ارزها مشخص شود و زمانی تعیین شود که برای جوابگویی به سایر نیازها ممنوعیتی وجود نداشته باشد.

اردکانیان نکته سوم در مورد استخراج بیت‌کوین را این‌گونه تشریح می‌کند: نکته سوم بحث قیمت یا تعرفه برق است. آنچه در حال حاضر بحث می‌شود، این است که تعرفه برق استخراج‌کنندگان، تعرفه برق صادراتی باشد. در گزارش‌ها و آمار اعلام می‌شود که برای تولید هر یک واحد بیت‌کوین حدود ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود. حال اگر بخواهیم ببینیم این ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق به چه معناست باید این موضوع را در نظر بگیریم که الگوی مصرف یا مصرف متعادل یک خانواده در تهران در ماه ۳۰۰ کیلووات ساعت است؛ بنابراین برای تولید یک واحد بیت‌کوین باید به اندازه برق مصرفی یک خانواده در طول ۲۴ سال انرژی مصرف شود.

ر آنچه که باید درباره "بلاک‌چین" و استخراج "بیت‌کوین" بدانید

موضوع استخراج "بیت‌کوین" به بحث داغ این روزها در کشورمان تبدیل شده است که به دلیل مصرف بالای برق فعلاً از جانب مقامات قضائی ممنوع اعلام شده است، اما ما در این گزارش سعی داریم شما را با نحوه شکل‌گیری و فلسفه وجودی این ارز رمزنگاری شده و فناوری بلاک‌چین که حکم "مادر بیت‌کوین" را دارد، آشنا کنیم.

به گزارش ایسنا، بیت‌کوین(Bitcoin) یک ارز رمزنگاری شده یا اصطلاحاً "رمز ارز" است که هنوز مانند پول‌های فیزیکی در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نمی‌شود اما همان کارکرد را دارد. این رمز ارز یک ارز دیجیتالی است که روشی خاص برای استخراج دارد و ما در ادامه این روش را مفصل توضیح می‌دهیم.

برای آشنایی با بیت‌کوین ابتدا باید اساس فناوری بلاک‌چین(Blockchian) یا زنجیره بلوکی را شناخت.

اگر طی ۱۰ سال اخیر بانکداری، سرمایه‌گذاری و یا ارز رمزنگاری شده (رمز ارز) را دنبال کرده باشید، ممکن است با واژه و مفهوم بلاک‌چین که فناوری ثبت تراکنش‌ها و فناوری پشتیبان بیت‌کوین است، آشنا شده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلاک‌چین باید دانست که بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده، غیر متمرکز و عمومی است. البته فهمیدن نحوه کارایی بلاک‌چین به پیچیدگی فهمیدن جمله قبل نیست.

 

بلاک‌چین چیست؟

اگر این فناوری بسیار پیچیده است، چرا آن را بلاک‌چین می‌نامند؟ بلاک‌چین در پایین‌ترین سطح خود، به معنای واقعی کلمه یک زنجیره از بلوک‌های دیجیتالی است. وقتی ما از کلمات "بلوک" و "زنجیره" در این زمینه صحبت می‌کنیم، در واقع درباره اطلاعات دیجیتال (بلوک) ذخیره شده در پایگاه داده عمومی (زنجیره) صحبت می‌کنیم.

بلوک‌ها در زنجیره بلوکی از قطعات دیجیتالی اطلاعات تشکیل شده‌اند. به طور مشخص آنها سه بخش دارند:

۱. بلوک‌ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و مقدار دلاری خرید اخیر کاربران از سایت‌های خرده‌فروش اینترنتی مانند آمازون را ذخیره می‌کند.

۲. بلوک‌ها اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی در تراکنش‌ها دخیل است را ذخیره می‌کند. مثلاً یک بلوک برای خرید شما از آمازون، بلوک نام مستعار منحصر به فرد شما را همراه با سایت آمازون ثبت می‌کند. بنابراین به جای استفاده از نام واقعی شما، خرید شما بدون هیچ اطلاعات شناسایی هویت و با استفاده از یک امضای دیجیتال منحصر به فرد مانند یک نام کاربری ثبت می‌شود.

۳. بلوک‌ها اطلاعاتی را ذخیره می‌کنند که آنها را از بلوک‌های دیگر متمایز می‌کند. مثل اینکه دو نفر نام‌های متفاوتی دارند تا از یکدیگر تشخیص داده شوند، هر بلوک هم یک کد منحصر به فرد به نام "هش"(hash) ذخیره می‌کند که به ما اجازه می‌دهد آن را از هر بلوک دیگر متمایز بدانیم.

یک بلوک واحد در بلاک‌چین بسته به اندازه تراکنش‌ها می‌تواند تا یک مگابایت داده ذخیره کند. به این معنی که یک بلوک واحد می‌تواند چند هزار تراکنش را زیر یک سقف جمع کند.

 

بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک بلوک داده‌های جدید را ذخیره می‌کند، در انتها به زنجیره بلوکی اضافه می‌شود. زنجیره بلوکی همانطور که از نامش پیداست، متشکل از چند بلوک متصل شده است و برای اینکه یک بلوک به بلاک‌چین اضافه شود، باید چهار چیز اتفاق بیافتد: معامله باید رخ دهد، باید تأیید شود، باید در یک بلوک ذخیره شود و در نهایت باید یک "هش" به آن بلوک اختصاص داده شود.

هنگامی که یک بلوک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود، در معرض دید همگان قرار می‌گیرد و به صورت عمومی در دسترس است. اگر نگاهی به بلاک‌چین بیت‌کوین بیاندازید، خواهید دید که شما به داده‌های تراکنش، همراه با اطلاعات در مورد زمان، مکان و کسی که بلوک را به بلاک‌چین اضافه کرده، دسترسی دارید.

آیا بلاک‌چین خصوصی است؟

همه می‌توانند محتویات بلاک‌چین را مشاهده کنند، اما کاربران همچنین می‌توانند رایانه خود را به شبکه بلاک‌چین وصل کنند. با انجام این کار، رایانه یک کپی از بلاک‌چین را دریافت می‌کند که به طور خودکار هر زمان که یک بلوک جدید اضافه شود به‌روزرسانی می‌شود.

هر رایانه در شبکه بلاک‌چین، یک کپی از بلاک‌چین دارد، به این معنی که هزاران یا در مورد بیت‌کوین، میلیون‌ها نسخه از یک بلاک‌چین وجود دارد. اگرچه که کپی‌های بلاک‌چین یکسان هستند، اما انتشار اطلاعات در یک شبکه از رایانه‌ها باعث می‌شود که دستکاری اطلاعات خیلی دشوار باشد. در واقع یک هکر برای هک اطلاعات بلاک‌چین نیاز به دستکاری هر کپی از بلاک‌چین در شبکه دارد!

آیا بلاک‌چین امن است؟

فناوری بلاک‌چین با چندین روش حافظ مسائل امنیتی است. اول اینکه بلوک‌های جدید همیشه به صورت خطی و با زمان‌بندی ذخیره می‌شوند. به عبارت دیگر آنها همیشه به انتهای بلاک‌چین اضافه می‌شوند. اگر نگاهی به بلاک‌چین بیت‌کوین بیاندازید، می‌بینید که هر بلوک موقعیتی را در زنجیره دارد به نام "هِیت" به معنی ارتفاع. در فوریه ۲۰۱۹ ارتفاع بلوک‌ها به ۵۶۲ هزار رسیده بود.

پس از اینکه یک بلوک به انتهای بلاک‌چین اضافه شد، به عقب برگشتن و تغییر محتویات بلوک بسیار دشوار است، چرا که هر بلوک حاوی "هش" مخصوص خود همراه با "هش" بلوک قبل از خود است.

کدهای "هش" توسط یک تابع ریاضی ایجاد می‌شوند که اطلاعات دیجیتال را به یک رشته از اعداد و حروف تبدیل می‌کند. اگر اطلاعات بلوک به هر نحوی ویرایش شود، کد "هش" نیز تغییر می‌کند.

به همین دلیل است که بلاک‌چین امنیت بالایی دارد. بنابراین اگر یک هکر بخواهد یکی از تراکنش‌ها در یکی از از بلوک‌ها را دستکاری کند مجبور خواهد بود تمام بلوک‌های بعد از آن را نیز دستکاری کند و برای این کار باید ابتدا کدهای هش هر بلوک را پیدا کند که چیزی در حد غیرممکن است.

برای حل مسئله اعتماد، شبکه‌های بلاک‌چین مسائل ریاضی را برای رایانه‌هایی که می‌خواهند به شبکه بپیوندند و بلوک به آن اضافه کنند، طراحی می‌کند. این مسائل که "مدل‌های اجماع" نامیده می‌شوند از کاربران می‌خواهند که خود را قبل از اینکه بتوانند به شبکه بلاک‌چین بپیوندند، اثبات کنند. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های آن "اثبات کارکرد"(proof of work) نامیده می‌شود که توسط بیت‌کوین به خدمت گرفته شده است.

در استخراج بیت‌کوین، رایانه‌ها برای "اثبات کارکرد" باید خود را با حل یک مسئله ریاضی محاسباتی پیچیده ثابت کنند. اگر یک رایانه یکی از این مسائل را حل کند، برای اضافه کردن یک بلوک به بلاک‌چین واجد شرایط می‌شود.

اما فرآیند اضافه کردن بلوک به بلاک‌چین که جهان رمزنگاری آن را "استخراج"(mining) می‌نامد، آسان نیست. در واقع احتمال حل یکی از این مسائل ریاضی در شبکه بیت‌کوین در فوریه ۲۰۱۹ حدود ۱ در ۵.۸ تریلیون بود! برای حل مسائل پیچیده ریاضی با این میزان شانس، رایانه‌ها باید برنامه‌هایی را اجرا کنند که به مقدار هنگفتی انرژی (شما بخوانید پول) نیاز دارند.

"اثبات کارکرد" حمله هکرها را غیرممکن نمی‌کند، اما این کار را تا حدودی بی‌فایده می‌کند. اگر یک هکر بخواهد به بلاک‌چین حمله کند، باید مسائل پیچیده محاسباتی ریاضی را حل کند که مثل بقیه تنها ۱ در ۵.۸ تریلیون شانس دارد.

 

ارتباط بلاک‌چین با بیت‌کوین

هدف بلاک‌چین فراهم کردن امکان ثبت و توزیع اطلاعات دیجیتال اما بدون امکان ویرایش است. فهم این مفهوم می‌تواند بدون اینکه این فناوری را در عمل ببینیم، دشوار باشد.

فناوری بلاک‌چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط "استوارت هابر" و دبلیو.اسکات استورنتا" معرفی شد که دو محقق بودند که در پی پیاده‌سازی سیستم‌هایی بودند که زمان نشانه‌گذاری اسناد را نتوان در آنها تغییر داد. اما تقریباً تا دو دهه بعد و قبل از ظهور بیت‌کوین در ژانویه ۲۰۰۹ محقق نشد. در واقع اولین ظهور بلاک‌چین و کاربرد آن در دنیای واقعی با بیت‌کوین رقم خورد.

پروتکل بیت‌کوین روی بلاک‌چین ساخته شده است. در یک مقاله پژوهشی که در مورد ارز دیجیتال منتشر شده است، "ساتوشی ناکاموتو" خالق اسطوره‌ای بیت‌کوین، آن را به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیک جدید و همتا به همتا معرفی کرد که به هیچ شخص یا سیستم ثالثی اعتماد ندارد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ توسط مرکز کمبریج، تعداد کل دارندگان بیت‌کوین حدود ۵.۹ میلیون نفر بوده است. فرض کنید یکی از این ۵.۹ میلیون نفر می‌خواهد بیت‌کوین خود را در بازار خرج کند. این جایی است که بلاک‌چین وارد می‌شود.

هنگامی که پای پول چاپی وسط باشد، استفاده از آن توسط یک سازمان مرکزی، معمولاً یک بانک مرکزی یا دولت تأیید می‌شود، اما بیت‌کوین توسط هیچ کسی کنترل نمی‌شود. در عوض، تراکنش‌های انجام شده در بیت‌کوین توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها تأیید می‌شوند.

هنگامی که یک شخص برای کالاهای خریداری کرده خود از حساب بیت‌کوین خود پرداخت انجام دهد، رایانه‌ها در شبکه بیت‌کوین رقابت می‌کنند تا تراکنش را تأیید کنند. به منظور انجام این کار، کاربران بر روی رایانه خود یک برنامه اجرا می‌کنند و سعی می‌کنند یک مسئله پیچیده ریاضی به نام «هش» را حل کنند. هنگامی که یک رایانه مسئله را حل کند، بلوک را تأیید کرده است و معامله کامل به طور عمومی به عنوان یک بلوک در بلاک‌چین ضبط و ذخیره می‌شود که در این نقطه غیر قابل تغییر می‌شود.

در مورد بیت‌کوین و اکثر بلاک‌چین‌های دیگر، رایانه‌هایی که بلوک‌ها را با موفقیت تأیید و به بلاک‌چین اضافه می‌کنند، برای کار خود، رمز ارز پاداش می‌گیرند که فرآیند این کار و نحوه استحصال پاداش در روش استخراج بیت‌کوین را در ادامه توضیح خواهیم داد.

اگرچه تراکنش‌ها بصورت عمومی در یک بلوک ثبت می‌شوند، اما اطلاعات کاربر یا ثبت نمی‌شود یا حداقل کامل ثبت نمی‌شود. برای انجام معاملات در شبکه بیت‌کوین، شرکت کنندگان باید یک برنامه را به نام "والت"(wallet) اجرا کنند. هر والت شامل دو کلید رمزنگاری منحصر به فرد و متمایز است: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید عمومی، محلی است که در آن تراکنش‌ها به آن سپرده و از آن خارج می‌شوند. همچنین کلیدی است که به عنوان امضای دیجیتال کاربر بر روی دفتر توزیع بلاک‌چین ظاهر می‌شود.

کلید عمومی کاربر یک نسخه کوتاه از کلید خصوصی وی است که از طریق یک الگوریتم پیچیده ریاضی ایجاد شده است. با این حال، با توجه به پیچیدگی این معادله، تقریباً غیرممکن است که روند را معکوس کرده و یک کلید خصوصی را از یک کلید عمومی تولید کرد. به همین دلیل، فناوری بلاک‌چین محرمانه محسوب می‌شود.

در نهایت فناوری بلاک‌چین به دلیل ایمنی فوق العاده و غیر قابل هک بودن می‌تواند در موارد قابل توجه بسیاری به کار گرفته شود و اول از همه بانکداری را متحول کند. همچنین می‌توان از این فناوری در مواردی از قبیل پزشکی و سلامت عمومی، ثبت اسناد و دارایی، صنایع غذایی و انتخابات بهره جست. چرا که امکان تقلب و کلاهبرداری در هر یک از این موارد را از بین خواهد برد.

 

معاملات کارآمد

سر و سامان دادن به معاملات و تراکنش‌های انجام شده از طریق یک مقام مرکزی ممکن است چند روز طول بکشد. برای مثال اگر در روز چهارشنبه یک تراکنش انجام شود، ممکن است تا صبح روز شنبه تأیید نشود. در حالی که بانک‌ها و مؤسسات مالی در ساعات اداری و پنج روز یا پنج روز و نیم در هفته کار می‌کنند، بلاک‌چین ۲۴ ساعته در هفت روز هفته کار می‌کند و معاملات می‌تواند در حدود ده دقیقه کامل شود و تنها چند ساعت پس از آن ایمن می‌شود. این امر مخصوصاً برای معاملات خارجی و فرامرزی که معمولاً به دلیل مسائل مربوط به منطقه زمانی و نیاز به تأیید سازمان‌های مختلف طول می‌کشد، مفید است.

معاملات خصوصی

بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چین به عنوان پایگاه داده‌های عمومی عمل می‌کنند، به این معنی که هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند فهرستی از تاریخ تراکنش را در شبکه مشاهده کند. اگر چه کاربران می‌توانند جزئیات مربوط به تراکنش‌ها را بدست آورند، آنها نمی‌توانند اطلاعات شناسایی مربوط به کاربران را ببینند. این یک تصور غلط رایج است که شبکه‌های بلاک‌چین مانند بیت‌کوین، ناشناس هستند، در حقیقت آنها فقط محرمانه هستند.

به عبارت دیگر، وقتی یک کاربر تراکنش‌های عمومی را انجام می‌دهد، کد منحصر به فرد آن موسوم به کلید عمومی به جای اطلاعات شخصی در بلاک‌چین ثبت می‌شود. اگر چه هویت فرد هنوز با آدرس بلاک‌چین وی مرتبط است، اما از دستیابی هکرها به اطلاعات شخصی کاربر جلوگیری می‌شود.

تراکنش‌های امن

هنگامی که یک تراکنش ثبت می‌شود، اصالت آن باید توسط شبکه بلاک‌چین تأیید شود. هزاران یا حتی میلیون‌ها رایانه به سرعت برای تأیید جزئیات تراکنش دست به کار می‌شوند. پس از اینکه یک رایانه تراکنش را تأیید کند، آن را به صورت یک بلوک به بلاک‌چین اضافه می‌کند. هر بلوک در بلاک‌چین حاوی "هش" منحصر به فرد خود و هش منحصر به فرد بلوک قبل از خود است. هنگامی که اطلاعات در یک بلوک به هر شیوه ویرایش شود، کد هش بلوک تغییر می‌کند. با این حال، کد هش بلوک پس از آن تغییر نمی‌کند. این اختلاف موجب می‌شود که تغییر در اطلاعات بلاک‌چین بدون اطلاع قبلی بسیار دشوار شود.

 

شفافیت

با اینکه اطلاعات شخصی در بلاک‌چین خصوصی و محرمانه است، این فناوری تقریباً همیشه "منبع باز " (open source) است.

معایب بلاک‌چین

در حالی که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برای بلاک‌چین وجود دارد، این فناوری با چالش‌های مهمی نیز روبروست. موانع برای استفاده از فناوری بلاک‌چین فقط فنی نیست. چالش‌های اصلی، سیاسی و نظارتی است. زیرا هزینه زیادی برای طراحی نرم‌افزارهای مناسب و برنامه نویسی متناسب با این فناوری نیاز است و نظام مالی و زیرساخت‌های کشورها برای استفاده از این فناوری باید دگرگون شود.

در اینجا برخی از چالش‌هایی که در راه پذیرش گسترده بلاک‌چین وجود دارد را ذکر می‌کنیم.

هزینه فناوری بلاک‌چین

اگرچه بلاک‌چین می‌تواند در هزینه کاربران صرفه‌جویی کند، اما این فناوری تا رایگان شدن راه زیادی دارد. برای مثال، سیستم "اثبات کارکرد" که بیت‌کوین برای تأیید اعتبار تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کند، مقدار زیادی انرژی و توان محاسباتی را مصرف می‌کند. مثلاً قدرتی که میلیون‌ها رایانه در شبکه بیت‌کوین مصرف می‌کنند نزدیک به مصرف انرژی سالانه کشور دانمارک است.

با توجه به مطالعات اخیر شرکت تحقیقاتی "الایت فیکسچرز"(Elite Fixtures)، هزینه استخراج یک بیت‌کوین با توجه به مناطق مختلف جهان، بین ۵۳۱ دلار تا ۲۶ هزار و ۱۷۰ دلار است که همانطور که می‌بینید به طور چشمگیری متفاوت است و موجب می‌شود در برخی نقاط دنیا از ارزان بودن برق سوءاستفاده شود. این هزینه در ایالات متحده نزدیک به ۴۷۵۸ دلار است.

با وجود هزینه‌های گزاف استخراج بیت‌کوین، کاربران با وجود هزینه برق مصرفی، همچنان به تأیید تراکنش‌ها در بلاک‌چین ادامه می‌دهند، چرا که درآمد استخراج بیت‌کوین از هزینه برق مصرفی بیشتر می‌شود.

 

سرعت پایین

بیت‌کوین یک مورد مطالعاتی ایده آل در مورد سرعت پایین بلاک‌چین است. سیستم "اثبات کارکرد" بیت‌کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا یک بلوک جدید به بلاک‌چین اضافه کند. با این سرعت، برآورد شده است که شبکه بلاک‌چین تنها می‌تواند هفت تراکنش در ثانیه را مدیریت کند. اگرچه دیگر رمز ارزها مانند "اتریوم"(Ethereum ) ۲۰ تراکنش در ثانیه و "بیت‌کوین کش"(Bitcoin Cash) ۶۰ تراکنش در ثانیه مدیریت می‌کنند که بهتر از بیت‌کوین عمل می‌کنند، اما آنها هنوز توسط بلاک‌چین محدود شده‌اند.

این در حالی است که مثلاً سرعت "ویزا"(Visa) در پردازش تراکنش‌ها ۲۴ هزار تراکنش در ثانیه است.

فعالیت غیرقانونی

در حالی که محرمانه بودن در شبکه بلاک‌چین، کاربران را از هک محافظت می‌کند و حریم خصوصی آنها را نیز حفظ می‌کند، اما امکان فعالیت و تجارت غیرقانونی را نیز فراهم می‌کند.

بارزترین نمونه ذکر شده از استفاده از بلاک‌چین در معاملات غیرقانونی، احتمالاً "جاده ابریشم"(Silk Road) است که یک بازار اینترنتی "وب تاریک"(dark web) بود که از فوریه ۲۰۱۱ تا اکتبر ۲۰۱۳ فعالیت می‌کرد و توسط اف‌بی‌آی بسته شد. این وب‌سایت به کاربران اجازه می‌داد بدون اینکه ردیابی شوند اقدام به خریدهای غیر قانونی با بیت‌کوین کنند.

مقررات موجود در ایالات متحده، کاربران را از تبادل ارز آنلاین مانند چیزی که بر روی بلاک‌چین ساخته شده، منع می‌کند. چرا که کاربران را ناشناس می‌کند. در ایالات متحده هنگام تبادل ارز آنلاین باید اطلاعات مربوط به مشتریان هنگام باز کردن یک حساب ثبت شود و هویت هر مشتری تأیید شود تا مشتریان در فهرست سازمان‌های شناخته شده به عنوان تروریست یا مشکوک به تروریست نباشد.

نگرانی بانک‌های مرکزی

چندین بانک مرکزی از جمله بانک فدرال آمریکا، بانک مرکزی کانادا و بانک مرکزی انگلستان تحقیقات خود را در مورد ارزهای دیجیتال آغاز کرده‌اند و همگی در مورد توانایی یک سیستم در سر و سامان دادن به معاملات بدون نیاز به نظارت و تأیید بانک مرکزی برای کنترل ارزش و امنیت سیستم شک دارند.

 

قابلیت هک

شبکه‌های رمزنگاری جدید و شبکه بلاک‌چین مورد حملات بسیاری از جانب هکرها قرار می‌گیرند. "جوزف بونو" پژوهشگر علوم رایانه‌ای می‌گوید: این حملات بسیار دشوار است زیرا نیاز به قدرت محاسباتی بسیاری دارد، اما هکرها هم‌اکنون می‌توانند به سادگی محاسبات را اجاره کنند و نیازی به خرید تمام تجهیزات ندارند.

البته این حملات به گروهی از استخراج کنندگان یا اصطلاحاً "ماینرها" انجام می‌شود که بیش از ۵۰ درصد از شبکه استخراج و قدرت محاسباتی را در اختیار دارند.

استخراج بیت‌کوین

بحث استخراج بیت‌کوین(mining bitcoin) این روزها در ایران خیلی داغ شده است.

استخراج بیت‌کوین با استفاده از رایانه‌های پرقدرت که قدرت حل مسائل پیچیده محاسباتی ریاضی را دارند، انجام می‌شود. به این دلیل به آن استخراج گفته می‌شود که به همان میزان شانس و زحمت زیادی نیاز دارد که برای پیدا کردن طلا در معدن طلا نیاز است.

استخراج بیت‌کوین یک کار دو سر سود است. اول اینکه وقتی رایانه‌ها این مسائل پیچیده ریاضی را در شبکه بیت‌کوین حل می‌کنند، بیت‌کوین جدید تولید می‌کنند و در واقع به آنها بیت‌کوین پاداش داده می‌شود. دوم اینکه با حل این مسائل ریاضی، ماینرها اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را در شبکه پرداخت بیت‌کوین تأیید می‌کنند و این شبکه را قابل اعتماد می‌سازند.

مردم تمایل به استفاده از ارزهای چاپی مانند دلار دارند و به آنها اعتماد دارند، چرا که پول‌های چاپی توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها حمایت می‌شوند. علاوه بر اینکه بانک مرکزی تولید پول جدید را مدیریت می‌کند و استفاده از پول جعلی را محاکمه می‌کند.

حتی پرداخت‌های دیجیتال با استفاده از پول‌های چاپی نیز توسط یک مقام مرکزی حمایت می‌شود. برای مثال، هنگام خرید آنلاین با استفاده از کارت اعتباری، این تراکنش توسط یک شرکت پردازش پرداخت پردازش می‌شود و علاوه بر ضبط سابقه تراکنش، این شرکت‌ها تأیید می‌کنند که تراکنش جعلی نیست.

از سوی دیگر بیت‌کوین توسط یک مقام مرکزی مدیریت نمی‌شود. در عوض، بیت‌کوین توسط میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان به نام "ماینر" پشتیبانی می‌شود. این شبکه رایانه‌ای مثل بانک مرکزی عمل می‌کند.

هنگامی که ماینرهای بیت‌کوین یک بلوک جدید از تراکنش‌ها را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند، بخشی از کار آنها این است که مطمئن شوند که این تراکنش‌ها دقیق هستند و تکراری نیستند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند.

حدود ۶۰۰ هزار خرید و فروش روزانه در شبکه بیت‌کوین، کار ماینرها را دشوار می‌کند. مقدار بیت‌کوینی که با افزودن هر بلوک پاداش داده می‌شود، "پاداش بلوک" نامیده می‌شود. پاداش بلوک در هر ۲۱۰ هزار بلوک یا تقریباً هر ۴ سال تقریباً نصف می‌شود.

پاداش بلوک در سال ۲۰۰۹، ۵۰ بود. در سال ۲۰۱۳ به ۲۵ رسید و در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۱۲.۵ بود و در اواسط سال ۲۰۲۰، به نصف، یعنی ۶.۲۵ می‌رسد.

با این نرخ نصف شدن، تعداد کل بیت‌کوین‌های در گردش به معادل ۲۱ میلیون خواهد رسید و این باعث می‌شود که این رمز ارز در طول زمان کمیاب و ارزشمند شود، اما استخراج آن برای استخراج کنندگان، هزینه بیشتری دارد.

 

استخراج بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا گفته شد برای استخراج بیت‌کوین باید دو چیز رخ دهد. اول اینکه تا ۱ مگابایت تراکنش شامل چند هزار تراکنش بررسی و تأیید شود. دوم اضافه کردن یک بلوک از تراکنش‌ها به بلاک‌چین که برای آن باید یک مسئله ریاضی محاسباتی پیچیده حل شود که "اثبات کارکرد" نامیده می‌شود.

آنچه که ماینرها در واقع انجام می‌دهند، تلاش برای حل یک مسئله دستگاه اعداد پایه ۱۶ یا دستگاه شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی به نام "هش" است که کمتر مساوی هشِ هدف باشد. اساساً یک رایانه استخراج کننده یا همان ماینر باید تمام جواب‌های ۶۴ رقمی ممکن را حدس بزند تا به هش هدف برسد. به عبارت دیگر، این کار یک قمار است.

سطح دشواری بلوک‌های جدید در زمان نوشتن این گزارش حدود ۶,۰۶۱,۵۱۸,۸۳۱,۰۲۷ است. به این معنی که احتمال رسیدن رایانه به یک هش، ۱ در ۶,۰۶۱,۵۱۸,۸۳۱,۰۲۷، به عبارتی کمتر از ۱ در ۶ تریلیون است.

این سطح در هر ۲۰۱۶ بلوک یا تقریباً هر ۲ هفته با هدف حفظ ثبات استخراج، تنظیم می‌شود. به این معنا که هر چه ماینرهای بیشتری برای استخراج رقابت کنند، مسئله مشکل‌تر می‌شود. مخالفش هم درست است. اگر قدرت محاسباتی از شبکه برداشته شود، استخراج ساده‌تر می‌شود.

بگذارید یک مثال بزنیم: بیایید بگوییم من به سه تن از دوستان خود می‌گویم که دارم به یک عدد بین ۱ تا ۱۰۰ فکر می‌کنم و این شماره را روی یک قطعه کاغذ می‌نویسم و آن را در یک پاکت می‌گذارم. دوستان من مجبور نیستند عدد دقیق را حدس بزنند، آنها فقط باید نخستین فردی باشند که می‌تواند عددی را که کمتر یا مساوی با عدد من است را حدس بزنند و هیچ محدودیتی هم برای تعداد حدس‌های آنها وجود ندارد.

مثلاً من به شماره ۱۹ فکر می‌کنم. اگر دوست اول من عدد ۲۱ را حدس بزند، باخته است، چرا که ۲۱ از ۱۹ بزرگ‌تر است. اگر دوست دوم من عدد ۱۶ و دوست سومم عدد ۱۲ را حدس بزند، هر دوی آنها به لحاظ نظری به پاسخ‌های قابل قبولی رسیده‌اند و دوست دومم بخاطر اینکه عدد نزدیکتری را حدس زده است، به دوست سومم برتری ندارد.

حالا تصور کنید که من نه یک عدد بین ۱ تا ۱۰۰ و نه تنها از سه نفر، بلکه یک عدد در دستگاه شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی و از میلیون‌ها ماینر می‌پرسم. حالا می‌بینید که حدس زدن جواب درست چقدر دشوار است.

اگر احتمال ۱ در ۶ تریلیون به اندازه کافی ناامید کننده نیست، باید بگوییم که ماینرها نه تنها باید به جواب درست برسند بلکه باید اولین ماینری باشند که به هش درست می‌رسند.

از آنجایی که استخراج بیت‌کوین اصولاً بر پایه حدس است، پس استخراج بیت‌کوین به سرعت تولید هش توسط رایانه استخراج کننده بستگی دارد. یک دهه پیش ماینرها می‌توانستند بر روی رایانه‌های معمولی کار کنند. اما با گذشت زمان، ماینرها متوجه شدند که کارت‌های گرافیکی که معمولاً برای بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در استخراج مؤثرتر هستند و واحد پردازش گرافیکی(GPU) در این فرآیند دخیل است.

ماینرها از سال ۲۰۱۳ شروع به استفاده از رایانه‌های طراحی شده سفارشی برای استخراج بیت‌کوین کردند که هزینه آنها بین ۵۰۰ تا دهها هزار دلار است.

امروزه استخراج بیت‌کوین بسیار رقابتی است و تنها با مجموعه‌ای از رایانه‌های جدید سودآور می‌شود و هزینه مصرف انرژی رایانه‌های قدیمی بیش از درآمد حاصل از استخراج بیت‌کوین می‌شود. حتی جدیدترین رایانه هم به ندرت می‌تواند با آنچه ماینرها به آن «مزرعه استخراج» یا «استخر استخراج» می‌گویند، رقابت کند.

یک مزرعه استخراج شامل گروهی از ماینرها است که قدرت محاسباتی خود را ترکیب کرده‌اند و بیت‌کوین استخراج شده را بین هم تقسیم می‌کنند. تعداد بی‌شماری از بلوک‌ها به وسیله مزارع استخراج تولید می‌شوند. در ژوئیه ۲۰۱۷، مزارع استخراج ۸۰ تا ۹۰ درصد از قدرت محاسبات بیت‌کوین را تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام

بیت کوین چگونه کار می کند؟

این سوال اغلب موجب سردرگمی می‌شود. این هم یک توضیح زیرکانه!

icon

مبانی کار برای یک کاربر جدید

به عنوان یک کاربر جدید، می توانید بدون دانستن جزئیات فنی شروع به کاربا بیت کوین کنید. همین که یک کیف پول بیت کوینی روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود نصب کردید، اولین آدرس بیت کوینی شما تولید شده و می توانید در صورت نیاز، آدرسهای بیشتری هم بسازید. می توانید آدرسهای خود را برای دوستانتان فاش کنید تا آنها بتوانند به شما پرداخت کنند و یا برعکس. در حقیقت، بسیار شبیه به طرز کار ایمیل است جز آنکه آدرسهای بیت کوینی فقط باید یکبار استفاده شوند.

icon

ترازهای - زنجیره ی بلاک

زنجیره ی بلاک یک دفتر کل عمومی به اشتراک گذاشته شده است که کل شبکه بیت کوین بر آن متکی است. تمام تراکنشهای تائید شده در زنجیره بلاک گنجانده می شوند. به این ترتیب، کیف پولهای بیت کوینی می توانند ترازهای قابل خرج را محاسبه کرده و تراکنشهای جدید به شکل بیت کوینهای قابل خرج که عملاً متعلق به خرج کننده هستند، تائید شوند. یکپارچگی و ترتیب زمانی زنجیره بلاک از طریق رمزنگاری اعمال می شود.

icon

تراکنش ها - کلید های خصوصی

یک تراکنش انتقال ارزش بین کیفهای پول بیت کوینی است که در زنجیره بلاک گنجانده می شود. کیفهای پول بیت کوینی یک قطعه داده ی محرمانه به نامکلید خصوصی یا سید را در خود نگه می دارد که در امضای تراکنشها بکار می رود و یک مدرک ریاضی انجام کار دال بر اینکه این تراکنشها از جانب صاحب کیف آمده اند، بوجود می آورد. این امضاهمچنین از اینکه کسی بتواند تراکنش را پس از صدور آن، تغییر دهد جلوگیری می کند. تمامی تراکنشها بین کاربران منتشر شده و معمولاً طی 10 دقیقه ی پس از آن، شبکه کار تائید تراکنش را طی فرآیندی به نام استخراج شروع می کند.

icon

پردازش - استخراج

استخراج یک سیستم اجماع توزیع شدهاست که برای تائید تراکنش های در حال انتظار، از راه گنجاندن آنها در زنجیره بلاک، بکار می رود. استخراج، یک ترتیب زمانی را به یک زنجیره بلاک اعمال می کند، از بیطرف بودن شبکه محافظت می کند و اجازه می دهد کامپیوترهای مختلف با هم در مورد وضعیت سیستم به توافق برسند. تراکنش ها برای اینکه تائید شوند، باید در یک بلاک که طبق قوانین بسیار سختگیرانه ای رمزنگاری شده، دسته بندی شوند و به تائید شبکه برسند. این قوانین از اصلاح بلاک های قبلی جلوگیری می کند چرا که با اینکار، بلاکهای بعدی باطل خواهند شد. استخراج، همچنین چیزی شبیه به یک بخت آزمایی رقابتی را ایجاد می کند تا کسی نتواند بسادگی به زنجیره بلاک، بلاکهای جدید اضافه کند. به این ترتیب، هیچکس نخواهد توانست آنچه را که به زنجیره بلاک وارد شده، کنترل کند و یا بخشهایی از زنجیره بلاک را طوری عوض کند که پول های خرج شده ی خود را برگرداند.

icon

پایین رفتن از سوراخ خرگوش

این تنها جمع بندی بسیار کوتاهی از این سیستم است. اگر مایلید جزئیات بیشتری بدانید، می توانید به صفحه اصلی مراجعه کنید مستندات توسعه دهندگان که طراحی سیستم را توضیح می دهد، Developer Documentationبخوانید و ویکی بیت کوین را بررسی کنید.

دلیل نگرانی‌ها از استخراج بیت‌کوین

برخی می‌گویند یکی از جذابیت‌های بیت‌کوین این است که مرکز آن در هیچ کشوری نیست، هیچ قانون‌گذاری بر آن نظارت ندارد و افراد در هر کجای دنیا بدون رعایت قوانین مالی و بدون نگرانی از افتتاح حساب می‌توانند پول جابه‌جا کنند؛ هرچند همین موضوع موجب شده کشورها از بابت ورود به این حوزه نگرانی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، ارزهای مجازی دیجیتال در ماه‌های اخیر به لحاظ استفاده از فناوری‌های نوین مورد توجه مسؤولان بانکی و ارتباطی کشور قرار گرفته‌اند. در صدر ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین قرار دارد که از افراد معمولی با مصرف برق خانگی تا شرکت‌هایی با مصرف برق صنعتی را به خود مشغول کرده است؛ با یک جست‌وجو در فضای اینترنت می‌توان به سایت‌هایی رسید که نسبت به فروش دستگاه‌های استخراج ارز با عنوان ماینر و خرید و فروش ارز دیجیتالی اقدام می‌کنند.

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است که به منظور امنیت بیش‌تر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن طراحی شد. ارزهای دیجیتال از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. یعنی برای انتقال این ارز نیازی به بانک نیست و افراد می‌توانند مستقیماً این ارزها را به یکدیگر منتقل کنند.

اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بیش‌تر واحدهای اصلی آن توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند. نخستین و معروف‌ترین ارز دیجیتال، بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. با این حال از سال‌های گذشته ارزهای دیجیتال بسیاری (حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال) در بازارهای جهانی تجارت می‌شود.

بیش‌تر کشورها بیت‌کوین را به عنوان عامل معامله قبول نکردند

در این باره عماد ایرانی، یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی در گفت‌وگو با ایسنا، دیدگاه‌های موجود نسبت به بیت‌کوین را اینگونه توضیح می‌دهد: دو نگاه اساسی به بیت‌کوین در دنیا وجود دارد. یک سری کشورها بیت‌کوین را ارز دیجیتال و پول می‌دانند و برایش قابلیت‌هایی که پول دارد را متصور می‌شوند؛ یعنی ابزاری برای معامله که ارزشی دارد و این ارزش را می‌توانند به صورت یک وجه برای معامله بین هم جابه‌جا کنند.

وی ادامه داد: یک سری کشورها بیت‌کوین را کالای سرمایه‌ای می‌دانند و به عنوان ارز ارزشی برایش در نظر نمی‌گیرند و مشخصات پول را برای آن لحاظ نمی‌کنند، بلکه آن را یک جنس و کالای ارزشمند می‌دانند که می‌تواند بین افراد مثل طلا جابه‌جا شود و هزینه‌اش را به هم پرداخت کنند. این دو نگاه اصلی به بیت‌کوین وجود دارد و بیش‌تر هم نگاه دومی غالب است؛ یعنی بیش‌تر کشورها بیت‌کوین را به عنوان ارز دیجیتال که عاملی برای معامله باشد، قبول نکردند.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی درباره‌ علت مورد توجه قرار گرفتن بیت‌کوین اظهار کرد: بیت‌کوین مانند طلاست و یک سری مشخصه‌ها دارد که باعث شده در دنیا ارزشمند شود. دلیل این‌که چرا بیت‌کوین مورد توجه قرار گرفته، این است که بیت‌کوین مثل طلا از بین نمی‌رود. همان‌طور که طلا فلز گرانبهایی است، چون ماندگاری بالایی دارد و کمترین تاثیرپذیری را از گرما، سرما، رطوبت، خاک و آب می‌گیرد و یک گرم طلا در طول هزاران سال همان یک گرم طلا می‌ماند. طلا چون از بین نمی‌رود، محبوبیت دارد و بیت‌کوین هم که سرور مرکزی ندارد، یکی از دلایل محبوبیتش است.

ارزش بیت‌کوین را صاحبانش بالا نگه داشتند

ایرانی ادامه داد: شبکه بیت‌کوین یک نقطه مرکزی ندارد و شرکت و سازمانی کشوری وجود ندارد که ادعا کند من مرکز بیت‌کوین هستم. بیت‌کوین یک محصول بر بستر زنجیره بلوکی است و از قواعد زنجیره بلوکی استفاده می‌کند. مرکزی نیست که بگوییم بر اثر بلایای طبیعی یا متخاصم شدن کشورها با هم از بین می‌رود؛ در نتیجه ارزش بیت‌کوین را صاحبانش بالا نگه داشتند. بیت‌کوین الان روی صدها هزار سرور در دنیا ذخیره شده است و حتی اگر نصف این‌ها هم از بین بروند، هنوز هم اطلاعات بیت‌کوین سرپاست و از بین نمی‌رود.

وی با اشاره به دومین دلیل محبوبیت بیت‌کوین بیان کرد: نکته دوم این‌که فلز طلا در نظر مردم در همه کشورها یک فلز محبوب است، چون به راحتی نقد می‌شود و به علت براق و زیبا بودن همیشه طالب دارد. بیت‌کوین اما به این دلیل که کمک می‌کند افراد خارج از قوانین مرزها و بانک‌ها، قوانین مالی و مالیاتی در دنیا، به فرد دیگری در هر جای دنیا بیت‌کوین پرداخت کنند، محبوب شده است. در واقع بیت‌کوین این قابلیت راحتی در انتقال بدون نیاز به افتتاح حساب را داشته و این‌که شما ایرانی باشید یا آلمانی فرقی ندارد و این موجب محبوبیتش شده است.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با بیان این‌که سومین دلیل باارزش شدن طلا، کم و نایاب بودن آن است، افزود: اگر هر زمانی که مایل بودید می‌توانستید طلا استخراج کنید، طلا از اعتبار می‌افتاد. برای به دست آوردن طلا نمی‌توان یک عمل شیمیایی انجام داد و شما باید مخازن طلا را استخراج کنید که آن‌ها هم محدود است. همین اتفاق را برای بیت‌کوین با فرمول‌های ریاضی و روش‌های رمزنگاری ایجاد کردند. بیت‌کوین طوری طراحی شده که بعد از ۲۱ میلیون استخراج دیگر نمی‌توان آن را تولید کرد و متوقف می‌شود. اگر بیت‌کوین این قابلیت را نداشت و با مکانیزمی می‌شد میلیاردها بیت‌کوین تولید کرد، دیگر با ارزش نبود. در نتیجه این‌که مثل طلا محدود است، باارزش شده است.

در ایران چطور به بیت‌کوین نگاه می‌شود؟

ایرانی با بیان اینکه در ایران سه نگاه در برخورد با بیت‌کوین وجود دارد، توضیح داد: اول اعلام شد که خود دولت و وزارت صنعت در نامه‌ای ماینینگ ارز مجازی را صنعت اعلام کرده‌اند. البته این نامه خیلی بار اجرایی ندارد و هم‌چنان در گمرک و پلیس اگر مرکزی برای ماینینگ مشاهده کنند، پلمب می‌شود. اما این موضوع دو مخالف هم دارد، بانک مرکزی و وزارت نیرو.

وی ادامه داد: نگرانی بانک مرکزی این است که به دلیل کاهش ارزش پول ملی در اتفاقاتی که در یک سال گذشته افتاده و شرایطی که کشور با آن روبه‌روست، ورود یک ارز مجازی که به راحتی خرید و فروش می‌شود و ارزش دلاری دارد، باعث کاهش ارزش پول ملی شود. یعنی رواجش موجب می‌شود که افراد برای معاملات خرد خود هم به جای ریال از بیت‌کوین استفاده کنند و چون این ارز فراگیری ندارد، باعث شود یک شیب به سمت افراد دارای بیت‌کوین یا سایر ارزهای مجازی و حتی کسانی که دلار دارند ایجاد شود.

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بخشی از جامعه می‌تواند از این موضوع بهره‌مند شود، کم‌کم باعث می‌شود ارزش پول ملی افت کند و کفه ترازو به سمت آن‌هایی برود که معاملاتشان بر اساس دلار و بیت‌کوین انجام می‌شود، ارزش پولشان از بین نمی‌رود، قدرت خریدشان بالا می‌رود و این باعث افزایش تورم می‌شود؛ اما فشار روی بخش‌هایی می‌افتد که با ریال کار می‌کنند و در نتیجه آن‌ها هم از ریال به سمت ارزهای مجازی می‌روند و ریال بی‌ارزش‌تر می‌شود. در نتیجه بانک مرکزی می‌گوید اجازه استفاده از بیت‌کوین به عنوان پول و ابزاری برای نقل و انتقال و خرید کالا را نمی‌دهد. با این حال تا حدی قبول کرده که از بیت‌کوین به عنوان عامل سرمایه‌گذاری استفاده شود، اما با شرایطی مانند پرداخت مالیات و شناسایی آن و غیره.

دولت نگران کاهش ارزش بیت‌کوین است

ایرانی با بیان این‌که نکته‌ای که موجب می‌شود دولت نخواهد همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد بگذارد، ارزش بیت‌کوین است، افزود: چندی پیش ارزش آن تا ۲۰ هزار دلار بالا رفت و حتی تا ۳۰۰۰ دلار هم پایین آمد؛ بنابراین باید به دولت حق داد که نخواهد ریسک کند، چون اگر بخواهد مزرعه راه بیندازد، با یک میلیون سرور، نگران است که ارزش بیت‌کوین پایین بیاید.

وی با بیان این‌که در بازه‌های کوتاه یک هفته‌ای، کسی که بیت‌کوین ماین می‌کند و می‌فروشد ضرر نمی‌کند و همیشه سود کرده است، اظهار کرد: کاری به بالا و پایین آمدن قیمت بیت‌کوین در ماه‌های قبل نداریم‌، اما وقتی میلیون‌ها کامپیوتر در دنیا در حال ماین بیت‌کوین هستند که در کشور ما هم این کار به صورت خانگی و غیرصنعتی انجام می‌شود، افراد به خاطر هزینه‌ای که برای تأمین سخت‌افزار دادند، حاضر نیستند بیت‌کوین از بین برود و ارزشش را حفظ می‌کنند.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی در ادامه گفت: حتی زمان‌هایی که ارزش بیت‌کوین نزولی است، به دلیل ارزش ریالی بیت‌کوین نسبت به برق باز هم استخراج آن مقرون به‌صرفه است. از طرفی دولت اصلاً می‌تواند خودش را وارد این ریسک نکند و پول برق و نفت را به صورت دلار بگیرد. دولت می‌تواند خودش را کنار بکشد و اجازه دهد بخش خصوصی از این فضاها استفاده و شروع به صادرات برق و نفت کند. در شرایط فعلی کشور ما، مردم می‌توانند خریداران نفت باشند.

آمادگی جذب سرمایه‌گذار برای استخراج بیت‌کوین

ایرانی با بیان این‌که در برخی کشورها مانند چین هم ماینینگ بیت‌کوین ممنوع است، گفت: از کشورهایی مانند چین، بلغارستان و مالزی نمایندگانی را به ایران فرستادند و با نیروگاه‌ها صحبت کردند که مزارع بسیار بزرگ استخراج بیت‌کوین را راه‌اندازی کنند. کشور ما هم این آمادگی را دارد که هم سرمایه‌گذار خارجی جذب کند و هم از آن طریق مبادله مالی انجام دهد. هم مسیری باز می‌شود برای فروش نفت و انرژی به صورت الکترونیکی و هم مسیری باز می‌شود برای ورود ارز واقعی و دلار.

وی ادامه داد: تجهیزاتی که سرمایه‌گذار اروپایی و چینی می‌آورد، هزینه‌اش بیش‌تر از یک راند فروش بیت‌کوین است و اگر این سرمایه‌گذار بخواهد به کشورش برگردد و بیت‌کوین‌هایی که برده را تبدیل به دلار نکند و به ایران نیاورد، ارزش تجهیزاتی که اینجا با سرمایه‌گذاری خودش باقی گذاشته، بیش‌تر از آن پول است؛ بنابراین آن‌ها هم راهی پیدا می‌کنند که دلار را به ایران برگردانند، وگرنه تجهیزاتشان اینجا ضبط می‌شود و ماینینگی که از این به بعد انجام می‌شود، دیگر به حسابشان برنمی‌گردد.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی اظهار کرد: بخش عمده تحریمی که در کشور ما وجود دارد، بخش موهومی است. یعنی کشورهای اروپایی و چینی می‌گویند که ما با ایران کار نمی‌کنیم چون ایران تحریم است، در حالی که ایران ۴۰ سال تحریم است؛ درواقع اثر موهومی تحریم روی معاملات تأثیر گذاشته است، اما اگر کشوری خودش بیاید به ایران و سرمایه‌گذاری کند، دلارها را به ایران می‌آورد.

ایرانی با بیان این‌که بیت‌کوین چیزی نیست که در نظام هزار ساله اقتصادی دنیا بتوان آن را مدل کرد، افزود: این حوزه موضوع جدیدی است و در دهکده جهانی، این موضوع که همه دنبالش بودند تا پول به عنوان یک عامل تبادل کالا محدودیت جغرافیایی نداشته باشد را ایجاد می‌کند. خیلی از کشورهای اروپایی استفاده از آن را به صورت محدود با شناسایی مشتریان باز کردند و سعی کردند به جای اینکه چشمشان را روی آن ببندند، قانون‌گذاری روی آن انجام دهند که هم از آن استفاده شود و هم تحت کنترل باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشوری نیست که بیت‌کوین را محدود کرده و در این محدودیت موفق باشد، زیرا همچنان در آنجا مزرعه و ماینینگ هست و کشوری هم نیست که بیت‌کوین را آزاد کرده و دچار مشکل اقتصادی شده باشد. از طرفی اگرچه همه به سراغ بیت‌کوین رفتند، اما دولت‌ها با احتیاط با آن برخورد می‌کنند، چون از آنجا که ارزشش خیلی شناور است، نمی‌توانند کاملاً به سمتش بروند و البته نمی‌توانند کاملاً هم از آن چشم‌پوشی کنند.

انتهای پیام

نه وروز

نه وروز

نه وروز ئه ی جیژنی رازاوه

یــــــــادگاری به رزی کاوه

بی شک تو جیژنی کوردانی

ساله هایه لــــــــه گه لمانی

پیری به سالا چووی میژوی

گه رمـی، سوری، سه وزی، زیندوی

جیژنیکی زور گه ش و شادی

به رزی بــه وینه ی ئازادی

لــــــه جیهاندا جیژن زورن

به ده یان و سه دان جـوورن

به لام جیژنی کام گه ل و هوز

ده توانی ببیته نـــــــــــه وروز؟

تو جیژنی مه رگی خوین مژی

تو به تاریکی و شه ر دژی

نه وروز تـــــــو دژ به مردنی

تـــــــــــودرکی چاوی دوژمنی

ئـــــــالای سووری رزگاری تو

پیغه مبه ری بـــــــــــــه هاری تو

که ی ده توانی بتفوتینی

یان تــــــــــــو له ئیمه بستینی

نه وروز نه، وروز ئه مـــــجاره من

ئا گره سووره کــــــه ی جیژن

ده به مه سه ر دوندی هه لگورد

ده لیم ئــــــــاوایه جیژنی کورد

نه وروز نه وروز هه ر بمینه

گری شادی داگیرسینه

تا ئیمه هه ین له گه لمان به

هه تا کــو هه ی هه رو ا جوان به

هـــــــه روا گه ش و گه شاوه به

دژ به زولـــــــــــــم و ئاژاوه به

ئه وا دسیان وه کو سالان

له گه ل دوستان و هه فالان

ده که وینه ناو شار و دی

با ره سمی کوردان نه فه وتی

ده لیین هه لاوه مه لاوه

که س به شی کوردی داناوه؟

 

ثروتمندترین افراد جهان چه کسانی هستند؟

 

ثروتمندترین افراد جهان چه کسانی هستند؟ چه کسانی کنترل و مدیریت امور اقتصادی دنیا را به‌دست دارند؟ طبق داده‌ها و تحقیقاتی که در اختیار بیزنس اینسایدر (business insider) قرار گرفت، ۵۰ تن از ثروتمندترین افراد جهان تا اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی شدند. بیشتر این افراد آمریکایی هستند و حوزه‌ی کاری آنها به تکنولوژی‌های جدید مربوط است. با ما همراه باشید تا با ده نفر از ثروتمندترین‌های این لیست آشنا شوید و بدانید نبض اقتصاد دنیا در دستان چه کسانی است و رؤیای بیشتر ما در زمینه‌ی ثروتمند شدن برای چه کسانی خاطره است! این شما و این ثروتمندترین افراد جهان:

حتما بخوانید:

ثروتمندترین فرد جهان کسی نیست جز …

۱. بیل گیتس

بیل گیتس - ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۸۷,۴ میلیارد دلار؛
  • سن: ۶۰ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: فناوری؛
  • منبع ثروت: خودساخته، مایکروسافت.

بیل گیتس در ۲۰ سالگی به همراه دوست دوران کودکی خود، پُل آلِن، مایکروسافت را تأسیس کرد و تنها چند ماه مانده به تولد ۳۱ سالگی‌اش، این شرکت بیل را به یک میلیاردر تبدیل کرد. او تا سال ۲۰۰۲ مدیرعامل این شرکت غول‌آسای نرم‌افزاری بود و تا سال ۲۰۱۴ ریاست آن را برعهده داشت و بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت نیز بود.

بیل گیتس هم‌چنان در هیئت‌مدیره فعالیت دارد و ارزش سرمایه و دارایی‌های او رقم بسیار بالایی است. او دیگر حضور چندان فعالی در مایکروسافت ندارد. بیل گیتس نه‌تنها ثروتمندترین مرد جهان بلکه بخشنده‌ترین نیز هست. از سال ۱۹۹۹ تا کنون بیل گیتس و همسرش ملیندا، یکی از قدرتمندترین مؤسسه‌های خیریه جهان را بنا کرده‌اند.

سرمایه‌ی این خیریه رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار است که صرف امور خیریه و از میان برداشتن فقر و بیماری‌های عفونی نظیر HIV، مالاریا و … می‌شود. برنامه‌ی دیگر این زوج خیرخواه ایجاد حساب بانکی از طریق تلفن همراه برای بیش از ۲ میلیارد نفر فرد بزرگ‌سال و بالغ در دنیاست که فاقد حساب بانکی هستند.

تبلیغات

اقدام مهم دیگر بیل گیتس، سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌ی جف بزوس است. جف بزوس مؤسسه‌ای است که به تحقیق و ایجاد نمونه‌های خونی برای کشف و مطالعه‌ی انواع سرطان‌ها می‌پردازد. او در سال ۲۰۱۰ نیز به همراهی دوست میلیاردر خود وارن بافِت، اقدام به تأسیس بنیادی کرد که در آن ثروتمندان بیش از ۵۰ درصد ثروت خود را به‌عنوان خیریه و مساعدت در اختیار امور خیر می‌گذارند. در فهرست بلندبالای افرادی که در این بنیاد فعالیت می‌کنند، نام مارک زوکربرگ و ایلان ماسک نیز دیده می‌شود.


حتما بخوانید: هوش مالی چیست و چه تاثیری در پولدار شدن دارد؟

۲. آمانسیو اورتِگا

آمانسیو اورتِگا یکی از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۶۶,۸ میلیارد دلار؛
  • سن: ۷۹ سال؛
  • کشور: اسپانیا؛
  • صنعت: خرده‌فروشی؛
  • منبع ثروت: خودساخته، شرکت ایندیتکس.

آمانسیو با ثروتی بیش از ۶۶ میلیارد دلار، با فعالیت در زمینه‌ی صنعت مُد اسپانیا در جایگاه دومین فرد ثروتمند دنیا قرار دارد. جالب است بدانید که او کار خود را از یک فروشگاه لباس کوچک و محلی با عنوان شغلی تحویل‌رسان پوشاک به مشتریان آغاز کرد و اکنون صاحب یکی از مجلل‌ترین امپراتوری‌های صنعت مُد و لباس در این کره‌ی خاکی است.

ثروت این مرد به‌خاطر شرکت ایندیتکس است. سال گذشته ارزش سهام این شرکت ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد و در ۹ ماهه‌ی آغازین سال ۲۰۱۵، فروش به بالای ۱۶ درصد و سود به بالای ۲۰ درصد رسید و در ۴۸ بازار، ۲۳۰ فروشگاه جدید افتتاح شد. بیشتر این رشد مدیون برند مشهور این شرکت یعنی برند «زارا» است. برندهای این شرکت اشتیاق مشتریان گوناگونی را که ضمن علاقه‌مندی به برندهای معروف و باکیفیت به قیمت پایین نیز می‌اندیشند، به‌خوبی برمی‌انگیزد.

به‌رغم این ثروت شگفت‌انگیز، آمانسیو همچنان ساده و فروتنانه زندگی می‌کند. او همراه با سایر کارکنان در کافه‌تریای شرکت ناهار می‌خورد و در پوشش نیز بسیار ساده ظاهر می‌شود. او همیشه با پیراهن سفید و کت آبی، خیلی معمولی و ساده دیده می‌شود.


حتما بخوانید: چگونه پول خرج کنیم؛ با رعایت ۱۰ توصیه مقتصدانه همیشه پولدار بمانید

۳. وارِن بافِت

وارن بافت - ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۶۰,۷ میلیارد دلار؛
  • سن: ۸۵ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع؛
  • منبع ثروت: خودساخته، شرکت برکشایر هاث‌وِی.

وارن بافت، کار خود را از سنین خیلی پایین شروع کرده است. در کودکی روزنامه‌رسان به در منازل بود. این پسرک نبراسکایی باهوش در سن ۱۱ سالگی اولین سهام زندگی خود را خریداری کرد. سهامی به قیمت ۳۸ دلار که سود ۵ درصدی برایش به همراه داشت. او از دانشگاه هاروارد کنار گذاشته شد و در عوض به دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه کلمبیا رفت و تحت آموزش اساتیدی چون بنجامین گراهام قرار گرفت و در آنجا تأمین‌مالی و … را به‌خوبی آموخت.

وارن بافت در اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی، قبل از احداث اولین شرکت خود، تحلیل‌گر امنیتی بود. سپس در سال ۱۹۶۹، شرکت نساجی برکشایر هاث‌وی را خریداری کرد و سپس آن را به هولدینگی بدل کرد که سرمایه‌گذاری‌های سودآور زیادی را پیش می‌برد و ثروت کلان خود را از این طریق به‌دست آورد. او به «دانشمند اوماها» ملقب شد.

سرمایه‌گذاری‌های موفق در شرکت‌های متفاوتی چون کوکاکولا، امریکن اکسپرس، جنرال موتورز و… و ارائه‌ی سبدهای سرمایه و پروژه‌ی متنوع، در ظاهر کمی تصادفی و اتفاقی به‌نظر می‌رسند اما در واقع همه اینها عوامل ثروتمند شدن وارن بافت هستند و مانند ماشین‌های چاپ اسکناس در بلندمدت منجر به تولید ارزش شده‌اند.

در ماه آگوست از چشم‌گیرترین دستاورد او پرده‌برداری شد: خریداری ۳۷,۲ میلیارد دلاری شرکت پرسیژن کست‌پارت (Precision Castparts). وارن بافت علاقه‌ی وافری به فست‌فود دارد. نکته‌ی جالب درباره‌ی ثروت او این است که از ۶۰ میلیارد دلار دارایی‌اش، ۲۱,۵ میلیارد دلار به خودش اختصاص ندارد و در واقع متعلق به بنیاد خیریه‌ای است که با همکاری بیل گیتس تأسیس کرده است. در این بنیاد ثروتمندان متعهد می‌شوند که نیمی از ثروت خود را در اختیار خیریه قرار بدهند.


حتما بخوانید: تنها راه واقعنِ واقعن پولدار شدن

۴. جف بزوس

جف بزوس از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۵۶,۶ میلیارد دلار؛
  • سن: ۵۱ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: فناوری؛
  • منبع ثروت: خودساخته، شرکت آمازون.

ثروت کلان جف بزوس، نتیجه‌ی معرفی تجارت الکترونیک به دنیاست. او وبسایت آمازون را در سال ۱۹۹۴ بعد از فعالیت‌هایش در بورس، در پارکینگ منزل خود واقع در سیاتل راه‌اندازی کرد. آمازون کار خود را در قالب کتاب‌فروشی آنلاین آغاز کرد. تنها ۳ سال بعد از شروع به کار آمازون، موفقیت‌ها یکی پس از دیگری ظاهر شدند و آمازون شهرت گسترده‌ای پیدا کرد. حال دیگر آمازون یک خرده‌فروشی نبود که کتاب می‌فروخت، بلکه به فروشگاهی بزرگ بدل شده بود که همه‌‌ی انواع محصولات از قبیل مواد غذایی، محصولات الکترونیکی تولید خودِ آمازون و … را در اختیار مشتریان قرار می‌داد.

در سال ۲۰۱۴، فروش آمازون به مبلغی در حدود ۸۹ میلیارد دلار می‌رسید. جف بزوس هیچ‌گاه از تلاش و رقابت باز نمی‌ایستد. حتی زمانی‌ که به‌خاطر تولید محصولات خانگی‌ای که به محیط زیست آسیب می‌رساندند، متهم شده بود و تحت هجمه‌های شدیدی قرار گرفته بود، همچنان به تلاش در زمینه‌ی خدمات وب، پردازش ابری و … متمرکز بود و سعی می کرد با رقیب هندی تریلیون دلاری خود مبارزه و رقابت کند.

جف بزوس علاوه بر آمازون، سرمایه‌گذاری‌های متعدد دیگری نیز انجام می‌دهد. مثلا شرکت خصوصی او بلو اوریجین (blue origin) در سال ۲۰۱۵ اولین سفینه‌ی فضایی خود را با موفقیت به فضا فرستاد و در سال ۲۰۱۳ روزنامه‌ی واشنگتن پُست را خریداری کرد. او در مؤسسه‌ای که روی نمونه‌های خون جهت تشخیص انواع سرطان‌ها تحقیق می‌کند میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده است.


حتما بخوانید: دیوید باخ: با روش من حتما پولدار خواهید شد

۵. دیوید کُچ

دیوید کچ - ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها:‌ ۴۷,۴ میلیارد دلار؛
  • سن : ۷۵ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع؛
  • منبع ثروت: ارثیه، خودساخته، سرمایه‌گذاری‌ در صنایع مختلف.

دیوید به همراه برادرش چارلز، مدیریت صنایع کُچ را برعهده داشتند. این شرکت دومین شرکت خصوصی بزرگ دنیاست و مجموعه صنایعی که ارائه می‌کند بسیار متنوع است. درآمد حاصل از فروش این شرکت‌ها ۱۱۵ میلیارد دلار است و حیطه‌ی فعالیت آنها از تولید کود تا فنجان‌های کاغذی، آسفالت، بیودیزل و … را پوشش می‌دهد. برادران کُچ در فعالیت‌های سیاسی هم نقش‌هایی ایفا می‌کنند. او در سال ۲۰۱۶ در کنار فعالیت‌هایی که در شبکه اهدای عضو داشت، مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار به فعالیت‌های مربوط به کمپین‌های سیاسی اختصاص داد.

دیوید نسبت به چارلز کمتر در فعالیت‌های سیاسی مشارکت دارد؛ به‌عنوان مثال او علنا اعلام کرد که از هیچ‌یک از کاندیدهای حزب جمهوری‌خواه حمایت نمی‌کند و این نشانه‌ای بر بی‌میلی او در مشارکت‌هایی از این دست است. دیوید تا کنون دو بار از مرگ نجات یافته است؛ یک‌بار در حادثه‌ی هواپیمایی سال ۱۹۹۱ که تمام مسافران قسمت درجه ۱ جان باختند و بار دیگر که از سرطان پروستات نجات یافت.

او در شمار ثروتمندان بسیار بخشنده قرار دارد و حدود ۱,۲ میلیارد دلار بودجه و کمک مالی به تحقیقات در مورد سرطان، بیمارستان‌ها، امور فرهنگی و … پرداخته است. او فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی خود را در بنیاد خیریه‌ای با نام خود انجام می‌دهد.

۶. چارلز کُچ

دیوید کچ از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۴۶,۸ میلیارد دلار؛
  • سن: ۸۰ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع؛
  • منبع ثروت: ارثیه، خودساخته، صنایع کُچ.

چارلز به همراه برادرش مدیریت مجموعه‌ی صنایع کُچ را برعهده دارد و صاحب دومین شرکت خصوصی برتر جهان است. برادر کوچک‌تر او، دیوید سمت نایب رئیس اجرایی را برعهده دارد. شرکت‌های مختلف این دو برادر بیش از ۱۰۰ هزار نیرو دارند و ۱۱۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش آنهاست. حوزه‌ی فعالیت این صنایع مختلف بسیار متنوع است: تولید مواد خام برای تولید البسه تا مواد نفتی-شیمیایی و حتی نوعی از ظروف و فنجان‌های کاغذی.

ارزش دارایی‌های این دو برادر در مجموع به ۹۴,۲ میلیارد دلار می‌رسد. برادران کچ تأثیرگذاری خود را در سیاست نیز نشان داده‌اند و در جریان انتخابات گذشته‌ی ریاست جمهوری آمریکا طرفدار مدیرعامل اسبق شرکت HP، کارلی فیورینا بودند. گرچه با اینکه ۷۵۰ میلیون دلار در جریان انتخابات هزینه کردند، علنا این طرفداری را اعلام نکردند.

اخیرا مدارکی دال بر اینکه چارلز کچ قصد دارد در شکل سیاست‌های آمریکایی ۴۰ سال پیش (یعنی زمانی‌که او اقدام به ایجاد استراتژی‌ها و فعالیت‌های آزادی‌خواهانه کرد) تغییر ایجاد کند، مطرح شده است.


حتما بخوانید: بزرگترین تفاوت‌های مهم بین ثروتمندان و فقرا چیست؟

۷. لاری الیسون

لاری الیسون از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۴۵,۳ میلیارد دلار؛
  • سن: ۷۱ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: فناوری؛
  • منبع ثروت: خودساخته، شرکت اوراکل.

در سال ۱۹۷۷، لاری الیسون با ۲ تن از همکاران خود از شرکت تولیدات الکترونیکی خارج شدند و شرکت برنامه‌نویسی خود را احداث کردند. اندکی پس از تأسیس این شرکت قراردادی با CIA امضا کردند که طی آن به راه‌اندازی سیستم مدیریت داده‌های ارتباطی آنها متعهد شدند.

این پروژه رشد و توسعه پیدا کرد و قالب امروزی شرکت اوراکل یعنی دومین شرکت برتر تولید نرم‌افزار پس از مایکروسافت در دنیا را تشکیل داد. در سال ۲۰۱۰، لاری دستمزد خود را از ۱میلیون دلار به ۱ دلار تغییر داد ولی کماکان به مدد سود سهامی که داشت ۶۰ میلیون دلار کسب می‌کند. او در سال ۲۰۱۴ بعد از ۳۸ سال از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و سِمت مدیر ارشد فناوری را عهده‌دار شد.

۴۵ میلیارد دلار ثروت لاری الیسون، از املاک متعلق به وی در کل منطقه‌ی ساحلی-تفریحی هاوایی و خطوط هوایی اوست که زمزمه‌هایی مبنی بر فروش آن شنیده می‌شود. او طرفدار تنیس است و به همین خاطر با هدف احیای تنیس از برنامه‌های پنجمین گرند اسلم در ایندیِن ولز کالیفرنیا حمایت می‌کند.

او سرپرستی بیناد تِک-تایکون را که بنیادی بشردوستانه است و در زمینه‌ی اهداف خیرخواهانه و با انجمن حمایت از فضای وحش فعالیت می‌کند، برعهده دارد. بنیاد دیگری موسوم به مؤسسه‌ی لاری الیسون نیز دارد که در آن از سازمان‌های تحقیقاتی‌ای که درباره‌ی بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی و عفونی تحقیق می‌کنند، حمایت می‌کند. در ضمن او عضو مجموعه‌ی خیریه‌ی بیل گبیتس و وارن بافت نیز هست و متعهد شده است که نیمی از ثروت خود را به این خیریه پرداخت کند.

۸. مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۴۲,۸ میلیارد دلار؛
  • سن: ۳۱ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • صنعت: فناوری؛
  • منبع ثروت: خودساخته، فیسبوک.

در سال ۲۰۰۴، مارک زاکربرگ، جوان ۱۹ ساله‌ای بود که در سال آخر دانشگاه به‌سر می‌برد و برای اولین بار نسخه‌ای ابتدایی از فیسبوک را به اجرا درآورد؛ وبسایتی که بعدها به رشد و موفقیت چشم‌گیری دست یافت. او دانشکده را به‌خاطر پست تمام‌وقت مدیرعاملی فیسبوک رها کرد؛ اندکی بعد فیسبوک آوازه‌ای شگفت‌انگیز و جهانی پیدا کرد.

این وبسایت روزانه بیش از ۱ میلیارد نفر کاربر دارد و ارزش آن بالغ بر ۲۷۵ میلیارد دلار است. ارزش سهام فیسبوک در بعضی از ماه‌های پرتنش بازار به بیشترین میزان خود می‌رسد. زاکربرگ ۳۱ ساله، جوان‌ترین فرد حاضر در فهرست ثروتمندترین افراد جهان است. مارک و همسرش پریسیلا چان، صاحب دختری به‌نام مکس هستند؛ مارک بعد از تولد دخترش به‌مدت ۲ ماه به مرخصی رفت و در واقع قانون مرخصی دادن به والدین برای تولد نوزادشان را در فیسبوک ایجاد کرد.

این زوج تصمیم گرفتند ۹۹ درصد از دارایی‌های خود را به بنیاد خیریه‌ای به‌نام خود اهدا کنند. البته در این زمینه بحث‌هایی مبنی بر اینکه این سازمان خیریه‌ غیرانتفاعی نیست، وجود دارد اما این اولین بار نیست که این زوج خیرخواه در اقدامات بشردوستانه فعالیت دارند. آنها برای رفع ابولا حدود ۲۵ میلیون دلار و برای ترفیع سیستم مدرسه‌ی دولتی نیوجرسی حدود ۱۰۰ میلیون دلار اهدا کردند.


حتما بخوانید: نقش پول در زندگی شما چیست؟

۹. مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ از ثروتمندترین افراد جهان

  • ارزش دارایی‌ها: ۴۲,۱ میلیارد دلار؛
  • سن: ۷۳ سال؛
  • کشور: ایالت متحده آمریکا؛
  • منبع درآمد: خودساخته، شرکت بلومبرگLP

مایکل بلومبرگ بعد از گذراندن دوره MBA در دانشگاه هاروارد و درحالی‌که حرفه‌ای پرسود در سرمایه‌گذاری بانک برادران سولومون داشت، در سال ۱۹۸۱ تصمیم گرفت شرکت خود را در زمینه‌ی امور مالی و داده‌ها تأسیس کند.

او در سال ۱۹۹۰، یارانه‌ای برای اخبار و تأسیس رسانه اختصاص داد و درآمد ۹ میلیارد دلاری آن همچنان از فروش اطلاعات مالی بازار به بازاریابان وال‌استریت به‌دست می‌آید. او در سال ۲۰۰۳ شرکت را با هدف شهرداری نیویورک ترک کرد و ۳ دوره این سمت خود را حفظ کرد. پس از اتمام فعالیت‌های او در منصب شهرداری، به بلومبرگ بازگشت و ثروت خود را در مسیر احیای رسانه و قرار دادن شرکت در مسیری تازه صرف کرد. درباره‌ی او زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش به‌عنوان کاندیدای مستقل ریاست جمهوری نیز مطرح بوده است.

او یک محافظه‌کار مالی حرفه‌ای است. او از کنترل سلاح، حق سقط جنین و مقابله با افزایش گرمایش زمین نیز حمایت می‌کند و سرمایه‌ی او در حمایت از این موضوعات بسیار کاربرد دارد. او ۲۶۱ میلیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی خود برای شهرداری نیویوک و حدود ۱ میلیارد دلار از ثروت خود را صرف انتخابات ریاست جمهوری کرده بود.

۱۰. اینگوار کامپارد

  • ارزش دارایی‌ها: ۳۹,۳ میلیارد دلار؛
  • سن: ۸۹ سال؛
  • کشور: سوئد؛
  • صنعت: خرده‌فروشی؛
  • منبع ثروت: خودساخته، شرکت ایکیا.

اینگوار در ۱۷ سالگی شرکت ایکیا را که امروز فروش آن بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار است، تأسیس کرد. کامپارد از ابتدا در نظر داشت که یک شرکت جاودان تأسیس کند، آن را از بازار بورس دور نگه دارد و حالت خیریه را در مدیریت این خرده‌فروشی را در قالب نمایندگی‌ها و فرانشیز حفظ کند و تحت عنوان بنیاد اینگکا ادامه‌ی حیات بدهد.

اگرچه این‌ روزها کامپارد حضور فعالی در شرکت ایکیا ندارد اما همچنان به‌عنوان مشاور ارشد در جلسات هیئت مدیره حضور دارد. به‌رغم ثروت خیره‌کننده، کامپارد بسیار مقتصدانه زندگی می‌کند. او هنوز خودروی ولووی دو دهه‌ی پیش خود را می‌راند، سفرهای هوایی ارزان دارد و در هتل‌های نه‌چندان گران‌قیمت اقامت می‌کند.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ برای پرهیز از پرداخت مالیات «ایکیا» و خانواده‌اش را از سوئد خارج کرد. او در سال ۲۰۱۳ پس از مدت زمانی طولانی اقامت در سوئیس به خانه‌ی قبلی خود بازگشت. با وجود همه‌ی این داستان‌ها، کامپارد مرد سخاوتمندی است و در زمینه‌ی حقوق کودکان، واکسیناسیون، محیط زیست و حیات وحش، تحصیل و تحقیقات پزشکی و … بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار کمک و اعانه پرداخت کرده است.

برگرفته از : businessinsider

میلیاردر شدن با ۱۴ توصیه‌ای که برای پول درآوردن باید بخوانید

میلیاردر شدن با ۱۴ توصیه‌ای که برای پول درآوردن باید بخوانید

 ۴

بیشتر آدم‌ها آرزو دارند شرایط‌شان به طرز معجزه‌آسایی تغییر کند. آنها تمایل ندارند خودشان آدم‌های بهتری شوند تا بتوانند شرایط‌شان را فعالانه بهبود ببخشند. اما برخلاف بیشتر آدم‌ها که منتظر نشسته‌اند تا شانس درِ خانه‌شان را بزند، شما می‌توانید دنبال تبدیل شدن به آدمی باشید که مجهز به مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف برای انجام کارهای فوق‌العاده است. شما می‌توانید به آن آدمی تبدیل بشوید که کار بسیار اثرگذاری انجام می‌دهد. کار شما می‌تواند مسائل مهمی را حل کند. می‌تواند زندگی دیگران را بهتر کند و مورد توجه آدم‌های مهم قرار بگیرد که کار شما را نه به خاطر شما که برای خودشان به‌اشتراک می‌گذارند. در این مقاله با نکته‌هایی درباره‌ی میلیاردر شدن آشنا می‌شوید.

 

حتما بخوانید:

اینکه که هستید و چه می‌کنید، کاملا در اختیار خودتان است. اما نمی‌توانید بنشینید و فقط آرزو کنید که چنین اتفاقی بیفتد. باید تبدیل به آدمی بشوید که موفقیت را به سوی خود جذب می‌کند. چطور؟!

بزرگترین پاداشی که میلیاردر شدن به‌همراه دارد، مقدار پولی نیست که به‌دست می‌آورید، بلکه آن انسانی است که برای میلیاردر شدن باید به آن تبدیل شوید.

– جیم ران

 

بنجامین پی هاردی، دانشجوی دوره‌ی دکترای روان‌شناسی انگیزش و یکی از موفق‌ترین نویسندگان این حوزه، چهارده آموزه‌ی زیر را در اختیار کسانی قرار داده که می‌خواهند در مسیر میلیاردر شدن قدم بردارند.

۱. حداقل ۱۰ درصد از درآمدتان را روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

میلیاردر شدن و اختصاص ۱۰ درصد از درآمد به خود

اگر برای چیزی پول پرداخت نکنید، بعید است توجهِ لازم را به آن داشته باشید. بیشتر آدم‌ها به‌دنبال چیزهای مجانی هستند، اما اگر چیزی را مجانی به‌دست آورید، بعید است ارزشی برایش قائل باشید و آن را جدی نمی‌گیرید.

اصلا چقدر روی خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

چقدر نسبت به خودتان متعهد هستید؟

اگر روی خودتان سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، پس در زندگی هیچ سرمایه‌گذاری‌ای نکرده‌اید. اگر روی کسب‌وکارتانسرمایه‌ گذاری نکرده‌اید، احتمالا کار باکیفیتی انجام نمی‌دهید. اگر روی روابط‌تان سرمایه‌گذاری نکرده باشید، احتمالا به‌جای آنکه روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید ارائه دهید، روی آن چیزهایی متمرکز هستید که می‌توانید از دیگران بگیرید.

از منظر خودبهبودی، سرمایه‌گذاریِ ۱۰ درصد از درآمدتان روی خود، بازدهی ۱۰۰ برابر یا حتی بیشتر به‌همراه خواهد داشت. به‌ازای هر یک تومانی که روی تحصیلات، مهارت‌ها و روابط خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، حداقل ۱۰۰ تومان پس می‌گیرید.

اگر می‌خواهید عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید، باید دورِ خودتان را با مربیان درجه یک پر کنید. هر کار فوق‌العاده‌ای که در زندگی انجام داده‌اید، نتیجه‌ی تربیت باکیفیتِ یک مربی درجه‌ی یک بوده است. اگر در زمینه‌ای به بن‌بست خورده‌اید، به این خاطر است که مربی باکیفیتی در آن زمینه نداشته‌اید.

بهترین مربی‌گری‌های دنیا، آنهایی هستند که بابتش به مربی‌تان پول پرداخت می‌کنید. اغلب، هر قدر بیشتر پرداخت کنید بهتر است، زیرا این رابطه را به‌مراتب جدی‌تر می‌گیرید. در چنین رابطه‌ای، باری به هر جهت برخورد نمی‌کنید. وقت خود را هدر نمی‌دهید. در حقیقت سرمایه‌گذاری کرده‌اید و به همین دلیل، دقیق‌تر گوش می‌کنید. بیشتر اهمیت می‌دهید. باملاحظه‌تر و درگیرتر خواهید بود. اگر موفق نشوید، پیامدهای بیشتری گریبان‌تان را خواهند گرفت، به همین خاطر همه‌چیز را جدی می‌گیرید.

خودِ من برای کمک گرفتن در نوشتن اولین معرفی کتابم که باید به کارگزاران ادبی ارائه می‌دادم، ۳۰۰۰ دلار به نویسنده‌ی بسیار موفقی پرداخت کردم. آن ۳۰۰۰ دلار را به‌ازای شاید ۴ یا ۵ ساعت از وقت او پرداخت کردم اما در آن ۴ یا ۵ ساعت، آنچه باید برای نوشتن یک معرفیِ عالی درباره‌ی کتابم یاد می‌گرفتم به من آموخت. با در اختیار گذاشتن منابعی، این فرآیند را به طرز چشم‌گیری برایم بهتر و سریع‌تر کرد. درنتیجه، با کمک او توانستم کارگزار ادبی مناسبی پیدا کنم و بعد هم یک قرارداد برای شش جلد کتاب نوشتم.

اگر آن زمان بیش‌ازحد نگران پرداخت آن ۳۰۰۰ دلار بودم، مطمئنا تا امروز هم معرفی کتابی ننوشته بودم. اگر هم نوشته بودم، نهایتا معرفی‌نامه‌ای بسیار بد بود. مسلما به اندازه‌ی امروز انگیزه نداشتم و انجام اقدامات لازم بعید بود.

اگر دارید با خودتان می‌گویید شما چنین پولی برای پرداخت ندارید، مطمئنا می‌توانید از پس خرید حداقل یک کتاب بربیایید؛ کتابی که در چنین شرایطی بتواند نقش آن مربی را برای شما ایفا کند. خودِ شما چقدر پول یا زمان صرف سرگرمی، لباس یا غذا می‌کنید؟ مسئله‌ی اصلی، اولویت است.

فقط وقتی انگیزه‌ی لازم را برای انجام کاری خواهید داشت که روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

فراتر از بحث مربی‌گری، باید روی برنامه‌های آموزشی، دوره‌های آموزش آنلاین، کتاب و البته خوراک و استراحت خودتان هم سرمایه‌گذاری کنید.

سطح موفقیت شما مستقیما با سطح سرمایه‌گذاری‌تان سنجیده می‌شود. اگر نتیجه‌‌ی دل‌خواه‌تان را به‌دست نمی‌آورید، به این خاطر است که به اندازه‌ی کافی سرمایه‌گذاری نکرده‌اید تا به آن نتایج دست یابید.

اولویت شما در سرمایه‌گذاری باید خودتان باشید.

اینکه امروز چه کسی هستید، در حقیقت تعیین می‌کند که:

  • ازدواج‌تان چقدر باکیفیت خواهد بود؛
  • چقدر پدر یا مادر خوبی می‌شوید؛
  • کاری که انجام می‌دهید چقدر باکیفیت خواهد بود؛
  • سطح شادی‌تان چقدر خواهد بود.

حتما بخوانید: ۸ نکته برای کارمندانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند

۲. حداقل ۸۰ درصد از اوقات فراغت خود را صرف یادگیری کنید

میلیاردر شدن و اختصاص ۸۰ درصد از اوقات فراغت به یادگیری

بیشتر آدم‌ها صرفا مصرف‌کننده هستند، نه آفریننده. آنها کار می‌کنند تا حقوق دریافت کنند، نه اینکه تفاوتی ایجاد کنند.

بیشتر آدم‌ها وقتی با ابزارهای دیجیتالی‌شان تنها می‌شوند، صرفا وقت تلف می‌کنند. اما فقط با سرمایه‌گذاریِ درست وقت است که از آن زمان چیزی به‌دست خواهید آورد.

تقریبا هر ثانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، زمان تلف‌شده است. نمی‌توانید آن را پس بگیرید. به جای بهبود آينده‌ی خود، درحقیقت آینده‌تان را بدتر کرده‌اید. درست مانند خوردن غذای فاسد می‌ماند؛ هر لحظه‌ای که هدر می‌دهید، وضعیت را بدتر می‌کند. هر ثانیه‌ای که به‌درستی سرمایه‌گذاری می‌کنید، وضعیت را بهتر می‌کند.

سرگرمی خوب است، اما فقط وقتی این سرگرمی مفید واقع می‌شود که در حقیقت سرمایه‌گذاری روی روابط یا روی خودتان باشد. اگر آن سرگرمی در آينده بازدهی داشته باشد، متوجه خواهید شد که درواقع سرمایه‌گذاری بوده است. این بازدهی می‌تواند دربردارنده‌ی خاطرات مثبت، یادگیری تحولی یا روابط عمیق باشد.

زندگی فقط سرگرم بودن نیست، آموزش و یادگیری هم مهم هستند. با آنکه هر دو واجب هستند اما آموزش، بازده بیشتری در آینده‌ی شما خواهد داشت.

موفق‌ترین آدم‌های دنیا مدام در حال یادگیری هستند. آنها فراوان می‌خوانند. آنها می‌دانند که دانسته‌هایشان تعیین می‌کنند که دنیا را چقدر خوب می‌بینند. می‌دانند که دانسته‌هایشان کیفیت روابطی را که می‌توانند داشته باشند و کیفیت کاری را که می‌توانند انجام دهند، مشخص می‌کند.

اگر مدام در حال اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی هستید، چطور انتظار دارید کار ارزشمندی انجام دهید؟ ورودیِ شما مستقیما بر نتیجه‌ی شما اثر می‌گذارد. چیزهای بی‌ارزش وارد کنید، چیزهای بی‌‌ارزش خارج می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۱ مهارتی که داشتن آنها برای رسیدن به موفقیت حیاتی است

۳. برای پول کار نکنید، برای یاد گرفتن کار کنید

میلیاردر شدن و کار برای یادگیری

تا وقتی جوان هستید، برای یادگیری کار کنید، نه برای کسب درآمد.

– رابرت کیوساکی

 

بیشتر زمان «کاری‌تان» هم مانند عمده‌ی اوقات فراغت‌تان باید صرف یادگیری شود.

آدم‌های ثروتمند و شاد برای یادگیری کار می‌کنند. آدم‌های ناموفق و ناشاد اصولا برای پول کار می‌کنند. فقط ۲۰ درصد از انرژی‌تان باید صرف انجام کار حقیقی‌تان شود. بقیه باید صرف یادگیری، بهبود و استراحت شود.

با «تیز کردنِ چاقو» است که مدام بهتر و تواناتر می‌شوید. همین‌طور که بخش بیشتری از زمانِ خود را صرف تفکر بهتر، ارتباط‌ و کار بهتر می‌کنید، کیفیت کارتان هم افزایش می‌یابد. کم‌کم می‌توانید هزینه‌های خیلی خیلی زیادی برای کارتان بگیرید، چون هیچ‌کسِ دیگری مثل شما نمی‌تواند آن کار را انجام دهد.

وقتی یادگیری و بازیابی را در اولویت قرار می‌دهید، آن وقت است که موقع کار کردن، در وضعیت کاملا آماده‌ای از نظر ذهنی هستید و همه‌ی وجودتان به کار مشغول می‌شود. دیگر مانند خیلی‌ها نیستید که موقع کار حواس‌شان پرت می‌شود. شما یا ۱۰۰ درصد مشغول کار هستید یا نه. وقتی به چنین سطحی می‌رسید، در چند ساعت، بیشتر از چند روز دیگران می‌توانید کار کنید.

در واقع زمان‌تان را به‌خوبی صرف می‌کنید، زیرا اولویت‌هایتان واضح هستند، به‌خوبی استراحت کرده‌اید و ذهن‌تان آماده است.


حتما بخوانید: ۵ نشانه که شغل‌ شما استعدادتان را به هدر می‌دهد

۴. برای سرگرمی یاد نگیرید، برای ارزش‌آفرینی بیاموزید

میلیاردر شدن و ارزش‌آفرینی

راز مهم موفقیت، تخصص فوق‌العاده نیست، بلکه تواناییِ استفاده از آن است. دانش بدون کاربردِ آن، بیهوده است.

– مکس لوکومینسکی

 

در عصر رسانه و اطلاعاتی که در آن هستیم، میلیون‌ها چیز وجود دارند که می‌توانید بیاموزید. اما اگر آموخته‌هایتان را سریع به‌کار نگیرید، به اطلاعات سطحی بدل می‌شوند.

اطلاعات و دانش دو چیز بسیار متفاوت هستند. دانش و خرد هم دو چیز بسیار متفاوت هستند.

برای تعیین اینکه چه چیزی باید بیاموزید، چرا باید آن را بیاموزید و چه وقت باید بیاموزید، نیاز به خرد هست. اگر سرمایه‌گذاری نکرده باشید، احتمالا با آن شدتی که لازم است تا آن دانش به حداکثر خود برسد نمی‌آموزید.

اگر ارزش وقت خود را ندانید، احتمالا هنگام یادگیری درک لازم برای چشم‌پوشی از چیزهای دیگر را نخواهید داشت؛ یادگیری‌ای که بالاترین بازدهی را برای‌تان خواهد داشت.

وقتی چیزی می‌آموزید، باید از آن آموخته‌ها چیزی به‌دست آورید. امروزه افراد بسیاری هستند که کتاب می‌خوانند، فقط برای اینکه بگویند خیلی کتاب می‌خوانیم. اگر آنچه می‌آموزید را به‌کار نگیرید، وقت خود را هدر داده‌اید.


حتما بخوانید: چطور هر چیزی را یاد بگیریم و از یادگیری آن لذت ببریم؟

۵. حداقل ۱۰ درصد از درآمد خود را روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنید که پول بیشتری به‌همراه می‌آورند

میلیاردر شدن و سرمایه‌گذاری

آدم‌های بسیار اندکی از ثروت حقیقی برخوردارند. حتی افرادی با درآمد بالا هم واقعا ثروتمند نیستند. سبک زندگیِ بیشتر آدم‌ها با درآمدشان سازگار است. وقتی پول بیشتری به‌دست می‌آورند، بیشتر مصرف می‌کنند. در حقیقت، خیلی‌ها فقط پول به‌دست می‌آورند تا خرج کنند.
آدم‌های کمی هستند که برای سرمایه‌گذاریِ پول، آن را به‌دست آورند.

بهترین کار این است که کسب‌وکار خود را تنها یک‌دومِ معادله‌ی درآمدی‌تان بدانید. شما کسب‌وکار خود را دارید که درآمد به‌همراه دارد. بعد از آن سرمایه‌گذاری‌تان است که آن درآمد را به پول بیشتری تبدیل می‌کند.

اینکه در مدیریت پول هایتان چقدر خوب عمل می‌کنید، مانند هر چیز دیگری با میزان کیفیت هدایت‌شدن‌تان تعیین می‌شود. اگر می‌خواهید در کار با پول عالی شوید، روی آموزش و تربیت سرمایه‌گذاری کنید.

بهترین زمان برای کاشت درخت ۲۰ سال پیش بود. بهترین زمان برای آغاز سرمایه‌گذاری هم در گذشته بود. اما اگر هنوز شروع نکرده‌اید، ننشینید و حسرت گذشته را نخورید. برای کسانی که امروز کاری نمی‌کنند، فردایی وجود ندارد.

همین امروز شروع کنید. آموزش ببینید. کاری ایجاد کنید یا چندین کار که بتوانید ۱۰ درصد از درآمدتان را آنجا صرف کنید. کم‌کم این سرمایه‌گذاری‌تان می‌تواند منافع بیشتری داشته باشد، حتی بیشتر از کسب‌وکار اصلی‌تان.

سود مرکب واقعیت دارد. اگر شما ۱۰ درصد از درآمدتان را به سرمایه‌گذاری در مدت زمان طولانی اختصاص دهید، آینده را تضمین می‌کنید. برخلاف بسیاری از کسانی که درآمد بسیار بالایی دارند، شما هر زمان که بخواهید می‌توانید دست از کار بکشید، زیرا پولِ شما پول بیشتری برای‌تان به‌همراه می‌آورد؛ بیشتر از آنکه برای زندگی راحت نیاز داشته باشید.


حتما بخوانید: چگونه پس انداز کنیم؛ چگونه می‌توانیم هم حالا خرج کنیم هم در آینده

۶. انگیزه‌ی خود را از گرفتن به بخشیدن تغییر دهید

میلیاردر شدن و بخشش

این دنیا به بخشایندگان می‌بخشد و از گیرندگان می‌گیرد.

– جو پالیش

 

بیشتر آدم‌ها فقط روی چیزی متمرکز هستند که می‌توانند از زندگی بگیرند.

من! من! من!

اما وقتی نسبت به تعاملات دنیا آگاه می‌شوید، تمایل‌تان از گرفتن صرف، به بخشیدن تغییر می‌کند. می‌فهمید که این شیوه بسیار رضایت‌بخش‌تر از گرفتنِ صرف است. علاوه‌براین، با چیزی تحریک می‌شوید که به آن باور عمیق دارید.

وقتی انگیزه‌ی اصلی‌تان بخشیدن باشد، می‌فهمید چگونه باید روابط‌تان را بهبود ببخشید. مدام به ذهن‌تان می‌آید که عبارت «سپاسگزارم» را به دیگران بگویید.

ایده‌های بیشتری درباره‌ی بهبودبخشی زندگی و کار دیگران خواهید داشت. شروع به مشارکت بیشتر می‌کنید که خود این به‌مراتب منجر به فرصت‌های بیشتر و روابط عمیق‌تر خواهد شد. مردم شما را دوست خواهند داشت و به شما اعتماد خواهند کرد. کارتان را با انگیزه‌ی والاتری دنبال می‌کنید و در نتیجه، الهام و تأثیر بسیار بیشتری خواهید گرفت.


حتما بخوانید: درمان خودخواهی با ۱۳ راهی که محبوبیت شما را افزایش می‌دهد

۷. به‌صراحت اذعان کنید که چقدر به دیگران وابسته‌اید

میلیاردر شدن و وابستگی به دیگران

فقط به این خاطر که انگیزه‌ی اصلی‌تان کمک کردن است، این معنی را نمی‌دهد که کمک دیگران را نمی‌خواهید. در واقع، همه‌ی آدم‌ها مدام به‌دنبال دریافت کمک هستند.

واقعیت این است که همه به‌شدت به یکدیگر وابسته هستند تا بتوانند کاری را که باید انجام دهند. اما اذعان صریح به این وابستگی، خِرد و تواضع می‌طلبد. به جای آنکه آن را نقطه ضعف ببینید، بدانید که نقطه‌ی قوت است.

فراتر از اذعان به وابستگی، مدام قدردانی خود را نسبت به افرادی که در زندگی‌تان هستند بیان کنید. اینکه شما قدردانی می‌کند، خودش مورد قدردانی قرار می‌گیرد. روابطِ شما، داشته‌هایی هستند که در طول زمان باید آن‌ها را رشد دهید و بهتر کنید.

اگر از روابط‌تان قدردانی نکنید و به آنها بی‌توجه باشید، آسیب خواهند دید. همه‌ی روابط مثل حساب بانکی هستند؛ اگر کسی مدام در حال واریز باشد و دیگری مدام در حال برداشت، سرانجام همه‌ی منابع خالی می‌شوند.

در چنین روابطی یک به علاوه‌ی یک کمتر از ۲ می‌شود. برعکس، در روابط هم‌افزا و سالم، یک به علاوه‌ی یک خیلی بیشتر از ۲ خواهد شد. وقتی دو نفر مدام در حال بخشیدن و گرفتن هستند، حساب بانکی رابطه‌ای به رشد و گسترش خود ادامه می‌دهد و چندین منفعت منتظره و غیرمنتظره به‌همراه می‌آورد.

برای مثال، خودِ من اخیرا با برادرم به باشگاهی ورزشی رفتم. در آغاز تمرین، او سردرگم بود. نه به انرژیِ من اضافه می‌کرد و نه کمکم می‌کرد تمرینم بهتر از تمریناتم هنگام تنهایی انجام بدهم. انرژی‌ام را می‌گرفت و باعث می‌شد انرژی و تلاش بیشتری از زمان تنهایی‌ام صرف کنم.

به او گفتم چه اتفاقی در حال افتادن است و او هم سریع وضعیت هیجانی‌اش را تغییر داد. فهمید که حالتش چقدر روی من تأثیرگذار است. در حقیقت در آن لحظه، انگیزه‌ی او از یک تجربه‌ی ورزشی صرف، به ایجاد چیزی فوق‌العاده تغییر کرد.

وضعیت ذهنی مشترک ما بالا رفت. ما را به جریانی گروهی سوق داد. تمرین ما خیلی فراتر از چیزی شد که به‌تنهایی می‌توانستم انجام دهم. نه فقط آن، بلکه شروع به ردوبدل کردن جملات الهام بخش کردیم. این منجر به درکی فوق‌العاده و روابطی شد که اتفاقا به کتابی که در حال نوشتن آن هستم هم مربوط بود.

این تمرین فوق‌العاده، پیامد هم‌افزایی را به‌دنبال داشت. این ادراکاتی که با شما درمیان گذاشتم هم منافع غیرمنتظره‌ای برای کتاب من بودند. این فقط زمانی می‌تواند رخ دهد که هر دو طرف فعالانه در حال بخشیدن و گرفتن در قالب یک رابطه باشند؛ جایی که هر دو روی آفرینش تمرکز دارند، نه مصرف، جایی که انگیزه‌ی اصلیِ هر دو کمک به دیگری برای موفق شدن است.

۸. برای دست‌یابی به اهداف ۱۰ برابری و ۱۰۰ برابری، شراکت‌های راهبردی بُرد بُرد ایجاد کنید

میلیاردر شدن و شراکت برد برد

همه‌ی شرکت‌های شکست‌خورده مثل هم هستند؛ آنها برای فرار از رقابت شکست خوردند.

– پیتر تیل

 

بیشتر آدم‌ها، بیشتر در وضعیت رقابتی به‌سر می‌برند تا همکاری.

همکاری سطح بسیار بالاتری از رقابت است. رقابت روی خود تمرکز می‌کند. تفکر بسیار سطح پایینی هم هست، زیرا آنچه به خودیِ خود می‌توانید انجام دهید، بسیار محدود است. افراد رقابتی، مدام در تقلا هستند. آنها بیشتر روی پیروزی تمرکز دارند تا ایجاد راه‌حل‌های واقعی.

اما وقتی تفکرتان گسترش می‌یابد، می‌فهمید که با کمک دیگران می‌توانستید کار بیشتری انجام دهید. همکاری، ارتباطات منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند که تنها کار کردن، هرگز نمی‌توانست چنین کاری کند.

مسلما شما مهارت‌ها و دانشی دارید که در حوزه‌ی تخصصی‌تان فوق‌العاده است. افراد دیگری هم هستند که در حوزه‌های دیگری دارای مهارت‌ها و دانشی هستند که کاملا خارج از آگاهی شماست. این افراد صاحب داشته‌هایی هستند که شما ندارید.

اگر می‌خواهید نتایجی ۱۰ برابر یا ۱۰۰ برابر نسبت به دیگران در حوزه‌ی تخصصی خود بگیرید، باید شراکت‌های «برد برد» استراتژیک ایجاد کنید. این امر عموما زمانی رخ می‌دهد که شما طرحی ایجاد می‌کنید که مجموعه مهارت‌ها و داشته‌هایتان با مجموعه مهارت‌ها و داشته‌های شخص دیگری درهم می‌آمیزند.

آنچه شما به‌خوبی انجام می‌دهید، برای شخص دیگری دشوار است. آنچه شما نمی‌توانید از پسش برآیید، دیگران می‌توانند به‌خوبی انجام دهند.

پس با چه کسی می‌توانید شراکت کنید که سرعت‌تان بیشتر شود؟

چه کسی دارایی‌ها و منابعی دارد که شما از آنها برخوردار نیستید؟

چگونه می‌توانید به این افراد کمک کنید؟

قادر به توسعه‌ی چه نوع مشارکت‌هایی هستید تا به شما اجازه دهند سریع‌تر به اهداف‌تان دست یابید و به دیگران هم کمک کند تا سریع‌تر به اهداف خودشان دست یابند؟

وقتی با دیگران همکاری می‌کنید، در حقیقت یک به‌علاوه‌ی یک بیش از ۲ خواهد شد. این کل، با جمع تک تکِ اجزا فرق دارد.

این‌گونه است که تبدیل وضعیت رخ می‌دهد. فقط کسانی که همکاری می‌کنند، تبدیل وضعیت واقعی را تجربه می‌کنند. آنهایی که فقط به‌تنهایی خوب کار می‌کنند، در جهان‌بینیِ محدود خود گرفتار هستند.

وقتی با دیگران در هم می‌آمیزید، ایده‌ها و اهداف‌تان تغییر می‌کنند. بزرگ‌تر و بهتر می‌شوند. متفاوت با آن چیزی می‌شوند که قبل از آن می‌توانستید به‌تنهایی انجام دهید.

تنها شیوه‌ی داشتن چنین مشارکت‌هایی، تفکر بلندمدت است. باید در این بازی سرمایه‌گذاری کنید. صرفا نمی‌تواند تبادلی باشد. «این در ازای آن» نیست. چیزی به‌مراتب عمیق‌تر است. به این صورت، اخلاق‌مداریِ بیشتری در کارتان دارید. بیشتر قدر کارتان را می‌دانید. مدام کار درست را انجام می‌دهید، حتی اگر آن کار درست، دشوار و سخت باشد.

به‌دنبال روابط تبادلی نباشید. فقط به‌دنبال روابط تبدیل وضعیتیِ بلندمدت باشید.


حتما بخوانید: ۱۲ تفاوت مهم بین کارمندان و کارآفرینان

۹. اهداف ۱۰ برابری تعیین کنید و با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

میلیاردر شدن و اهداف ۱۰ برابری

به اهداف کنونیِ خود نگاه کنید.

چرا این معیار شما برای «موفقیت» است؟

اصلا چرا چنین چیزی هدف شماست؟

اگر این هدف را ۱۰ برابر بزرگ‌تر کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر به‌جای مثلا ماهی ۳ میلیون تومان، ماهی ۳۰ میلیون را هدف قرار دهید چه؟

آیا چنین چیزی اصلا ممکن است؟

البته که ممکن است. آدم‌های زیادی هستند که چنین می‌کنند. تنها فرق میان آنها و شما، تحصیلات، روابط و راهکارهایشان است.

وقتی هدف‌تان را ۱۰ برابر می‌کنید، باید خیلی متفاوت درباره‌ی رفتارهای روزانه‌تان بیندیشید. باید در تمام جنبه‌های زندگی جدی‌تر باشید. باید تفکر محدود و حواس پرتی ها را حذف کنید.

۱۰ برابر کردن هدف، یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید. این هدف باید در همان زمانی درنظر گرفته شود که در اوج هستید. با انجام کاری قدرتمند است که به‌اوج می‌رسید؛ خواه آن کار تمرین باشد، یادگیری باشد یا حضور در محیطی منحصربه‌فرد همچون یک کشور خارجی. با حضور میان افراد خاصی هم می‌توانید در اوج قرار بگیرید؛ کسانی که به شما الهام می‌بخشند تا بهترین نسخه‌ی خودتان باشید.

فقط خودتان هستید که می‌دانید چه چیزی شما را به نقطه‌ی اوج و اشتیاق می‌رساند. بنابراین هر کاری می‌توانید انجام دهید تا به آنجا برسید و بعد هم اهداف‌تان را بنویسید. آنچه قصد انجامش را دارید به‌وضوح بیان کنید. بعد هم آن هدف را بنویسید و هر روز آن را تجسم کنید تا به واقعیت تبدیل شود.

وقتی به این هدف فکر می‌کنید، از جریان طبیعیِ ایده‌هایی که دنبال می‌کنید، منحرف نشوید.

شما نمی‌توانید با همان تفکر و رفتارهایی که اکنون دارید، نتایج آتی را ۱۰ برابر کنید. در این مسیر، وقتی به هدف‌تان فکر می‌کنید، به ایده‌های جدیدی هم دست خواهید یافت تا سریع‌تر به آن هدف دست یابید.

این احتمال هم وجود دارد که شما از نادانسته‌هایتان آگاهی ندارید. بنابراین باید واقعا شروع به آموزش خودتان کنید؛ آموزش اینکه چگونه ممکن است به هدف‌تان دست پیدا کنید. باید نسبت به آنچه انجام می‌دهید محکم‌تر ظاهر شوید. باید بیشتر بیافرینید و بیشتر شکست بخورید. در حقیقت بارها و بارها. اغلب سریع‌ترین مسیر به سوی کیفیت است.

نه فقط آن، بلکه وقتی درباره‌ی هدف ۱۰ برابری خود فکر می‌کنید هم، احتمالا ایده‌هایی به نظرتان خواهد رسید که شما را می‌ترسانند. وقتی کاری می‌کنید که شما را می‌ترساند، در حقیقت مرزی را رد می‌کنید که بیشتر آدم‌ها هرگز از آن عبور نمی‌کنند. کار ترسناک اغلب بسیار سودمند و ارزشمند است.


حتما بخوانید: چطور با ترس از شکست مقابله کنیم؟

۱۰. در بازاریابی خیلی خیلی خوب شوید

میلیاردر شدن و بازاریابی

بازاریابی چیزی نیست جز روان‌شناسی کاربردی؛ ارتباط با آدم‌ها، متقاعد کردن دیگران و کمک به آنها.

خیلی‌ها فکر می‌کنند بازاریابی چیزی کثیف و غیراخلاقی است!

بسیاری از «هنرمندان» بازاریابی را نمی‌آموزند، چون نمی‌خواهند «خودشان را بفروشند». آنها می‌خواهند کارشان خالص باشد. دانشگاهی‌ها هم بهتر از این نیستند. آثار آنها در دسترس مردم عادی نیست.

بازاریابی چیزی نیست جز آسان‌تر و بهتر کردنِ یافتن و استفاده از کارتان.

حقیقت این است که مردم یک دفعه ظاهر نمی‌شوند که محصول یا خدمات شما را بخرند. آنها ناگهان ظاهر نمی‌شوند تا نوشته‌های شما را بخوانند.

اصلا بیایید در مورد همین لحظه فکر کنید: چطوری به این صفحه آمدید؟ به عنوان این مقاله نگاه کنید. همین مقاله را می‌توانستیم «توصیه‌هایی برای موفقیت» بنامیم. اما آیا روی چنین عنوانی کلیک می‌کردید؟

احتمالا نه. اما روی «میلیاردر شدن» کلیک کردید. چرا روی این عنوان کلیک کردید؟ چطوری تا اینجای مقاله را خواندید؟

درباره‌ی همین تجربه فکر کنید.

بازاریابی «چگونگی» هر کاری است که انجام می‌دهید.

دلیل اینکه بیشتر مردم موفق نیستند، به این خاطر است که یا از بازاریابی می‌ترسند و یا از آن امتناع می‌کنند. به همین دلیل هم بیشتر افراد معلم‌های بدی هستند. آنها بیشتر روی محتوا تمرکز دارند تا تحویل و طراحیِ آن محتوا. اما تحویل (یا همان چگونگی) اگر مهم‌تر نباشد، درست به اندازه‌ی اینکه چه کاری انجام می‌دهید یا چرا این کار را انجام می‌دهید مهم است.

شاید شما درمان سرطان را بدانید. اما اگر آن را درست بازاریابی نکنید، هیچ‌وقت نمی‌توانید درمان خود را عرضه کنید. شاید مهم‌ترین پیامِ دنیا را داشته باشید یا بهترین قصه‌ی دنیا را بدانید، اما اگر آن را هوشمندانه عرضه نکنید، هیچ‌کس آن را نخواهد دید.


حتما بخوانید: ۱۱ نکته برای اینکه مدیر بازاریابی موفقی شوید

۱۱. روی زمان و تلاش تمرکز نکنید، به‌جای آن روی نتایج تمرکز کنید

دن سولیوان (Dan Sullivan) که بنیان‌گذار پلت‌فرم کارآفرینی اختصاصی به نام استراتژیک کوچ (Strategic Coach) است، بین کسانی که در «اقتصاد زمان و تلاش» فعال هستند، با کسانی که در «اقتصاد نتایج» هستند، تمایز قائل می‌شود.

اگر شما هم در اقتصاد زمان و تلاش فعالیت دارید، در واقع روی مشغول بودن تمرکز دارید. در واقع به مقدار زمان و انرژی‌ای عقیده دارید که صرف می‌کنید. در مقابل، وقتی در اقتصاد نتایج هستید، فقط روی دست‌یابی به نتیجه‌ای مشخص متمرکز هستید.

خط معیار همان چیزی است که اهمیت دارد و بنابراین یافتن مؤثرترین راه برای رسیدن به آنجا بسیار مهم می‌شود. این یکی از تفاوت‌های مهم بین کارآفرینان و کارمندان است. سولیوان می‌گوید:

کارآفرینان «خط معیار»، «اقتصاد زمان و تلاش» را به سوی «اقتصاد نتایج» رد کرده‌اند. برای آنها درآمد تضمین‌شده‌ای وجود ندارد. کسی هر دو هفته یک بار برای‌شان چک نمی‌نویسد. آنها با توانایی‌شان در ایجاد فرصت با ایجاد ارزش برای مشتریان‌شان زندگی می‌کنند. گاهی اوقات زمان و تلاش زیادی صرف می‌کنند، ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرند. گاهی اوقات هم آن‌قدرها زمان و تلاش صرف نمی‌کنند، اما نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای به‌دست می‌آورند. تمرکزِ کارآفرینان همیشه باید روی نتایج باشد، وگرنه درآمدی نخواهند داشت. اگر برای یک کارآفرین کار کنید چطور؟ این امر برای شما هم صدق می‌کند. با آنکه احتمالا درآمد تضمین‌شده‌ای دارید، اما باید بدانید کسب‌وکاری که در آن مشغول هستید، داخل اقتصاد نتایج موجودیت می‌يابد، حتی اگر آن را دقیق هم نبینید. به‌نظر من این نکته باعث نمی‌شود احساس ناامنی کنید، اما نشان‌تان می‌دهد که چگونه باید در چنین محیطی موفق بود؛ با به‌حداکثررساندن نتایج و به‌حداقل‌رساندن زمان و تلاشی که برای رسیدن به آنها صرف می‌کنید.

خیلی‌ها به نتایج فکر نمی‌کنند، زیرا امنیت‌شان در حقوقی نهفته است که دریافت می‌کنند. اما وقتی تمرکز خود را از اینکه «چقدر کار می‌کنید» به «چقدر می‌توانید کار کنید» تغییر می‌دهید، «چگونه کار کردن‌تان» را هم تغییر می‌دهید.

شروع به یادگیری راه‌هایی برای انجام سریع‌تر کارها می‌کنید. مسئولیت بیشتری قبول می‌کنید. محیط خود را تغییر می‌دهید و این را هم می‌فهمید که خواب و استراحت چقدر برای دست‌یابی به تعداد زیادی از نتایج ممکن اهمیت دارد. بنابراین شروع به استفاده از مرخصی‌های بیشتر و بیشتر و استراحت می‌کنید.

اگر ۸۰ درصد از انرژی خود را به استراحت و خودبهبودی اختصاص دهید، وقتی واقعا مشغول کار می‌شوید، ذهن و جسم آماده‌ای برای حل مسائل دارید.

آن وقت ۱۰ بار بهتر از دیگران فکر می‌کنید. در بازه‌ی زمانی کوتاه و با فشار بالا کار می‌کنید. موقع کار می‌توانید حسابی از پس وظایف‌تان برآیید، چون زمان خیلی زیادی را صرف استراحت و آماده‌سازیِ خودتان می‌کنید.


حتما بخوانید: چرا حرفه‌ای‌ها بیش از حد کار نمی کنند؟

۱۲. محیط اطراف‌تان را مدام تغییر دهید

میلیاردر شدن و تغییر محیط

محیطی که در آن کار می‌کنید، باید بازتاب‌دهنده‌ی کاری باشد که انجام می‌دهید.

انجام چند نوع کار در محیطی یکسان تأثیر کافی را ندارد. اما آدم‌ها همیشه چنین کاری می‌کنند. آنها در یک صندلی می‌نشینند و ذهن‌شان را از کاری به کار دیگر مشغول می‌کنند.

رویکرد بسیار بهتر، دسته‌بندیِ فعالیت‌ها و انجام آنها در محیط مرتبط‌شان است.

برای مثال، وقتی پستی برای بلاگ می‌نویسم، در کتابخانه‌ی ساکتی کار می‌کنم که حواسم پرت نشود. به این خاطر که محیط اطرافم کیفیت نگارشم را بیشتر می‌کند و از آنجا که می‌دانم آن روز کارم فقط نوشتن است، زیاد می‌نویسم. نوشتن ۲ تا ۵ پست بلاگ در یک جلسه، آسان‌تر از نوشتن یک پست در هر بار است.

آری میزل (Ari Meisel)، نویسنده و کارآفرین، فعالیت‌هایش را دسته‌بندی کرده و بسته به کاری که انجام می‌دهد، محیط‌های کاری خود را تغییر می‌دهد. در روزهایی که قرار است پادکست ضبط کند، به استودیو می‌رود و در یک جلسه، حدود ۵ پادکست ضبط می‌کند.

در روزهای دیگر، کل روزش را در جلسات می‌گذراند. این کار را در آپارتمان دوستش انجام می‌دهد، چون محیطی است که حسابی در آن تمرکز می‌کند.

خیلی هم می‌نویسد و این کار را در باشگاه سوهو هاوس (SOHO HOUSE) نیویورک انجام می‌دهد، چون محیط آرامی است با دسترسی به اینترنت ضعیف. سرعت کم اینترنت باعث می‌شود مدام اینترنت‌گردی نکند و حتی از موبایلش هم استفاده نکند، زیرا آنتن ندارد.

۱۳. «ثروت» و «موفقیت» را برای خود تعریف کنید

میلیاردر شدن و تعریف ثروت و موفقیت

همه‌ی معنای موفقیت و ثروت در پول خلاصه نمی‌شود. خیلی‌ها هستند که پول زیادی دارند، ولی در بقیه‌ی حوزه‌های مهم زندگی خود «سرمایه»ی اندکی دارند.

مسلما پول خیلی مهم است. مشکلات زیادی را حل می‌کند. فرآیندها را سرعت می‌بخشد. اما پول فقط یک ابزار است. وسیله‌ای برای انجام کار است. برای کسانی که مشغول کاری هستند که عمیقا به آن اعتقاد دارند، پول فقط ابزاری برای انجام کار بیشتر است.


حتما بخوانید: ۱۲ درس موفقیت از نگاه مدیرعامل قهوه استارباکس

۱۴. پایه‌ی محکمی داشته باشید، این رویکرد به برندتان تبدیل می‌شود

میلیاردر شدن و پایه محکم

برای موفق شدن، باید به چیزی عقیده داشته باشید. باید پایه‌ای داشته باشید.

همه‌ی برند ها و افراد موفق یک چرای واضح دارند. سایمون سینک (Simon Sinek) در کتابش با عنوان «با چرا شروع کنید» (Start With Why) می‌گوید مردم «آنچه را می‌فروشید» نمی‌خرند، بلکه «چرا می‌فروشید» را می‌خرند.

اپل مثال فوق‌العاده‌ای است. آنها در کل بازاریابیِ خود، ویژگی‌های فنیِ محصولات‌شان را توضیح نمی‌دهند، بلکه ارزش‌های اصلی خود را تعریف می‌کنند و آن‌ها را به‌اشتراک می‌گذارند.

اگر می‌خواهید متقاعدکننده و جالبِ توجه باشید، باید عمیقا به چیزی اعتقاد داشته باشید. باید پایه‌ی روشنی داشته باشید. آن پایه به برندتان تبدیل می‌شود. به نام تجاری شما تبدیل می‌شود. به تمایزتان نسبت به دیگران تبدیل می‌شود.

وقتی پایه و برند مشخصی دارید، متمایز هستید. دیگر خنثی نیستید. به چیزی عقیده دارید و برای تغییری مشخص مبارزه می‌کنید.

در نتیجه، افراد یا عاشق شما می‌شوند یا متنفر. این چیزی است که می‌خواهید. بی‌اشتیاقی یعنی چیزی برای گفتن ندارید. بی‌اشتیاقی یعنی تلاش می‌کنید همه را راضی نگه دارید.

ثروتمندان به‌دنبال هدف مشخصی هستند. هدف مشخصِ شما باید مخاطبان‌تان باشند. آنها گروه خاصی هستند که با پایه‌ای که در تلاش برای ساختنش هستید موافقند. آنها به شما ایمان دارند.

اگر سعی کنید همه را راضی نگه دارید، پیام، بازاریابی و محصولات شما بسیار بد خواهند شد. نسبت به آن چرایتان رویکرد مشخصی ندارید و هیچ‌کس دیگری هم نمی‌داند چرا. در نتیجه شما هم مانند دیگران یک آدم متوسط خواهید بود و کارتان تمایزی نخواهد داشت.

فقط افرادی که پایه‌ی محکمی دارند، در بازاریابی خیلی خیلی خوب خواهند شد. آنها آن‌قدر به پیام‌شان اهمیت می‌دهند که آن را اعلام کنند. آنها می‌دانند که «چگونه» هم به همان اندازه‌ی «چه» و «چرا» اهمیت دارد.

چگونه پولدار شویم؛ ۱۶ راه پولدار شدن که باید بدانید

چگونه پولدار شویم؛ ۱۶ راه پولدار شدن که باید بدانید

 

مطمئن هستیم بار اول نیست که با این سبک مطالب برخورد می‌کنید و مطمئن هستیم آخرین بار هم نخواهد بود، اما شک نداریم این مطلب را فراموش نخواهید کرد، چرا که در اینجا ما کلیشه‌ها و حرف‌های رویایی و داستانی را کنار زده‌ایم تا حقیقت بعضا تلخِ پولدار شدن را از میان آنها بیرون بکشیم. ما می‌خواهیم زمانی که شما این مقاله را کامل مطالعه کردید تصویر آینده و مسیر پولدار شدن خود را شفاف‌تر ببینید، نه اینکه با حرف‌های کلیشه‌ای و پوچ شما را ناامید کنیم و به زندگی عادی برگردانیم. نقطه عطف زندگی شما زمانی است که این مسیر را شفاف ببینید و باور کنید که واقعا راه‌حلی برای رسیدن به ثروت وجود دارد و حرکت خود را درست بعد از این مقاله شروع کنید. با ما همراه باشید تا مسیر پولدار شدن را در قالب ۱۶ کلید طلایی و راه پولدار شدن برای شما شفاف کنیم و ببینید که پاسخ سوال « چگونه پولدار شویم » چیست.


حتما بخوانید: ۷ سوال عجیب برای یافتن هدف زندگی‌

به سادگی ژنتیک، شرایط محیط، خانواده و گذشته خود را برای چند دقیقه کنار بگذارید و با دقت ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید چون شما می‌خواهید پاسخ سوال « چگونه پولدار شوم » را بدانید. حتی اگر موردی برای شما بدیهی به نظر رسید به خواندن ادامه دهید.

۱. اگر رویا و عشق خود را پیدا نکرده‌اید، یعنی هنوز به دنیا نیامده‌اید

عشق موتور تغییر

حتما این مورد را از هر انسان واقعا موفق و هر انسان به ظاهر موفقی هم شنیده‌اید، اما واقعیت این است که موتور انگیزه‌ انسان فقط با این موضوع روشن می‌شود و ادامه‌ی مسیر با هل دادن ماشین خیلی آسان نیست و بهتر است موتور را روشن کنید. یکی از اصولی که انسان را از مغز استخوان به حرکت و تلاش وا می‌دارد این است که از مسیری که می‌روید لذت ببرید.

وقتی عاشق کاری شدید دیگر کسی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد و به شما برسد.

 

خیلی بعید است که شما بتوانید در شغل یا کاری که دوست ندارید به درجات بالایی برسید. باور کنید اگر رویای خود را بیابید و بدانید که واقعا عاشق چه کاری هستید ناگهان شخص متفاوتی را در آینه خواهید دید، ناگهان ذهن شما حرف‌هایی می‌زند که فکر نمی‌کردید بلد باشید و دستان شما کارهایی انجام می‌دهد که تصور نمی‌کردید قابلیت انجام آنها را داشته باشید.

برای موفقیت باید تغییر کرد و عشق قدرتمند‌ترین موتور تغییر است.

 

پس اگر هنوز احساس می‌کنید عشق و رویای خود را پیدا نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید. شاید سال‌ها طول بکشد اما ارزشش را دارد که کاری انجام دهید که شب‌، هنگام خواب برای شروع فردا لحظه‌شماری کنید.

۲. کارمند بهتری باشید، فقط در بهترین شرکت‌ها کار کنید و خودتان را به خوبی اثبات کنید

بازیکن خوب نتیجه تیم خوب - چگونه پولدار شویم

بسیاری از ما که آرزوی پولدار شدن را داریم کارمند هستیم و برای شخص دیگری کار می‌کنیم. اگر احساس می‌کنید این کار به رسیدن شما به پول لطمه وارد می‌کند هزار بار اشتباه می‌کنید. محل کارتان هر قدر هم که درآمد خوبی برای شما نداشته باشد، مهم‌ترین عرصه برای اثبات توانایی‌ها و ایجاد فرصت‌ها برای شما است. کارمند بودن می‌تواند بزرگ‌ترین سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد، اما نه هر کارمندی بودن. نکته این است که باید هم جای درست کار کنید و هم بهترین خودتان باشید. در هر شرکتی خصوصا شرکت‌های بزرگ و موفق فرصت‌های بیشماری برای شما وجود دارد که تنها با نشان دادن خودتان به عنوان یک فرد معتمد، توانا و مسئولیت‌پذیر می‌توانید به آنها دست پیدا کنید.

نه دانشگاه و نه مطالعه از اینترنت، هیچکدام به اندازه‌ی کار کردن در یک شرکت موفق و تاثیرگذار بودن در آن نمی‌تواند شما را برای پرواز پرورش دهد.

 

پس همین الان به مسیر شغلی خود فکر کنید، اگر در جایی کار می‌کنید که سازمان خوبی نیست و همه‌ی افراد، تنبل و غیرمتخصص هستند، هر چه سریع‌تر به فکر شرکتی جدید، موفق و بهره‌ور باشید که آنجا بتوانید توانایی خود را نشان داده و همیشه به عنوان کارمند، بهترینِ خودتان باشید.


حتما بخوانید: ۵ نشانه که شغل‌ شما استعدادتان را به هدر می‌دهد

۳. همیشه در حال یادگیری باشید، قدم به قدم متخصص شوید و در رشته‌ی خود بهترین باشید نه نفر دوم، اگر لازم شد مربی خوبی پیدا کنید

طلا فقط به نفر اول می‌رسد

متخصص بودن در یک رشته‌ی خاص، به معنای درآمد بالا و بهترین بودن در همان رشته، به معنای پولدار شدن است. تخصص پیدا کردن یا بهترین شدن به این معنا نیست که ظرف یک هفته ناگهان در یک رشته متخصص شوید، این موضوع همانند تفکر کایزن ژاپنی‌ها باید قدم به قدم و به طور مداوم انجام شود.

رابطه تخصص با پول مانند المپیک با مدال است، نفر اول تخصص، طلا می‌گیرد که بی‌نهایت ارزش بیشتری نسبت به مدال نقره و برنز نفرات بعدی دارد.

 

همیشه باید در حال یادگیری و رشد باشید، چون در غیر این صورت هم خود را به درستی نخواهید شناخت هم اینکه بسیاری از فرصت‌های موقت یادگیری را از دست خواهید داد که دوباره تکرار نخواهند شد. حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید که چه تخصص‌های ساده و کم‌درآمدی می‌توانند تبدیل به یک مشاغلی بسیار پردرآمد شوند، تنها اگر در آن کار بهترین شوید. حال این کار می‌تواند نظافت خانه باشد یا حسابداری یا کارمند فروشگاه یا هر شغلی که به ظاهر نمی‌تواند شما را میلیاردر کند، غافل از اینکه اگر به قله‌های این مشاغل نزدیک شوید زندگی شما دگرگون می‌شود.

مورد آخر اینکه برای رسیدن به قله و تخصص پیدا‌کردن نیازمند یک مربی خوب هستید، شاید برای همه این راه‌حل درست نباشد، اما در اکثر مواقع داشتن یک مربی و یک الگوی در دسترس، می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای شما آسان کند و باعث شود تصمیمات بسیار بهتری در زندگی بگیرید.


حتما بخوانید: ۱۰ مهارت ضروری برای موفقیت در هر کاری

۴. برای پولدار شدن باید کالری مصرف کرد، باید به استقبال چالش‌های جدید رفت و کالری را در جهت درست استفاده کرد

استفاده هوشمندانه از کالری‌ها به سمت بالا - چگونه پولدار شویم

پولدار شدن مثل کاهش وزن است. بسیاری از ما در جستجوی خوراکی‌هایی هستیم که ما را لاغر کنند، از چای سبز لاغرکننده‌ی تقلبی گرفته تا هر چیزی که در تلگرام ببینیم. اما وزن کم کردن و پولدار شدن یک چیز مشترک دارند. آدم باید عرق بریزد تا آنها را به دست آورد.

نمی‌توانید وقتی دست‌تان توی جیب‌تان است از نردبان موفقیت بالا بروید.

– آرنولد شوارتزنگر

 

شاید بگویید این نکته‌ای کلیشه‌ای است، اما حرف ما تنها این نیست که بدون تلاش به جایی نمی‌رسید، حرف اصلی ما این است که هوشمندانه‌تر زندگی کنید و کالری مصرفی خود را در جهت موفقیت صرف کنید، چون همانند زمان که محدود است،‌ در طول روز هم شما کالری محدودی دارید. مثلا به جای اینکه شب‌ها وقت بگذارید و برای قدم زدن به پارک بروید، هر روز صبح تا محل کار پیاده‌روی کنید. این کار هم ذهن شما را صبح‌ها شاداب‌تر می‌کند، هم یافتن آدرس و جهت‌یابی ذهن شما را تقویت می‌کند و نکته‌ی دیگر اینکه دیدن آدم‌ها، چیزها و مسائل مختلف در طول مسیر، خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، شب هم لازم نیست دوباره نیم ساعت پیاده‌روی کنید و می‌توانید این زمان را به کار دیگری اختصاص دهید. کافی است به ۲۴ ساعت خود نگاهی بیندازید و ببینید که انرژی خود را صرف چه کارهایی می‌کنید و اگر انرژی خاصی در جهت موفقیت صرف نمی‌کنید، همین حالا تصمیم بگیرید و کالری‌های خود را در جهت موفقیت قرار دهید. شما با صبر کردن و خوردن و خوابیدن پولدار نخواهید شد، مگر آنکه شاهزاده‌ای عرب باشید یا پدرتان قبلا عرق ریخته باشد یا اینکه از راه خلاف بخواهید پول درآورید که دیگر نیازی به خواندن ادامه‌ی مقاله ندارید. برای پولدار شدن باید تصمیم بگیرید، باید روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید، تصویر پس‌زمینه موبایل و کامپیوتر خود را هم باید در همین راستا عوض کنید.

اگر به شما چالش جدیدی از سوی مدیرتان پیشنهاد شد، نترسید چون این بهترین فرصت برای حرکت رو به جلو است حتی اگر شکست بخورید در نهایت سود خواهید کرد.

 

بیشتر ما زمانی که یک تغییر در روند کار یا یک پروژه جدید مطرح می‌شود، عقب می‌ایستیم و صبر می‌کنیم دیگران این چالش جدید را پیش ببرند و اگر موفق شدند شما هم از آن‌ها درس بگیرید. دقیقا این همان کاری است که باعث می‌شود در اکثر اوقات عقب بمانید و کم کم از دایره افراد رو به رشد و موفق بیرون بیایید. نه تنها از چالش جدید نترسید بلکه به مدیر خود هم بگویید که به دنبال چالش هستید و هر پروژه جدیدی که پیش آمد دوست دارید که خود را بیازمایید.


حتما بخوانید: ۲۴ پند وارن بافت برای پولدار شدن

۵. زمان را هدر ندهید و از ابزارهایی مثل موبایل که بیشترین وقت را از شما می‌گیرند، در جهت بهتری استفاده کنید

موبایل سازنده یا نابودگر، انتخاب با شماست

یک دقیقه چه برای شما چه برای یک کارمند رستوران که با تمام وجود کار می‌کند و یاد می‌گیرد و چه برای کسی که در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود در دانشگاه تحصیل می‌کند، یکسان است. شما دقیقه‌های خود را در تلگرام و تفریحات دیگر صرف کردید، آن کارمند رستوران با سرمایه‌گذاری دقیقه‌هایش بعد از ۳ سال، رستوران کوچک خود را زد و آن دانشجو، دکترای رشته‌ی مورد علاقه‌اش را گرفت و پیشنهاد‌ها پشت سر هم به سویش سرازیر شد.

یک موبایل، هم می‌تواند نصف وقت آزاد شما را نابود کند و هم می‌تواند مربی شما برای یادگیری زبان یا یک تخصص باشد، تصمیم با خودتان است.

 

این دقایق به مانند سکه‌هایی هستند که می‌توانید در تفریحات سرمایه‌گذاری کنید یا در آینده. تصمیم با خود شما است. مثلا برای اینکه چک کنید واقعا این مورد را رعایت می‌کنید نگاهی به اپلیکیشن‌های موبایل خود بیندازید. آیا اکثر اپلیکیشن‌های شما بازی‌هایی مانند clash of clans یا بازی‌های بی‌مورد و بدون فایده هستند یا اپلیکیشن‌ّهای فوق‌العاده‌ای ماننده doulingo برای یادگیری زبان جدید یا اپلیکیشن‌هایی که به مدیریت زمان و بهره‌وری شما کمک می‌کنند؟ اگر واقعا جواب سوال «چگونه ثروتمند شویم» را می‌خواهید بدانید، باید جوانب مختلف زندگی خود را در همین راستا قرار دهید. تلفن هوشمند به دلیل اینکه بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را اشغال کرده یکی از این جنبه‌های بزرگ است و هم می‌تواند بسیار برای موفقیت شما مفید باشد و هم می‌تواند یک اسباب بازی برای هدر رفتن زندگی شما.


حتما بخوانید: یک تکنیک ساده برای مدیریت زمان

۶. نسبت به اطراف‌تان تیزبین باشید، فرصت‌ها و نیاز‌ها را ببینید و «تفکر سیستمی» را در ذهن خود پرورش دهید

تیزبینی و تفکر سیستمی - چگونه ثروتمند شویم

شاید بگویید تیزبینی و تفکر سیستمی چه ارتباطی با هم و چه ارتباطی با اینکه چگونه پولدار شویم دارند. اول اینکه بگوییم تعریف ساده‌ی تفکر سیستمی این است که بتوانیم لایه‌های زیرین یک اتفاق را ببینیم و بتوانیم روابط علّی و معلولی‌ای را تشخیص دهیم که این اتفاق را به وجود آورده‌اند و این سیستم روابط علّی و معلولی به ما کمک‌ می‌کند فرصت‌ها را بشناسیم و بتوانیم یک اتفاق را تکرار کنیم. این موضوع نیازمند تیزبینی و توجه بالا نیز هست، چون بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ و مهم را نخواهیم دید و بدون داشتن اطلاعات کافی نمی‌شود یک سیستم درست و منطقی از علت‌ها و معلول‌ها را ساخت. سرتان درد گرفت؟ مثلا فرض کنید به یک روستا سفر کرده‌اید و پیرمردی را دیده‌اید که نوعی خاص از کفش را می‌دوزد.

تیزبینی نمی‌گذارد اطلاعات را از دست دهید اما تفکر سیستمی به شما امکان تحلیل اطلاعات و ترسیم فرصت را می‌دهد، یک عقاب فقط با چشم شکار نمی‌کند، بلکه با تفکر سیستمی می‌فهمد در چه زمانی باید حمله کند.

 

اگر تیزبین باشید و تفکر سیستمی داشته باشید تنها به این اکتفا نمی‌کنید که به پیرمرد «خسته نباشید» بگویید. بلکه به شرایط مُد در شهر خود توجه می‌کنید، به اینکه قیمت تمام‌شده‌ی این محصول چقدر است،‌ آیا نیازی در بازار برای این محصول هست؟ آیا امکان افزایش تولید این محصول هست؟ آیا امکان ایجاد تنوع در این محصول یا افزایش کیفیت هست یا خیر؟ رقبای این محصول چه کسانی هستند و چطور می‌توانید محصولی رقابتی را به شهر خود ببرید و فروش خوبی داشته باشید؟ و هزار سوال دیگر که سیستم ذهنی شما را تشکیل می‌دهند. از این دست فرصت‌های خام و به ظاهر بی‌ارزش هزاران بار در زندگی شما اتفاق خواهد افتاد که کسی قبل از شما به آنها توجه نکرده است. بزرگ‌ترین اشتباه در این زمینه این است که به خود بگویید‌ «چون کسی این کار را نکرده یا چون کسی این ایده را ندیده، پس حتما درست نیست.» خیر، هزاران فرصت نهفته در همین اطراف‌تان وجود دارد که منتظر تیزبینی و تفکر سیستمی شما هستند.

مورد بعدی این است که نیازهای بازار را ببینید. وقتی می‌بینید که مثلا برای یک تخصص در حیطه کاری شما صدها آگهی استخدام وجود دارد یا اینکه می‌بینید در دنیای غرب یک تخصص به شدت در حال رشد است باید کم کم متوجه آن شوید که اگر شما زودتر اقدام نکنید یک فرصت بزرگ را از دست خواهید داد.


حتما بخوانید: چطور به یک متفکر انتقادی تبدیل شویم؟

۷. پولدار به نظر برسید و به مکان‌هایی بروید که پولدارها می‌روند

با پولدارها بگردید - چگونه ثروتمند شویم

شاید بگویید من اهل تظاهر نیستم و دوست دارم به خاطر چیزی که هستم مرا بخواهند، اما شما به خاطر سوال «چگونه پولدار شویم» اینجا هستید ، می‌خواهید بدانید راه پولدار شدن چیست و کمی باید واقعیت‌های تلخ را ببینید. پس همین الان تفکرات قدیمی خودتان را تایپ کنید،‌ پرینت کنید و در یک محل امن با کبریت بی‌خطر آتش بزنید و خیلی خوب لحظه به لحظه آتش گرفتن این تفکر را تماشا کنید. نه تنها در کار، بلکه در زندگی نیز ظاهر اهمیت دارد. اگر حتی برای همسر خود با ظاهری کثیف و ژولیده حاضر شده‌اید، بدانید همسر شما هم از این موضوع شاکی است و روز به روز از چشم او می‌افتید چه برسد به کسی که برای بار اول در یک جلسه‌ی کاری یا مصاحبه‌ی شغلی شما را دیده است و ذهنش در ۵ ثانیه‌ی اول تا ته خط را قضاوت خواهد کرد.

بعضی اوقات فرصت‌هایی که در یک ساعت گپ زدن در یک باشگاه بدنسازی لوکس پیش می‌آید از کل فرصت‌هایی که تا به حال دیده‌اید مهم‌تر و بزرگ‌تر هستند.

 

اگر آزادکار (فریلنسر) هستید یا برای شغل جدیدی درخواست داده‌اید، تاثیر یک ظاهر شیک و گرانقیمت به طور کاملا مستقیم در قیمت شما تاثیر دارد. همین الان به فکر خریدن لباس‌های شیک باشید،‌ به آراستگی خود حتی زمانی که جلسه‌ی کاری ندارید فکر کنید چون شانس پولدار شدن شما با ظاهر بد تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود. هر از چند گاهی ولخرجی کنید و یک سفر حتی دو روزه به یک جای لوکس بروید. بسیاری از فرصت‌های بزرگ برای ثروتمند شدن در مکانی اتفاق می‌افتند که تعداد ثروتمندان در متر مربع بیشتر است، مثلا شما شانس بیشتری برای یافتن دوستان جدید و فرصت‌های جدید در یک هتل ۵ ستاره‌ی لوکس یا یک باشگاه بدنسازی لوکس دارید تا در مسافرخانه‌ای ۳۰ کیلومتر دورتر از شهر یا یک باشگاه ارزان‌قیمت ته کوچه‌ی بیست و دوم! حتی نمی‌توانید تصورش را بکنید که چه پتانسیل‌هایی خصوصا در ایران در این مکان‌ها نهفته است و شما هنوز سر جای خود نشسته‌اید و فکر می‌کنید برای هر کاری پارتی لازم است.


حتما بخوانید: ۱۰ توصیه مهم درباره‌ی پولدار شدن

۸. مهارت‌های ارتباطی، قدرت مذاکره و افزایش کاریزما را جزو درس‌ها و تمرینات روزانه قرار دهید

مهارت‌های ارتباطی و پول - چگونه پولدار شویم

ما می‌دانیم که شما مار هفت‌خط هستید و گنجشک را رنگ می‌کنید جای دکل حفاری می‌فروشید، اما متاسفانه باید به شما بگوییم به احتمال خیلی زیاد از اصول مذاکره مطلع نیستید. بی‌ادبی ما را عفو بفرمایید، اما قدرت مذاکره چیزی نیست که شما به انتهای آن برسید و خط پایان را در حالی که اشک شوق دارید رد کنید، این موضوع نیاز به کار کردن بسیار زیاد روی زبان بدن،‌ اصول جدید مذاکره، فن بیان و بسیاری مهارت‌های دیگر دارد که همگی نیازمند تمرین و مطالعه هستند. خدا را شکر کاریزما در ایران آنقدر زیاد است که شما باید پدیده‌ای جدیدی در خود خلق کنید تا بتوانید روی دیگران تاثیر بگذارید.

نوشتن، مذاکره، زبان بدن، فن بیان و… همه مهم هستند و بدون آنها باید صدبرابر بیشتر تلاش کنید.

 

کاریزمای واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که همانند قدرت مذاکره، تمام اصول آن را بدانید. تاثیرگذاری و فن بیان خوب، فرصت‌هایی را برای شما نمایان خواهد کرد که حتی تصور آن را نمی‌کنید و شک نکنید که بدون این مهارت‌ها هیچ‌کس ارزش واقعی شما را نخواهد شناخت. مهارت‌های ارتباطی به اینجا ختم نمی‌شوند، از تاثیرگذاری روی دیگران گرفته تا شناخت زبان بدن تا هزار و یک بُعد دیگر که همگی برای موفقیت الزامی هستند و باید هر روز در موردشان مطالعه و تمرین داشته باشید. مورد آخر و بسیار مهم، برخورد اول است. بایددر برخورد اول جذاب به نظر برسید تا شانسی برای رسیدن به فرصت‌های جدید داشته باشید.


حتما بخوانید: ۷ راه افزایش کاریزما

۹.مدیریت هزینه‌ها، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در هر جا که ممکن است

همیشه پول وجود دارد

برای ثروتمند شدن باید سرمایه‌گذاری کنید و مسلما برای این کار باید پول داشته باشید! شاید بگویید ما با این درآمد‌های کم،‌ پول‌مان کجا بود؟ اینجا است که می‌گوییم خیر، شما اگر اینترنت دارید و وقت دارید که این مقاله را بخوانید، احتمالا در حدی پول دارید که بتوانید پس‌انداز کنید. اینکه شما قدرت کاهش هزینه‌ها یا مدیریت هزینه‌های خود را ندارید و نمی‌خواهید کوچک‌ترین سختی‌ای بکشید بحث دیگری‌ است چون پولدار شدن بدون سختی مثل لاغری بدون کم کردن غذا است. اگر مدیریت هزینه برای‌تان سخت است خود را در عمل انجام شده قرار دهید،: وام بگیرید، تکه زمینی بخرید و قسط آن را بدهید. این یک راه حل فوق‌العاده برای افرادی است که این کار برای‌شان سخت است. اگر همسرتان زیاد از حد خرج می‌کند خیلی روشن و شفاف برنامه‌ی چند ساله‌ای درست کنید و بگویید با از دست دادن چه چیز‌هایی در آینده، چه چیزی به دست خواهید آورد. مطمئن باشید که پس‌انداز کردن غیرممکن نیست (منتظر چه هستید؟ ماشین حساب را از کمد در بیاورید و شروع کنید).

داشتن پس‌انداز فقط برای مقابله با مشکلات پیش‌بینی نشده نیست بلکه به شما کمک می‌کند با حسرت از کنار فرصت‌های نایاب نگذرید و همیشه مقداری پول برای ریسک داشته باشید.

 

نکته‌ی بعدی این است که از سرمایه‌گذاری نترسید، چه سرمایه‌گذارهای مطمئن و چه سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک دارند. کافی است با یک متخصص بازار سهام مشورت کنید یا پول خود را به مراکزی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بسپارید که به طور تخصصی این کار را انجام می‌دهند. در هر صورت فکر نکنید که بدون صرف وقت و هزینه، پول شما خود به خود در حساب شما زیاد می‌شود. پس دیگر این بهانه را نیاورید که پول ندارید. مثلا شما می‌توانید به وبسایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه کنید و در منوی «صندوق‌ها» به بخش «سهام» یا «درآمد ثابت» بروید و ببینید که در بخش سهام تا بیش از ۵۰ درصد و در بخش درآمد ثابت تا بیش از ۲۰ درصد سود به مشتریان پرداخت شده است. برای این کار کافی است موارد را بر اساس میزان سود پرداخت شده مرتب کنید.


حتما بخوانید: ۷۱ نشانه که می‌گویند هیچ سر‌رشته‌ای در مدیریت پول‌ تان ندارید

۱۰. تخصص‌های کمیاب را یاد‌ بگیرید نه تخصص‌های رایج، قیمت خود را بدانید و خود را ارزان نفروشید

کمیاب یعنی با ارزش - چگونه پولدار شویم

یکی از کلاسیک‌ترین و راحت‌ترین روش‌های ثروتمند شدن خاص بودن و نادر بودن است. همانگونه که الماس و برخی از عناصر به طور شگفت‌انگیزی و بدون هیچ دلیل فیزیکی، گرانقیمت هستند شما نیز می‌توانید با نادر بودن شانس پولدار شدن خود را بالا ببرید. فرض کنید می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید. کافی است یک تحقیق بکنید و ببینید که مثلا ۸۰ درصد افراد دو زبانه‌، انگلیسی و بقیه بیشتر فرانسوی، آلمانی و اسپانیولی را به عنوان زبان دوم انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر ارتباط کشور ما با کشور چین در این سال‌ها و نقش همواره رو به افزایش این کشور در اقتصاد جهانی، یک موضوع غیرقابل انکار است. حال به نظر شما چطور می‌توانید نادر باشید؟ زبان چینی را حتی به صورت دست و پا شکسته یاد بگیرید و ببینید که دستمزد شما چند برابر یک فردی خواهد بو که زبان انگلیسی را مثل بلبل حرف می‌زند.

اولین روش قیمت‌گذاری در زندگی بشر این بوده که هر چیزی چقدر کمیاب است. پس اگر درآمد بیشتر می‌خواهید تخصص‌های کمیاب را یاد بگیرید

 

این موضوع در مورد هزاران فرصت دیگر هم صدق می‌کند، از تخصص‌های دنیای کامپیوتر گرفته تا هنر تا صنعت و هر جای دیگر. البته قیمت‌گذاری بر اساس کمیاب بودن متخصصین، در سایر کشورهای جهان به این راحتی نیست چون عموما تخصص نادر، تقاضای کمی هم دارد یا اینکه آنقدر کسب تخصص در آن رشته سخت است که متخصصین آن نادر شده‌اند،‌ اما در ایران عزیز ما اینگونه نیست. تخصص‌هایی آسان و در عین حال پرتقاضا وجود دارند که افراد کمی در آنها تخصص دارند و فرصت درآمد‌های خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده‌اند که بعضا افراد تیزبین آنها را شکار کرده‌اند. مثلا راهنمای توری که زبان چینی یا زبانی غیرانگلیسی بلد است، درآمدی نزدیک به دو تا سه برابر راهنمای توری دارد که زبان انگلیسی بلد است. نکته‌ی آخر هم اینکه بدانید که چقدر نادر هستید و اگر واقعا در کاری تخصص دارید که تقاضای آن خیلی بیشتر از تعداد متخصصین آن حوزه است، قیمت خود را بالا ببرید، چون کارفرما هیچگاه ارزش‌گذاری دقیقی روی شما انجام نمی‌دهد و بیشتر به تامین منافع خودش از طریق به خدمت گرفتن تخصص‌تان فکر می‌کند. مورد آخر این نکته هم اینکه تخصص کمیاب لزوما کارهایی نیست که هیچ کس تقاضای آن را ندارد و هیچ کس آن را نمی‌شناسد، این کمیاب بودن می‌تواند در عمق یک تخصص باشد یا می‌تواند شاخه خاص از یک تخصص رایج باشد که تقاضا برای آن وجود دارد اما نیروی متخصص کافی برای آن وجود ندارد.


حتما بخوانید: ۱۵ قانون مذاکره برای گرفتن بهترین پیشنهاد شغلی

۱۱. دوستان درستی انتخاب کنید، شبکه‌ی دوستان خود را مدیریت کنید چون تمام کار‌ها را نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید

مدیریت شبکه دوستان

بخواهید یا نخواهید اکثر فرصت‌هایی که در زندگی ثروتمندان پیش‌ آمده است به واسطه دوستان آنها بوده است. چه به دنبال فرصت‌های شغلی خوب باشید چه به دنبال فرصت‌های کارآفرینی یا هر فرصت دیگری که فکرش را کنید، اگر شبکه‌ی دوستانِ بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید، قطعا تعداد فرصت‌هایی که برای شما پیش خواهد آمد بیشتر خواهد بود. دوستان شما می‌توانند افرادی متخصص در زمینه‌های مختلف باشند که به شما در تحقق هدف‌تان به عنوان کارآفرین کمک می‌کنند، از جمله دوستانی که در سازمان‌های بزرگ کار می‌کنند و اگر ارتباط خود با آنها را به خوبی مدیریت کرده باشید و در حافظه‌ی آنها حضور فعال‌تری داشته باشید، در صورتی که فرصتی پیش روی آنها قرار گیرد به طور قطع شما را به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح خواهند کرد، چه شما کارمند باشید، چه فریلنسر و چه کارآفرین.

دوران پیدا کردن طلا در کوه و دشت تمام شده است، در دوران کنونی فرصت‌های ثروت را باید نزد دیگران یافت.

 

این موضوع تنها به فرصت‌ها ختم نمی‌شود، دوستان خوب در شکل‌گیری شخصیت شما، فرهنگ اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، تخصص‌ها، ایده‌ها و بسیاری عناصر مهم برای پولدار شدن، تاثیر مستقیم دارند. آنها همانند منبع بی‌نهایتی از دانش و فرصت هستند که تنها با توجه شما و مدیریت شما ارزشمند می‌شوند و اگر دوستان اشتباهی انتخاب کنید و از مفهوم دوستی تنها به دنبال هدف تفریح و وقت‌گذرانی باشید قاعدتا سود ملموسی هم از این دوستی‌ها نخواهید داشت. لزوما خودِ دوستان شما نباید پولدار یا متخصصی خارق‌العاده باشند تا برای شما سود داشته باشند، بلکه یک دوست خوب که به شما انگیزه دهد و در سختی‌ها کنار شما باشد هم می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند.

برای رشد کردن باید با افرادی بهتر از خودتان دوست باشید

 

راه‌ حل هم خیلی ساده است، هزار و یک ابزار مفید برای تسهیل این کار وجود دارد. مطمئنا شما یک تلفن هوشمند دارید و از اینترنت و کامپیوتر هم استفاده می‌کنید، پس باید تمام افرادی که یک درصد ممکن است در آینده با آنها کاری داشته باشید را در بخش دفترچه‌ی تلفن ذخیره کنید و توضیحات کاملی از فرد مورد نظر بنویسید. در شبکه‌های اجتماعی در یک بازه‌ی زمانی مشخص و نه به صورت اعتیاد اینترنتی، با افرادی که برای شما مفید خواهند بود ارتباط داشته باشید و حضور اجتماعی خود را کمرنگ نکنید. در شبکه‌هایی مانند لینکدین که سرشار از فرصت‌های جذاب و بعضا غیرمنتظره هستند، شبکه‌ی خود را گسترش دهید و پروفایل مناسبی برای خود درست کنید. و از همه مهم‌تر حتی در صورت قطع ارتباط با افراد باارزش، هیچ‌گاه پل‌های پشت سر را خراب نکنید و همیشه راهی برای ارتباط دوباره با این افراد باقی بگذارید.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای این‌که دوستان بیشتری داشته‌ باشید

۱۲. عادت‌های روزانه و سبک زندگی افراد موفق را بیاموزید و سلامت جسم خود را جدی بگیرید

عادت‌های روزانه موفقیت

عادت‌های روزانه و سبک زندگی افراد موفق خیلی هم دور از توانایی‌های ما نیست، اتفاقا این عادت‌ها خیلی ساده هستند و اجرای آنها به هیچ عنوان سخت نیست. از ورزش و تغذیه گرفته تا رفتار‌های روزانه‌ی ساده که زندگی این افراد موفق را شکل داده و هر کدام دلیلی دارد، همگی می‌تواند شما را برای رسیدن به ثروت آماده کند. مثلا شاید بگویید من که مشکل قلبی یا اضافه وزن آنچنانی ندارم که بخواهم هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنم، اشتباه نکنید، ورزش فقط برای سلامت قلب و بدن یا کاهش وزن نیست،‌ یکی از کاربردهای ورزش بهبودعملکرد مغز است، هر چند ما در گروه چطور خیلی ورزشکار نیستیم اما قلبا دوست داریم که ورزش کنیم. تاثیر مستقیم بر روی عملکرد در مورد خیلی از عادات ساده‌ی روزانه هم صدق می‌کند، عادت‌هایی که با وجود انرژی و زمان کمی که از ما می‌گیرند، اثرات بسیار بزرگی دارند.

حتی یک خودروی مازِراتی هم با یک روغن موتور اشتباه خراب می‌شود چه برسد به بدن ما.

 

این عادت‌های به ظاهر کوچکِ افراد موفق، می‌تواند انقلابی در نظم و بهره‌وری شما ایجاد کند. مثلا اینکه دقایق اول کار را به یادداشت کارها و اهداف روزتان اختصاص دهید و لیست شفافی تهیه کنید یا اینکه در چه ساعاتی از روز به انجام کار و در چه ساعاتی به جلسه و گفتگو بپردازید و بسیاری عادات دیگر که در عین سادگی اثراتی بزرگ و همیشگی بر روند موفقیت شما خواهند گذاشت.


حتما بخوانید: ۱۱ عادت کارآفرین‌های میلیاردر

۱۳. به شکست خوردن عادت کنید و دلایل را در خودتان جستجو کنید نه در اطراف‌تان

شکست را مثل صبحانه میل کنید - چگونه پولدار شویم

همیشه در مسیر‌، دست‌انداز و بن‌بست وجود دارد و اگر کسی داستان موفقیتی برای شما تعریف کرد که در آن از شکست خبری نبود، باور نکنید. حتی اگر به شما گفتند فقط بار اول شکست خوردیم و بعد پیروز شدیم هم باور نکنید. شکست برای افراد موفق و ثروتمند مثل صبحانه و ناهار بوده است! تفاوت بین کسی که شکست می‌خورد و در نهایت به موفقیت و پول نمی‌رسد با کسی که شکست را به عنصر تشکیل‌دهنده‌‌ی موفقیت تبدیل می‌کند در این است:

– افراد موفق و پولدار واقعی خسته نمی‌شوند، بازنمی‌ایستند و تسلیم نمی‌شوند حتی اگر پولدار شوند باز دوست‌دارند ریسک کنند.

– افراد موفق و پولدار واقعی دلیل شکست را به خود نسبت می‌دهند و همیشه به فکر بهبود قدم بعدی خودشان هستند نه بهانه آوردن و نسبت دادن اتفاقات به دلایل خیالی

– از شکست بعدی نمی‌ترسند و در عین حال انرژی مثبت تمام وجودشان را برای رسیدن به پیروزی گرفته است.

یادگیری از شکست، حتی از ۴ سال دانشگاه هم عمیق‌تر است، ولی اگر دلایل شکست را در خودمان نببینیم و نشناسیم، به جای یادگیری، ترس نصیب ما می‌شود.

اما منظور از اینکه دلایل را در خود جستجو کنید چیست؟ پاسخ این سوال دقیقا همان چیزی است که جمله‌ی کلیشه‌ای «شکست مقدمه‌ی پیروزی است» را تبدیل به یک ابزار برای موفقیت می‌کند.

در زمان شکست نسبت دادن دلایل به محیط و تصور اینکه ما اشتباهی نکردیم، لذت بخش و اعتیاد آور است،‌ افراد معتاد به این موضوع معمولا هیچ قله‌ای را فتح نخواهند کرد.

 

نسبت دادن دلایل به عوامل بیرونی، مثل یک اعتیاد است که تمام انگیزه و انرژی شما را برای زندگی و تلاش ذره ذره می‌خورد و شما را به یک انسان بسیار تنبل تبدیل می‌کند که کوچک‌ترین کاری نمی‌تواند انجام دهد و همیشه در حال گلایه کردن از شرایط است. حتما شما هم آن پیره‌مردهای بازنشسته را دیده‌اید که از حقوق بازنشستگی خود راضی نیستند و همه چیز را به دولت و انگلیس‌ها نسبت می‌دهند، اگر می‌خواهید تبدیل به آن پیره‌مرد نشوید بهانه‌های مسخره و خیالی را رها کنید و به بهبود خودتان بپردازید. بله، کسانی که در زمان شکست به دنبال اصلاح خودشان هستند همان افرادی هستند که به سمت موفقیت و ثروت می‌دوند و ما که در زمان شکست از آسمان و زمین گلایه می‌کنیم همان فرد معتاد یا پیره‌مرد بازنشسته‌ای هستیم که هر لحظه به دنبال بهانه‌ای جدید هستیم و همیشه یاس و ناامیدی وجود ما را فرا گرفته است.


حتما بخوانید: چطور شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

۱۴. شناخت خطاها و سوگیری‌های ذهنی رمز تبدیل شکست به پیروزی است

خطاهای ذهنی - چگونه پولدار شویم

به شکست عادت کردن یک طرف، مثل مگس خوردن به شیشه هم یک طرف. می‌دانستید که شما روزانه بیش از ۳۰ هزار تصمیم و قضاوت ذهنی دارید؟ حال تصور کنید که اکثر این تصمیمات بدون منطق و بر اساس میانبرهای ذهنی و بخش ناخودآگاه ذهن ایجاد می‌شوند که به طور ساختاری خطای زیادی دارد. اگر نتوانیم اطراف خود را شفاف ببینیم مثل مگس از حضور شیشه بی‌خبریم و فقط بیهوده تلاش می‌کنیم که دوباره شکست بخوریم. سوگیری‌های ذهنی و شناختی (Cognitive Biases) شوخی نیستند، باید با تمام آنها آشنا شوید تا ناگهان با بخش تاریک و پر از خطای ذهن ناخودآگاه‌تان آشنا شوید و ببینید که چقدر در زندگی می‌توانستید از تصمیمات اشتباه جلوگیری کنید، فقط اگر زودتر با این خطاها آشنا شده بودید.

تفکر سیستمی و تیزبینی‌ای که در بخش ۶ همین مقاله ذکر شد، برای اینکه تصویری را صد در صد شفاف ببینیم کافی نیست، یک عینک قوی از جنس دانش و خودآگاهی لازم است که خطاهای ذهنی را کنار بزند و تصویر تار را شفاف کند. برای شناخت این خطاها و مقابله با آنها می‌توانید به مقاله‌ی راه‌های مقابله با خطاهای ذهنیمراجعه کنید. شاید ترسناک به نظر برسد، اما بیش از ۳۰ نوع مختلف سوگیری و خطای ذهنی وجود دارد که همگی به نوعی میانبری برای مغز هستند تا زودتر به نتیجه برسد، اما در عین حال می‌توانند واقعیت را در خود مخفی کنند. مثال‌های زیادی می‌شود زد که یک سوگیری ساده‌ی ذهنی باعث می‌شود اشتباهات بزرگی انجام دهید. تصور کنید شما در هر سه سال گذشته در یک قرعه‌کشی بانکی برنده نشده‌اید و باز هم امسال پول خود را در بانک می‌گذارید تا در قرعه‌کشی شرکت کنید و ایمان دارید که امسال دیگر نوبت شما است و حتما برنده خواهید شد. اینجا در واقع سوگیری ذهنیِ «اشتباه قمار‌باز» گریبان شما را گرفته است. این خطا می‌گوید هیچ ارتباطی بین شکست‌های قبلی شما و شانس پیروزی شما در این قرعه‌کشی وجود ندارد و شما ممکن است تا ابد شکست بخورید. البته خطای دیگری نیز در این تصمیم نهفته است و آن خطای «هزینه‌ی نابرگشتنی» (sunk cost) است که شما را وادار به ادامه‌ی اشتباه می‌کند. در این خطا شما احساس می‌کنید که با ۳ سال خواباندن پول‌تان در بانک هزینه‌ی زیادی پرداخته‌اید و اگر در یک قرعه‌کشی برنده نشوید تمام این هزینه به باد می‌رود، پس باید همچنان به این اشتباه ادامه دهید. اما غافل از اینکه این یک خطای ذهنی است و هر زمان جلوی ضرر را بگیرید به نفع شما است.

لحظه‌ای که خطاهای ذهنی را شناختید همانند این است که برای چشم ضعیف‌تان یک عینک خریده‌اید، مطمئنا از دیدن دنیای شفاف متعجب خواهید شد.

 

یکی از خطرناک‌ترین و رایج‌ترین خطاهای ذهنی، خطای سوگیری تأییدی (Confirmation Bias) است که در ایران نیز به شدت مشکل ایجاد کرده است. این خطا حالتی است که شما تنها به دنبال تأیید نظر خود هستید و فقط اطلاعات همسو و تأیید‌کننده‌ی نظر خود را می‌بینید. به طور مثال فکر می‌کنید یک سهام، آینده‌ی روشنی دارد و حتما سرمایه‌گذاری خوبی است، پس در اینترنت تنها به دنبال جنبه‌های مثبت شرکت مربوطه هستید و لینک‌های منفی و خبرهای بد را حتی باز نمی‌کنید. نمونه‌ی دیگر آن زمانی است که مثلا یک گوشی می‌خواهید بخرید و مطمئن هستید که تصمیم درستی است،‌ چند روز مانده به خرید وقتی به دنبال اطلاعات هستید، فقط و فقط نکات برجسته و مثبت محصول را می‌بینید و حتی برای کسب اطلاع فقط به سایت رسمی آن محصول می‌روید نه سایر وبسایت‌ها و انجمن‌های اینترنتی.


حتما بخوانید: چطور سخت‎ترین تصمیمات زندگی را بگیریم؟

۱۵. نه گفتن را یک بار برای همیشه یاد بگیرید و برای دیگران زندگی نکنید، اما نظرات را بشنوید!

نه گفتن را یاد بگیرید اما گوش کنید

خیلی از بزرگان و افراد موفق دنیا مستقیم یا غیرمستقیم این موضوع را بیان کرده‌اند. نوابغ و کارآفرینان زیادی به این نکته تاکید بسیار داشته‌اند :

 

در صورتی که به ۱۰۰۰ درخواست و ایده نه نگویید، از مسیر اصلی خارج می‌شوید و فقط بار کار زیاد کمر شما را خواهد شکست. ما همیشه به بازارهایی که می‌توانیم وارد شویم فکر می‌کنیم، اما فقط نه گفتن به آنها این قدرت را به ما داد تا روی مسائلی تمرکز کنیم که واقعا اهمیت دارند.

– استیو جابز

 

همچنین افرادی که میلیارد‌ها دلار را در کسب‌وکارهای خودساخته خود بدست آورده‌اند هم این نکته را تایید می‌کنند:

تفاوت بین افراد موفق و افراد واقعا موفق این است که افراد واقعا موفق تقریبا به همه چیز نه می‌گویند.

– وارن بافت

 

شاید بگویید اینها همه شعار هستند که البته یکی از شعارهای فرهنگ سازمانی ما در چطور است،‌ اما به راستی این یکی از معدود مواردی است که واقعا رمز موفقیت است و افراد موفق صد در صد در مورد آن صادق بوده‌اند. نکته‌ی بعدی که در ادامه‌ی نه گفتن است این است که برای خودتان زندگی کنید. نه تنها نه گفتن را باید به خواسته‌ها و ایده‌ها و وسوسه‌های به ظاهر مثبت بگویید، بلکه باید به پیشنهادات، انتقادات و بعضا راهنمایی‌ها هم نه بگویید. هیچ‌کس به اندازه‌ی شما نمی‌داند که شما چه می‌خواهید و چه چیزی را دوست دارید. از انتخاب رشته گرفته که پدر و مادرمان با چند استدلال ما را از مسیر عشق‌مان به مسیر منطق و حسابگری منحرف کردند گرفته تا پیشنهاداتی که دوستان و آشنایان در مورد کار شما می‌دهند و هر کس احساس می‌کند که در زمینه‌‌ی کاری شما صاحب نظر است، همگی ممکن است بزرگ‌ترین ضربه به مسیر موفقیت شما باشند. مسیرهایی هستند که اگر به حرف دل‌تان گوش کرده بودید یک کیلومتر بیشتر نبودند، اما حالا سال‌ها زندگی خود را صرف حرف دیگران کرده‌اید و دیگر زمانی ندارید به عشق و علاقه‌ و استعدادتان برسید. استیو جابز در این رابطه سخن جالبی دارد: «زمان شما محدود است، بنابراین آن را برای زندگی کردن طبق خواسته‌ی دیگران هدر ندهید.» این به آن معنا نیست که نباید به محیط گوش کنید، برعکس باید بیشتر گوش کنید اما عکس‌العمل شما به محیط نباید به گونه‌ای باشد که مسیر اصلی و عشق خود را رها کنید و بعد از مدتی حتی یادتان نباشد که با چه هدفی مسیر را شروع کرده‌اید.

اما یک جنبه‌ی تاریک در این نکته وجود دارد و آن این است که باید نظرات را بشنوید و هضم کنید. نه گفتن و برای خود زندگی کردن به معنای آن نیست که نظرات و ایده‌ها را نشنوید. تا جایی که ‌می‌توانید نظرات افراد را بشنوید و بعدا به آنها خوب فکر کنید و عصاره‌ی آنها را یادداشت و تحلیل کنید تا همیشه تصمیمات را با چشمی باز بگیرید.


حتما بخوانید: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوییم؟

۱۶. در زمان درست دیگر کارمند بودن را کنار بگذارید، کسب‌وکار خود را بسازید و کارآفرین شوید

کارآفرینی قله‌ای خطرناک اما بلند - چگونه پولدار شویم

اگر واقعا قله‌های بلندی را نشانه رفته‌اید و می‌خواهید چیزی بیش از یک درآمد بالا داشته باشید و سرمایه‌ی بزرگی را برای آینده‌ی خود رقم بزنید، یکی از راه‌های رایج برای رسیدن به این هدف آن است که کسب‌و‌کار خود را به راه بیندازید. شاید گفتن این که کارآفرین و صاحب کسب‌وکار شوید در نگاه اول نکته‌ای بدون عمق و غیر کاربردی به نظر برسد اما باید بدانید که ۱۵ مورد قبل دقیقا قدم‌هایی هستند که یک کارآفرین خوب در زندگی خود طی کرده است. شما با استفاده از نکات قبلی در واقع خود را برای کارآفرین شدن مهندسی می‌کنید و از خود فردی خواهید ساخت که شانسی صد‌ها برابر بیشتر نسبت به یک فرد عادی در این مسیر خواهد داشت. مهم نیست موفق هستید یا خیر، داشتن ۱۵ مورد بالا بدون شک به شما کمک خواهد کرد سریع‌تر به جلو بروید و قله‌های بلندتری را فتح کنید.

کارآفرینی مانند یک کوه است، مسیری بسیار سخت، اما با قله‌های بلند و لذت صعود.

 

بهترین روش این است که بعد از کسب دانش در حوزه‌ی کاری مورد نظر در هر سنی که هستید، چند سالی در سازمان‌های موفق آن حوزه کار کنید و تا می‌توانید تجربه و شبکه‌ی خود را گسترش دهید و پس از آن، زمان درستی را برای خروج و اقدام به ایجاد کسب‌وکار خود انتخاب کنید. این کسب‌و‌کار می‌تواند فردی باشد، به عبارتی فریلنس کار کنید یا می توانید چند نفر از شبکه‌ی دوستان خود را قانع کنید و با هم کاری را شروع کنید. اگر هم سرمایه‌ای اندوخته باشید می‌توانید چند ماه یا حتی یک سال سرمایه‌گذاری و هزینه کردن را تحمل کنید تا کم کم چرخ کسب‌وکار شما بچرخد و بتوانید هزینه‌های خود را تامین کنید و پس از چند سال خواهید دید که شما کناری نشسته‌اید و دیگران این چرخ را برای شما می‌چرخانند و شما بیشتر وقت خود را یا در تعطیلات یا در هدایت یک سازمان بزرگ صرف می‌کنید و به عبارتی پولدار شده‌اید.

5کتاب برتر آموزش زبان انگلیسی کودکان عبارتند از:

5کتاب برتر آموزش زبان انگلیسی کودکان عبارتند از:

۱-کتاب American Family and Friends

کتاب آموزش آمریکن فمیلی

کتاب آموزش آمریکن فمیلی

این کتاب که ویرایش دوم آن از انتشارات جنگل منتشر شده است، کتابی ست با ساختار ساده، و برنامه درسی متوسط رو به سریع، با داستان های سرگرم کننده و آهنگ های انگلیسی.

کتاب بهمراه سی دی صوتی ارائه شده است. این کتاب با مشورت کامل با اساتید زبان کودکان تهیه شده است و از جهت یادگیری، یکی از استانداردترین کتاب های دنیاست.

۲-کتاب The very hungry Caterpillar (توسط Eric Carle)

کتاب آموزش Caterpillar

کتاب آموزش Caterpillar

این کتاب درباره یک کرم شب تاب است که هر روز غذای بیشتری می خورد. کتاب با یک کرم کوچک داستان خود را شروع می کند. در ابتدا این کرم شب تاب از غذاهای سالم مانند سبزیجات و میوه های تغذیه می کند و سپس شروع به خوردن غذاهای ناسالم می کند.

کم کم معده و شکمش درد می گیرد و به همین خاطر، کرم شب تاب دوباره تصمیم می گیرد غذاهای خوب بخورد و به پروانه تبدیل شود.

این کتاب برای یادگیری کلمات ضروری زبان انگلیسی ضروری است (اعداد، غذاها، روزهای هفته و..). دقت کنید که تکرار در یادگیری کودکان بسیار بسیار مهم است، چیزی که در این کتاب به وفور یافت می شود.

دقیقا نمی دانم این کتاب در کدام انتشارات ایران یافت می شود یا اصلا در ایران وجود دارد یا نه، ولی من یک صفحه خلاصه پی دی اف این کتاب را برای دانلود گذاشتم.

لینک دانلود

نرم افزارهای استاندارد آموزش زبان انگلیسی کودکان مزیت های بی شماری نسبت به کتاب دارند. (از جمله افزایش سرعت یادگیری، تقویت قوه شنیداری زبان و …)  لیست نرم افزارهای ما را ببینید.

 

۳-کتاب Curious George

کتاب جرج کنجکاو

کتاب جرج کنجکاو

این یک کتاب از سری معروف جرج کنجکاو است که در باره ماجراهای یک میمون ماجراجوست. واژه Curious به معنای اشتیاق برای دانستن چیزهای جدید است. در واقع جرج کنجکاو ما بیش از حد کنجکاو است. همین موضوع باعث می شود که انسان ها او را بگیرند و به شهر بزرگ خود ببرند.

در شهر، این میمون دوست داشتنی ماجراها و دردسرهای زیادی ایجاد می کند، به آتش نشانی زنگ می زند، با بالن به آسمان سفر می کند و نهایتا به باغ وحش بر می گردد.

این کتاب پر از جملات کوتاه و ساده کاربردی است. در ایران انیمیشن همین مجموعه برای دانلود در اینترنت وجود دارد، هر چند پر از کم و کاستی!

دقت کنید، کتاب های موجود در انتشارات کشور، ممکن است این کتاب ها یا بسیاری از کتاب های استاندارد جهانی را نداشته باشند. اگر این کتاب ها را پیدا نکردید، سعی کنید از نرم افزارهای تایید شده و علمی استفاده کنید.

لینک دانلود

۴-کتاب درخت بخشنده (Giving Tree)

The_Giving_Tree

The_Giving_Tree

در این داستان جذاب، پسربچه ای ای عاشق بازی با یک درخت سیب است و درخت سیب هم او را دوست دارد. پسربچه بزرگ و بزرگ تر می شود تا اینکه دیگر با درخت بازی نمی کند. بعد از مدتی دوباره به پیش درخت می آید و از او کمک می خواهد…

این کتاب معنای عمیقی دارد و بسیار سرگرم کننده و جذاب است. از کلمات ساده برای رساندن مفاهیم استفاده می کند.

این کتاب ترجمه شده و در وبسایت های فارسی برای خرید آنلاین قرار داده شده است. از اینجا می توانید خرید کنید.

۵-کتاب  Corduroy

دیکشنری تصویری کودکان به آنها کمک می کند که سریع تر زبان انگلیسی را بیاموزند و وجود تصویر باعث می شود لغات برای همیشه در ذهن کودک باقی بمانند. این دیکشنری دارای فایل های PDF و MP3 می باشد که فایل پی دی اف این دیکشنری شامل: Student Book – Work Book – Teacher’s Book – Activity resource Book می باشد.

دانلود این کتاب

اگر شما هم تجربیاتی در زمینه کتاب های مفید آموزش زبان انگلیسی به کودکان دارید با بهترین کودک در میان بگذارید.

آشنایی با ۵ روش تدریس زبان انگلیسی

این روزها بسیاری از مردم به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستند و با انگیزه‌های متفاوتی در کلاس‌های عمومی یا خصوصی آموزش زبان انگلیسی ثبت‌نام می‌کنند. روش تدریس زبان انگلیسی در همه‌ی کلاس‌ها یکسان نیست و بسته به محیط آموزشی و شرایط زبان‌آموزان از روش‌های مختلفی برای تدریس مهارت‌های زبانی (صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن) استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خودشان را دارند و چنانچه متناسب با نیاز زبان‌آموز انتخاب شوند، تأثیرگذارتر خواهند بود. در ادامه‌ با ما همراه باشید تا با چند مورد از این روش‌ها آشنا شوید و یاد بگیرید هر روش مناسب چه گروهی از افراد است.

 

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی به کودکان با ۶ نکته ساده اما کاربردی


۱. روش تدریسِ دستوری

تدریس دستورمحور، رایج‌ترین روش‌ تدریس زبان انگلیسی در محیط‌های آموزشی سنتی است؛ شاید به این علت که در این محیط‌ها در دروس زبان مادری نیز قواعد دستوری محوریت دارند. بر اساس این روش، محوریت قواعد دستوری باید در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نیز رعایت شود.

اِعمال روش دستوری فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مدرس علاوه بر زبان انگلیسی به زبان مادری زبان‌آموز نیز مسلط باشد، زیرا بخش عمده‌ی این روش به توانایی مدرس در ترجمه بستگی دارد. قواعد دستور زبان انگلیسی باید به زبان مادری زبان‌آموز تدریس شوند و با مثال‌های واضح در قالب جملات ساده‌ی انگلیسی همراه باشد. مدرس باید این مثال‌ها را به زبان مادری زبان‌آموز ترجمه کند تا زبان‌آموز بتواند قواعد فراگرفته را با زبان مادری خود قیاس کند. قواعد زبان انگلیسی باید مؤکدانه به زبان‌آموز دیکته شود. همچنین مدرس باید به زبان‌آموز فرصت دهد تا ساختار و دستور زبان انگلیسی را در قالب مثال‌ها و آزمون‌های مختلف تمرین کند.

در روش دستوری، یادگیری واژگان زبان انگلیسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا زبان‌آموز باید دانش واژگانی گسترده‌ای داشته باشد تا بتواند مثال‌های دستوری زبان انگلیسی را ترجمه کند و نیز خودش مثال‌های دستوری بزند. آزمون‌های دستور و واژگان مانند نیروی محرکه‌ی این روش هستند و باید در رأس برنامه‌ی آموزشی قرار گیرند. در این روش، سطح تسلط زبان‌آموز به زبان انگلیسی بر اساس قواعد دستوری سنجیده می‌شود.


حتما بخوانید: بهترین روش برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی


تبلیغات

این روش مناسب چه افرادی است؟

روش دستوری بیشتر مناسب زبان‌آموزانی است که قواعد دستوری زبان مادری‌شان تفاوت زیادی با زبان انگلیسی دارد. در این روش، مدرس باید علاوه بر تسلط قوی به زبان انگلیسی به قواعد دستوری زبان مادری زبان‌آموز نیز مسلط باشد. به همین دلیل، این روش در کلاس‌هایی مؤثر است که زبان مادری همه‌ی زبان‌آموزان مشترک باشد.

۲. روش تدریسِ شنیداری

روش تدریس زبان انگلیسی به روش شنیداری

در روش شنیداری، محوریت تدریس روی طبیعی‌ترین شیوه‌ی یادگیری زبان یعنی شنیدن قرار دارد. کودکان انگلیسی‌زبان خیلی قبل‌تر از اینکه به زبان انگلیسی بخوانند و بنویسند، مکالمه‌ی این زبان را از طریق شنیدن مکالمات والدین و اطرافیان‌ یاد می‌گیرند. در روش شنیداری مبنای آموزش بر شنیدن قرار دارد و تا زمانی که زبان‌آموز نتواند به زبان انگلیسی صحبت کند، تدریس خواندن و نوشتن محوریت نخواهند داشت.

این روش شامل تمرینات مکالمه است. در آغاز، زبا‌ن‌آموز بیشتر شنونده است. مدرس می‌تواند با استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی دیداری مثل تصاویر اشیاء به زبان‌آموز کمک کند تا تصاویر را به واژگانی که می‌شنود، ربط دهد. سپس به زبان‌آموز آموزش داده می‌شود که خودش واژگان و جملات را اَدا کند. در این روش، واژگان و قواعد ابتدایی دستور زبان انگلیسی از طریق شنیدن و صحبت کردن آموزش داده می‌شوند و نیازی به آموزش‌های پیشرفته یا نوشتن نیست. مدرس نباید واژگانی را که استفاده می‌کند بنویسد، بلکه باید بخش عمده‌ی آموزش را بر مبنای مکالمه پیش ببرد. در این روش، تلفظ صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل زبان‌آموز اجازه دارد تلفظ واژگانی را که یاد می‌گیرد به زبان مادری خود یادداشت کند.


حتما بخوانید: راهکارهایی موثر برای یادگیری زبان از طریق فیلم


این روش مناسب چه افرادی است؟

روش شنیداری بیشتر مناسب زبان‌آموزان کم‌سن‌‌ و سال‌تر و نیز زبان‌آموزانی است که سیستم نوشتاری زبان مادری‌شان با زبان انگلیسی کاملا متفاوت است، مثلا زبان ماندارین یا عربی. در این روش، زبان انگلیسی صرفا از طریق شنیدن آموزش داده می‌شود و زبان‌آموز با یادگیری هم‌زمان املای واژگان گیج نخواهد شد. آموزش خواندن و نوشتن باید به زمانی موکول شود که زبان‌آموز در مکالمه‌ی زبان انگلیسی به اندازه‌ی کافی پیشرفت کرده باشد.

۳. روش تدریسِ تک‌زبانه (فقط انگلیسی)

روش تک‌زبانه یکی از مستقیم‌ترین روش‌های تدریس زبان انگلیسی است. در این روش، مدرس و زبان‌آموز نباید در طول تدریس به زبان مادری خود صحبت کنند. به بیان دیگر، تدریس باید کاملا به زبان انگلیسی انجام شود.

در روش تک‌زبانه، تدریس واژگان در اولویت قرار دارد، زیرا واژگان به ویژه اگر به کمک ابزارهای کمک‌آموزشی دیداری تدریس شوند، به سهولت توسط زبان‌آموز فراگرفته خواهند شد. وقتی دایره‌ی واژگان زبان‌آموز به قدر کافی گسترده شد، مدرس می‌تواند آموزش واژگان و عناصر انتزاعی زبان انگلیسی را آغاز کند، اما نیازی نیست ساختارهای دستوری را توضیح دهد یا روی قواعد دستوری تکیه کند. در این روش، پیچیدگی‌های زبان انگلیسی به صورت ذاتی آموخته می‌شوند و زبان‌آموز الگوهای زبانی را فقط از طریق تمرین و استفاده از الگوهایی که مدرس ارائه می‌دهد، فرامی‌گیرد.

در پایان کلاس‌، مدرس ممکن است زمانی را به رفع اِشکال اختصاص دهد تا زبان‌آموزان بتوانند اشکالات‌شان را پیرامون درس آن جلسه مطرح کنند و از سردرگمی دربیایند. در روش تک‌زبانه همین که مغلوب دشواری‌های یادگیری زبان انگلیسی نشوید، کافی است تا این زبان را به طور طبیعی بیاموزید.


حتما بخوانید: ۷ روش برای یادگیری کلمات جدید زبان خارجی


این روش مناسب چه افرادی است؟

روش تک‌زبانه بیشتر مناسب موقعیت‌هایی است که مدرس به زبان مادری زبان‌آموز مسلط نیست که البته در این صورت، برگزاری جلسات رفع اشکال غیرممکن خواهد شد. این روش همچنین مناسب موقعیت‌هایی است که زبان مادری زبان‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس با یکدیگر متفاوت است. به این ترتیب می‌توان موانع و محدودیت‌هایی را که معمولا به دلیل زبان مادری غیرمشترک ایجاد می‌شوند، نادیده گرفت و پرقدرت‌تر روی زبان انگلیسی تمرکز کرد.

۴. روش تدریسِ ترجمه‌ای

روش تدریس زبان انگلیسی به روش ترجمه ای

روش ترجمه‌ای تا حدودی به روش دستوری شبیه است با این تفاوت که در این روش، ساختار زبان انگلیسی بر زبان مادری زبان‌آموز ارجحیت دارد. اِعمال این روش فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مدرس به زبان مادری زبان‌آموزان مسلط باشد و تمامی زبان‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس نیز به یک زبان صحبت کنند.

در روش ترجمه‌ای، زبان انگلیسی مانند سایر دروس تدریس می‌شود. عناصر مختلف زبان مانند واژگان، دستور، نحو، مکالمه، خواندن و نوشتن در هر جلسه مورد توجه قرار می‌گیرند. در این روش، استفاده از برگه‌های یادداشت بسیار کاربرد دارد. زبان‌آموز می‌تواند واژگان و مفاهیم دستوری زبان انگلیسی را روی یک سمت برگه‌ها یادداشت کند و در سمت دیگر، ترجمه‌ی این نکات را به زبان مادری خود بنویسد.

در این روش نیز مانند روش دستوری باید از زبان‌آموزان امتحان گرفته شود. پرسش‌ها در مراحل ابتدایی باید به زبان مادری زبان‌آموز مطرح شوند و در مراحل بعدی، آزمون‌ها باید کاملا به زبان انگلیسی باشند. بخش عمده‌ی آموزش در این روش از طریق توضیحات شفاهی مدرس ارائه می‌شود و زبان‌آموزان نیز اجازه دارند سؤالات‌شان را بپرسند.


حتما بخوانید: چگونه زبان انگلیسی را سریع یاد بگیریم؟


این روش مناسب چه افرادی است؟

روش ترجمه‌ای بیشتر مناسب زبان‌آموزانی است که زبان انگلیسی را به دلایل آکادمیک دنبال می‌کنند و هدف‌شان صرفا علاقه یا نیاز به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیست. در این روش، مهارت‌های صحبت کردن، خواندن و نوشتن دارای اهمیت یکسانی هستند و تدریس قواعد دستوری و مفاهیم انتزاعی زبان انگلیسی برای طبیعی‌تر شدن شیوه‌ی تدریس حذف نمی‌شود. زبان انگلیسی در روش ترجمه‌ای مانند سایر دروس به شیوه‌ی آکادمیک تدریس می‌شود و برای افرادی که به این روش منضبط علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است.

۵. روش تدریسِ فراگیر

روشِ فراگیر یکی از مناسب‌ترین راهکارهای یادگیری زبان انگلیسی به ویژه برای افراد بزرگ‌سال است که می‌توانند به منظور یادگیری زبان، به کشورهای خارجی سفر کنند. برای اینکه زبان انگلیسی را به این روش یاد بگیرید، نیازی نیست در هیچ کلاسی ثبت‌نام کنید، فقط کافی است از منابع مالی و سایر امکانات مورد نیاز برای سفرهای خارجی برخوردار باشید.

مثلا به شخصی که زبان انگلیسی را با لهجه‌ی بریتانیایی می‌پسندد، توصیه می‌شود به بریتانیا سفر کند یا اگر بیشتر مشتاق لهجه‌ی آمریکایی است، قطعا سفر به آمریکا کارسازتر خواهد بود. اما اگر به دنبال یادگیری آکادمیک و منضبط هستید، می‌توانید از طریق ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان در کشورهای خارجی اقدام کنید. البته‌، برای یادگیری زبان انگلیسی به این روش به هیچ‌وجه لازم نیست حتما در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنید.

اقامت در یک کشور انگلیسی‌زبان باعث می‌شود که بنا به ضرورت، زبان کشور مقصد را سریع‌تر یاد بگیرید. در این حالت، نه تنها اطرافیان‌تان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، بلکه حتی وقتی تلویزیون یا رادیو را روشن می‌کنید نیز با زبان انگلیسی مواجه خواهید شد، و این زبان تمام جنبه‌های زندگی‌تان را فرا می‌گیرد. با این روش راحت‌تر می‌توانید موانعی را که به دلیل مواجهه با زبان مادری‌تان ایجاد می‌شوند، کنار بزنید و علاوه بر صحبت کردن به زبان انگلیسی، فکر کردن با این زبان را نیز یاد بگیرید.


حتما بخوانید: ۷ نکته برای یادگیری زبان جدید از دید مترجم‌های TED


این روش مناسب چه افرادی است؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، روش غوطه‌وری فقط مناسب زبان آموزانی است که از امکانات کافی برای سفر به کشورهای خارجی برخوردار باشند و بتوانند مدت قابل توجهی را در کشور مقصد اقامت کنند تا به خوبی به زبان آن کشور مسلط شوند.

قانون بیمه بیکاری + آیین نامه اجرایی آن

1بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری چه کسی است؟
برابر ماده 2 قانون بیمه بیکاری ،بیکار بیمه شده ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد.
2-وضعیت بیمه بیکاری متقاضیانی که علیرغم احراز اشتغال توسط مراجع ذی ربط، بیکار می شوند و غیر ارادی بودن بیکاری آنان نیز محرز ولی حق بیمه آنان توسط کارفرما پرداخت نشده باشد ، چگونه است ؟
در صورت صدور رأی موضوع ماده 148 قانون کار توسط مراجع ذی ربط به استناد ماده 36 قانون تامین اجتماعی، در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود. تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن ، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.
3- در صورتی که کارگر دراثنای قرارداد کار اخراج شود آیا مشمول بیمه بیکاری می گردد؟
در صورت صدور رأی مراجع حل اختلاف مبنی بر قطع رابطه کاری و غیر ارادی بودن بیکاری با دارا بودن سایر شرایط مندرج درقانون ، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می گردد.
4- کارگری از کارگاهی اخراج شده و بلافاصله در کارگاه دیگری به صورت قرارداد مدت موقت مشغول به کار گردیده است، در صورت اخراج وی از کارگاه دوم ،آیا مشمول مقرری بیمه بیکاری می باشد؟
با توجه به اینکه داشتن حداقل یکسال سابقه پرداخت حق بیمه درآخرین کارگاه برای کارگران قراردادی ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری می باشد. اگر کارگر فاقد قرارداد مدت موقت باشد برای تعیین تکلیف در ارتباط با قطع رابطه کارگری می بایست به مراجع حل اختلاف مراجعه نماید.
5- کارگری پس از اخراج توسط کارفرما اقدام به طرح شکایت می نماید . پس از اعلام تاریخ وقوع بیکاری مشخص می گردد که کارفرما عمداً یا سهواً اقدام به پرداخت حق بیمه اضافه نموده است، وضعیت بیمه بیکاری این قبیل افراد چگونه خواهد بود؟
اگر کارفرما عمداً و یا سهواً لیست اضافه حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید، ملاک سازمان برای پرداخت مقرری، تاریخ وقوع بیکاری می باشد که توسط واحد های تعاون ،کارو رفاه اجتماعی اعلام می گردد.
6-در صورتی که پس از پایان قرارداد، کارفرما حاضر به تمدید قرارداد باکارگر باشد ولی کارگرآماده به کار نباشد ؛آیا متقاضی می تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید ؟
مطابق ماده 2 قانون بیمه بیکاری در چنین مواقعی بیکاری ؛ مصداق ارادی خواهد یافت ومتقاضی فوق مشمول بیمه بیکاری نمی گردد.
7-اگر کارگری با قرارداد مدت موقت در اثناء قرارداد اخراج گردد و با کارفرمای خود سازش و تسویه حساب نماید آیا مشمول برقراری مقرری بیمه بیکاری می گردد ؟
برابر ماده 25 قانون کار هیچکدام از طرفین قرارداد کار موقت (کارگر و کارفرما) به تنهایی حق فسخ قرارداد را ندارند و مطابق دستورالعمل شماره 19422 مورخ 22/4/73 موضوع وحدت رویه اجرای بیمه بیکاری ، چنانچه کارگر و کارفرما رأسا مبادرت به سازش نمایند ؛کارگر از شمول بیمة بیکاری خارج می شود .
8-برابر تفاهم نامه مشترک 118739مورخ 1/12/84 داشتن حداقل یکسال سابقه در آخرین کارگاه الزامیست،ولی در برخی موارد این موضوع درمورد همه کارگران دائم و اثنای قرارداد یکسان تلقی می گردد ،لطفا ارایه راه کارفرمایید ؟
داشتن حداقل یکسال سابقه در آخرین کارگاه طبق تفاهم نامه مشترک صرفاً مربوط به کارگرانی است که قرارداد موقت ایشان پایان یافته است و تسری آن به کارگران دائمی ویا اخراج در اثنای قرارداد مغایرت قانونی دارد ، بدیهی است در خصوص این قبیل کارگران بر اساس ماده «6» قانون بیمه بیکاری عمل خواهد شد.
9-وضعیت بیمه بیکاری کارگران فصلی به چه صورت می باشد ؟
به استناد بند «1» مصوبه 70037 /21166مورخ 24/12/78 هیأت وزیران « کارگران فصلی در صورتی که در اثنای فصل کار بیکار شوند مشمول استفاده از مقرری بیمه بیکاری خواهند بود».
10-کارگران شاغل در کارها ی با ماهیت غیر دائم مانند پروژه ها و فعالیت های عمرانی که در پایان کار و یا اتمام بخشی از آن به دلیل عدم نیاز، بیکار می شوندآیا مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می گردند؟
به استناد بند «1» تفاهم نامه مشترک 118739 مورخ 1/12/84کارگران شاغل در کارهای با ماهیت غیر دائم (مانند پروژه ها، فعالیت های عمرانی ونظایر آن) که در پایان کار، قرارداد و یا اتمام بخشی از کار به عنوان عدم نیاز بیکار می گردند مشمول بیمه بیکاری نخواهند شد.
11-مقرری بیمه بیکاری از چه تاریخی قابل پرداخت است و آیا این دوره جزء سوابق محاسبه می گردد؟
به استناد بند«ج» ماده 7 قانون بیمه بیکاری، مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت می باشد. و به استناد تبصره «2» ماده 6 قانون بیمه بیکاری، دوران دریافت مقرری بیمه بیکاری، جز سوابق از لحاظ فوت، بازنشستگی و از کار افتادگی محسوب می گردد.
12-مدت پرداخت و میزان مقرری بیمه بیکاری به چه صورت می باشد؟
مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری و میزان آن به شرح زیر است:
الف- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (36) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می باشد:
جدول سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره های قبلی
سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره‌های قبلی
برای مجردین برای متأهلین یا متکفلین
از 6 ماه لغایت 24ماه 6 ماه 12 ماه
از 25 ماه لغایت 120 ماه 12ماه 18 ماه
از 121 ماه لغایت 180 ماه 18ماه 26ماه
از 181 ماه لغایت 240ماه 26ماه 36ماه
از 241ماه به بالا 36 50ماه
ازم به ذکر است افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری که در هنگام وقوع بیکاری دارای 55 سال سن و یا بیشتر باشند به استناد ماده 10 آئین نامه اجرایی این قانون در صورت عدم اشتغال تا رسیدن به سن بازنشستگی مقرری بیمه بیکاری آنان ادامه می یابد.
ب – میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (55%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می باشد . به مقرری افراد متاهل یا متکفل ، تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان ( 10% ) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد . در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از (80% ) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد .
13-آیا افرادی که واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری تشخیص داده می شوند در پایان هر سال، پاداش (عیدی) نیز به آن ها تعلق می گیرد؟
خیر، هیچ گونه عیدی و پاداش به مقرری بگیران در طول دوره استحقاق تعلق نمی گیرد.
14-آیا مقرری بیمه بیکاری مشمول کسر مالیات می گردد؟
به استناد تبصره «6» ماده 7 قانون بیمه بیکاری مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمری های تأمین اجتماعی از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشد.
15-چنانچه مقرری بگیری هنگام استفاده از مقرری بیمه بیکاری ازدواج نماید آیا مدت استحقاق وی نیز افزایش می‌باید یا صرفاً مبلغ مقرری تغییر میکند؟
به استناد ماده 14 آئین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری در صورتی که در طول مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری در تعداد افراد تحت تکفل تغییراتی حاصل شود ، میزان و مدت استحقاق مقرری وی طبق مقررات بند «ب» ماده 7 قانون محاسبه و پرداخت خواهد شد.
16-مقرری بگیرانی که هنگام استفاده از مقرری به خدمت سربازی اعزام می شوند ؛ باقیمانده استحقاق مقرری را به چه شکل دریافت می کنند؟
به استناد ماده 11 آئین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری ، مقرری بیمه شدگانی که در حین استفاده از مقرری بیمه بیکاری به خدمت وظیفه عمومی اعزام می گردند در صورتی که متأهل نباشند قطع می گردد و پس از پایان خدمت وظیفه عمومی در صورت عدم اشتغال، با معرفی واحد تعاون ، کارورفاه اجتماعی مجدداً نسبت به برقراری باقیمانده مدت استحقاقی، آنان اقدام خواهد شد.
17-آیا در زمان استفاده از بیمه بیکاری دفترچه بیمه مقرری بگیر تعویض یا تمدید می گردد؟
بله، در طول زمان بهره مندی از بیمه بیکاری دفترچه درمانی مقرری بگیر و افراد تحت تکفل اوتمدید می گردد .
18- عمده ترین دلایلی که باعث قطع مقرری بیمه بیکاری مقرری بگیر می گردد چیست؟
1- پایان دوره مقرری2- اشتغال مجدد3- عدم شرکت در دوره های آموزشی4- عدم حضور به موقع5- عدم قبول شغل پیشنهادی6- بازنشستگی7- فوت 8- سربازی (افراد مجرد) 9- از کارافتادگی کلی 10 - اشتغال پنهان 11- محکومیت کیفری (افراد مجرد)
19-آیا داشتن پروانه کسب یا موافقت اصولی مانع از دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهد شد؟
چنانچه فرد قبل از برقراری مقرری بیمه بیکاری دارای موافقت اصولی و یا پروانه کسب باشد و بیکاری وی احراز گردد می تواند از مقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد . ولی بر اساس تبصره ماده 21 آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری در صورت اخذ مجوز توسط مقرری بگیر، به منظور جلوگیری از محدود کردن فرصت شغلی دیگران و سوء استفاده های احتمالی ، از تاریخ آغاز بهره برداری و کسب و کار طبق اعلام وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، مقرری وی قطع می گردد.
20- چنانچه مقرری بگیر بیمه بیکاری در فواصل زمانی تعیین شده برای انجام حضور و غیاب مراجعه ننماید آیا واحدهای تعاون، کار ورفاه اجتماعی می توانند نسبت به قطع مقرری آنان اقدام نمایند؟
چنانچه غیبت بدون عذر موجه بوده و مقرری بگیر مستندات مربوطه را ارائه ننماید ، واحدهای تعاون، کار ورفاه اجتماعی با اعلام موضوع به تأمین اجتماعی اقدام به قطع مقرری بیمه بیکاری می نمایند.
21-آیا داشتن زمین مزروعی قابل کشت و یا مستغلات مانند مغازه و... می تواند از مصادیق اشتغال مجدد محسوب شود یا خیر؟
در صورت اشتغال مقرری بگیر در زمین مزروعی و یا موارد مشابه مقرری آنان به لحاظ اشتغال مجدد قطع می گردد . اما صرف داشتن زمین زراعی و یا تمکن مالی و داشتن سرمایه و مستغلات منجر به قطع مقرری نمی گردد.
22-چنانچه بیمه شده بیکار اشتغال مجدد خود را پنهان کند و مقرری بیمه بیکاری دریافت نموده باشد چه پیامدی دارد؟
به استناد تبصره «2» ماده 8 قانون بیمه بیکاری، ملزم به بازپرداخت مقرری دریافتی از تاریخ اشتغال خواهد بود .
23-در چه صورت متقاضی بیمه بیکاری می تواند تا سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد ؟
در صورتی که سن متقاضی در زمان بیکارشدن 55 سال و یا بیشتر باشد ؛ با دارا بودن حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه وعدم اشتغال به کار می تواندتا رسیدن به سن بازنشستگی ازمقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد.
24- اگر فردی 55 سال سن و یا بالاتر داشته باشد و قبلا"مدتی از مقرری بیمه بیکاری استفاده نموده باشد ؛ آیا مجددا تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار می گیرد؟
در چنین حالتی منعی برای برقراری مقرری بیمه بیکاری وجود ندارد.
25- کارگری پس از چندین سال کار متوالی دچار بیماری و یا کاهش توانایی جسمانی گردیده است وکارفرما به همین دلیل وی را اخراج می نماید.آیا می تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید ؟
چنانچه قطع رابطه کاری کارگر با کارفرما به دلیل کاهش توانایی جسمی و یا بیماری وی باشد ،لازم است به منظور بررسی وضعیت وی ، موضوع از طریق مراجع ذی صلاح مورد رسیدگی قرار گیرد . و اگر از کار افتاده کلی شناخته شودمشمول مقرری بیمه بیکاری نمی گردد ، در غیر این صورت با تشخیص مراجع حل اختلاف کار با دارا بودن سایر شرایط مندرج در قانون می تواند از مقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد.
26-آیا در طول دوران اشتغال فقط یک بار می توان ازمقرری بیمه بیکاری استفاده نمود؟
پرداخت مقرری بیمه بیکاری طبق جدول ماده 7 قانون بیمه بیکاری با توجه به سوابق پرداخت حق بیمه وی متفاوت می باشد و بیمه شده می تواند در مراحل مختلف ، مشروط به این که از سقف مدت استحقاق در آن جدول تجاوز ننماید در سنوات مختلف از مزایای بیمه بیکاری بهره مند گردد.
27-مقرری بیمه بیکاری از چه روزی قابل پرداخت است و آیا این دوره جزءسوابق محاسبه می گردد؟
بیمه بیکاری از همان روز اول بیکاری محاسبه شده و جزء سوابق محسوب می شود.
28-کارگرانی که بدون میل واراده قراردادشان ناشی از مشکلات اقتصادی و.... در کمیته استانی بیمه بیکاری مورد تعلیق قرار می گیرد و موقتاً به بیمه بیکاری معرفی می شوند آیا مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری از مدت استحقاقی مندرج در جدول ماده 7 قانون بیمه بیکاری آن ها کسر می شود؟
چنانچه کارگرانی در این راستا بیکار موقت شناخته شده و تحت پوشش بیمه بیکاری قرارگیرند ، مدت استفاده از بیمه بیکاری جزء ایام استحقاقی مندرج در جدول ماده 7 قانون خواهد بود.
29-منظور قانون گذار از کلمه « عذرموجه» در ذیل «ب» ماده 6 قانون بیمه بیکاری چیست؟
ارائه مدارک و مستندات کافی مبنی بر تاخیر در درخواست بیمه بیکاری بعد از مهلت مقرر سی روزه، که به تأئید هیات حل اختلاف رسیده باشد.
30-آیا کارگران واحدهای مجری طرح اصلاح ساختار اقتصادی می توانندخود را از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری خارج نمایند؟
خیر،اصلاح ساختار اقتصادی برای پایداری بنگاه و تثبیت اشتغال است، اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی می بایست نمایندگان کارگران را مبنی بر تکمیل پرونده و مساعدت و همکاری با کارفرما توجیه نماید ضمناً مصوبات شورای عالی کار برای کارگران و کارفرمایان لازم الاجرا است .
31- درصورت عدم اجرای طرح و عدم پیشرفت فیزیکی مطابق با برنامه زمانی ارائه شده ،چه اقدامی صورت می گیرد؟
کارفرما موظف به اجرا و اتمام طرح و بازگشت به کار کارگران مشمول طرح تا پایان مهلت مقرر می باشد در غیر این صورت نسبت به وصول همه خسارت های ناشی از اجرای طرح و صدور اجرائیه در خصوص وثایق اقدام خواهد گردید .
32-آیا کارگران واحدهایی که طرح اصلاح ساختار اقتصادی در آن ها اجرا می شود نیز بایدظرف مدت 30 روز برای تشکیل پرونده به واحدهای تعاون، کارورفاه اجتماعی مراجعه نمایند؟
در اجرای طرح اصلاح ساختار نیازی به رعایت مهلت 30 روزه از طرف کارگر نمی باشد و کارفرما ملزم است لیست کارگران مشمول طرح را به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان برای معرفی به شعب تامین اجتماعی استان مربوطه تحویل تا اقدامات لازم نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری کارگران فوق الاشاره انجام پذیرد .
33-آیا پرداخت مابه التفاوت مقرری پرداختی و حقوق دریافتی کارگران از سوی کارفرما در طول مدت اجرای طرح اصلاح ساختار الزامی است؟
حسب قانون و مقررات، پرداخت مابه التفاوت ، عیدی و پاداش از سوی کارفرما الزامی نیست ولی با مساعدت کارفرما و به صورت توافقی این امر می تواند صورت پذیرد.
34- تکلیف کارگری که در حین دریافت مقرری بیمه بیکاری به منظور اصلاح ساختار اقتصادی ،سابقه بیمه او به پایان می رسدو بازگشت به کار می گردد چیست؟
کارفرما موظف به بازگشت به کار وی و پرداخت حقـوق و مـزایای متعـلقه ؛ از تاریخ قطع مقرری بیمه بیکاری می باشد.
35- وضعیت کارگران قراردادی در طول اجرای طرح اصلاح ساختار اقتصادی چگونه است؟
در ایام طرح تغییر ساختار و استفاده از مقرری بیمه بیکاری قرارداد کارگران به حالت تعلیق درآمده و تعهدات مندرج در قرارداد کار و روابط قراردادی بین طرفین معلق می شود و بعد از اتمام طرح اصلاح ساختار شروع مجدد فعالیت، کارگران با حفظ سابقه کار قبل از تعلیق درقالب تداوم قرارداد کار منعقده ابقاء به کار می شوند .

قانون بیمه بیکاری + آیین نامه اجرایی آن

 

ماده ۱ –

کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشمول مقررات این قانون می‌باشند.
‌تبصره – گروههای زیر از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند:
۱ – بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی.
۲ – صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری.
۳ – اتباع خارجی.


‌ماده ۲ –

بیکار از نظر این قانون بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد.
‌تبصره ۱ – بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای عالی کار بیکار موقت‌شناخته شوند نیز مشمول مقررات این قانون خواهند بود.
‌تبصره ۲ – بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله جنگ، آتش‌سوزی و… بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و‌امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.
‌ماده ۳ –

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.
‌ماده ۴ –

بیمه شده بیکار با معرفی کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل از مزایای این قانون منتفع خواهد شد.
‌تبصره – بیکاران مشمول این قانون کلیه حقوق و مزایا و خسارات مربوطه (‌موضوع قانون کار) را دریافت خواهند کرد.
‌ماده ۵ –

حق بیمه بیکاری به میزان (۳%) مزد بیمه شده می‌باشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.
‌تبصره – مزد بیمه شده و نحوه تشخیص تعیین حق بیمه بیکاری، چگونگی وصول آن، تکلیف بیمه شده و کارفرما و همچنین نحوه رسیدگی به‌اعتراض، تخلفات و سایر مقررات مربوطه در این مورد بر اساس ضوابطی است که برای حق بیمه سایر حمایتهای تأمین اجتماعی در قانون و مقررات‌تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است.
‌ماده ۶ –

بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را خواهند داشت:
‌الف – بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل (۶) ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد. مشمولین تبصره (۲) ماده (۲) این قانون از شمول این بند‌مستثنی می‌باشد.

توضیح سایت:

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تایید کفایت ۶ ماه سابقه برای دریافت بیمه بیکاری صادر شد.

ب – بیمه شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال‌به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.
ج – بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و یا سایر‌واحدهای ذیربط با تأیید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر دو ماه یک بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تأمین‌اجتماعی تسلیم نماید.
‌تبصره ۱ – کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به شغل یا مشاغلی گمارده می‌شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری‌متعلقه کمتر باشد مابه‌التفاوت دریافتی بیمه شده از حساب صندوق بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.
‌تبصره ۲ – مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه، بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد‌شد.
‌ماده ۷ –

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری و میزان آن به شرح زیر است:
‌الف – جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر(۳۶) ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می‌باشد:

‌سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره های قبلی
—————————————————————————————————————-
مدت سابقه                                   برای مجردین        برای متأهلین یا متکفلین
—————————————————————————————————————-
‌از(۶) ماه لغایت (۲۴) ماه                           (۶) ماه                       (۱۲) ماه
‌از (۲۵) ماه لغایت (۱۲۰) ماه                     (۱۲) ماه                       (۱۸) ماه
‌از (۱۲۱) ماه لغایت (۱۸۰) ماه                   (۱۸) ماه                        (۲۶) ماه
‌از (۱۸۱) ماه لغایت (۲۴۰) ماه                   (۲۶) ماه                        (۳۶) ماه
‌از (۲۴۱) ماه به بالا                                 (۳۶) ماه                        (۵۰) ماه
—————————————————————————————————————-

‌تبصره – افراد مسن مشمول این قانون که دارای ۵۵ سال سن و بیشتر می‌باشند مادامی که مشغول به کار نشده‌اند می‌توانند تا رسیدن به سن‌بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.
ب – میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یا‌متکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.
ج – مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.
‌تبصره ۱ – متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بیکار به منظور محاسبه مقرری بیمه بیکاری عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به‌مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین (۹۰) روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار، و در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند‌آخرین مزد عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین (۹۰) روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر (۹۰) در‌صورتی که بیمه شده کارمزد، ظرف (۳) ماه مذکور مدتی از غرامت دستمزد استفاده نموده باشد متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار‌گرفته به منزله دستمزد ایام بیکاری تلقی و در محاسبه منظور خواهد شد.
‌تبصره ۲ – افراد تحت موضوع این ماده عبارتند از:
۱ – همسر (‌زن یا شوهر)
۲ – فرزندان اناث مادام که ازدواج ننموده و فاقد حرفه و شغل باشند.
۳ – فرزندان ذکور که سن آنان کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تأمین‌اجتماعی، ازکارافتاده کلی باشند.
۴ – پدر و مادر که سن پدر از (۶۰) سال متجاوز باشد و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی ازکارافتاده کلی باشند و در هر حال معاش‌آنان منحصراً توسط بیمه شده تأمین گردد.
۵ – خواهر و برادر تحت تکفل در صورت داشتن شرایط مربوط به فرزندان اناث و ذکور، مذکور در بندهای (۲) و (۳) این تبصره.
‌تبصره ۳ – دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی‌گردد.
‌تبصره ۴ – در صورت بیکاری زوجین فقط یکی از آنان (‌زن یا شوهر) محق به استفاده از افزایش مقرری به ازاء هر یک از فرزندان خواهد بود.
‌تبصره ۵ – بیمه شده بیکار و افراد تحت تکفل، در مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری از خدمات درمانی موضوع بندهای “‌الف” و “ب” ماده (۳)‌قانون تأمین اجتماعی استفاده خواهند کرد.
‌تبصره ۶ – مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریهای تأمین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد بود.
‌ماده ۸ –

در موارد زیر مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد.
‌الف – زمانی که بیمه شده مجدداً اشتغال به کار یابد.
ب – بنا به اعلام واحد کار و امور اجتماعی محل و یا نهضت سوادآموزی و سایر واحدهای ذیربط از طریق وزارت کار و امور اجتماعی، بیمه شده‌بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری نماید.
ج – بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری ورزد.
‌د – بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی و یا ازکارافتادگی کلی شود.
ه – بیمه شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده گردد.
‌تبصره ۱ – در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده است کارگر موظف به‌استرداد وجوه دریافتی به سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود. مشمولین بند ( ه) این ماده نیز مکلف به بازپرداخت مقرری بیمه بیکاری دریافتی، به‌سازمان مذکور می‌باشند.
‌تبصره ۲ – چنانچه بیمه شده بیکار اشتغال مجدد خود را مکتوم داشته و مقرری بیمه بیکاری را دریافت کرده باشد، ملزم به بازپرداخت مقرری‌دریافتی از تاریخ اشتغال خواهد بود.
‌تبصره ۳ – دریافت کمک‌هزینه حین کارآموزی مانع استفاده از مقرری بیمه بیکاری نخواهد بود.
‌ماده ۹ –

کارفرمایان موظفند با هماهنگی شوراهای اسلامی و یا نمایندگان کارگران، فهرست محلهای خالی شغل را که ایجاد می‌شوند به مراکز‌خدمات اشتغال محل اعلام نمایند.‌محلهای شغلی مذکور (‌به استثنای رده‌های شغلی کارشناسی به بالا) منحصراً توسط مراکز خدمات اشتغال و با‌معرفی بیکاران تأمین می‌گردد.
‌تبصره ۱ – دولت مکلف است همه‌ساله از طریق سیستم بانکی و منابع اعتباری سازمان تأمین اجتماعی و با استفاده از اعتبارات قرض‌الحسنه،‌طرحهای اشتغال‌زای مشخصی را جهت اشتغال به کار بیکاران مشمول این قانون در بودجه سالانه کشور پیش‌بینی و رأساً یا از طریق شرکتهای تعاونی و‌یا خصوصی و با نظارت وزارت کار و امور اجتماعی به مورد اجراء گذارد.
‌تبصره ۲ – بیکاران مشمول این قانون در اخذ پروانه‌های کسب و کار و موافقت اصولی و تأسیس واحدهای اقتصادی از وزارتخانه‌های صنعتی،‌کشاورزی و خدماتی با معرفی وزارت کار و امور اجتماعی در اولویت قرار خواهند داشت.
‌تبصره ۳ – سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است همزمان با اجرای قانون بیمه بیکاری، آموزش مهارتهای مورد‌نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری موضوع بند “ج” ماده (۷) این قانون را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و‌یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم نماید. هزینه‌های مربوط از محل اعتبارات حساب صندوق بیمه بیکاری مطابق آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد‌سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و تأمین اجتماعی تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی، و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی‌خواهد رسید قابل پرداخت است.
‌تبصره ۴ – نهضت سوادآموزی موظف است با همکاری کارفرمایان و وزارتخانه‌های ذیربط نسبت به تشکیل کلاسهای سوادآموزی برای بیسوادان‌مشمول این قانون اقدام نماید.
‌ماده ۱۰ –

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حسابهای درآمد حق بیمه بیکاری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری موضوع این قانون را جداگانه‌نگهداری و در صورت‌های مالی خود منعکس نماید و گزارش عملکرد مالی خود را هر سال یک بار به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر‌کار و امور اجتماعی و شورای اقتصاد ارائه نماید.
‌ماده ۱۱ –

وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی مجری این قانون خواهند بود.
‌ماده ۱۲ –

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است هزینه‌های موضوع این قانون را منحصراً از محل درآمدهای ناشی از آن تأمین نماید.
‌هزینه‌های اداری و پرسنلی هر دو دستگاه مجری قانون به طوری که از (۱۰%) میزان مقرری پرداختی به بیمه شدگان تجاوز ننماید با تأیید وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و وزیر کار و امور اجتماعی تعیین و تخصیص داده می‌شود.
‌ماده ۱۳ –

زمان اجرای این قانون از زمان اتمام قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۱۳۵۹٫۵٫۶) لازم‌الاجرا است.
‌ماده ۱۴ –

آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف یک ماه توسط وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران‌خواهد رسید.
‌قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و بیست و یک تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و ششم شهریور ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه‌مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۹٫۷٫۱۰ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی

———————————————————————————————————————————————

آئین نامهاجرائی قانون بیمه بیکاری

شماره ۱۲۲۶۲۶/ت ۴۰۴ ه

۱۹/۱۰/۱۳۶۹

وزارت کار و امور اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۶۹ بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی و به استناد ماده ۱۴قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ آئین نامه اجرائی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱-

قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ در این آئینامه اختصارا قانون نامیده میشود.
ماده ۲-

کلیه مدیران و کارفرمایان کارگاهها ، موسسات تولیدی ( صنعتی و کشاورزی ) خدمات فنی و خدماتی دارای کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی که تابع قوانین کار یا کار کشاورزی هستند موظف به اجرای مقررات این آئین نامه می باشند.
ماده ۳-

بیکار از نظر این آئین نامه بیمه شده ایست که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد . تشخیص بیکاری بدون میل و اراده و تاریخ وقوع بیکاری بعهده واحد کارو امور اجتماعی محل است .
ماده ۴-

هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید ، جابجائی کارگاهها و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت صورت می گیرد تغییر ساختار اقتصادی تلقی م یگردد و تصمیم گیری در مورد کارکنان این قبیل کارگاهها که موقتا بیکار شناخته شده و در چهار چوب بند الف ماده ۷ قانون از مقرری بیکاری استفاده خواهند نمود. به عهده شورای عالی کار می باشد.
تبصره ۱- مدیران و کارفرمایان کارگاههای موضوع این ماده موظفند طرح تغییر ساختار اقتصادی واحد خود را که به تصویب وزارتخانه ذیربط ، (واحدهای تابعه در استانها ) رسیده است ، همراه با تقاضای کتبی ، تعهدات لازم و فهرست اسامی کارکنان مشمول طرح که موقتا بیکار خواهند شد با ذکر مدت زمان استفاده از مقرری بیمه بیکاری به واحد کار و امور اجتماعی محل تسلیم نمایند و پس از تایید طرح توسط شورای عالی کار نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
تبصره ۲- واحدهای کار و امور اجتماعی مکلفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از دریافت طرح و تقاضای کتبی ، مدرک مربوط را همراه با گزارش بازرسی کار جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی کار ارسال نمایند.
شورای عالی کار ظرف یک ماه پس از دریافت مدارک مربوط تصمیم خود را اعلام خواهد نمود.
ماده ۵-

کلیه مدیران و کارفرمایان و مجریان پروژه ها مکلفند حق بیمه بیکاری مشمولین قانون را به ترتیب مذکور در قانون تامین اجتماعی ، از تاریخ ۶/۵/۱۳۶۹ به شعب مربوط سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند.
تبصره ۱- مبنای پرداخت حق بیمه بیکاری،مزده بیمه شده می باشد .
تبصره ۲- سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری طبق ضوابط قانون تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که با توجه به مقررات این آئین نامه بیکار شناخته شده و از طریق واحدهای کار و امور اجتماعی معرفی میشوند ، مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.
ماده ۶-

بیمه شدگانی که بعلت بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه ازقبیل سیل ،زلزله ،جنگ ،آتش سوزی و … بیکار میشوند ، در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه آنان کمتر از ۶ ماه باشد ، مطابق با مشمولینی که دارای ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه می بشاند از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند نمود.
ماده ۷-

بیمه شده بیکار موظف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری فرم تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری را تکمیل و به واحد کار و امور اجتماعی محل ارائه نماید.
تبصره ۱- چنانچه بیمه شده بیکار در فاصله زمانی ۳۰ روز بعد از بیکاری امکان مراجعه و یا اعلام بیکاری به واحد کار و امور اجتماعی و ارائه یا ارسال تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری را پیدا نکند تا ۳ ماه از تاریخ وقوع بیکاری فرصت دارد مدارک خود را مبنی بر عذر موجه ، همراه با تقاضای کتبی به واحد کار و امور اجتماعی محل بمنظور طرح در هیات حل اختلاف ارائه نماید . در صورتیکه هیات حل اختلاف استان مربوط عذر متقاضی را موجه تشخیص دهد مراتب را اعلام خواهد نمود.
تبصره ۲- بیمه شده بیکار از تاریخ ارائه تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری آمادگی خود را برای اشتغال بکار تخصصی و یا مشابه آن اعلام نموده است وموظف است در فاصله زمانهای معینی که توسط واحد کار وامور اجتماعی تعیین می گردد در اداره کار وامور اجتماعی محل حضور یافته و دفاتر مربوط را امضا نماید.
ماده ۸-

واحدهای کار وامور اجتماعی موظفند حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از اخذ مدارک تکمیل شده ( موضوع ماده ۷ این آئین نامه ) نسبت به غیر ارادی بودن بیکاری متقاضی اظهار نظرنموده و در صورت تایید ، وی را کتبا به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند. واحدهای اجرائی سازمان تامین اجتماعی مکلفند ظرف ۱۰ روز پس از ثبت معرفی نامه فرد بیکار ، نسبت به احراز شرایط مندرج در بند الف ماده ۶ قانون اظهار نظر و متعاقب آن مقرری بیمه بیکاری وی رابرقرار نمایند.
ماده ۹-

بیکارانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری با معرفی واحدهای کار وامور اجتماعی به شغل یا مشاغلی گمارده شوند که میزان حقوق ومزایای آنان کمتر از میزان مقرری بیمه بیکاری باشد ، مابه التفاوت حقوق ومزایای دریافتی تا میزان مقرری بیمه بیکاری متعلقه توسط سازمان تامین اجتماعی به آنان پرداخت خواهد شد. در این گونه موارد اشتغال بیمه شده بیکار و میزان حقوق و مزایای وی توسط واحد کار و امور اجتماعی محل به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کننده مقرری بیمه بیکاری ،اعلام خواهدشد.
ماده ۱۰-

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به مقرری بگیران دارای ۵۵ سال سن و بیشتر در صورت عدم امکان اشتغال بکار آنان ،بدون رعایت بند الف ماده ۷ قانون تا رسیدن به سن بازنشستگی موضوع ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی ادامه می یابد .
ماده ۱۱-

مقرری بیمه شدگانی که در حین استفاده از مقرری بیمه بیکاری به خدمت وظیفه عمومی اعزام می گردند در صورتی که متاهل نباشند قطع می گردد وپس از پایان خدمت وظیفه عمومی در صورت عدم اشتغال ، با معرفی واحد کار و امور اجتماعی مجددا نسبت به باقی مانده مدت استحقاقی ،مقرری آنان برقرار خواهد شد.
ماده ۱۲-

در مورد کارگرانی که در حین استفاده از مقرری بیمه بیکاری براساس حکم صادره شده از سوی مراجع ذیصلاح بازداشت یا زندانی میگردند در صورت صدور رای مراجع مذکور مبنی بر مجرمیت آنان ، مشروط بر آن که متاهل نباشند پرداخت مقرری بیمه بیکاری متوقف می گردد و پس از گذراندن دور محکومیت بشرط عدم اشتغال ، با معرفی واحدکار و امور اجتماعی مجددا برقرار خواهد شد.
ماده ۱۳-

چنانچه دریافت کننده مقرری بیمه بیکاری حائز شرایط استفاده از مستمریهای بازنشستگی و یا ازکار افتادگی کلی گردد مقرری بیمه بیکاری وی قطع و مستمریهای مذکور طبق قانون تامین اجتماعی برقرار می گردد.
تبصره – ملاک انجام حمایتهای موضوع قانون تامین اجتماعی در ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری حقوق و مزایای ممبنای کسر حق بیمه زمان اشتغال بیمه شده بیکار خواهد بود.
ماده ۱۴-

در صورتی که در طول مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری در تعداد افراد تحت تکفل بیمه شده تغییراتی حاصل شود ،میزان مقرری وی طبق مقررات بند ب ماده ۷ قانون محاسبه و پرداخت خواهد شد.
بیمه شده مکلف است تغییرات تعداد عائله خود را با ارائه مدارک مثبته به شعبه پرداخت کننده مقرری وواحد کار وامور اجتماعی محل اطلاع دهد.
تبصره – احراز کفالت خواهد و برادر بیمه شده بیکار بعهده وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.
ماده ۱۵-

دریافت کننده مقرری بیمه بیکاری در صورت اشتغال مجدد مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ اشتغال مراتب را به واحد کار و امور اجتماعی و شعبه پرداخت کننده مقرری کتبا اعلام نماید.
ماده ۱۶-

واحدهای کار و امور اجتماعی مکلفند مشخصات مقرری بگیرانی را که بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی و یا قبول تخصصی یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری می نمایند با ذکر تاریخ امتناع ، به سازمان تامین اجتماعی اعلام نمایند.
سازمان تامین اجتماعی موظف است مقرری بیمه بیکاری این قبیل افراد را از تاریخ امتناع ، قطع نماید.
ماده ۱۷-

واحد کار وامور اجتماعی محل مکلف است در صورت اطلاع از اشتغال بکار بیمه شده که مقرری بیمه بیکاری دریافت می نماید ،فورا بررسی نموده و پس از احراز اشتغال بکار مقرری بگیر مراتب را به شعبه پرداخت کننده مقرری جهت قطع مقرری ،اعلام نماید.
چنانچه سازمان تامین اجتماعی نیز به نحوی از انحا از اشتغال بکار مقرری بگیر مطلع گردد ، لازم است ضمن قطع مقرری بیمه شده مراتب را به واحد کار وامور اجتماعی محل اعلام نماید.
تبصره – در صورت اعتراض کارگر نسبت به قطع مقرری توسط سازمان تامین اجتماعی ، واحد کار وامور اجتماعی مکلف است مراتب را بررسی و اعلام نظر نماید. نظر واحد کار وامور اجتماعی قطعی و لازم الاجراست .
ماده ۱۸-

مقرری بیمه بیکاری بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اعاده می گردند قطع میشود و این قبیل افراد مکلفند مقرری دریافتی در دوران مزبور را طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی مسترد نمایند. مدیران وکارفرمایان بیمه شدگان موضوع این ماده وواحدهای کار وامور اجتماعی مکلفند مراتب اعاده بکار مقرری بگیر را کتبا به شعبه پرداخت کننده مقرری اطلاع دهند.
تبصره – مدیران وکارفرمایان بیمه شدگان موضوع این ماده مکلفند حق بیمه های موضوع ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی و ماده ۵ قانون بیمه بیکاری ،مربوط به ایام بلا تکلیفی را طبق ضوابط مقرر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند.
ماده ۱۹-

در مواردی که بیمه شده بیکار تحت هر عنوان من غیر حق مبالغی را از صندوق بیمه بیکاری دریافت نموده باشد ، ملزم به بازپرداخت وجوه دریافتی مذکور خواهد بود.
سازمان تامین اجتماعی با استفاده از اختیارات اجرائی ناشی از قانون تامین اجتماعی نسبت به وصول وجوه موضوع این ماده اقدام می نماید.
ماده ۲۰-

در اجرای ماده ۹ قانون کلیه مدیران و کارفرمایان موظفند فرصتهای اشتغال واحد خود را با هماهنگی شوراهای اسلامی کار یا نمایندگان کارگران به مراکزخدمات اشتغال محل اعلام نمایند.
تبصره – مراکز خدمات اشتغال مکلفند ظرف ۳۰ روز نسبت به تامین و معرفی نیروی کار مورد نیاز که از طرف مدیران و کارفرمایان به آنان اعلام میشود اقدام نمایند و در غیر این صورت مراتب عدم امکان تامین نیروی مذکور را کتبا به واحد درخواست کننده اطلاع دهند.
ماده ۲۱-

کلیه وزارتخانه ها وسازمانهای دولتی که به نحوی از انحا پروانه کسب کار وموافقت اصولی و اجازه تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزی و خدمات فنی را صادر مینمایند موظفند بیمه شدگانی را که مقرری بیمه بیکاری دریافت می نمایند براساس معرفی واحدهای کار وامور اجتماعی جهت اخذ مجوزهای کسب وکار وموافقت اصولی ، در اولویت قرار دهند.
تبصره – مقرری بیمه شدگان بیکاری که با استفاده از مزایای قانون بیمه بیکاری و این آئین نامه موفق به اخذ پروانه کسب وکار و یا موافقت اصولی می شوند از تاریخ آغاز بهره برداری و کسب وکار طبق اعلام وزارت کار و امور اجتماعی قطع می گردد.
ماده ۲۲-

آن دسته از بیمه شدگانی که تاریخ وقوع بیکاری آنان قبل از تاریخ ۶/۵/۱۳۶۹ باشد از هر حیث مشمول قانون ومقررات و دستور العملهای مربوط به قانون دوره آزمایشی بیمه بیکاری خواهند بود.
ماده ۲۳-

در اجرای ماده ۱۲ قانون ، اعتبار لازم جهت هزینه های اداری و پرسنلی وزارت کار وامور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه بیکاری و این آئین نامه براساس توافق وزرای بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و کار وامور اجتماعی از محل درآمدهای ناشی از قانون بیمه بیکاری تعیین می گردد و به مصرف میرسد.
ماده ۲۴-

مقررات این آئین نامه از تاریخ اتمام دوره قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۶/۵/۱۳۶۹)لازم الاجراست .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

متن قانون‌ کار مصوب 29 آبان‌ 1369-> فصل اول - متن قانون کار مصوب 29 آبان 1369

  متن قانون‌ کار مصوب 29 آبان‌ 1369-> فصل اول - متن قانون کار مصوب 29 آبان 1369

شماره:***-29/8/69 موضوع:قانون کار
 قانون کار مصوب 29 آبان 1369

ماده1- کلیه کارفرمایان، کارگران ، کارگاهها، موسسات تولیدی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.
ماده2- کارگر از لحاظ این قانون کسی است که بهر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.
ماده3- کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانیکه عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند در صورتیکه نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .
ماده4- کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند. از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، ترابری ، مسافربری ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی ، اماکن عمومی و امثال اینها. کلیه تاسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاه اند از قبیل نمازخانه ، ناهارخوری ، تعاونیها ، شیرخوارگاه ، مهدکودک ، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه ای ، قرائت خانه ، کلاسهای سواد آموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران ، ورزشگاه و وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می باشند.
ماده5- کلیه کارگران ، کارفرمایان ، نمایندگان آنان و کارآموزان و نیز کارگاهها مشمول مقررات این قانون می باشند.
ماده6- بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم ، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، اجبار افراد به کار معین و بهره کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کس حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.

چرا سفر ایوانکا ترامپ به هند جنجال‌برانگیز شد؟+ عکس

کد خبر 806174
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
ایوانکا ترامپ

ایوانکا ترامپ در سفرش به هند لباس‌هایی به تن کرد که انتقاد شدید رسانه‌های این کشور را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، سبک لباسهای «ایوانکا ترامپ»، دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفری که به هند داشت، جنجال زیادی به پا کرد و حتی مورد انتقاد شدید رسانه های هندی قرار گرفت.

ایوانکا در «اجلاس جهانی کارآفرینی 2017» در شهر حیدرآباد هند یک پیراهن 2600 دلاری که با گلهای سبک شرقی تزئین شده و یک طراح انگلیسی آن را دوخته بود، بر تن کرد. همه ویژگی ها و بخصوص گلدوزی های این لباس تا حدودی شبیه به لباسهای هندی بود؛ اما از آنجایی که این لباس را غربی ها طراحی کرده بودند، این لباس ایوانکا مورد انتقاد رسانه های هندی قرار گرفت و حتی بسیاری او را به «استیلای فرهنگی» متهم کردند. استیلای فرهنگی به معنای استفاده از عناصر یک فرهنگ بوسیله اعضای فرهنگی دیگر است.

روزنامه «دیلی اُ» در مقاله ای از ایوانکا ترامپ به دلیل تقلید از فرهنگ هندی به شدت انتقاد کرد. روزنامه «ووگ ایندیا» هم دختر و مشاور رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت و نوشت این زن که خود یک طراح فشن است باید لباسهایی را بر تن می کرد که بوسیله طراحان هندی در داخل این کشور دوخته شده است.

یک روزنامه دیگر نوشت: اگر لباسهای ایوانکا نماد فرهنگ کهن و با ارزش ماست، او باید لباسی که در داخل کشور ما بدست طراحان ما تهیه شده است را بر تن می کرد، نه لباسی که در کشور خودش طراحی و دوخته شده است.

گزارشها حاکی از آن است که در هند حتی به ایوانکا ترامپ به عنوان هدیه یک پیراهن بلند که بوسیله «نیتا لولا»، طراح لباس هندی دوخته شده بود، تقدیم شد؛ اما وی تصمیم گرفت یک لباس دیگر را که «توری برچ»، طراح لباس آمریکایی دوخته بود بر تن کند؛ لباسی که یک روزنامه هندی آن را شبیه به پیراهن های کشمیری توصیف کرده بود.

ایوانکا ترامپ حتی از یک لباس با گل های قرمز که بوسیله یک طراح انگلیسی طراحی شده بود در این سفر استفاده کرد. دختر رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سفرش به شهر باستانی «گلکنده» در ایالت «تلانگانا» در هند یک لباس که بوسیله طراح اندونزیایی دوخته شده بود بر تن کرد.

 

 

ونسا فریدمن، خبرنگار بخش فشن روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد انتخاب لباسهای ایوانکا ترامپ موازی با سبک فرهنگ شرقی است. همانطور که نظریه معروف ادوارد سعید هم می گوید جوامع غربی فرهنگ عرب را عجیب، عقب مانده و غیرمتمدن می شمارند. انتخاب لباسهای وی بیشتر بر اساس فرهنگ شرقی است. درست همانند لباس کیمونویی که ایوانکا ترامپ در ژاپن بر تن کرد که بوسیله یک طراح کلمبیایی دوخته شده بود و همچنین مثل لباس گلدوزی شده ای که در سفرش به چین پوشید.

وی در ادامه نوشت: ایوانکا ترامپ به جای استفاده از لباسهایی که یک طراح آشنای داخلی آنرا دوخته باشد (مثل کاری که معمولا میشل اوباما، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا انجام می داد)، ترجیح می دهد از لباسهایی که طراحان خارجی تهیه کرده اند و گمان می کنند با فرهنگ دیگر کشورها آشنایی دارند، استفاده کند.

ایوانکا ترامپ به همراه هیئتی 360 نفره از فعالان اقتصادی و بازرگانی آمریکا برای شرکت در اجلاس جهانی کارآفرینی که از 28 تا 30 نوامبر در هند برگزار می شد به این کشور سفر کرده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ایران در گروه مرگ / ایران، اسپانیا و پرتغال و مراکش در گروه دوم مسابقات (+گزارش لحظه به لحظه)

 

 

 
 
کد خبر: ۵۷۶۱۰۲
 
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 01 December 2017
 
تیم ملی ایران با اسپانیا و پرتغال در یک گروه قرار گرفت و این بسیار گروه مشکلی نسبت به انتخاب هایی که وجود داشت هست . اتفاق بسیار خوب برای ایران این است که اولین بازی اش در گروه با تیم چهارم گروه است . یعنی اگر می خواهد 3 امتیاز بگیرد حتما در بازی اول باید این کار را بکند.

تیم ملی ایران در سخت ترین گروه مسابقات جام جهانی قرارگرفت . 

 

به گزارش عصرایران ،قرعه کشی مسابقات جام جهانی دقایقی پیش به پایان رسید و تیم ملی ایران در گروه مرگ مسابقات با اسپانیا پرتغال و مراکش قرار گرفت. ایران انتظار داشت که ساده ترین مسابقه اش دیدار اول باشد که همین اتفاق هم رخ داد و ایران در قرعه کشی اولین دیدارش مقابل مراکش قرار گرفت اما از نظر قرعه کشی واقعا با قرعه سختی مواجه شد. 

 

ایران با دومین تیم سخت سید چهارم هم گروه شد و این بدترین خبر بود یعنی هرچند همه از اسپانیا و پرتغال می ترسند اما دیدار سه امتیاری ایران دیدار سختی است.آن هم مقابل قدرتمندترین تیم آفریقایی . هم گروهی با قهرمان جام جهانی 2010 به عنوان تیم سید دوم و قهرمان اروپا 2016 در سید اول هم بسیار سخت است. حالا باید دید کی روش که در مقدماتی جام جهانی نتایج بسیار خوبی گرفته است می تواند در گروه مرگ هم ایران را به سمت صعود هدایت کند

 

 

گزارش لحظه به لحظه مراسم را می خوانید

 

مراسم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه در کاخ کرملین برگزار می شود و ایران قرار است هم گروه خود را بشناسد. 

تیم ملی ایران با نتایج بسیار خوبی که گرفته موفق شده در سید سوم مسابقات قرار بگیرد وهمین مساله سبب شده شانس های متفاوتی در قرعه کشی جام جهانی منتظرش باشد. 

ایران پنجمین جام جهانی خود را تجربه می کند و با وعده هایی که کارلوس کی روش داده انتظاری در میان مردم به وجود آمده که بتوانند در این دوره به مرحله بعدی مسابقات صعود کنند. 

ویژه برنامه نود شروع شده لوییز فیگو ، جواد نکونام و پژمان منتظری میهمان های برنامه هستند. 

لوییز فیگو در مورد همگروهی پرتغال و ایران می گوید پرتغال در گلدان یک است و ایران در گلدان 3 و من فکر می کنم اگر ما برای قهرمانی جام جهانی می آییم مهم نباشد به چه تیمی بخوریم. 

 

همین حرف فیگو باعث شد عادل ازش بپرسه شما فکر می کنید پرتغال در حد قهرمانی هست ؟ » که خیلی هم خوب کرد این رو ازش پرسید چون خیلی هم تیمشون تیم بزرگی نیست . 

 

فیگو می گه ما شانس داریم اما شانس اول نیستیم و در فوتبال سوپرایزهایی وجود داره 

 

فردوسی پور خیلی از تقابل ها خوشش میاد می گه اگه ایران و پرتغال بخورن بهم کی روش مقابل ملتش قرار می گیره چطور می شه

 

فیگو: حتما خیلی سخته برای کی روش باید قلبش رو دو نیم کنه اما حرفه ایه و باید تیمش رو هدایت کنه .

 

تا سوال های برنامه نود در مورد جام جهانی 2006 هست با هم یک مروری سید های گروه بندی رو با هم داشته باشیم

 

سید یک 
روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لهستان و فرانسه

سید دو 
اسپانیا، پرو، سوئیس، انگلستان، کلمبیا، مکزیک، اروگوئه و کرواسی

سید سه 
ایران، دانمارک، ایسلند، کاستاریکا، سوئد، تونس، مصر، سنگال

سید چهار 
صربستان، نیجریه، استرالیا، ژاپن، مراکش، پاناما، کره جنوبی، عربستان

 

همان طور که در سیدها می بینید و خودتان هم حتما حفظ هستید سیدبندی ایران با سایر آسیایی ها متفاوت است  و امسال ایران شانس این را دارد که گروه بندی بسیار متفاوتی داشته باشد . گروه مرگ و یا گروه زندگی . 

 

نود محمدحسین میثاقی را به روسیه فرستاده شبکه 3 هم مزدک میرزایی و پیمان یوسفی . از اواسط بازی پرسپولیس تا الان میرزایی و یوسفی و میثاقی از روسیه گزارش زنده و غیر زنده دارند. دو گزارشگر قدیمی تر تقریبا خودشان رو گونی پیچ کرده اند و لباس های هر سه نفر از سرمای بیش از حد روسیه خبر می ده. 

 

زیر نویس شبکه سه مردم رو دعوت به موج دوم کمک به کرمانشاه می کنه . حالا از مسیری که شبکه 3 می گه نه لزوما اما اگر دستتون می رسه و زورتون می رسه و تمکن مالی ای دارید هوا سرده و هموطنمون توی سرما دریابید برادر و خواهراتون رو . 

 

عادل:  گروه  ساده می خواید یا گروهی که بازی جذاب داشته باشه

 

نکونام: سادگی یا سختی گروه ها برای من مهم نیست مهم صعود ایران است اما دوست دارم یک بازی با کلاس داشته باشیم 

 

 

نکونام و فیگو برای تیم شون گروه انتخاب کردند و فیگو ایران رو از پات 3 انتخاب نکرد و با شوخی گفت من الان ایرانم و باید بتونم به خونم برسم پس ایران رو برنمیدارم

 

فیگو : کرواسی - سوییس - عربستان ( البته این گروه به خاطر 3 تیم اروپایی امکان پذیر نیست .  

نکونام : روسیه اسپانیا مراکش 

از لباس مجری مراسم رونمایی شده و می توانید خیالتون راحت باشه که پخش مستقیم به خاطر این خانوم نه و شاید به خاطر خانوم دیگری به مشکل بخورد. 

قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه (+گزارش لحظه به لحظه)

 

 

میثاقی از میدان سرخ روسیه گزارش می ده و برف شدیدی میاد توی روسیه . تصاویر مستقیمی که از آنجا پخش می شود هیجان را بیشتر می کند. دوربین برنامه کاملا داره از برف پر می شود. 

 

دوباره فردوسی پور در مورد لباس مجری صحبت می کند و می گوید که لباسش منشوری نیست و البته از مترجم می خواهد که این صحبت ها را برای فیگو ترجمه نکند. 

 

البته بد نبود که فردوسی پور در کنار خوشحالی اش از پوشش لباس مجری مراسم بگوید که کاری که سردار آزمون کرده جالب نیست. ما برای اینکه محدودیت های تصویری عجیب و غریب در ایران داریم لزوما حق نداریم همه دنیا را مجبور کنیم آن طور که ما می خواهیم زندگی کنند.

 

مهدوی کیا : لهستان ، پرو و پاناما 

 

این انتخاب های مهدوی کیاست برای تیم ملی ایران او امیدواره با این گروه صعود کنیم به جام جهانی

 

مهدوی کیا فکر می کنه ایران باید به پاناما بخوره و ببره تا صعود کنه 

 

 از لباس کی روش هم رونمایی شد . سرمربی تیم ملی دوباره سراغ کراوات قرمز رفته 

 

قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه (+گزارش لحظه به لحظه)

 

مراسم تا ثانیه هایی دیگر آغاز خواهد شد. 

 

تیم ملی ایران کمپش رو هم انتخاب کرده که باشگاه لوکوموتیو هست و قراردادش هم امضا شد. خبر خوب در این مورد این است که ما در جام جهانی 2014 هم به لطف کی روش دومین تیمی بودیم که کمپش مشخص شد و همه چیز را خودمان انتخاب کردیم اما در سال 2006 ما آخرین کشور بودیم و خب حق انتخاب های زیادی نداشتیم . 

 

روس ها به ایران نارو زدند و با یک مجری دیگر مراسم رو شروع کردند که مجری اصلی نیست . اما بسیار لباس پوشیده ای داشت این خانوم و مراسم پخش شد. 

 

اینفانتیو و پوتین برای شروع مراسم به بالای سن می آیند. 

 پوتین روسی صحبت می کند و شبکه سه و ما را سورپرایز می کند 

 

او با اینکه یکی از قدرتمندترین مردان سیاسی جهان است حالا به لطف فوتبال پرمخاطب ترین سخنرانی تاریخش را تجربه می کند و این معجزه فوتبال است. 

 

سخنرانی رییس فیفا و پوتین تمام می شود و در سالن سراغ اجرای مراسمی می روند که خب صداوسیما بالاخره خط قرمزی می شود و پخش مراسم قطع می شود. 

فردوسی پور بسیار خوشحال و شعف زده است که تااینجای مراسم را پخش کرده اند از مردم می خواهد دست به گیرنده ها نزنند چون مراسم پخش خواهد شد. 

شعف او به عنوان یک تهیه کننده صداوسیما و با محدودیت های همیشگی پذیرفته است اما به عنوان یک شهرون عجیب است که کل دنیا از مراسم چیز دیگری می بینند در حال حاضر و من و شما کلیپی در مورد تاریخ جام جهانی 

 در استودیو هستیم با میهمان های نود منتظری هم رسیده 

 

منتظری می گوید دوست دارد گروه ایران آسان ترین باشد. روسیه پرو پاناما فردوسی هم با خنده می پرسد : سردی ات نمی کند؟

 

 ما در ایران هستیم یک تصویر می بینیم و کل طرفداران دنیا تصاویری

 

اتفاقی منشوری در همین لحظه روی آنتن صداوسیما اتفاق افتاد

 فردوسی پوراز فیگو پرسید تیم اولت چیه 

گفت پرتغال 

گفت تیم دومت چیه ؟

گفت سوئد 

گفت به خاطر خانومت ؟

گفته بله جرات ندارم تیم دیگه ای انتخاب کنم( والبته که جملاتش بسیار منشوری تر و غیرقابل انتشار است) اما مترجم ترجمه کرد که در خانه به مشکل می خورم 

 

همه لباس ها در سالن پوشیده است و ما مشکلی نخواهیم داشت . 

 

قرعه کشی  تا دقایقی دیگر شروع می شود و همه دنیا و مخصوصا 32 کشور درگیر هیجان هستند 

 

گری لینی کر می گه ترجیح می دم در جام جهانی پنالتی بزنم تا این مراسم رو اجرا کنم و این رو به خاطر هیجان مسابقات می گه . 

 

گروه بندی مسابقات جام جهانی

 ایران در گروه مرگ / ایران، اسپانیا و پرتغال و مراکش در گروه دوم مسابقات (+گزارش لحظه به لحظه)

H

G

F

E

D

C

B

A

لهستان

بلژیک

آلمان

برزیل

آرژانتین

فرانسه

پرتغال

روسیه

سنگال

پاناما

مکزیک

سوییس

ایسلند

استرالیا

اسپانیا

عربستان

کلمبیا

تونس

سوئد

کاستاریکا

کرواسی

پرو

مراکش

مصر

ژاپن

انگلیس

کره جنوبی

صربستان

نیجریه

دانمارک

ایران

اروگوئه

 

 

 


گری لینی کر مجری مراسم با قدرت می گوید که گروه مرگ مسابقات گروم دوم است . 

 

فردوسی پور به حرف های او اشاره می کند. و از فیگو می پرسد نظرش در مورد گروه چیست ؟

 

فیگو می گوید گروه های  D  E  F هم سخت هستند. 

 

ایران در شهر های سن پترزبروگ ، کازان و سارانسک بازی می کند. 

 

باید بگوییم که رویای صعود به مرحله دوم جام جهانی تا حدود زیادی تحت شعاع گروه بندی ایران است. این به جرات سخت ترین گروه ایران در تاریخ جام جهانی است. پرتغال قهرمان 2016 اروپا اسپانیا قهرمان 2010 جهان و دو تیمی که هر دو به عنوان تیم اول از گروهشون صعود کردند و مراکش که شاید در سید چهارم باشد اما به جرات قوی ترین تیم آفریقایی است. 

 

 فیگو : شانس بزرگ ایران این است که بازی اول شما ساده ترین بازی شماست البته این برای مراکش هم هست. 

 

نکونام : به هر حال گروه مرگ است اما من امیدوارم به بازی اول که بتونیم امتیاز بگیریم و صعود کنیم 

 

پژمان منتظری : اگر اسپانیا در گروه ما نبود گروه ساده ای بود اما الان بازی بسیار سختی است. 

 

فردوسی پور بسیار امیدوارنه به مسابقات ایران نگاه می کند و فکر می کند که صعود از این گروه کار سختی نیست . او حتی در مرحله بعد به بازی مقابل گروه A اشاره می کند اما مشکل اساسی اینجاست که گروه بسیار سخت است و ایران به غیر از بازی اول که شانس بازی با ساده ترین تیم گروه را دارد اما حقیقت این است که برای صعود به حداقل 4 امتیاز نیاز داریم و آن را باید از پرتغال و مراکش بگیریم در بازی اول و سوم .

 

امیدوار هم باشیم که اسپانیا شکست سنگینی به پرتغال بدهد و البته مراکش هم از پرتغال امتیاز بگیرد. برنامه صعود ما این گونه خواهد بود.

 

ما در بازی اول مراکش را شکست دهیم و اسپانیا پرتغال را ببرد. در بازی دوم ما یک صفر به اسپانیا ببازیم و مراکش با پرتغال مساوی کند. در بازی سوم پرتغال را متوقف کنیم و اسپانیا مراکش را شکست دهد. با این شکل ایران به عنوان تیم دوم  به تیم روسیه که حتما تیم اول گروه اول خواهد بود خواهد خورد.

 

اما این نتایج فقط در حرف راحت است و شکست دادن یکی از قوی ترین تیم های آفریقایی کارساده ای نخواهد بود. 

 

کی روش : در هر بازی برای خوشحالی مردم ایران به میدان می رویم
 

 کنفراس مطبوعاتی اجباری سرمربیان حاضردر جام جهانی دقایقی قبل برگزار شد و کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران در مورد هم گروه ها صحبت کرد. 

 

کی روش با صحبت در مورد آفریقای جنوبی شروع کرد و گفت که امیدوار است دل مردم برایش در آفریقای جنوبی تنگ شده باشد. 

 

سوال خبرنگار در مورد بازی اول ایران بود که مقابل مراکش قرار می گیرد . خبرنگار پرسید که نظرتان در مورد بازی اول مقابل مراکش که تیم بسیار قدرتمندی است را بگوییدتیمی که بدون گل خورده صعود کرد. کی روش گفت تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی تا بازی آخر گلی نخورد و بدون باخت صعود کرد. ما هم بازیکنان بسیار خوبی در ایران داریم و بازیکنان خوبی در اروپا به هرحال در گروه سختی است وباید ببینیم چطور می شود. 

 

خبرنگاردر مورد حضور در سخت ترین گروه پرسید و کی روش جواب داد: خب ما بازیکنان خوبی داریم و سعی می کنیم بازی های خوبی هم داشته باشیم و به روند خوبمان ادامه دهیم .

 

خبرنگار در مورد انتظار کی روش از قرعه کشی پرسید . کی روش گفت نظرمن ساده است ما دوست نداشتیم تیممان جلوی تیمای سخت بازی کنیم و انتظارمن بازی جلوی روسیه بود اما الان جلوی اسپانیا و پرتغال بازی می کنیم که دو تا کشور خاص برای من هست. پرتغال که کشورم است و اسپانیا کشوری است که در آن در رئال مربیگری کردم .

 

خبرنگار پرسید شانسی برای صعود دارید و کی روش : خب. توی هر بازی هدفمون ساده است آن که برای مردم و ملت ایران ایجاد خوشحالی کنیم هر بازی برای ما یک بازی خاص است و در هر بازی سعی می کنیم که عرت و اعتبار را بالا ببریم و ارتقا بدیم

 

 مصاحبه زنده علی دایی

چند روز همه منتظر هم گروه ها بودند سخت است واقعا

علی دایی : این سخت ترین قرعه ممکن است برای ایران است و پرتغال که قهرمان اروپاست واسپانیا که واسه صعود سه تا به ایتالیا زده و مراکش که در این سال ها خیلی خوب بازی کرده و تمام بازیکنانش در اروپاهستند. متاسفانه در این گروه قرار گرفتیم 

 

نظر شما در مورد مراسم چیست 

 

همان طور که گفته بودند مثل ما ( می خندد) مراسم رو طبق برنامه ریزی برگزار کردند. 

 

قدرت تیم ها در دورهای مختلف متفاوت است. نظرتان در مورد سال های قبل چیست نسبت به این طور

 

به نظرمن سخت ترین گروه ایران در تاریخ جام جهانی است. ما نمی توانیم مراکش رو هم حتی دست کم بگیریم چه برسد به قهرمان اروپا و اسپانیا البته تیم ما در این سال ها خیلی خوب کار کرده و مطمئن هستم که تیم ما تیم دست و پا بسته ای برابر اسپانیا و پرتغال نخواهد بود. 

 

شما ظاهرا این گروه را پیش بینی کرده بودیم 

 

کنار مهدی که نشسته بودم وقتی که اسپانیا و پرتغال به هم خوردند من گفتم فکر کنم که ایران در این گروه قرار می گیره و بعد هم گفتم که مراکش می تواند در این گروه باشد. 

دیدار دوستانه سردار بوکان و منتخب بازیکنان کرد زبان لیگ برتر برگزار شد

انتشار:  دوشنبه 6 آذر  ::  17:49
به نفع زلزله زدگان کرمانشاه
دیدار دوستانه سردار بوکان و منتخب بازیکنان کرد زبان لیگ برتر برگزار شد

سرویس آذربایجان غربی - دیدار دوستانه دو تیم سردار بوکان و منتخب بازیکنان کرد زبان لیگ برتر کشور به نفع زلزله زدگان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ظهر امروز دوشنبه دو تیم سردار بوکان و منتخب بازیکنان کرد زبان لیگ برتر کشور(یاران) در ورزشگاه خاتم الانبیاء بوکان به مصاف هم رفتند.

این بازی با با حضور 5هزار تماشاگر با نتیجه 2 بریک به نفع سردار به پایان رسید.

"وریا غفوری"،  "محمد نصرتی"‌و "مهدی کیانی" بازیکنان شاخصی بودند که در قالب تیم یاران در این دیدار بازی کردند.

بیژن ذوالفقارنسب، حمید استیلی، محمد پنجعلی، اسماعیل حلالی و تعدادی دیگر از پیشکسوتان فوتبال ایران نیز از نزدیک شاهد برگزاری این بازی دوستانه بودند.

این بازی دوستانه به همت بیژن ذوالفقارنسب  و سعید شوکتی مدیرعامل تیم سردار بوکان به هدف کمک مالی به زلزله زدگان کرمانشاه برگزار شد.

ادامه مکان یابی های غیر کارشناسی و غیر قانونی در بوکان:

BalatarinCloobGoogle PlusFacebookTwitterLinkedin
ارسال به دوستان  نسخه چاپی

ادامه مکان یابی های غیر کارشناسی و غیر قانونی در بوکان:
 در حسرت یک مکان یابی در ست در بوکان /رحیم بدوی

پایگاه خبری-تحلیلی زریان؛ این یادداشت به قلم «رحیم بدوی» مدیر عامل موسسه مدافعان محیط زیست بوکان نوشته شده و در کردپرس منتشر شده است.
 

تصمیم به احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهری  آنهم در داخل محوطه پارک ساحلی از سوی اداره آبفای  این شهرستان  ، دسته گل دیگری است که بزودی به آب انداخته می شود !!

در حالیکه بوی متعفن و آزار دهنده ناشی از فعالیت تصفیه خانه فاضلاب ، ساکنان کوی علی آباد و سایر مناطق اطراف دانشگاه پیام نور را به ستوه آورده است ، سرانجام مدیریت آبفای  بوکان در مصاحبه با خبرنگار زریان سکوت را می شکند و قرار گرفتن تصفیه خانه در محل فعلی را یک اشتباه بزرگ می داند ! اما برغم چنین اظهار نظری ، با کمال تاسف اخیرا" کلنگ احداث ایستگاه پمپاژّ فاضلاب در میان تعجب و تحیر دوستداران محیط زیست و سایر دلسوزان این شهر در داخل محوطه پارک ساحلی با افتخار به زمین زده می شود !؟ و این اقدام نسنجیده تنها با اعتراض موسسه مدافعان محیط زیست مواجهه می گردد !

سکوت سوال بر انگیز مسئولین در این رابطه بمثابه تایید ادامه مکان یابی های مصلحتی و غیر قانونی به منظور ادامه روند نامتعارف و نامتوازن کاربری ها در شکلگیری مخاطره آمیز ساختار شهر تلقی می گردد !

آیا قرار دادن دو سازه با دو کاربری کاملا" متضاد آنهم در قالب یک واحد ساختاری ، بیانگر بی توجهی و بی اعتنایی به اساس و قواعد ریخت سازی و برهم زدن نظام ساختار سازی شهری نیست ؟ طرح ها و برنامه های از این نوع که البته نمونه های متعدد آن در شهر قابل ذکر است ، از یکسو موجب بهم زدن سیما و ریخت شهر شده و از سویی بی اعتقادی و نداشتن انگیزه و علاقه مسئولین را به موضوع با اهمیت زیبایی شناختی ازمنظر شهر سازی را به اثبات می رساند !

برغم در اختیار داشتن بخشنامه ها و دستورالعملهای دولتی که مفاد قانونی و سایر شرایط و ضوابط احداث ، تاسیس و استقرار واحد ها و سازه های عمومی را اعم از آلاینده و غیره را بطور شفاف و صریح اعلام نموده است ، اما با تاسف در بوکان شرایط و دستورالعملها ، جای خود را به آسانی با مصلحت اندیشی عوض نموده و ذکر نمونه های زیر این ادعا را به اثبات می رساند

1-انتخاب مکان دفن زباله های شهر در نزدیکترین فاصله به مناطق مسکونی و در محل ورودی شهر ! بیانگر عدم اطلاع مسئولین وقت از تبعات مخرب زیست محیطی و بهداشتی و عدم پایبندی به رعایت قوانین مکان یابی به منظور دفن و انباشت زباله می باشد ! و تعجب بر انگیز تر اینکه مکان فعلی زباله شهر بوکان قدمتی سی ساله دارد و طی این سه دهه هیچ گونه اقدامی بمنظور تغییر مکان بعمل نیامده است ! در حالیکه ادامه انباشت زباله در محل فعلی می تواند سلامتی کل منطقه و شهر وندان بوکانی  خصوصا" اهالی روستای شیخلر را بطور جدی با خطرمواجه نماید ! شعله ور شدن گاه و بی گاه گازهای متان حاصل از فعل و انفعالات بر اثر پوسیدن و تجزیه مواد آلی و پراکنده شدن دود غلیظ آنهم با فاصله بسیار کوتاه بر آسمان شهرو وجود منظره بسیار زشت کوهی از زباله در کنار جاده برهان تاسف بر انگیز و سئوال بر انگیزاست .

در مقابل تهدیدات جدی و مخرب زیست محیطی که با توجه به انباشت و نگهدار زباله به روش دپو ! در مغایرت کامل با شرایط دفن بهداشتی زباله می باشد و سایر پیامدهای خطرناک زیست محیطی که سلامتی ساکنان شهر بوکان و روستای شیخلر و آبهای زیر زمینی و خاک های کشاورزی منطقه  را تهدید می نماید ، آیا  سی سال زمان برای چاره اندیشی کافی نیست ؟ !! شاید تعجب کنید اگر بگویم این وضعیت اسفناک دهها سال دیگرنیز ادامه خواهد داشت و هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نخواهد گرفت ! زیرا اگر جهت کسب اطلاع و یا اعتراض به محل فعلی دفن زباله به شهرداری مراجعه کنی ، مسئول مربوطه جواب کلیشه شده و از قبل آماده شده را با این محتوا به شما ارائه می نماید ( خوشبختانه ما همه کارها را انجام داده ایم ، مکان جدید نیز تعیین گردیده ، بزودی عملیات آماده سازی سایت جدید زباله شروع می شود و ..)ناگفته نماند پنج سال و ده سال قبل همین جواب ارائه می شد و یقینا" پنج سال دیگر و یا ده سال دیگر نیز همین آش و همین کاسه خواهد بود!! و این حکایت تلخ همچنان باقی می ماند زیرا اراده ای برای تغییر مکان زباله شهر دویست هزار نفری بوکان وجود ندارد !

2-استقرار کارخانه آسفالت شهرداری بدون رعایت تمامی ضوابط و شرایط و معیارهای زیست محیطی و برغم اعتراض و مخالفت سرسختانه موسسه مدافعان محیط زیست بوکان در دامنه کوه برده زرد و درست در مسیر باد غالب شهر موجب گردیده که دود بسیار آلاینده و خطرناک کارخانه مستقیما به چشم  شهروندان بوکانی برود ! با تاسف دلایل این اقدام نابخردانه را در واگذاری زمین مجانی و داشتن دیدگاه ضد محیط زیستی عاملان استقرار کارخانه در آنزمان دانست و این اقدام نقض کامل قوانین استقرار کارخانجات آلاینده می باشد .

3-مکان یابی و احداث بازارچه جدید میوه در منطقه جاده سد ، شاه کاری  از طرح های غیر مطالعاتی در این شهر به حساب می آید !

4-مکان یابی و احداث ترمینال مسافربری در منطقه ای دورافتاده ، بیابانی و در میان کوچه پس کوچه های سکونت گاه های غیر رسمی ! انتخاب چنین مکانی ، دیدگاه عقب افتاده و صرفا" شخصی و منفعت پرستانه بانیان آن را به نمایش می گذارد !و به دلیل عدم پایبندی به اصول و قواعد و قوانین شهر سازی ، سرانجام طرح با شکست مواجه می گردد !

5- احداث پل روگذر کوبانی در مسیر بلوار استاد هه ژار نه تنها گرهی از مشکلات و بار ترافیکی مسیریاد شده نگشود ! بلکه خود مشکل آفرین نیز گردید زیرا موجبات هدایت و سرازیر شدن روزانه هزاران خود رو سبک و سنگین گازوئیل سوز به مسیر  بلوار  پارک ساحلی و تنها مسیر گردشگاهی – تفریحی شهر گردید و از سویی با تبعات ناگوار زیست محیطی نیز همراه گردیده . برای مثال ، هوای تنها منطقه تفرجگاهی شهر به شدت آلوده شده وآلودگی صوتی ناشی از تردد بیشمار خوروهای  سنگین در مسیر یاد شده و تداخل انواع کاربری های ناخواسته ، آسایش ، امنیت و سلامتی گردشگران ، ساکنان سراسر بلوار ساحلی و بلوار محمد رسول الله و عموم شهروندان بوکانی را با خطر جدی مواجه نموده است!

نکته جالب و گفتنی اینکه شهری مانند بوکان که یکی از طولی ترین شهرهای کشور به حساب می آید و بر محور مواصلاتی جاده ترانزیتی شمال جنوب کشور قرار گرفته ، فاقد جاده کنار گذر می باشد !؟

6-احداث بیمارستان در مجاورت گورستان عمومی شهر که این مورد نیازی به توضیح ندارد !

7-احداث ساختمان اداری شهرداری بوکان در داخل پاساژ!

 معمولا  ساختمان اداری شهرداری در اغلب شهرهای دنیا در ردیف ابنیه های تاریخی بوده و یا به صورت سمبل و نمادی از یک اثر معماری که خود معرف و بیانگر توانمندی بالقوه آرشیتکت ها و معماران هنرمند همان شهر می باشد خود نمایی می کند. ناگفته نماند شهرداری بوکان با قدمتی هفتاد ساله تا پایان دهه شصت در ساختمان قدیمی شهرداری واقع در چهار راه شهرداری در محوطه ای تزئین شده با انواع گلها و گیاهان زینتی و  زیبا که جذابیت خاصی به این بخش از مرکز شهر بخشیده بود و معرف یک اثر معماری بسیار زیبا بود که با تاسف بنای قدیمی به بانک صادرات فروخته شد و  سر انجام ساختمان قدیمی شهرداری در دهه هفتاد تخریب و محوطه های سرسبز اطراف آن   به مغازه و بازارچه تغییر کاربری داده شد ! و به قولی نه گل ماند و نه گلزار !

8-مکان یابی بازارچه قلعه سردار باعث گردید دیواره تپه باستانی متعلق به دوران مانایی ها  در هر دو سمت غربی و جنوبی تخریب و خاکبرداری گردد !؟

وچند سال بعد شهرداری به منظور مسیر گشایی با احداث خیابان قلعه سردار هم بخش بزرگی از تپه باستانی را تخریب نمود هم قدیمی ترین محله شهر را نابود کرد !

اداره اوقاف نیز فرصت مکان یابی را غنیمت دانسته و در ضلع جنوبی تپه باستانی سرویس بهداشتی و ساختمان جهت اجاره دادن احداث نمود !

اما در  شرایطی که مکان مصلحتی و مجانی یافت نشود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه مشکل مکانی طرح ، با شگرد تعارف کردن یا بذل و بخشش پارکها و ساختمانها ، امکان احداث طرح جدید براحتی میسر می گردد . برای مثال به ذکرچند نمونه می پردازم :

1-         تخریب ساختمان مرکزی آتشنشانی واقع در مرکز شهر 2- تخریب و ویران کردن بخش اصلی و رو نمای پارک ملت در مرکز شهر

هر دو مورد فوق با هدف مکان یابی به منظور اجرای طرح احداث بازارچه الماس و پارکینگ جبرانی بازارچه بود !  طرح مزبور از طرح های یه اصطلاح سرمایه گذاری بود که توسط شورای دوره چهارم تدارک دیده شده بود3 !- تخریب و نابود کردن فضای سبز و پارک محله ای قله با هدف مکان یابی طرح احداث خانه بهداشت !؟

این گونه مکان یابی ها که نمونه آن در تاریخ  دیگر شهرها دیده نشده است ، باید از نوع مکان یابی هوشمندانه تلقی نمود که در بازی های مصلحت اندیشی  ، شهر بوکان را به آزمایشگاهی برای آزمون و خطای مدیران قانون گریز مبدل نموده است !

بر اثر مکان یابی های غیرکارشناسی ، غیر قانونی  و مصلحتی و در مواردی مکان یابی با حذف نمودن مکان های تاریخی و فضا های سبز و یا با تداخل کاربری ها و همچنین با ایجاد و احداث سازه ها با کاربری های متضاد و درکنار هم ، متاسفانه بوکان به سکونت گاهی تقریبا همیشه مشکل دار مبدل گردیده است !

به دلایل بی اعتنایی به اجرای قوانین شهرسازی و عدم اطلاع و نداشتن احساس مسئولیت در مقابل آینده شهر، متاسفانه وجب به وجب اراضی شهر بوکان در مرکز و حواشی شهر به سازه های مسکونی و تجاری تبدیل شده و دیگر مکان و فضایی جهت ایجاد پارک ، فضای سبز ، فضای ورزشی و تحرک و جنب و جوش شهروندان  خصوصا برای کودکان و نسلهای آینده باقی نمانده است !؟ زیرا بر اثر ندانم کار ی و عدم برنامه ریزی برای توسعه و پیشرفت شهر ، با تاسف بیشتر فرصت ها یا از دست رفته و یا به تهدیدهای بالقوه و خطرآفرین مبدل شده و بیشتر ظرفیت ها و پتانسیل های  موجود شهر بر اثر ساختارهای احداثی غیر مطالعاتی از دست رفته و سرمایه های هنگفتی نیز به هدر رفته است !؟   

🔘خلاصه ای از #سایتهای_مفید علمی و کاربردی که هر پژوهشگری باید بداند و استفاده کند:


🔘خلاصه ای از #سایتهای_مفید علمی و کاربردی که هر پژوهشگری باید بداند و استفاده کند:

 

📚دانلود مقالات مقالات فارسی
✅ www.magiran.com
✅ www.civilica.com
✅ www.sid.ir
📚 دانلود مقالات انگلیسی
✅ www.sciencedirect.com
✅ www.ncbi.nlm.nih.gov
✅ www.springerlink.com
✅ www.scopus.com
✅ www.emeraldinsight.com

📚 دانلود پایان نامه های ایرانی
✅ www.irandoc.ac.ir

📚 دانلود پایان نامه های خارجی
✅ www.golibgen.io
✅ www.libdl.ir
✅ www.mhrn.net
✅ www.theses.org



نقاشی کودکانه زیبا

مجموعه متنوع و جدید انواع مدل های رنگ آمیزی و نقاشی کودکانه با طرح های زیبا و خاص به همراه ایده های نقاشی برای کودکان را در این مطلب ملاحظه نموده و از طرح های ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

آشنایی با جدیدترین طرح ها  و مدل های نقاشی کودکانه با موضوعات مختلف به والدین و مربیان گرامی کمک می کند راهنمای خوب و مناسبی برای کودکان در جهت انجام نقاشی های گوناگون باشند. مطمئنا برای همه کودکان نقاشی های کودکانه متنوع، بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشند و اغلب ترجیح می دهند از جدیدترین طرح ها و مدل های رنگ آمیزی و نقاشی استفاده نمایند. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم به معرفی طرج های متنوع و زیبای انواع نقاشی و رنگ آمیزی کودکانه بپردازیم که هر یک می توانند انتخاب مناسب و جذابی برای کودک شما باشند. در ادامه با مشاهده این طرح های جالب همراه ما باشید.

 

مدل های جدید و متنوع انواع رنگ آمیزی و نقاشی کودکانه زیبا :

مدل های مختلف نقاشی کودکانه اهمیت زیادی در آموزش به کودکان و همچنین افزایش خلاقیت و ابتکار در کودکان دارد. والدین و مربیان عزیز می توانند از طریق نقاشی های کودکانه متفاوت نکات مهم را به کودکان آموزش داده و آنها را با اشکال مختلف آشنا نمایند و همچنین از این طریق می توانند از کودکان بخواهند با ایده های خلاقانه و جذاب خود نقاشی های متفاوت و زیبایی انجام دهند. در ادامه طرح های مختلف نقاشی برای کودکان و رنگ آمیزی های کودکانه را ملاحظه می فرمایید که هر یک از این طرح ها می توانند انتخاب مناسب و ایده آلی برای کودک شما باشند.

 

آموزش نقاشی های کودکانه

نقاشی کودکانه حیوانات

یکی از شیوه های رایج برای آموزش نام حیوانات و ویژگی های آنها به کودکان استفاده از نقاشی حیوانات است. از این طریق بچه ها با حیوانات مختلف آشنا می شوند. نقاشی و رنگ آمیزی حیوانات را می توان رایج ترین نوع نقاشی برای کودکان دانست که نقش مهمی در آموزش به کودکان دارند. در ادامه تصاویر و مدل های مختلف نقاشی و رنگ آمیزی حیوانات را مشاهده فرمایید.

نقاشی پرنده برای کودکاننقاشی شیر برای کودکانه نقاشی کودکانه حیوانات نقاشی فیل کودکانه نقاشی حیوانات زیبا و کودکانه رنگ آمیزی برای کودکان نقاشی اسب برای کودکان رنگ آمیزی حیوانات کودکانه نقاشی خرگوش کودکانه رنگ امیزی حیوانات برای کودکاننقاشی کودکانه فانتزی

طرح های فانتزی و عروسکی ایده ایی زیبا و جذاب برای نقاشی کودکان است. این طرح ها علاوه بر اینکه گزینه مناسبی برای نقاشی توسط کودکان محسوب می گردند، می توانند به عنوان طرحی برای کارهای تزیینی کودکانه نیز مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه طرح های فانتزی و زیبا مناسب نقاشی و رنگ آمیزی کودکان در سنین مختلف را ملاحظه می فرمایید.

حتما بخوانید:  نقاشی شتر با ایده های جالب برای کودکان

نقاشی های فانتزی کودکانه نقاشی فانتزی کودکانه رنگ امیزی فانتزی کودکانه نقاشی دختر فانتزی برای کودکان مدل نقاشی جدید کودکانه رنگ آمیزی جدید برای کودکان نقاشی کودکانه فانتزی

نقاشی درخت و طبیعت برای کودکان

یکی از نقاشی های زیبا و جذاب که همه ما در طول دوران کودکی بارها آن را تجربه نموده ایم نقاشی درخت و طبیعت است. نقاشی هایی که از طبیعت و درختان مختلف کشیده می شوند می توانند انرژی خاص و احساس سرزندگی و شادابی را به انسان منتقل کنند. نقاشی کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیست و کودکان با کشیدن طرح های مختلف درخت و جنگل از احساس حوبی برخوردار می گردند و مطمئنا علاقه خاصی به کشیدن این سبک نقاشی ها دارند.

نقاشی جنگل کودکانه نقاشی درخت برای کودکان مدل نقاشی درخت رنگ آمیزی درخت برای کودکان نقاشی های زیبای کودکانه رنگ امیزی درخت برای کودکان

نقاشی خانه و کلبه کودکانه

طرح های زیبا و جذاب خانه و کلبه های مختلف نیز انتخاب مناسبی برای نقاشی کودکان محسوب می گردند. این طرح ها دارای تنوع زیادی می باشند که کودکان می توانند با کمی خلاقیت و ابتکار در نقاشی و رنگ آمیزی زیباترین خانه ها را بر روی برگه کاغذ داشته باشند. تصاویر زیر مربوط مدل های مختلف نقاشی خانه و کلبه می باشند که می توان با استفاده از آنها کشیدن مدل های مختلف خانه و کلبه را به کودکان آموزش داد.

نقاشی خانه کودکانه نقاشی کودکانه جدید و زیبا نفاشی کلبه برای کودکان مدل نقاشی خانه و کلبه مدل رنگ آمیزی خانه

امیدواریم از مشاهده مدل های متنوع و زیبای نقاشی کودکانه لذت برده باشید و با استفاده از این مدل ها و ارائه آن ها به بچه ها، بهترین آموزش نقاشی و رنگ آمیزی را برای کودکان در سنین مختلف داشته باشید. در صورت تمایل به مشاهده مدل های بیشتر و متنوع تر می توانید از بخش نقاشی دیدن نمایید و از دیگر طرح های ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

پشت پرده روابط مردان سیاست با زنان

پشت پرده روابط مردان سیاست با زنان

 
 

رابطه سیاستمداران با زنان یکی از چالش برانگیزترین مسائل در تاریخ بوده است. این موضوع به جهت حساسیت آن شرایط مختلفی را برای سیاستمداران رقم زده است. شهرت، بدنامی، سرشکستگی، شکست و ناکامی در بسیاری موارد به نوع رابطه مردان سیاست با زنان بستگی داشته است.

به گزارش فرارو، نوع رابطه خصوصی سیاستمداران با زنان همیشه جزو اسرار بوده است. هیچ سیاستمداری مایل نیست این بخش از زندگی اش نمایان شود. اما دنیای مدرن، گستردگی رسانه ها و ارتباطات، ابعاد روابط را بیش از پیش روشن کرده است. در این میان در برابر زنان، سیاستمداران آسیب پذیرترین گروه اند.

روابط سیاستمداران همیشه زیر ذره بین رقبا و هوادران است. اگر سیاستمداری پا را کج بگذارند و عرف و اخلاق را پشت سر نهد، تبدیل به یک رسوایی بزرگ می شود.

رسوایی در هیچ گروه دیگری به این شدت نیست. هیچ هنرمند، بازرگان، ورزشکار و... با روابط خارج از عرف با زنان از هستی ساقط نمی شود، اما سیاستمداران تا مرز نابودی پیش می روند.

سالها هر زمان سخن از رابطه سیاستمداران با زنان به میان می آمد، رابطه بیل کلینتون رییس جمهور پیشین آمریکا با مونیکا لوینسکی در اذهان زنده می شد.

امروز اما اخبار روابط خارج عرف دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسانه های جهان را تسخیر کرده است. اخبار روابط سیاستمداران غربی با زنان بیش از دیگر سیاستمداران جهان منتشر می شود. آزادی رسانه ها درکشورهای غربی بیشترین تاثیر را در انتشار اینگونه اخبار دارد.

روابط زنان با سیاستمداران در بسیاری از کشورهای عربی به هیچ عنوان منتشر نمی شود. در کشورهای اروپای شرقی هم رویه غالب اینگونه است. در شرق آسیا هم هاله ای از رمز و راز به دور این روابط وجود دارد.

سیاستمداران زن‌باره
 
میتران در بازدید از موزه اورسی به ان پنژو که در آنجا کار می کرد نگاه می کند - ۱۹۸۶

فرانسوا میتران


 او به عنوان رییس جمهور "اغواگر" شناخته می شود. رئیس جمهور فرانسه بین سال های ۱۹۸۱ و ۱۹۹۵ سوسیالیسم را در فرانسه زنده کرد.

میتران خارج روابط از زناشویی اش رابطه ای عاشقانه با دختری به نام "ان پنژو" داشت که خبرساز شده بود. میتران  ۴۶ ساله زمانی در ساحل اوسه گور در جنوب غربی فرانسه با ان پنژو آشنا شد که عضو سوسیالیست سنا بود و سابقه وزارت هم داشت. او ۲۷ سال از ان بنژو بزرگتر بود.

یکی از موارد شهرت میتران همین رابطه است که او را به عنوان رییس جمهور اغواگر مشهور کرده است.



سیاستمداران زن‌باره
 

گری هارت


گری هارت، سناتور سابق ایالت کلرادوی آمریکا، در سال 1983 نتوانست در انتخابات درون حزبی دموکرات ها به کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال 1984 دست پیدا کند، اما برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1988 اصلی ترین گزینه برای کاندیداتوری حزب دموکرات بود.

در سال 1987 در حالی که انتخاب درون حزبی نزدیک بود، نشریه آمریکایی میامی هرالد دو عکس از گری هارت منتشر کرد که اولی نشان می داد زن 29 ساله غریبه ای به غیر از همسرش در حال خارج شدن از منزل وی است.

دومین عکس نیز گری هارت و این زن 29 ساله را که "دونا رایس" نام داشت در کنار یکدیگر نشان می دهد. افشای این رابطه نامشروع باعث از بین رفتن امیدهای گری هارت برای رسیدن به ریاست جمهوری و کناره گیری وی از کاندیداتوری در انتخابات درون حزبی دموکرات ها شد.
 


سیاستمداران زن‌باره
سیاستمداران زن‌باره
 
بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی

بیل کلینتون
رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 1998 هنگامی که روابط جنسی نامشروع وی با مونیکا لوینسکی، کارآموز جوان در کاخ سفید فاش شد، به درد سر بزرگی افتاد.

وی به دلیل انکار این رسوایی در حالی که مدارک غیرقابل انکاری آن را ثابت می کردند توسط مجلس سنای آمریکا به شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت متهم شد اما با کسب یک رای اضافی توانست از برکناری رهایی یابد.

این تنها جنجال در روابط نامتعارف کلینتون با زنان نبود. چهار زن دیگر ادعا کرده اند که یا با کلینتون رابطه داشته اند و یا مورد آزار قرار گرفته اند.

در روزهای اخیر و در جریان انتخابات آمریکا دونالد ترامپ برای مقابله با هیلاری کلینتون، همسر بیل کلینتون و رقیب انتخاباتی اش روابط نامتعارف بیل را مطرح کرده است.

ترامپ پیش از این خودش متهم به روابط نامتعارف با زنان زیادی شده است. ترامپ در دومین مناظره تلویزیونی اش برای تخریب کلینتون چهار زن را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرد که مدعی بودند قربانی رفتارهای خارج از عرف بیل کلینتون شده اند.

 

سیاستمداران زن‌باره
 

جان ادواردز


او سناتور ایالت کارولینای شمالی بود و در سال 2008 در رقابت های انتخابات درون حزبی دموکرات ها از باراک اوباما شکست خورد. جان ادواردز پس از شکست خوردن از اوباما و در حالی که دو هفته به آغاز گردهمایی حزب دموکرات باقی مانده بود اعتراف کرد که از دو سال پیش تاکنون با زنی به نام "ریل هانتر" رابطه نامشروع داشته است.

او در سال 2010 در بیانیه ای پذیرفت که حتی از این زن صاحب یک فرزند است. افشای این رابطه در سال 2008 موجب شد او بخت خود برای تصدی برخی سمت ها در دولت اول باراک اوباما نظیر معاون رئیس جمهور و یا دادستان کل را از دست بدهد.

 

سیاستمداران زن‌باره

 

سیلویو برلوسکونی


نخست وزیر پیشین ایتالیا از جمله سیاستمداران جهان است که سابقه زیادی در رابطه نامشروع دارد. او در این زمینه بسیار بد نام است و به عنوان سیاستمداری عیاش شناخته می شود. زن باره گی برلوسکونی آنقدر آشکار بود که او از زنان زیبا  و بی تجربه در دولت خود استفاده کرد که حاشیه ساز شد.

روابط برلوسکونی با زنان باعث شد که همسرش ورونیکا لاریو مجبور شد رسما از او انتقاد کند. انتقاد لاریو راه به جایی نبرد و او پس از مدتی از برلوسکونی جدا شد. سالها  روابط برلوسکونی با زنان و دختران جوان و زیبا از سوژه های داغ رسانه ها بود.

او بسیاری از پست های کابینه اش را به همین زنان بی تجربه که  مجری تلویزیونی یا مدل بودند داده بود و از آن ها به عنوان کاندیدای حزب در پارلمان استفاده کرد.

نخست وزیر پیشین ایتالیا بالاخره به داشتن رابطه با دختران زیر سن قانونی و سوءاستفاده از قدرت متهم شود. او برای این موارد محاکمه شد.

برلوسکونی یکی از دوستان سیاسی معمر قذافی رهبر فاسد لیبی بود که به فجیع ترین شکل ممکن سقوط کرد.
 

سیاستمداران زن‌باره
اولاند و شریک زندگی اش که ازاو جدا شد

اولاند و سارکوزی
در فرانسه نیز هم نیکولای سار کوزی و هم فرانسوا اولاند روسای جمهور پیشین و کنونی این کشور در دام روابط حاشیه ساز با زنان افتادند. در سال 2010، گمانه زنی هایی درباره اینکه سارکوزی و همسرش، کارلا برونی، هرکدام دارای روابط جنسی با زن و مرد دیگری هستند، منتشر شد.

گفته می شد که سارکوزی با «چانتال جوانو»، وزیر محیط زیست 40ساله خود که قهرمان کاراته هم هست، روابطی دارد.

اما رابطه اولاند رییس جمهور کنونی فرانسه با ژولی گیه بازیگر سینما جنجال زیادی ایجاد کرد. تصاویری منتشر شد که نشان می داد اولاند 59 ساله با موتور سیکلتش از آپارتمانی که در آن با گیه دیدار داشته، خارج شده است.

پس از این جنجال "والری تریروایلر" شریک زندگی اولاند و بانوی اول فرانسه، الیزه را ترک کرد.
 

سیاستمداران زن‌باره
معمر قذافی و زنان محافظش

معمر قذافی
انتشار اخبار رسوایی ها و روابط نامتعارف سیاستمداران با زنان فقط به کشورهای غربی ختم نمی شود. بلکه برخی حاکمان جهان عرب نیز با این اتهامات روبه رو هستند. هر چند در این باره انتشار اخبار به دلیل دیکتاتور بودن این حاکمان به صورت قطره چکانی است، اما شایعات در زمان حکومت آنها و  افشاگری ها پس از سقوط شان اسرار را هویدا می کند.

روابط معمر قذافی با زنان آشکار تر از دیگر حاکمان عرب بود. قذافی رهبر سایق لیبی گروهی از زنان زیبا را به عنوان محافظان شخصی خود برگزیده بود. دراین باره اخبار زیادی در زمان قدرت قذافی منتشر شد.
 
پس از اینکه قذافی از قدرت به زیر کشیده شد، اخباری از سوء استفاده های جنسی قذافی از دختران و پسران نوجوان منتشر شد. گفته شد؛ هزاران دختر و پسر نوجوان در اتاق های جنسی قذافی، دیکتاتور سابق لیبی تحت شکنجه ها و اذیت آزارهای جنسی قرار گرفته و از آنها به عنوان "برده های جنسی" بهره گیری شده است.

حتی اخباری از وجود حرمسرای قذافی حکایت می کرد. مکان های رفت و آمد زنان، محل اصلی برای انتخاب زنان و دختران برای قذافی بودند. زندان ها هم از جمله این مکان ها بودند. یکی از محافظان زن قذافی ماموریت داشت تا با عکسبرداری از زنان زیبارو در زندان، آنها را برای انتخاب به قذافی ارائه کند.

آرایشگاه های زنانه و تالارهای عروسی هم مکان های مورد علاقه قذافی بودند. محافظان زن قذافی همیشه و به صورت متوالی از این مکان ها بازدید می کردند تا طعمه های دیکتاتور بزرگ را شکار کنند.

قذافی عاشق حضور در جشن های عروسی بود زیرا زنان زیباترین لباس های خود را در این مراسم می پوشیدند. اگر نمی توانست در عروسی ها حاضر شود افرادی را می فرستاد تا عکس و فیلم بگیرند.

قذافی روی سر هر دختری دست نمی کشید، اما وقتی این کار را می کرد به این معنی بود که: "من این را می خواهم." فردای آن روز "شیر زنان قذافی" یعنی همان محافظانش به سراغ آن دختر یا زن می رفتند و او را  به "باب العزیز"، محل اقامت قذافی انتقال می دادند.

قذافی نمونه بارزی از حاکمان فاسد، خشن و زن باره است. او همانگونه که به فجیع ترین شکل ممکن کشته شد، به فجیع ترین شکل ممکن هم با زنان رفتار می کرد. ثریا یکی از زنانی است که گرفتار قذافی شده است.

داستان زندگی او داستان فساد قذافی است. وقتی ثریا را به اقامتگاه قذافی می برند و رهبر سابق لیبی او را دوباره می بیند، به زنان محافظ دستور می دهد تا ثریا را برای اولین همخوابگی آماده اش کنند. مبروکه، یکی از همین زنان محافظ به ثریا می گوید: "از این به بعد تو باید در خدمت "پدر معمر" باشی وگرنه برایت گران تمام خواهد شد."

نگاه جنسی قذافی به زنان، در نوع حکومت داری او بسیار تأثیرگذار بود. تشکیل یک گارد و ارتش ویژه از زنان، ناشی از همین نگاه جنسی است.

 آنیک کوژان نویسنده کتاب "طعمه ها؛ در حرمسرای قذافی" می گوید: «او با سکس حکومت داری می کرد. موضوعی که به تمامی در لیبی ممنوع است. اما قذافی حتی توانسته بود زنان و دختران وزرا و دیپلمات هایش و نیز هر زنی را که به نوعی به دولتش مربوط می شد در اختیار بگیرد.»

قذافی سال 2009- 88 در سفری به ایتالیا برای شرکت در کنفرانس غذا سازمان ملل در یک مهمانی مرموز شرکت کرد و برای 200تن از زنان و دختران زیباروی ایتالیایی موعظه کرد. زنان جوانی که به این مهمانی عجیب دعوت شده بودند بین سنین هجده تا 35 سال و قد آنها دست کم یک متر و هفتاد سانتیمتر بوده است.

این مهمانی سروصدا و جنجال زیادی برپا کرد. قطعا قذافی در زمانی که موعظه می کرد تصور نمی کرد دو سال بعد به فجیع ترین شکل ممکن کشته می شود.
 

سیاستمداران زن‌باره

دومنیک استراس کان


رییس پیشین صندوق بین المللی پول، زمانی حتی گزینه ریاست جمهوری فرانسه نیز بود. استراس کان یکی از نمونه های بارز سیاستمداران فاسد از نظر اخلاقی است. او متهم به روابط نامشروع، تجاوز و حتی قوادی (واسطه گری برای فحشا) شده است.

استراس کان ۶۵ ساله دو سال پیش به واسطه گری برای یک شبکه فحشا متهم شد که در هتلی در شهر لیل فعالیت داشته است. استراس کان اقرار کرد که در مهمانی های این هتل شرکت داشته است، اما تاکید کرد از این که بعضی از زن ها کارگر جنسی بوده اند اطلاعی نداشته است.

از طرف دیگر  در سال ۲۰۱۱ اتهام سوء استفاده جنسی و "تعرض" به نافیساتو دیالو، خدمتکار هتلی در نیویورک، به بازداشت چند روزه و کناره گیری استراس کان از ریاست صندوق بین المللی پول انجامید.

این اتفاق هنگامی روی داد که استراس کان خود را برای مقدمات شرکت در انتخابات رئیس جمهوری فرانسه آماده می کرد. این موضوع با عث شد که او از نامزدی حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری کنار بکشد.

سیاستمداران زن‌باره

پوتین
روابط رییس جمهور قدرتمند روسیه با زنان همچون بقیه ابعاد شخصیتی این سیاستمدار پیچیدگی زیادی دارد. دو سال پیش در پی شایعات گسترده  درباره روابط  عاشقانه پوتین و "آلینا کابایوا" قهرمان ژیمناستیک روسیه منتشر شد، خبر جدایی پوتین از همسرش "لودمیلا پوتینا" به صورت رسمی اعلام شد.

دمیتری پسکوف  سخنگوی پوتین در آن زمان اعلام کرد: «اطلاعات مربوط به طلاق پوتین و لودمیلا در زندگینامه رییس جمهوری روسیه در تارنمای ویژه کرملین ثبت شده است.»

«آلینا کابایوا»، ژیمناست 30 ساله معروف روس اولین بار هفت سال پیش نامش به عنوان معشوقه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کنونی روسیه بر سر زبان ها افتاد.

کابایوا که هم اکنون یکی از اعضای حزب روسیه متحد پوتین و عضوی از پارلمان روسیه است، روابط خود با رئیس جمهوری روسیه را انکار کرده است، اما شایعات حاکی از این است که وی یک خانواده مخفی با پوتین دارد و احتمالا از وی یک، دو و یا حتی سه فرزند دارد.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که لودمیلا، همسر 55 ساله پوتین پس از جدایی از وی هم اکنون در یک صومعه عزلت نشین شده است.
 

سیاستمداران زن‌باره
انتشار کلیپی از ترامپ جنجال ساز شد

دونالد ترامپ
او امروز یکی از مهمترین چهره های دنیای سیاست است. نامزد جمهوری خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری است. در حالیکه انتخابات آمریکا کمتر از دو هفته دیگر برگزار می شود ترامپ زیر فشار شدیدترین انتقاد ها و حملات است.

او به عنوان یک جمهوری خواه وارد میدان شده است. جمهوری خواهان به خانواده و روابط متعارف با زنان بسیار پایبند هستند. این در حالی است که هر روز علیه نامزد آن ها افشاگری صورت می گیرد. در کنار افشاگری های اخلاقی علیه ترامپ او خود نیز سوژه پرسروصدایی است. با اظهارات خارج از عرف سیاسی اش جامعه آمریکا را تکان داده است.
 

سیاستمداران زن‌باره
 

بسیاری او را پدیده تازه عرصه سیاسی امریکا می دانند، اگر او پیروز انتخابات شود، رییس جمهوری خواهد بود که با سیاهه ای از اتهامات از روابط جنسی و نامشروع روبه رو شده است.

انتشار فایل صوتی از ترامپ درباره نگاهش به زنان و میلش به رابطه با آن ها بسیار خبرساز شد و حتی چهره های شاخص جمهوری خواه به خاطر این فایل صوتی او را محکوم کردند.

پس از انتشار این فایل صوتی سه زن نیز ترامپ را متهم به آزار جنسی کردند. کریستین اندرسون که پیش تر مدل بوده، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست ترامپ را متهم کرده که در دهه ۱۹۹۰ در باشگاهی شبانه او را مورد آزار قرا داده است. هم چنین سامر زروس، یک شرکت کننده سابق در برنامه تلویزیونی "اپرنتیس" که دونالد ترامپ میزبانش بوده است دومین نفری است که از آزار جنسی توسط ترامپ خبر داده است.

سومین زن یک بازیگر فیلم های مستهجن است که گفته است ترامپ او را به اتاقش در هتلی در ازای 10 هزار دلار دعوت کرده است.

ترامپ در حالی به روز موعد انتخابات نزدیک می شود که زیر بار فشار رسانه ها درباره روابطش با زنان قرا دارد. ملانیا ترامپ همسر او می گوید شوهرش "جنتلمن" است و زنانی که علیه او مدعی آزار جنسی شده اند دروغ می گویند.

 

 
 

 

کلمات کلیدی : قذافی - با زنان - ترامپ - نامشروع
نظرات کاربران
ارسال نظر
 
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر