loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 1193 شنبه 16 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

آيين نامه نحوه راه اندازی مدارس غير انتفاعی در خـارج از كشـور

 

 با توجه به مصـوبه مـورخ 10/7/70 هيـات محترم وزيـران در مورد راه اندازي مـدارس غيرانتفاعـي درخـارج از كشـور آيين نامه اجرايي اين مدارس درجلسة شوراي نظارت مركزي مطرح و به تصـويب رسيد.

 

فصل اول: نيـروي انسـاني

الف) مؤسس يا مؤسسان

1ـ موسس يا موسسان مدارس غيرانتفاعي فرد يا افراد حقيقي و نيز اشخاص حقوقي هستندكه اقدام به تاسيس واحد آموزشي غيرانتفاعي مي نمايند.

2ـ ايرانيان مقيم خارج ازكشورنيزمي توانند، متقاضي تاسيس مدارس غيرانتفاعي گردند.

3ـ موسسين حقيقي يا نمايندة مؤسسان حقوقي بايد واجد شرايط ذيل باشند:

- مسلمان و عامل به احكام اسلامي و حسن شهرت

- التزام به قانون جمهوري اسلامي

- عدم وابستگي به رژيم گذشته وگروهك هاي غيرقانوني

- تأهل وحداقل 30سال سن

- داراي سوابق فرهنگي، آموزشي

4ـ مرجع تحقيق و رسيدگي و اعلام صلاحيت متقاضيان، شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خـارج از كشـور است و تصميمات متـخذه به تأييد نهـايي شـوراي نظارت مركـزي بر مـدارس غيرانتفاعي خواهد رسيد.

5ـ مجوز تأسیس مدارس غيرانتفاعي به نام افراد حقيقي يا حقوقي صادر مي شود و قابل انتقال يا واگذاري به ديگري نمي باشد.

   تبصـره: دريافت مدارك لازم از متقاضيان و تشكيل پرونده توسط اداره كل آموزش و پرورش خارج از كشور صورت مي پذيرد.

6ـ وظايف موسسان:

- اخذ مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش براي تاسيس واحد آموزشي يا واحدهاي آموزشي در دوره هاي تحصيلي(آمادگي، دبستان، راهنمايي، دبيرستان، هنرستان، پيش دانشگاهي، كلاسهاي تقويتي، آموزشگاه زبان خارجي و ادبيات فارسي و يا زبان خارجي)

- تضمين منابع مالي لازم براي تأمين هزينه هاي واحـد يا مجتـمع آمـوزشي حداقل به مدت يك سال

- تهيه فضاي آموزشي مناسب و تجهيزات و امكانات آموزشي و تربيتي مورد نياز بر طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش (با تاييد سرپرستي مدارس ايراني در حوزه يا در كشور مورد نظر)

- پيشنهاد سه نفر واجد شرايط به ادارة كل آموزش و پرورش مدارس خارج از كشور براي صدور حكم مديريت واحد آموزشي يا مجتمع آموزشي به نام يك نفر از آنها

- رعايت قوانين،مقررات و ضوابط آموزشي و پرورشي و اداري وزارت آموزش و پرورش      

 

ب) مـدير آموزشـگاه:

1ـ مؤسس يا نماينده حقوقي طبق بند دال مادة چهار قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي، سه نفر افراد واجد شرايط را جهت تصدي مديريت آموزشگاه به اداره كل آموزش و پرورش مدارس خارج از كشور معرفي مي نمايند. اداره كل مذكور پس از موافقت شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور با هر يك از افراد معرفي شده، نسبت به صدور ابلاغ مديريت و اعزام ايشان به صورت مأمور اقدام خواهد نمود.

   تبصره: موسس يا نماينده حقوقي در صورت دارا بودن شرايط مديريت مي تواند به عنوان مدير معرفي شود. 

2ـ مدير واحد آموزشي بايد داراي شرايط زير باشد:

- اعتقاد و التزام به مباني و احكام اسلام، ولايت فقيه و قانون اساسي

- استخدام رسمي آموزش و پرورش

- داشتن سابقه موفق مديريت سطوح مختلف آموزش و پرورش

- دارا بودن سلامت رواني و جسماني

- تأهل و داراي حداقل 25 سال سن

- حداقل داراي مدرك تحصيلي ليسانس براي تمام دوره هاي تحصيلي

3ـ مدير به عنوان دولت و امين موسس مكلف است تمام قوانين، ضوابط و مقررات آموزشي و پرورشي و اداري و مالي را به نحو احسن طبق شرح وظايف اجرا نمايد.

4ـ عزل مدير آموزشگاه غيرانتفاعي، از اختيارات شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور مي باشد

 

ج) كاركنـان آموزشـگاه

كاركنان مدارس غيرانتفاعي از روش هاي زير تأمين مي گردند:

1ـ  دبيران زبان و ادبيات فارسي و دبيران معارف اسلامي«ديني و قرآن» به جز در موارد استثنا توسط اداره كل مدارس خارج از كشور از ايران اعزام مي شوند..

2ـ از دبيران و آموزگاران رسمي مأمور در مدارس دولتي خارج از كشور، نيروهاي فرهنگي غير شاغل«مانند همسران كارگزاران جمهوري اسلامي»، دانشجويان ايراني، ايرانيان مقيم و نيروهاي بومي و محلي كه داراي صلاحيت هاي علمي و اخلاقي لازم مي باشند مي توان دعوت به همكاري نمود.

3ـ نيروهاي پيشنهادي مؤسس كه داراي صلاحيتهاي علمي و اخلاقي لازم باشند مي بايست به تأييد اداره كل مدارس خارج از كشور برسد.

 

فصل دوم: امـور اداري و مـالي

1ـ مدارس غيرانتفاعي در خارج از كشور در قالب يكي از شكلهاي زير تأسيس مي گردد:

- مدارس عادي هماهنگ با نظام آموزشي كشور« از حيث ساختار و محتواي برنامه هاي آموزشي و پرورشي»

- مدارس هماهنگ با نظام آموزشي كشور محل اقامت

- مدارس بين المللي اسلامي

2ـ مؤسس پس از اخذ مجوزهاي قانوني از وزارت آموزش و پرورش ملزم است. فقط در كشور و منطقه اي كه مجوز براي آن صادر گرديده است نسبت به داير نمودن مدرسه اقدام نمايد.

3ـ مؤسس مكلف است اسناد و مدارك معتبر مالي با توجه به مقررات كشور محل فعاليت مدرسه در خصوص بند«ب»ماده6 اين آيين نامه را در اختيار اداره كل مدارس خارج از كشور قرار دهد.

4ـ ضرورت تأسيس مدرسه در هر كشور و منطقه و نوع دورة تحصيلي آن مي بايست به تأييد شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور رسيده باشد.

 

منابع مالي مدارس غيرانتفاعي عبارتند از:

1ـ شهريه دريافتي از اولياي دانش آموزان ايراني مقيم خارج از كشور

2ـ شهريه دريافتي از دستگاههاي دولتي كه فرزندان كاركنانشان در مدارس غيرانتفاعي مشغول تحصيل مي باشند.

3ـ كمكهاي ادارات، ارگان ها، سازمانها، شركتها و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني مستقر در خارج از كشور

ج) تسهيـلات اعطايـي دولت:

وزارت آموزش و پرورش بر اساس آيين نامه تسهيلات اعطايي به مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور مصوب هيأت محترم دولت، تسهيلاتي را براي گسترش و توسعة مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور تخصيص خواهد داد.

 

فصل سوم: امـور آمـوزشي

الف) ثبـت نـام:

1ـ ثبت نام در پايه ها و دوره هاي تحصيلي مختلف با رعايت مقررات جاري آموزش و پرورش ايران و متناسب با مقررات كشور محل فعاليت و با مسؤوليت مدير آموزشگاه صورت مي پذيرد.

2ـ همه ساله دستورالعمل ثبت نام در پايه هاي مختلف تحصيلي توسط اداره كل آموزش و پرورش مدارس خارج از كشور با توجه به مفاد بند فوق ابلاغ مي گردد.

3ـ شروع سال تحصيلي: با توجه به تفاوت زمان آغاز سال تحصيلي در كشورهاي مختلف، سرپرستي هاي مدارس جمهوري اسلامي دستورالعمل را تهيه و ابلاغ مي نمايند. كه در مدارس عادي مطابق با سال تحصيلي ايران و در مدارس بين المللي و يا مدارس هماهنگ مطابق نظام آموزش كشور محل اقامت مي باشد.

4ـ شهريه ثبت نام: با توجه به سطح هزينه ها در هر كشور و كيفيت آموزشي و امكانات آموزشگاه مؤسس يا مؤسسان ميزان شهريه دريافتي بر حسب دوره تحصيلي را پيشنهاد و به تأييد سرپرستي مدارس جمهوري اسلامي ايران مي رساند.

5ـ برنامه هاي آموزشي: با توجه به نوع آموزشگاه، برنامه هاي آموزشي آن به شرح زير است:

الف) مدارس عادي: دراين نوع مدارس مطابق روش واحدهاي آموزشي داخل كشور عمل ميشود.

ب) مدارس هماهنگ با نظام آموزشي كشورهاي ديگر: در اين نوع مدارس علاوه بر برنامه هاي آموزشي مدارس جمهوري اسلامي ايران(در داخل كشور)، بعضي از درسهاي كشور محل اقامت دانش آموزان نيز تدريس خواهد شدبه نحوي كه دانش آموزان اين مدارس بتواننددر پايان تحصيلات خود علاوه بر مدارك تحصيلي ايران مدارك تحصيلي كشور محل اقامت را نيز دريافت دارند.       

ج) مدارس بين الملل اسلامي: در اين نوع مدارس علاوه بر رعايت مقررات نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران برنامه مدارس بين الملل اسلامي اعمال خواهد شد.به نحوي كه دانش آموزان اين مدارس علاوه بر مدرك تحصيلي بين المللي كه دريافت ميدارند امكان تبديل آن به مدرك معادل ايراني نيز وجود دارد.

 تبصـره: استفاده از هركدام از شيوهاي فوق در برنامة آموزشي بر حسب استطاعت مالي مؤسس و امكانات و تجهيزات آموزشگاه و رغبت و استقبال دانش آموزان با اظهار نظر سرپرستي مـدارس جمهـوري اسلامي ايـران وتأييد توسـط شـوراي نظـارت بـر مـدارس غير انتفاعي خارج از كشور امكان پذيراست.

 

فصل چهارم : امـور پـرورشي

الف) اصـول فرهنگي و تربيـت

1ـ مؤسسات و مديران مدارس خارج از كشور موظف به اجراي برنامه هاي فرهنگي و تربيتي وزارت آمـوزش و پـرورش بوده بايد در جهت رشد مـــذهبي، ســـياسي ، علمي و اخلاقي دانش آمـوزان برنامه ريزي و فعاليت نمايند.

2ـ مدير مدرسه با همكاري ساير كاركنان آموزشگاه، دانش آموزان را با مباني اعتقادي اسلام به صورت استدلالي و جذاب آشنا مي نمايند به نحوي كه دانش آموزان بتنوانند آگاهانه با اقامه برهان از اين مباني دفاع كنند.

3- دانش آموزان تدريجا با قرائت قرآن آشنا و از معارف ديني، فرهنگ و تمدن اسلامي و ملي آگاهي مي يابند.

4ـ دانش آموزان بايد به تدريج با احكام اسلامي به خصوص نماز و فلسفة آن آشنا و با علاقمندي در صفوف نماز جماعت مدرسه شركت نمايند.

5ـ تنظيم برنامه هاي تربيتي به منظور آگاهي از انقلاب اسلامي و ويژگيهاي بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي حضرت امام(س)، مقام معظم رهبري و ايام الله به ويژه 22بهمن و مبارزات ملت قهرمان ايران در دوران نهضت و انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ضروري است.

6ـ ايجاد روحيه وطن دوستي و علاقه مندي به ميهن و نمادهاي ملي به ويژه پرچم، سرود، زبان و خط و هويت ايراني الزامي است.

7ـ كليه برنامه ها و فعاليتهاي مذكور بايد متناسب با شرايط سني و روحي دانش آموزان و شرايط فرهنگي و اجتماعي كشور محل فعاليت مدرسه و با توجه به نوع مدرسه تنظيم گرديده و از نشاط و جذابيت و شوق انگيزي لازم برخوردار باشد.

ب) مقـررات انضـباطـي:

1ـ رعايت موازين اسلامي و مقررات جاري آموزشگاه توسط كاركنان و دانش آموزان.

2ـ رعايت احترام و تكريم متقابل بين كاركنان و دانش آموزان.

3ـ حضور به موقع در آموزشگاه و سعي و تلاش شايسته در يادگيري و رعايت مقررات آموزشي.

4ـ شركت در فعاليت هاي اجتماعي و تربيتي آموزشگاه.

5ـ رعايت بهداشت و نظافت شخصي و حفظ بهداشت محيط.

6ـ تشويق و تنبيه دانش آموزان متناسب با عملكرد و شرايط سني و روحي آنان.

 

فصل پنجم: نظـارت و توسعـه

1ـ بررسي صلاحيت متقاضيان و صدور مجوز راه اندازي و نظارت بر امور آموزشي و پرورشي و عملكرد مالي و اداري و سياست گذاري در مواردي كه قانون اجازه مي دهدبا توجه به مقررات، بــر عهدة شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور مي باشد.

2ـ تأييد نهايي و صدور موافقت اصولي متقاضيان به پيشنهاد شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشورو با تأييد شوراي نظارت مركزي خواهد بود.

3ـ مجوز توسعة مدارس غيرانتفاعي از حيث تعداد، دوره و رشته هاي تحصيلي پس از ارزشيابي و حصول اطمينان از عملكرد مثبت مؤسس توسط شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور و حصول اطمينان از عملكرد مثبت مؤسس توسط اين شورا مطرح و جهت تصميم گيري به شوراي نظارت مركزي ارسال خواهد شد.

4ـ شوراي نظارت بر مدارس غيرانتفاعي خارج از كشور كليه صورت جلسات و مصوبات خود را جهت اطلاع شوراي نظارت مركزي به ادارة كل امور مدارس غيرانتفاعي ارسال مي نمايد.  

-------------------------------------------------------------------

وبلاگ مترجم سیدخلیل مرتضوی -بوکان سولاکان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 545
  • بازدید ماه : 2,534
  • بازدید سال : 72,467
  • بازدید کلی : 1,006,338
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!