loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 199 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

زمان انتشار خبر: سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷

مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ دفاع نجفی

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در خانه ملت آغاز شد. امروز بررسی معرفی دکتر نجفی برای وزارت آموزش و پرورش پایان یافت و نوبت به وزیر پیشنهادی ارتباطات رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ،  عصر دیروز بعد از بررسی کلیات، خط مشی،‌ اصول و برنامه کابینه پیشنهادی یازدهم، نمایندگان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به ترتیب حروف الفبا آغاز کردند. 

در این مرحله دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف صحبت می کنند . نخستین فردی را که خانه ملت بررسی صلاحیتش را آغاز کرد ،  محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود. دیروز دو نماینده مخالف و یک نماینده موافق در این باره سخن گفتند و ادامه بحث درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با یک نماینده موافق به جلسه  صبح امروز مو کول شد .
مجلس

بعد از سپری شدن تمام این فرآیند‌ها، رئیس جمهور و وزرا، صحن مجلس را ترک می‌کنند و آنگاه رأی اعتماد به وزرا صورت می‌گیرد. در صورتی که وزیری نتواند از خانه ملت رأی اعتماد بگیرد، رئیس جمهور برای آن وزارتخانه سرپرستی تعیین  می کند.

رئیس جمهور همچنین باید در مدت مدت 3 ماه وزیر پیشنهادی دیگری را معرفی کند.

لاهوتی نماینده لنگرود

* پس از قرائت ایاتی از کلام الله مجید، دستور جلسه اعلام شد و لاهوتی، نماینده لنگرود به عنوان موافق صحبت های خود را با تقدیر از دکتر حاج بابایی، وزیر سابق آموزش و پروش  آغاز کرد.

سرخط سخنان لاهوتی:

* یکی از مخالفان ایشان را با شهید رجایی و شهید باهنر مقایسه کردند، می خواهم تاکید کنم که آقای نجفی مورد تایید این عزیزان بودند.

* در زمان دکتر نجفی بود که بحث نماز در مدارس با همکاری آقای قرائتی پایه گذاری شد. بروید از آقای قرائتی بپرسید.

* نکته دیگر مدارس غیر انتفاعی بود. همکاران محترم، تاسیس مدارس غیرانتفاعی هیچ تحمیلی بر مردم نیست و کسی مجبور نمی کند که بچه های خود را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کنید. این اشکالی دارد. اگر این مدارس نباشد بار مالی به دولت تحمیل می شود. با افتتاح مدارس غیر انتفاعی، این مدارس افتتاح شد بدون این که هزینه مالی برای دولت داشته باشد.

در مورد صندوق ذخیره معلمان، خانه های معلمان، از فرهنگیان بپرسید، اینها در زمان چه کسی تاسیس شد؟ درمانگاه مخصوص فرهنگیان در زمان چه کسی تاسیس شد؟ در زمان این آدم بزرگ؛ این آدم عالم بود. و کارهای دیگری که به علت محدودیت زمانی از ذکر آن معذورم.

* می گویند کسی باید نامزد ریاست جمهوری شود که به نظام اعتقاد داشته باشد. آقا این چه حرفی است؟ اینها ذخیره ها و سرمایه های نظام هستند. ما نباید سرمایه های نظام را در زباله دانی بیاندازیم.

 

 

نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی

 

* دکترنجفی در زمینه تجربه چه کم دارد؟ سابقه از اینها که من ذکر کردم بالاتر؟

* می شود کابینه آقای رجایی درباره ایشان تحقیق نکرده باشد؟ * ببینید ایشان درباره کم کردن فاصلها در مناطق محروم چه کارها کرده اند.

* گفتند که ایشان از خانواده های فتنه گر بازدید کرده اند، ایشان بر اساس این مصوبه شورای شهر که دکتر نجفی عضو آن بوده، به اتفاق هیاتی از این خانواده ها بازدید کرده است. شورای شهر تکلیف و تصویب کرده که دکتر نجفی به اتفاق برخی آقایان از این خانواده ها بازدید کند. این هایت بعد از این که بازدید کردند، گزارشی تهیه کردند و تقدیم مقام عظمای ولایت کردند. پس چه باید می کردند؟
در گزارش آقای نجفی آمده است: همه این خانواده ها اقشار متوسط و قشر ضعیف بوده و البته بدون مشکلات اجتماعی نظیر اعتیاد هستند و بسیاری از آنها سابقه حضور در جبهه دارند. این گزارش را دفتر مقام معظم رهبری به شواری امنیت ارسال می کند.
این اتفاقاتی که افتاده، آقای نجفی گزارش خود را به دفتر آقا و شورای امنیت کشور ارسال کرده اما اشاره نمی کنند و این بی انصافی است.

* همانطور که عرض کردم، ایشان از نظر تعهد مراحل خود را طی کرده. از نظر تخصص گفتند که ایشان مدرک دکتراندارد. آقا مگر می شود کسی مدرک نداشته باشد و بیاید بگوید که من مدرک دکترا دارم؟ درباره سابقه هم امروز همه فرهنگیان کشور هستند. ایشان یک دوره جامعه فرهنگیان را اداره کرده اند و فرهنگیان ایشان را قبول دارند. تماس هایی که فرهنگیان می گیرند انتظار دارند که ما رای بالایی به آقای نجفی بدهیم و ارتقا این وزارتخانه که دغدغه ما فرهگیان است بگذارید این اقتصاد بیمار این وزارتخانه را به درستی اداره کند.

* آموزش و پرورش نیاز به یک تحول دارد. نیاز به تغییر دارد. دکتر نجفی هم در برنامه های خود عنوان کردند که اجرای سند چشم انداز نباید عجولانه باشد. یک زمان 18 میلیون دانش آموز داشتیم و با این امکانات اداره می کردیم امروز 4 میلیون از آنها کاهش یافته و بازهم همان دغدغه را داریم. دکتر نجفی با سوابقی که دارد می تواند این وزارتخانه را در حد عالی اداره کند. بنده به نیابت از جمع کثیری از فرهنگیان از شما متوقع هستم با یک رای بالایی به ایشان پیام مجلس را ارائه نمایید.
 

* پس از دفاع لاهوتی، دکتر نجفی دفاع خود را آغاز کرد.

 

نجفی وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی

متن دفاع نجفی:

* می شود گفت هیچ خانواده ای نیست که تحت تاثیر تصمیمات وزارت ورزش قرار نگیرد و البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش این وزارتخانه گذاشته شده. پرورش نسل خداجو و کار آمد که بتواند از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنند و بانی بهروزی و پیشرفت کشور باشند. این فعالیت چون باذهن و روان کودکان و نوجوانان ارتباط دارد بسیار حاس است لذا هر تصمیمی درباره آموزش و پروش باید دور از سیاست زدگی باشد. و به خصوص استفاده از تجارب گذاشته و پیروی از یک برنامه راهبری اهمیت اساسی دارد در آموزش و پروش.
یکی از ضعفهایی که ما در گذشته گرفتارش بودیم فقدان یک برنامه راهبردی بوده. لذا در سالیان گذشته برخی تصمیمات ضد و نقیض گرفته شده و اجرا شده. خوشبختانه امروز یکی از بزرگترین فرصتهای اموزش و پروش این است که اسناد بالا دستی قابل احترام از نظر علمی و فنی و از نظر دینی تصویب شده و در اختیار است که سند تحول بنیادین آموزش و پروش و سیاست های کلی آموزش و پروش که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده سندهای مادری هستند که باید در 20 سال آینده اساس آموزش و پروش بر آنها استوار شود.
البته سندهای دیگری هم هست، امااین دو سند باید مبنای کار هر وزیری در 20 سال آینده باشد. و این کار باید به دور از شتابزدگی صورت بگیرد و شاید به همان اندازه م هم باشد که مابرای اجرای سیاست های کلی باید نیروهای تواندمدی را به خدمت بگیریم که یک نقشه راه برای اجرای سندها تهیه کنند.
* جناب آقای زاکانی در مخالفت خود اشاره کردند که بنده قصد تغییر در محتوای سند را دارم. بنده به هیچ وجه چنین قصدی ندارم بلکه برنامه ام این است که یک؛ تغییرات و اصلاحات در صورت لزوم، دو؛ تهیه نقشه راه و سه؛ بررسی محتوایی انجام شود. چون در خود سند پیش بنی شده که هر 5 سال یک بار باید بررسی شود.

* مسئله دیگر تربیت از دیدگاه بنده و به خصوص تربیت دینی است.
من معتقدم که غایت آموزش و پروش تربیت است. بنابراین اگر تربیت نادیده گرفته شود اصل آموزش و پرورش مهمل است. تشبیه من نسبت شیرینی به قند است. قند بدون شیرینی اهمیتی ندارد و بنابراین من چگونه می توانم به تربیت بی توجه باشم.
من خیلی عجیب می بینم که مطرح شده معاونت پرورشی در زمان من منحل شده. بعد جناب امیرآبادی گفتند در زمان من برنامه ریزی شده و بعد منحل شده. بعد از من آقای مظفر بوده اند که اینجا حضور دارند. ایشان هم دو سال بعد آن را منحل کردند. این صحبتمنصفانه نبود.
در گزارشی که من در سال 76 دادم من در همه موارد رویکردها و چشم انداز آینده را اشاره کردم و خیلی روشن گفتم که پرورش اصل است. معلم چه بخواهد و چه نخواهد تاثیر پرورشی دارد.
خیلی از کسانی که بودند می توانند شهادت دهند که در زمان من قویترین بخش ها بخش پرورشی بود. ما به این بخش هویت دادیم.


* مسئله دیگر، علمی است. من معتقدم که آموزش و پروش باید دین محور باشد و این فرق دارد با دینی کردن مدارس.
روحی که در آموزش و پرورش هست نباید تحمیلی باشد. معتقدم با تحمیل نمی شود دانش آموز را طرفدار دین کرد بلکه دین گریز می شود.
کسی که 35 سال برای این که این حکومت دینی است دارد خدمت می کند. کسی است که تحصیلات در امریکا را رها کرده و به عشق خدمت به انقلاب به ایران آمده است بعد می گویند ایشان با تربیت دینی مخالف است. مستند هم این است که می گویند من در یک برنامه فلان حرف را زده ام.
شما در درگاه خدا می توانید دفاع کنید؟ من کسی هستم که در زمان من سه تن از برجسته ترین روحانیان معاون من بودند.
بعد از من سوال می کنند ارتباط شما با حوزه قطع بوده. گفتند اکثر معاونان ایشان غربی بوده اند. چیزی که به من نمی چسبد به من نچسبانید. الان 80 درصد فرهنگیان از برگشت من دفاع می کنند. این چه تهمتی است که به فرهنگیان می زنید؟ یعنی من 9 سال کار غیر فرهنگی کردم و فرهنگیان متوجه نشدند؟ و یا به خاطر صنار افزایش حقوق چشم پوشیدند به تخلف من؟
می گویند آقای نجفی حقوق ها را زیاد کرد و محبوب شد. آقایان در دوره من فعالیت های دینی اوج گرفت. دارالقران ها در دوره من تاسیس شد. دستگاه من به عنوان برجسته ترین دستگاه قرانی شناخته شد. اینکه من نخواستم رئیس جمهور شوم این بود که نمی خواستم بروم بین مردم از خودم تعریف کنم.
من کسی هستم که نمازخانه ایجاد کردن در زمان من انجام شد. بروید از آقای قرائتی بپرسید.
می گویند این آقای نجفی، آن نجفی نیست. مگر شما همان آقای ده سال قبل هسید؟

* اقای حداد عادل در اکثر دوران من مسئول کتابهای درسی بودند. بپرسید آیا ما فرهنگ دینی را تضعیف کردیم؟

* مسئله دیگر، تربیت معلم است. یکی از دوستان از خوزستان زنگ زده بود. گفت ما هنگام مورد شما 6 مرکز تربیت معلم داشتیم در زمان رفتن شما 60 مرکز داشتیم. در گزارش سال 76 من درباره تربیت معلم ها گفته ام.
توصیه من به وزیر بعدی برای تربیت معلم این بوده که این حجم فعالیت مستلزم تشکیلات منسجی است. حرفی که من 16 سال قبل گفتم سال 90 تازه تصویب شده. از عجایب اینکه میگفتند شما مخالف دانشگاه فرهنگیان هستید من 16 سال قبل طرح آن را دادم. البته معتقدم باید ساماندهی شود. باید طوری شود که دانشجویان این مراکز احساس کمبود نسبت به دانشگاه های آزاد و دولتی نکنند.

* یک عده ای اصرار می کنند که نجفی حقوق اضافه کرده که محبوب است. برادران و خواهران این خانواده شریف رضایت شغلی برایشان مهم است. این که احساس کنند کرامت و منزلت آنها احیا شده. اینکه یک معلمی را بدون آموزش می فرستید در کلاس ششم ابتدایی این خرد کردن معلم و از بین بردن رضایت شغلی اوست. بنده عرضم این است که این نظام جدید باید اشکالاتش رفع شود.
قبل از این که کتاب و نیروها آماده شود، یک دفعه اجرا شد. بنده با این ها مخالفم.
آنچه که در این برنامه 59 بندی آوردم به تک تک آنها معتقدم مگر اینکه بر اساس سند، برسم به این که اشتباه کرده ام.
* دلم می خواست خیلی از مباحث علمی و تخصصی را عرض کنم اما دوستان مخالف بحث را بردند جای دیگر که جواب دادنش وقت لازم دارد.

* درمورد بازدید از خانواده های آسیب دیدگان. همانطور که دوستان گفتند با مصوبه شورای شهر رفتیم. نه تنها خانم الف، بلکه با عده دیگری رفتیم سر زدیم. به آن زنی که اگر ما به او سر نزنیم سرخوره می شود از نظام و می رود سمت بیگانگان. این کاری است که شما باید می کردید.

* نظام جمهوری اسلامی نظام ولایی است. در راس آن هم مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگوارانی که قبول کردند آسایش خود و خانواده را فدا کنند و برای مردم خدمت کنند، روشن است که معتقد به نظام هستند. این چه سوالی است که می پرسید رهبری را قبول دارید؟ مگر وزارت چه دارد؟
من مخالف بودم وارد کار اجرایی شوم. ولی به دو دلیل آمدم. یکی تکلیف آقای دکتر روحانی. دوم اصرار و بزرگواری فرهنگیان. من از دیروز تا حالا 560 اس ام اس دریافت کردم. 800 ایمیل برایم آمده. خیلی از آنها نوشته اند که حقوق خود را نذر کرده اند من برگردم. شما می خواهید رای ندهید، خب ندهید. ولی من دست رد به گفته آقای روحانی نزدم و نمیزنم.

* زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند من آمدم آموزش و پرورش. من به این خاطر آمدم وگرنه استاد دانشگاه بودم. بروید از دانشجویان بپرسید ایشان در مورد مسائل علمی چطور بودند. در کلاس های ریاضی من 250 نفر حضور داشتند.

* در مورد فتنه 88 هم من جزو فعالان انتخابات بودم. روز سه شنبه بعد از انتخابات از طرف دفتر مقام معظم رهبری به من تلفن شد. من از طرف ستاد کسی شرکت نکردم، بلکه از دفتر به من زنگ زدند و گفتند هرکسی حرفی دارد بزند. این افتخار مااست که در حضور ایشان صحبت کنیم. خودایشان وقت می دادند.
بعد از سخنان جمع بندی این بود که نباید خلاف قانون صحبت کنیم. شورای نگهبان اینطور تعیین کرده. بنده قبل از فرمایشات ایشان هم مطیع این امر بودیم. بعد از آن من کجا در این راهپیمایی ها شرکت کردم؟ نمی گویم که آنها که شرکت کردند خلاف قانون کردند، اما اگر یک عکس یا یک مدرک هست که من شرکت کردم اصلا من راس فتنه.
ما سعی کردیم یک آبی روی آتش برزیم که فتنه خاموش شود ولی بعضی ها نفت ریختند.

* در مورد مصاحبه، (موضوع تجاوز به فتنه گران در زندان) بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده می شود. دو حالت دارد یا اصلا اتفاق نیافتاده و یا اتفاق افتاده و ربطی به نظام ندارد و دو نفر خودسر کرده اند. خب ما باید از نظام دفاع می کردیم تا بهانه به دست رسانه های بیگانه ندیهم. آقایان می گویند شما گفتید اقای کروبی خوب کاری کرده اند. در حالی که در این بحث اصلا شروع کننده اش آقای کروبی نبوده اند. در شورا مطرح شد. خب ما اگر این شایعه را پیگیری کنیم بهتر است یا اگر پیگیری نکنیم؟

* درباره نامگذاری میدان به نام 9 دی. امنیت تصمیم گیری را شما با این سوال از بین می برید. پیشنهاد آورده بودند میدان آیت الله حق شناس را بکنند 9 دی. من گفتم آیت الله حق شناس مرد بزرگی است یک میدان دیگر را انتخاب کنید. این همه میدان و خیابان. شما یک طرف را می گویید و یک طرف را نمی گویید.

* من تحلیلگر سیاسی هستم و بینشن سیاسی دارم. اما کار با نیت سیاسی را خیانت می دانم. من دانش آموزان را امانت مردم می دانم. شما یک نمونه بیاورید که من درباره کارم اظهار نظر سیاسی کرده باشم. تیم من یک تیم کاملا فراجناحی بوده است. آقای حدادعادل می توانند بگویند.

* سخن پایانی من این است که هیچ یک از وزرای پیشنهادی تحمیل نشده اند. آقای روحانی خیلی تحقیق کردند. گزینه ای دیگری هم بودند. بنده خدا می داند همان روز به ایشان منتقل کردم. ایشان به من تکلیف کردند. آمدم به این امید که یک ذخیره ای برای آخرتم باشد. اینجا برای معلمان آمدم. هیچ توقعی از شما ندارم. بر اساس وجدان خود رای بدید. اگر دادید به فال نیک می گیرم. اگرم رای نیاورم دست شما را می فشرم که یک تکلیفی را از دوشم برداشتید. جا برای خدمت کم نیست و محدود به وزارت نیست.

* اگر هرکسی وزیر آموزش شد، حل مشکل نیاز به همکاری نظام دارد. یک وزیر کافی نیست. همه باید کمک کنند.
* روان روشن سعدی که شمع محفل توست به هیچ کار نیاید گرش نسوزانی.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 222 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
زمان انتشار خبر: پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷
مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

مجلس شورای اسلامی پس از ۴ روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دکتر روحانی، رئیس جمهور، سرانجام رای خود را صادر کرد. میلی‌منفرد، نجفی و سلطانی‌فر از مجلس رأی اعتماد نگرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر پس از 4 روز بحث و بررسی در مجلس شورای اسلامی و گفتگوهای بین وزرا و نمایندگان مجلس، رای نهایی برای آغاز بکار کابینه یازدهم آغاز شده  و شبکه خبر نیز بصورت زنده آنرا پوشش میدهد.

در میان 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سردار دهقان، وزرای پیشنهادی کشور و دفاع مخالف نداشتند.

1- (وزارت آموزش و پرورش)؛ محمدعلی نجفی/ موافق: 142 رای ؛؛  مخالف:  133رأی؛؛ ممتنع: 9 رأی

2- (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)؛ محمود واعظی/ موافق: 218 رای؛؛ مخالف:45  رأی؛؛ ممتنع:20  رأی

3- (وزارت اطلاعات)؛ حجت‌الاسلام سید محمود علوی/ موافق: 227 رای؛؛ مخالف:38  رأی؛؛ ممتنع:  18رأی

4- (وزارت اقتصادی و امور دارایی)؛ علی طیب‌نیا/ موافق: 274 رای؛؛ مخالف:7  رأی؛؛ ممتنع: 3 رأی

5- (وزارت امور خارجه)؛ محمد جواد ظریف/ موافق: 232 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛؛ ممتنع: 13 رأی

6- (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی)؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی/ موافق:260  رای؛؛ مخالف: 18 رأی؛؛ ممتنع: 6 رأی

7- (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)؛ علی ربیعی/ موافق: 163 رای؛؛ مخالف: 100رأی؛؛ ممتنع: 21 رأی

8- (وزارت جهاد کشاورزی)؛ محمود حجتی/ موافق: 177 رای؛؛ مخالف:81  رأی؛؛ ممتنع: 26 رأی

9- (وزارت دادگستری)؛ حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی/ موافق:201  رای؛؛ مخالف: 64 رأی؛؛ ممتنع:19 رأی

10- (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)؛ سردار حسین دهقان/ موافق: 269 رای؛؛ مخالف: 10 رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی

11- (وزارت راه و شهرسازی)؛ عباس آخوندی/ موافق: 159 رای؛؛ مخالف: 107رأی؛؛ ممتنع:  18رأی

12- (وزارت صنعت، معدن و تجارت)؛ محمدرضا نعمت‌زاده/ موافق:199 رای؛؛ مخالف: 60 رأی؛؛ ممتنع: 24 رأی

13- (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)؛ جعفر میلی‌منفرد/ موافق: 105 رای؛؛ مخالف: 162 رأی؛؛ ممتنع:15  رأی

14- (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ علی جنتی/ موافق: 234 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛؛ ممتنع: 12 رأی

15- (وزارت کشور)؛ عبدالرضا رحمانی فضلی/ موافق: 256 رای؛؛ مخالف: 19 رأی؛؛ ممتنع: 9 رأی

16- (وزارت وزارت )؛ بیژن نامدار زنگنه/ موافق: 166 رای؛؛ مخالف:104  رأی؛؛ ممتنع: 13 رأی

17- (وزارت نیرو)؛ حمید چیت‌چیان/ موافق: 272 رای؛؛ مخالف:7  رأی؛؛ ممتنع:  5رأی

18-(وزارت ورزش و جوانان)؛ مسعود سلطانی‌فر/ موافق: 117 رای؛؛ مخالف:148  رأی؛؛ ممتنع: 18 رأی

 

نتیجه آرای اعتماد مجلس شورای اسلامی به اعضای کابینه یازدهم و هیات دولت

 

پخش زنده رای اعتماد از شبکه خبر

 

رای گیری اعتماد

 

رای اعتماد مجلس

 

براین اساس  نمایندگان آرا خود را به صندوقها خواهند انداخت و پس از آن برای هریک از وزرا شمارش خواهد شد.

صحن علنی مجلس و رای گیری اعتماد

 

با پایان رای گیری از نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، شمارش آرای رای اعتماد آغاز شد.

 

شمارش آرا اعتماد

مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 194 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

با اعلام تنفس نیم‌ساعته:

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

جلسه علنی مجلس دقایقی قبل با اعلام تنفس نیم‌ساعته برای شمارش ارای کابینه پیشنهادی تعطیل شد. براساس اعلام رئیس مجلس، نمایندگان میتوانند برای نظارت بر شمار آرا در صحن حضور داشته باشند و یا برای نماز و رفع خستگی به اتاق خود مراجعه کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،نشست علنی عصر امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل پس از اخذ آرای وکلای ملت درباره هر یک از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با اعلام تنفس نیم ساعته به پایان رسید.

علی لاریجانی رئیس مجلس گفت:‌ ما برای شمارش آرا از نمایندگانی که قبلا به آنان اعلام شده تا در شمارش آرای کابینه پیشنهادی کمک کنید می‌خواهیم در جلسه حضور داشته  باشند اما سایر وکلای ملت می‌توانند برای نیم ساعت تنفس و اقامه نماز صحن مجلس را ترک کنند.

رئیس ‌مجلس گفت: بعد از نیم ساعت در مجلس برای اعلام نتایج حضور همه نمایندگان لازم است و آقایان نگویند ما بلیت داریم و باید برویم، جلسه ساعت 21 مجدداً با حضور نمایندگان تشکیل می‌شود.

برای شمارش آرای وکلای ملت اسامی 6 گروه از نمایندگان مجلس قرائت شد که به شرح ذیل است:

گروه اول: شاهین محمدصادقی، طاهری، تابش، آصفری

گروه دوم: محمد دهقان، آقاجری، مصباحی‌مقدم، محجوب

گروه سوم: فرهنگی، فولادگر، قاسم جعفری، تاج‌گردون

گروه چهارم: ضرغام صادقی، امیری، نقوی، جوکار

گروه پنج: منادی، سنایی، طباطبایی نائین، نجابت

گروه شش: ملک‌شاهی، امیرآبادی، سبحانی نیا، شوشتری

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 140 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
زمان انتشار خبر: پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

مسئول روابط عمومی و سخنگوی سپاه اعلام کرد: مجموعه قرارگاه سازندگی سپاه در دوره‌ای که زنگنه وزیر نفت بوده هیچ ورودی در حوزه نفت و گاز نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مسئول روابط‌عمومی سپاه اظهارات وزیر پیشنهادی نفت در خصوص وابستگی شرکت اورینتال کیش به مجموعه‌های سپاه را به شدت رد کرد.
درپی اظهارات بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس مبنی بر این که شرکت اورینتال کیش وابسته به یکی از مجموعه‌های سپاه بوده،

سردار رمضان‌شریف مسئول روابط عمومی و سخنگوی سپاه  گفت:  در دوره‌ای که زنگنه وزیر نفت بوده است، مجموعه قرارگاه سازندگی سپاه هیچ ورودی در حوزه نفت و گاز نداشته است.

وی افزود: بنابراین هرگونه انتصاب این شرکت  به قرارگاه سازندگی سپاه و وابستگی آن به سپاه به شدت تکذیب می‌شود واورینتال کیش وابسته به سپاه نیست .

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 166 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
زمان انتشار خبر: پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

صحبت های موافقان و مخالفان چیت چیان، وزیر پیشنهادی نیرو، با سخنرانی قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، آغاز شد. وی اکنون به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی در حال سخنرانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، قاضی پور، نخستین نماینده ای بود که عصر امروز، پشت تریبون مجلس رفته تا از وزیر پیشنهادی نیرو، انتقاد کرد.

قاضی پور نماینده مخالف وزیر نیرو

قاضی بور، نماینده ارومیه، به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو، به ایراد سخن پرداخت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: آقای روحانی در ارومیه قول داد نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود و در اولین جلسه هیئت دولت، این موضوع را مطرح خواهیم کرد.
آقای قاضی پور، با بیان اینکه آب مایه حیات و هستی است، افزود: آب از گذشته محور مناقشه بوده و تا کنون بیش از 38 جنگ حول محور آب در جهان شکل گرفته است.
وی گفت: جنگ آینده، جنگ نفت نیست، بلکه جنگ آب است و بحث اهمیت وزیر نیرو، کمتر از وزیر نفت نیست.
قاضی پور افزود: در کشور ما که یک سرزمین خشک و نیمه خشک است، آب موضوعی حیاتی و استراتژیک محسوب می شود و نقش مؤثری در حوزه دیپلماسی دارد و اهمیت این موضوع، وقتی بیشتر می شود که بدانیم ما با بسیاری از کشورهای همسایه، مرز آبی داریم.
وی با بیان اینکه چند سالی است هیچ آبی به رودخانه هیرمند در سیستان و بلوچستان نیامده است، گفت: آقای چیت چیان، چه برنامه ای برای موضوع آب دارید؟ آیا در این باره از دستگاه دیپلماسی کمک خواهید گرفت؟
نماینده مردم ارومیه افزود: آقای چیت چیان می دانید که هفتاد درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، آیا با آمدن حضرت عالی این سی درصد باقی مانده نیز خشک خواهد شد؟
قاضی پور گفت: مجلس دادگاه سیاسی است که ما کیفرخواست مردم را ارائه می کنیم؛ برنامه شما برای مهار رودخانه های مرزی، آب های کشاورزی، آب های زیرزمینی، دریاچه ها، رودخانه ها و مقابله با طوفان ها چیست؟
وی افزود: برنامه مدون شما درباره خصوصی سازی نیروگاه ها چیست؟ آیا قصد دارید بقیه نیروگاه ها را نیز مانند گذشته به تاراج بگذارید؟
قاضی پور گفت: برنامه شما برای تولید برق آبی از رودخانه ها چیست ؟ آیا برنامه ای برای تولید انرژی های پاک از آب و باد دارید؟
وی افزود: برنامه شما برای حمایت از پیمانکاران حوزه وزارت نیرو چیست؟ آیا از تولیدات داخلی استفاده می کنید یا همچنان مصرف کننده تجهیزات هندی خواهیم بود؟
مخالف وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه ایشان از جنس مردم است و وظیفه نمایندگی ما هم ایجاب می کند مطالبات مردم را بگوییم، گفت: آقای چیت چیان برنامه شما برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی چیست؟
قاضی پور، با آرزوی جاری شدن آب در زاینده رود افزود: آیا می خواهید باروری ابرها برای زاینده رود را از شمال و جنوب در دستور کار داشته باشید یا فکری برای این موضوع نکرده اید؟
وی در پایان ابراز امیدواری کرد وزیر پیشنهادی نیرو در مدیریت داخلی این وزارتخانه، از نیروهای کارآمد و متعهد استفاده کند.

 

عیسی زاده، نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو

عیسی زاده نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

عیسی زاده، نماینده مجلس، به عنوان دومین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو، پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی کرد.

 

مجید جلیل، نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو

مجید جلیل، نماینده لردگان، به عنوان نخستین موافق وزیر پیشنهادی نیرو را  بحث آب دانست و گفت: کشور ایران دو درصد خشکی کل دنیاست. در صورتی که آب ایران دو صدم درصد آبهای شیرین دنیاست. محور صحبتهایم را حول و حوش آب قرار دادم توجیحم این است که سرمایه و ثروت و برق هم هست. در کنار آب و برق، فاضلاب شهری و روستایی حل خواهد شد. با توجه به توضیحاتی که دادم نسبتی که عرض کردم یک به دویست است یعنی اگر آب مدیریت نشود، سهم ایرانی یک به دویست است. در مطالعات انجام شده مشاهده می شود یک نفر سهم دویست نفر را در آب مصرف دارد.

مجید جلیل نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، حمایت بی دریغ خود را از وزیر پیشنهادی نیرو و روستازاده ای از جنس خودمان، یعنی آقای چیت چیان، اعلام می کنم.
آقای جلیل، موافق وزیر پیشنهادی نیرو، افزود: از طرف قوم بزرگ لر، به ویژه بختیاری های ایران اسلامی، خدمت ملت شریف و نمایندگان اعلام می کنم که موضع جناب آقای بزرگواری، موضع شخصی ایشان است و این تقسیم بندی را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد و از طرف جامعه لرها عذرخواهی خود را به ملت شریف ایران هدیه می کنم.
وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت وزارت نیرو بحث آب است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دو درصد از خشکی کل دنیاست، در صورتی که آب ایران به دو صدم درصد آب های شیرین جهان می رسد.
جلیل افزود: توجیه اینکه محور صحبت هایم را حول آب قرار دادم این است که اگر آب باشد، سرمایه، ثروت و برق هم هست و در کنار آنها مشکلات فاضلاب شهری و روستایی حل خواهد شد.
نماینده مردم لردگان افزود: در صورتی که در مصرف های بی رویه آب شرب، صنعت و کشاورزی در مطالعات انجام شده مشاهده می شود گاهی یک نفر، سهم 200 نفر ایرانی را مصرف می کند و اگر این نسبت را محاسبه کنیم، در مواردی هم یک نفر سهم 40 هزار نفر ایرانی را هدر می دهد.
جلیل گفت: فعالیت وزارت نیرو در تأمین و مدیریت آب در سه حوزه صنعت، شرب و کشاورزی تعریف شده و تأمین برق برای حوزه های مختلف و خدمات فاضلاب شهری و روستایی خلاصه شده است.
وی افزود : این مأموریت ارتباط تنگاتنگی با زندگی ما دارد و چنان زندگی و نیازهای روزمره ما با آب و برق تنیده شده که گویی زندگی بدون آنها سخت و رقت بار است.
جلیل گفت: فرض کنیم مشاغل و حرفه ها یک روز از رایانه و اینترنت محروم شود ، چه فاجعه ای در زندگی بشریت به وجود خواهد آمد یا اینکه اگر پائین ترین واحد اجتماع که خانواده است اگر یک روز بدون آب و برق باشد چه نگرانی هایی به وجود خواهد آمد؟
وی با بیان اینکه تأمین و مدیریت آب و برق ارتباط تنگاتنگی با امنیت داخلی و خارجی کشور دارد، افزود: بحران هایی که به واسطه سوء مدیریت آب و برق به وجود می آید نقش بسزایی در امنیت کشور دارد.
موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: نعمت آب سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت، درمان، عبادات، سلامتی و شادابی جامعه دارد.
جلیل افزود: همچنین آب کشاورزی و صنعتی ارتباط نزدیکی با اشتغال و تولید در صنعت دارد.

رحمتی   نماینده ماکو نیز بعنوان  موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت:

کارهای وزارت نیرو کارهای حاکمیتی است. اقداماتش اقدامات زیربنایی است. بخاطر همین گستردگی و تنوع، باید شخص متعهد و متبحر باشد. چیت چیان در تمام برنامه های وزارت نیرو صاحبنظر بوده است. برنامه های ایشان واقعا مشکل آب را که دوران پرآبی تمام شده حل می کنند.

تغییر رویکرد در مدیریت آب، پیش بینی ارتقای راندمان آب ،استفاده از آبهای متعارف برای مسائل صنعت و در عرضه برق، استفاده از نیروهای خورشیدی، انرژی باد و غیره، همه این مسائلی است که ایشان در آن صاحبنظر هستند. ما حدود 70 هزار مگابایت انتقال برق داریم. بسیاری از نیروگاههای ما در شرف استهلاک هستند.

رحمتی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: برای شناخت و قضاوت در خصوص توانایی وزرای پیشنهادی و کاربردی بودن برنامه های آنان، نخست باید عرصه مسئولیت و وزارتخانه های تحت مسئولیت آنها را شناخت تا امکان تطبیق قابلیت ها و ظرفیت های تخصصی و تجربی وزرای معرفی شده فراهم شود.
رجب رحمانی افزود : وزارت نیرو به علت داشتن ویژگی های منحصر به فرد، وزارتخانه ای است کاملًا تخصصی و مردمی.
وی افزود: ‌این وزارتخانه، بیشترین ارتباط را با دستگاه های دولتی و مردم دارد و تمام آحاد کشور برای بهره مندی از آب و برق و دریافت خدمات آب و فاضلاب  با وزارت نیرو در تعامل مستقیم هستند.
رحمانی با بیان اینکه کارهای وزارت نیرو، کارهای حاکمیتی است، گفت: اقدامات این وزارتخانه، اقدامات زیربنایی است .
وی افزود: چرخه صنعت، رفاه و ‌انتقال انرژی از ابزارهای مهم این وزارتخانه است و به علت همین تنوع و گستردگی وزارت نیرو از سطح روستاها، شهر، شهرستان و استان و نیروگاه های متعدد می طلبد که فردی که این مسئولیت را برعهده می گیرد انسانی برجسته، توانمند، ‌متعهد و متخصص باشد.
نماینده مردم تاکستان در مجلس گفت: آقای مهندس چیت چیان که نمایندگان زیادی به بنده مراجعه کردند که من از قول آنان بگویم که وی با سی سال تجربه مفید در مسئولیت های جهاد، حضور در جبهه های حق علیه باطل و نماینده دوره سوم مجلس، کسی است که در تمامی برنامه های وزارت نیرو صاحب نظر است و برنامه های متعددی دارد .
آقای رحمانی افزود: وزیر پیشنهادی نیرو از خانواده معظم شهدا، انسانی خوش فکر و حتی آقای مهندس فتاح، وزیر اسبق نیرو، به بنده گفت که به عنوان موافق اعلام کنید که وی از نیروهای ولایتی، ‌متدین و بسیجی است.
وی گفت: برنامه های آقای چیت چیان طوری تنظیم شده است که مشکل آب را که دوران پرآبی کشور به اتمام رسیده است، به راحتی می تواند حل کند .
نماینده مردم تاکستان، با بیان اینکه وی طرح تحول نوینی در معماری دارد، افزود: حرکت برای استقرار مدیریت توازن و چندین مسئله مهم از جمله تغییر  رویکرد در مدیریت، اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، ‌پیش بینی ارتقای راندمان آب ، توسعه محل های تامین آب های روستایی و استفاده از آب های نامتعارف از جمله آب های شور برای مصارف صنعت از جمله برنامه های آقای چیت چیان است.
رحمانی گفت: در عرضه برق نیز مسئله استفاده از انرژی های بادی، ‌نیروگاه های خورشیدی، نیروگاه های کوچک برق آبی و انرژی گرمازایی زمین مسائلی است که وی در آنها صاحب نظر است.
وی با  تاکید بر تصحیح ‌انتقال شبکه های توزیع آب و نیرو  افزود: ما امروز 70 هزار مگاوات ظرفیت برق داریم و این نیاز به مدیریت قوی دارد.
رحمانی گفت:‌ بسیاری از شبکه های انتقال نیرو از بین رفته و بسیاری از نیروگاه های ما در شرف استهلاک است که نیاز به نیروی قوی و توانمندی برای رفع این مشکلات است.
نماینده مردم تاکستان، با بیان اینکه دو انتظار و درخواست از وزیر پیشنهادی نیرو دارم، افزود: با توجه به اینکه استان قزوین، استان سرریز جمعیت تهران و همچنین جمعیت مهاجران را در بر می گیرد، به شدت با مشکل بی آبی مواجه است.
وی با تاکید بر اینکه استان قزوین به شدت از بی آبی می سوزد، گفت: شهرستان تاکستان در غرب این استان با 35 هزار هکتار، در شرف نابودی است.

دفاع چیت چیان، وزیر پیشنهادی نیرو

پس از صحبت های مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی نیرو سخنان خود را درباره برنامه ها و محورهای پیش رو آغاز کرد.

چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو

چیت چیان، وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: ماموریت های وزارت نیرو در راستای تحقق بخشیدن به سه هدف محوری است. اولین هدف، حمایت از توسعه سیاسی و اقتصادی کشور است. تقریبا تمامی خدمات زیرساختی کشور، مانند آب رسانی به شهرها و روستاها، مدیریت ترافیک کشوری،  مخابرات و غیره، به خدمات نیرو نیازمند هستند. دومین هدف تلاش بهبود رفاه و کیفیت زندگی مردم است.
ابتدا از بحث آب شروع می کنم. کشور ما روی کمربند خشک جهان قرار دارد. دسترسی و بهره گیری از این منبع حیاتی ضروری است. پیش بینی شده است که در سه دهه پیشرو کره زمین با نوعی تغییر نظام اقلیم مواجه می شود.
در سال های آینده کشور با دشواری ها و چالش های بسیاری در زمینه مدیریت آب مواجه می شود. افت شدید تراز آب زیرزمینی از جمله آن است.
اولویت مهار آب های مشترک و افزایش سطح برخورداری شهرها و روستاها از آب بهداشتی مناسب و به کارگیری روش های نوین و ارزان برای تسویه آب.  تکمیل طرح های مکمل زنجیره تولید شامل آب آبخیزداری و شبکه های آبیاری زه کشی. مدیریت عرضه به ویژه با تاکید بر اصلاح و هوشمند کردن سامانه پالایش آب و جلوگیری از هدر رفتن آب و صیانت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از برداشت های بی رویه و انجام اقدامات درباره دریاچه ها و تالاب های آسیب دیده برای کم کردن مشکلات آنها و جلب مشارکت مردم در توسعه و اثربخشی برنامه ها. گسترش پژوهش های کاربردی، از جمله برنامه های پیشنهادی است.
بخش برق:
بیست و نه میلیون مشترک برق در ایران هستند. این صنعت با وجود موفقیت های بسیار بزرگ هنوز از چالش های ریشه ای متعددی رنج می برد. رشد سریع مصرف برق به علت افزایش رفاه و بالا بردن میزان اتلاف برق و فرسودگی نیروگاهها، از جمله مهمترین چالش های صنعت برق محسوب می شود.
اینک برخی عناوین مهم ترین برنامه ها و اقدامات برای صنعت برق - توسعه و بهسازی صنعت برق، تولید پراکنده برق در کانون های مصرف. حمایت از ایجاد ظرفیت ساخت نیروگاه های خورشیدی توسط شرکت های خصوصی. احیا تقویت و غنی سازی شرکت های تقویت کننده صنعت برق.
مسئله اقتصاد آب و برق در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اصلی ترین چالش وزارت نیرو در شرایط کنونی کمبود مالی است.
*برنامه های خود را در چارچوب اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنجم و در راستای دستیابی به این اهداف تنظیم کرده ام.
*آقای چیت چیان در دفاع از برنامه خود افزود: وزارت نیرو، وزارتخانه ای صنعتی و تخصصی برای تأمین خدمات زیرساختی آب، برق و فاضلاب است.
* محدودیت های وزارت نیرو برای تحقق بخشیدن به سه هدف محوری است.
* پشتیبانی از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، یعنی تأمین آب و برق برای فعالیت های صنعتی، تجاری، حمل و نقل، تلاش با هدف بهبود رفاه و کیفیت زندگی مردم و حفاظت و صیانت از منابع آب سه هدفی است که مد نظر است.
*کشور ما روی کمربند خشک جهان قرار دارد و آب محور اصلی توسعه کشورهاست و دسترسی و بهره گیری از این منبع حیاتی با مسائل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آمیخته است و بر تمامی این ابعاد عمیقاً تأثیر می گذارد.
* بر اساس نتایج تحقیقات و مدل سازی دوره های اقلیمی، پیش بینی شده است که در سه دهه پیش رو، کره زمین با نوعی تغییر نظام بارش و اقلیم مواجه و از بارش در مناطق خشک کاسته و به بارش در مناطق مرطوب افزوده می شود.
*همچنین پیش بینی می شود با توجه به رشد بی رویه استفاده از منابع آبی و تغییرات بیان شده در سال های آینده، کشور با دشواری ها و چالش های زیادی در زمینه مدیریت آب مواجه باشد که کاهش 45 درصدی روان آب ها و افت شدید تراز آب زیرزمینی از نشانه های بروز این شرایط است.
*از این رو، مدیریت آب کشور باید آمادگی رو به رو شدن با این رویداد را داشته باشد.
*اولویت مهار آب های مشترک در چارچوب تفاهم نامه های مرتبط، تغییر رویه در تأمین مالی طرح های اجرایی، افزایش سطح برخوردی شهرها و روستاها از آب آشامیدنی و بهداشتی مناسب و توسعه شبکه های دفع بهداشتی فاضلاب و حل مشکل آب رسانی به روستاهای بیش از 20 خانوار با اختصاص 20 هزار میلیارد ریال در دو سال از جمله رئوس برنامه ها و اقدامات ضروری در بخش آب و آبفاست.
*از دیگر رئوس برنامه ها، بهسازی ساختار ارتباط با مشترکان برای ایفای حقوق و جلب رضایت آنها، تکمیل طرح های مکمل زنجیره تولید شامل انتقال خطوط آب، آبرسانی، آبخیزداری و شبکه های آبیاری و زهکشی و مدیریت به هم پیوسته منابع آب کشور در سطح ملی است.
*مدیریت عرضه به ویژه با تأکید بر اصلاح و هوشمند کردن سامانه های پایش توزیع آب و جلوگیری از هدر رفت آن، مدیریت تقاضا به خصوص در بخش کشاورزی، صیانت از آب های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت های بی رویه و انجام اقدامات در ارتباط با تالاب ها و دریاچه های آسیب دیده از جمله ارومیه از دیگر برنامه ها و اقدامات ضروری در بخش آب و آبفا است.
*در کنار این اقدامات، جذب مشارکت مردم و توسعه تشکل های بهره برداری، گسترش پژوهش های کاربردی و توسعه فناوری، اولویت بندی طرح ها، ظرفیت سازی و پشتیبانی از مشاوران، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات برای ایجاد فضای رقابت سالم، اجرای طرح ها و استفاده مجدد از آب، استقرار ساختار حقوقی مناسب برای صیانت از حق آبه های کشور و بارورسازی ابرها و باران سازی مصنوعی و پیاده سازی طرح جامع آب از دیگر اولویت های این بخش است.
*صنعت برق، چهاردهمین صنعت بزرگ جهان است که در کشور با تولید 70 هزار مگاوات برق و 21 میلیون مشترک گسترده ترین شبکه خدمات زیربنایی کشور است.
*آقای چیت چیان همچنین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور دفاع از برنامه هایش افزود: صنعت برق نیاز به سرمایه گذاری جدید سالانه 17 هزار میلیارد تومان است و سرمایه برترین صنایع کشور است.
*این صنعت با مصرف 60 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و سوخت مایع بزرگ ترین صنعت کشور در مصرف سوخت است.
*صادرات 11 میلیارد کیلووات - ساعت برق به پنج کشور همسایه و امکان گسترش این بازار نشانگر توانایی صنعت برق در تأثیرگذاری بر بازار انرژی منطقه است، اما این صنعت از چالش های ریشه ای رنج می برد.
*مهم ترین چالش این صنعت رشد سریع استفاده به دلیل توسعه، پائین بودن بازده در نیروگاه ها و بالا بودن اتلاف برق در شبکه های توزیع است.
*عدم بهره گیری از منابع انرژی های تجدید پذیر و انرژی های نوین به علت غفلت، دیگر چالش این صنعت است.
*عدم تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها و الزام آنها به مصرف گازوئیل و مازوت باعث شده علاوه بر آلودگی زیست محیطی، هزینه تولید برق در کشورمان دو برابر شود.
*مهم ترین برنامه های من در زمینه رشد این صنعت به شرح زیر است: 1- توسعه و بهسازی ظرفیت های تأمین با اولویت تولید برق با استفاده از منابع تجدید پذیر و تولید پراکنده برق در کانون های مصرف و توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی 2- حمایت از ایجاد ظرفیت سالانه حداقل 500 مگاوات توربین بادی و پنج مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی 3- ارتقای فنی شبکه های توزیع با تأکید بر اصلاح زیرساخت ها، 4- ارتقای سطح پایداری شبکه قدرت 5- ارتقاء و توسعه نظام اطلاع و پاسخگویی به نیازها و انتظارات 6- مدیریت بهره وری و کارایی انرژی در بخش های تولید، انتقال و مصرف 7- احیاء، تربیت، غنی سازی شرکت های تأمین کننده و مشاور و پیمانکار صنعت برق و 8- خرید تضمینی برق بر اساس قیمت واقعی سوخت.
* رسالت ما در صنعت برق تغییر پارادایم صنعت برق کشور از تمرکز بر توسعه فیزیکی به مدیریت تأمین کالای اقتصادی و با کیفیت برق با مشارکت مردم و به صورت سازگار با محیط زیست است.
*اصلی ترین چالش این وزارتخانه را در شرایط کنونی وضع اقتصادی آب و برق و مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی در این صنعت است.
*اکنون حدود 676 طرح نیمه تمام ملی و استانی در بخش های آب و فاضلات درحال اجراست که برای اتمام آن به بیش از صد هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.
*با ادامه این روند و به فرض اضافه نشدن طرح های جدید و در صورت افزایش اعتبارات سالانه به میزان نرخ تورم هرسال متوسط زمان اتمام هر طرح بیش از 30 سال خواهد بود.
*هر چند ساز و کارهای دیگری برای تامین مالی مانند صدور اوراق مشارکت و فروش اموال و دارایی ها پیش بینی شده است، اما در دو سال اخیر متاثر از شرایط اقتصادی به ویژه پایین بودن سود اوراق مشارکت و جذابیت نداشتن آن برای شبکه بانکی، فروش این اوراق با روند نزولی مواجه بوده است.
*قیمت فروش آب شرب شهری و روستایی به ترتیب 37 درصد و 19 درصد هزینه تمام شده آن را تامین می کند.
* متوسط فروش آب کشاورزی در شبکه های آبیاری فقط هفت درصد هزینه تمام شده آن است و بهای آب زیرزمینی برای کشاورزی رایگان است.
*بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، هزینه تمام شده هر کیلووات ساعت برق 680 ریال است که 350 تا 400 ریال از آن هزینه ای است که صنعت برق برای خرید برق از تولید کنندگان خصوصی می پردازیم.
*این درحالی است که متوسط وجوه حاصل از فروش برق برای صنعت برق به ازای هر کیلو وات ساعت فقط 200 ریال است.
*تفاوت فاحش میان قیمت فروش و هزینه تمام شده خدمات آب، فاضلاب و برق را از دیگر مشکلات وزارت نیرو است.
*طبق رقم اعلام شده وزیر پیشین نیرو این وزارتخانه بیش از ده هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، سازندگان و نیروگاه های خصوصی دارد.
*استفاده گسترده تر از ظرفیت های بخش خصوصی، سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی و نیز اصلاح و منطقی کردن نظام تعرفه آب و برق را از راهکارهای رفع مشکلات این وزارتخانه است.
*من می خواهم به آقای قاضی پور اطمینان بدهم که برای  دریاچه ارومیه یک برنامه کامل داریم.
*در برنامه سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه باید تجدید نظر کنیم و در رها سازی بیشتر آب از سدهای ساخته شده تلاش خواهیم کرد و باید کنترل بیشتری در مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گیرد.
*انتقال آب از حوزه های دیگر از جمله دریای خزر و رود ارس شاهد تغییر در روند تأمین آب دریاچه ارومیه خواهیم بود.
*صنعت آب و برق به دلیل شرایط اقلیمی ، اقتصادی ، مدیریتی و فنی با چالش هایی مواجه شده است که با اتکال به خداوند متعال آماده ام تا این وظیفه سنگین را در صورت رأی اعتماد مجلس از ظرفیت های علمی و فنی در بخش های دولتی و خصوصی آب و برق همچنین هیئت دولت و نیز اندوخته های علمی خود بهره خواهم گرفت.
*اعتقاد راسخ دارم بدون حمایت مجلس و تعامل با این بخش مهم که به فرموده امام در رأس امور قرار دارد حل و فصل مسائل میسر نخواهد بود. ان شاء الله به وزارت نیرو کمک کنند تا بتوانیم با همکاری همکاران در این وزارتخانه خدمات شایسته ای به ملت ارائه و نظر مقام معظم رهبری را تأمین کنیم.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 154 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان / دفاع سلطانی فر

 مترجم سیدخلیل مرتضوی

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز، با بررسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، به مرحله آخر خود نزدیک شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مرادی، نماینده سنندج، دیوان دره و کامیاران، به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در صحن خانه ملت، به ایراد سخن پرداخت.

مرادی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان

نماینده مردم سنندج ، دیوان دره و کامیاران گفت: قطعاً رأی 72 درصدی مردم کردستان به دکتر روحانی، حمایت و رای به برنامه ها و گفتمان وی در بحث اعتدال، امید، توجه به خواسته های اقوام و مذاهب ایران اسلامی بود.
مرادی که به عنوان نماینده مخالف وزیر ورزش و جوانان سخنرانی می کرد،  به بند دوم بیانیه اقوام اشاره کرد و افزود: در این بند آمده است مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت های کلان کشور و اجرای اصل شایسته سالاری به گونه ای که تمام شهروندان و هم میهنان به صورت یکسان امکان مشارکت و تصدی کلیه امور اداری و عضویت در کابینه را داشته باشند.
وی افزود: امید ما در این دولت توجه به زوایایی از حقوق اقوام و مذاهب است که تا کنون یا کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا ضروری است در این برهه حساس تاریخی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، حقوقی که در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی تبلور یافته و نیازمند همت بیشتری است.
مرادی گفت: جناب آقای دکتر روحانی قرار ما این بود که از ظرفیت نیروهای کرد و اهل سنت و بلوچ و ترکمن در کابینه شما استفاده شود، اما نشد و امیدواریم در دیگر سطوح و بدنه دولت از آنان استفاده شود.
وی افزود: در بحث وزارت ورزش نیز باید بگویم که ما از جوانان تحصیل، تهذیب و ورزش را می خواهیم که امیدواریم برنامه های شما نیز بارقه امید را در دل جوانان ایجاد کند.
نماینده مخالف وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت: البته باید بگویم که مخالفت بنده با برنامه های سلطانی فر هیچ گونه منافاتی با شایستگی و توانمندی های وی در دیگر حوزه های اجرایی کشور ندارد، بلکه فقط در حوزه ورزش است.
مرادی افزود: آقای سلطانی فر، مروری بر سوابق سیاسی شما جدا از سال 58 تا 60  یعنی از سال 61 تا 88 در سمت های مختلف از جمله در وزارت کشور، در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگری سایه سنگینی بر سابقه حضور شما در حوزه وزارت ورزش و جوانان گسترانیده است.
وی گفت: شما در عرصه نرم ورزش مدیریت کوتاه دو ساله در پست قائم مقامی و مدیریت اداری مالی سازمان ورزش و همچنین ریاست هیئت مدیره شرکت تجهیز و نگهداری استادیوم های ورزشی را داشته اید.
مرادی افزود: اکنون سوال اساسی این است که برخی از کهنه سیاستمداران و تعداد کثیری از نو سیاستمداران همچون گذشته از ورزش به عنوان پلکانی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند، آیا این روش همچنان ادامه خواهد یافت و چه برنامه ای برای جلوگیری از آن دارید؟
وی گفت: لطفاً پاسخ دهید نگرش و برنامه های شما برای جلوگیری از ورود افراد سیاسی و غیر ورزشکار با این همه آثار سوء و مخرب در مجامع بین المللی ، در هیئت مدیره و هیئت رئیسه های عرصه ورزشی و ارکان مدیریتی این بخش مهم کشور چیست و این رویه تا کجا ادامه خواهد یافت.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: ضمن اینکه این موضوع نه فقط در تهران، بلکه در خیلی از استان ها نیز سرایت کرده است و هیئت های ورزشی را کسانی مدیریت می کنند که نه سابقه ورزشی دارند و نه ورزشکار بوده اند؛ بلکه جزء مدیران سیاسی و اداری کشور هستند.
نماینده مردم سنندج گفت: من با تحلیلی که در برنامه شما صورت دادم، چند سوال دارم که شما به صورت شفاف جواب دهید و دوستان و همکاران قضاوت کنند.
سالار مرادی همچنین به منظور مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: ورزش در مناطق محروم، با آن همه ظرفیت و استعداد، چه اوضاعی پیدا خواهد کرد؟ نابرابری برخی استان ها و مناطق کشور از حیث زیر ساخت ها و تجهیزات باید چگونه جبران شود؟ و چند سال باید طول بکشد که شاهد برقراری عدالت در ورزش باشیم؟‌
وی گفت: ‌چرا از طرح تدوین سند توسعه ورزش استان ها که در زمان وزیر وقت و وزیر فعلی مورد خواست ورزشکاران بوده است، در برنامه جناب عالی بحث بیمه آن به میان نیامده است؟ ‌طرح های ناتمام ورزش را در شهرستان ها چه خواهید کرد؟‌ در بند هفتم برنامه شما به تعیین و تکلیف دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اشاره کردید، آیا همه دغدغه ورزش کشور همین دو باشگاه است؟‌ آیا فقط فوتبال را ورزش می دانید؟ آیا برای استفاده و بهره مندی از ظرفیت ها و تجربه قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی برنامه ای دارید؟ یا باز هم شاهد خانه نشینی و یا خروج این عزیزان از کشور خواهیم بود؟‌
این نماینده مجلس سخنان خود را با سوالات دیگری از وزیر پیشنهادی ورزش ادامه داد و گفت: آیا برای مبارزه با بی اخلاقی در ورزش برنامه دارید؟ امروزه می بینیم ورزشکاران که الگوی اخلاق و صداقت در جامعه بودند به دوپینگ و تجمل گرایی و برخی حواشی دچار شدند و این نگرانی عمده ای را در بدنه ورزشی کشور ایجاد کرده است.
نماینده سنندج افزود: مهم ترین بستر پرورش و استعدادهای ورزشی توجه به حساسیت ورزش در مدارس است، جناب عالی در برنامه چه راهبرد و هدفی را خواهید گنجانید که  ان شاء الله به این وضع کمک کند؟
مرادی گفت: برای توسعه ورزش عزیزان معلول جسمی و حرکتی چه برنامه ای دارید؟ آیا برای بیمه، ‌اشتغال، تامین و رفاه اجتماعی ورزشکاران و قهرمانان ملی برنامه ای دارید؟‌
وی گفت: توجه به ورزش به ویژه ورزش بانوان و مشکلات خاص این حوزه به چه نتایجی منجر خواهد شد؟ در حوزه جوانان، پس از ادغام سازمان ملی جوانان و تاسیس وزارت ورزش و جوانان، در حوزه برنامه ریزی و اجرای کارها انفعال وجود دارد، شما چه برنامه ای دارید؟
مرادی گفت: شما با توجه به بحث جوانان کشور چه برنامه و راهبردی برای جوانان دارید؟ ‌مشکلات حوزه جوانان چه تعریفی شده است؟ آیا برنامه راهبردی شما صرفا مربوط به جملات کلیشه ای است؟ و آیا می توان از جناب عالی تعهدی گفت که به برنامه های خود عمل خواهید کرد؟‌
مرادی افزود: در حمایت از جوانان در حوزه کار، اشتغال و قرض الحسنه بعدا سخن خواهم گفت.
نماینده مردم سنندج در انتهای سخنان خود افزود: تیمی که به عنوان تیم آقای دکتر روحانی مطرح است کارنامه قابل قبولی دارد؛ هم از نظر تجربه، هم از نظر سابقه و هم از نظر کارهایی که برای انقلاب اسلامی صورت داده است.

 

قادر مرزی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در صحن خانه ملت سخنرانی کرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه امروز مجلس در یک مرحله آزمون بزرگ قرار گرفته است، به خدمات آقای سلطانی فر، در 34 سال گذشته اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد ایشان در رده های مختلف استانداری و معاون استانداری فعالیت داشته است.
حامد قادرمزی، سلطانی فر را دانش آموخته رشته علوم سیاسی دانست و افزود: انتخاب ایشان به عنوان وزیر ورزش به هیچ وجه با شایسته سالاری تطابق ندارد.
وی گفت: تعداد زیادی دانش آموخته رشته ورزش هستند که می توانند به عنوان وزیر انتخاب شوند.
قادرمرزی تصریح کرد: تجربه آقای سلطانی فر به هیچ وجه با رشته ورزش همخوانی ندارد.
نماینده مردم قروه و دهگلان با اشاره به سخنان سلطانی فر در کمیسیون ورزش مبنی بر اینکه اگر توپ وارد دروازه شود وزیر هستم و اگر وارد دروازه نشود وزیر نیستم، تأکید کرد: عرصه مدیریت ملی، عرصه شانس و حادثه نیست، از این رو با انتخاب ایشان کاملاً مخالفم.

 

احمدی لاشکی، موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

احمدی لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سخنرانی کرد.

احمدی لاشکی نماینده موافق وزیر ورزش

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ابتدای سخنان خود از آقای دکتر روحانی تشکر کرد که در اجرای کامل قانون با عنایت به این که 14 روز فرصت داشت به استناد ماده 204 آیین نامه داخلی کابینه را معرفی کند، در نخستین دقایق بعد از تحلیف این اقدام را کرد که انشاء الله به حماسه اقتصادی ختم می شود.احمدی لاشکی همچنین از آقای دکتر عباسی وزیر ورزش و جوانان برای زحماتشان در دوران تصدی وزارت تشکر کرد.وی گفت:‌ ورزش جایگاه خاصی است، ایستایی در آن معنایی ندارد؛ در ورزش رسیدن نداریم، در ورزش همیشه حرکت و تلاش است.احمدی لاشکی افزود: در ورزش قهرمانی هنگامی که یک ورزشکار ایرانی صاحب یک کرسی می شود با نواختن سرود و به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی، شور و هیجان 75 میلیونی را شاهد هستیم. وی گفت: به همین علت معتقدم باید وزیری پرکار و پر تلاش، در این حوزه حاضر باشد.احمدی لاشکی افزود: همچنین تشکر می کنم از این که فردی معرفی شد که سال های سال تلاش ویژه ای داشته است.وی گفت: به این جهت اینجا آمده ام که احساس می کنم آقای سلطانی فر قدری مظلوم واقع شد.احمدی لاشکی افزود: ما امروز از فردی صحبت می کنیم که معاونت سیاسی حداقل سه استان را داشته و استاندار سه استان بوده است.نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: استاندار یعنی چه؟ یعنی رئیس شورای ورزشی یک استان ، یعنی رئیس شورای جوانان استان ، یعنی امور کامل مربوط به بحث جوانان را او می تواند برنامه ریزی کند.احمدی لاشکی گفت: البته خودم تا به این لحظه دغدغه این موضوع را دارم ، از روزی که این دو ادغام شدند مشکل ایجاد شد.وی افزود: جمعیت ما بر اساس آخرین سرشماری، تعداد افراد 11 تا 15 سال حدود 4 میلیون و 600 هزار نفر و تعداد افراد 15 تا 29 سال حدود 24 میلیون نفر هستند، اما نتوانستیم آنان را در این سازمان و در این وزارتخانه بپذیریم ، آنان برادران ناتنی ورزش شدند و متأسفانه هیچ حقی از ارث نمی برند.احمدی لاشکی گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آمده است و این وعده را در برنامه های خویش داده است که جوان را نیز بنگرد.وی افزود: همچنین به بیکاری جوان ، وضعیت ازدواج جوان ، مسکن جوان و مهمتر نخبگان جوان که در اثر بی توجهی شاهد پدیده فرار مغزها در جامعه هستیم، توجه کند.احمدی لاشکی گفت: ایشان آمده است به استقلال کامل فدراسیون ها بپردازد.وی افزود: از 50 فدراسیون حاضر، قریب 13 فدراسیون با سرپرستی اداره می شود و غالب فدراسیون ها دچار مشکل مالی هستند که قرار است ساماندهی انجام شود.احمدی لاشکی گفت: این که ایشان کار استانداری انجام داده و بتواند اقتصاد را در کنار ورزش به گونه ای کنار هم و گرد هم بیاورد و بتواند فضای ورزش را به واسطه اقتصاد تقویت کند، پوئن مثبت است.وی افزود: ایشان به ظرفیت ورزش های همگانی، تقویت جایگاه ورزش پیشکسوتان و سرمایه گذاری در تمام رشته های ورزش توجه می کند.احمدی لاشکی گفت: دوستان مخالف دغدغه داشتند که آیا همه چیز پرسپولیس و استقلال است؟ خیر، من هم معترض هستم، یک ورزشکار دو میلیارد تومان بگیرد اما یک رشته ورزشی در یک شهرستان صد هزار تومان هم اعتبار نداشته باشد این جای اشکال است؛ اما ایشان قرار است برای همه رشته های ورزشی نکته ای را داشته باشد.نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت : نکته زیبایی را که آقای دکتر روحانی در روز ابتدایی  گفتند این بود که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای همه مسائل در ورزش آمادگی پاسخگویی و اطلاعات لازم را دارد.آقای احمدی لاشکی افزود: به مزاح عرض کنم، فکر می کنم اطلاعات ایشان از آقای فردوسی پور کمتر نباشد.وی با بیان اینکه امروز باشگاه های شموشک نوشهر و نساجی که سال های سال قدمت دارد، دیده نشده اند، گفت: امروز ایشان اعلام می کند باید برای باشگاه های با اصالت با تشکیل کمیته هایی اقداماتی انجام داد.نماینده نوشهر و چالوس با تاکید بر توجه ویژه به ورزش بانوان گفت: بانوان که نیمی از جمعیت ما را تشکیل می دهند اما در مقام عمل به آنها توجه نمی شود ولی در برنامه آقای سلطانی فر مباحث خوبی برای ورزش بانوان دیده شده است.احمدی لاشکی با اشاره به اینکه تشکیل مراکز استعدادیابی در کشور راهی برای ایجاد عدالت در نخبگان ورزشی است، گفت: چالش های مهمی که آقای سلطانی فر رصد کرده است ناکارآمدی و سلیقه ای عمل کردن در اعمال روش های مدیریت در سازمان های ورزشی است.وی گفت: او در برنامه خود به طرح های عمرانی و ورزشی نیمه تمام و بلاتکلیف در کشور اشاره کرده است.نماینده نوشهر و چالوس با بیان اینکه نکته ای که همیشه از آن غافل مانده ایم مسائل فرهنگی ، اجتماعی و تربیتی در ورزش است، خاطرنشان کرد: آقای سلطانی فر به اخلاق گرایی در ورزش تاکید ویژه ای دارد.احمدی لاشکی با اشاره به ضعف نظام فناوری و اطلاعات و ارتباطات ورزشی کشور و نبود اطلاعات وآمار درست گفت: جمله معروفی وجود دارد مبنی بر اینکه آمارها دروغ نمی گویند، ‌دروغ گویان آمار می سازند.وی افزود: متاسفانه تا به امروز آمارهای دقیقی از تعداد ورزشکاران حرفه ای و آماتور در دست نداریم و مشخص نیست برای آینده آنان چه برنامه هایی تدبیر کرده ایم.نماینده نوشهر و چالوس در پاسخ به انتقاد بعضی از نمایندگان مبنی بر مرتبط نبودن تحصیلات آقای سلطانی فرد با وزارت پیشنهادی گفت: امروز مدیر ورزش باید یک سیاستمدار چیره دست نیز باشد و اعتقاد دارم رابطه ورزش و سیاست جدا ناشدنی است.احمدی لاشکی گفت: ‌آقای سلطانی فر دانشجوی دوره دکتری در مدیریت و توسعه است و این می تواند بهترین گزینه باشد چرا که هم کار اجرایی و هم کارهای علمی انجام داده است.وی افزود: خواهش من از شما این است که با رای مثبت به ایشان کمک کنید دولت هر چه زودتر برای رسیدن به حماسه اقتصادی گام بردارد.

کاتب، نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

کاتب، نماینده گرمسار، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سخن گفت.

کاتب نماینده


وی گفت: امروز کابینه ای که در خدمت شماست امتحان پس داده است. می توانید نمره دهید و امتیازبندی کنید. امروز کشتی مدیریت کشور ما در طوفان تحریم قرار گرفته است؛ اگر بخواهیم در این شرایط سخت بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم، می بایست با بالاترین وفاق عقلانیت و دانش این تهدیدها را به فرصت های طلایی تبدیل کنیم. یکی از عرصه هایی که می تواند رشد و بالندگی برای نظام جمهوری اسلامی تهیه کند، که نشان از توانمندی ایران اسلامی است.
کاتب افزود: «دکتر روحانی گفت، سلطانی فر، کامپیوتر سیار ورزشی است. اطلاعات ورزشی که سلطانی فر از خود دارد، بعد از سی و چهار سال، اگر یک مسئول ورزشی را پیدا کردید که قبل از انتصاب، سابقه ورزشی داشت،  بیایید به سلطانی فر ایراد بگیرید.  
 

 

رحمانی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

رحمانی، نماینده تاکستان در مجلس، به عنوان مخالف وزیر پیشننهادی ورزش و جوانان، به ایراد سخن  پرداخت.

رحمانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی انسان شرایط موجود در موقعیت جهانی را بعد از رحلت امام مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، کاملاً به جمله جاودان امام راحل که فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد، به عینه پی می برد و از جمله آن، شرایطی است که در مصر و دیگر کشورها حکمفرماست.
رجب رحمانی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: مخالفت من با بعضی از برنامه های آقای سلطانی فر که به حق یکی از مدیران پرتلاش و فعال در مسئولیت های خود بود، به معنای مخالفت با کل کابینه و برنامه های آقای روحانی نیست.
وی گفت: مسئله ورزش و جوانان، به خاطر حساسیتی که داشت، مجلس شورای اسلامی تشخیص داد سازمان تربیت بدنی که مستقیم زیر نظر رئیس جمهور بود، به صورت ورزش و جوانان باشد؛ زیرا موضوع ورزش، یک مسئله کشوری و عام است و مسئله جوانان نیز که امیدهای این کشور هستند، موضوع بسیار مهمی است.

رحمانی افزود: با مطالعاتی که در برنامه آقای سلطانی فر که یکی از چهره های سیاسی با تجارب خوب سیاسی است داشتم، اولاً باید بگویم مقوله ورزش، به علت اهمیتی که دارد، از عهده یک وزیر و حتی چند وزیر ساخته نیست؛ بایست شخص رئیس جمهور و همه وزرا در این باره کمک کنند؛ در برنامه های آقای سلطانی فر برای حل این موضوع مهم چیزی نمی بینم.
وی گفت: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد بازیکنان فوتبال، ده ها برابر رشته های دیگر مانند کشتی، اعتبار دریافت کنند.
نماینده مردم تاکستان افزود: آقای سلطانی فر بگوید با مسئله دوشغله ها در ورزش چه خواهد کرد؟ سرانه ورزش جهانی دو متر مربع است که کشور ما در این زمینه اختلاف فاحشی با میانگین جهانی دارد؛ آقای سلطانی فر در این باره چه خواهد کرد؟
رحمانی گفت: درباره اختصاص امکانات ورزشی برای مناطق محروم و دورافتاده وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه برنامه ای دارد، آیا توجه در ورزش به مراکز استان ها و مناطق مهم خواهد بود یا به مناطق محروم نیز توجه خواهد شد؟
وی افزود: درباره مسئله ورزش بانوان چه برنامه ای دارد؟ آیا همه توجهات باید برای دو باشگاه معروف فوتبال باشد؟
رحمانی گفت: آقای سلطانی فر، درباره هماهنگ سازی خانه های ورزش و نهادهای مختلف چه برنامه ای دارد؟
وی افزود: مسئله اشتغال و ازدواج یکی از مسائل مهم و دغدغه های اصلی جوانان است؛ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در این باره چه برنامه ای دارد؟
مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: درباره خود آقای سلطانی فر مسئله ای وجود دارد و اینکه وی گرین کارت دارد، البته من اینها را تائید نمی کنم؛ اما آنچه برای ما فرستادند و تاکید کردند که اینجا اعلام شود که وی در انگلستان درس خوانده است و اینها مواردی است که به آقای سلطانی فر گفته ام و وی اینجا پاسخ خواهد داد.
رحمانی افزود: آیا آقای سلطانی فر، ورزش را سیاسی خواهد کرد؟ آیا ورزش، روی پای خود خواهد ایستاد؟ بیکاری جوانان را به چه شکل حل خواهد کرد؟ در مقابله با مافیای ورزشی، چگونه این مسئله را حل خواهد کرد؟ در خصوص حضور سیاسیون در ورزش چه تمهیداتی دارد؟ برای کسب مجدد کرسی هایی که در صحنه های مختلف بین المللی داشتیم چه اقداماتی صورت خواهد داد؟
وی گفت: باید به همکاران خود در مجلس خداقوت بگویم که پس از چهار روز، همچنان با نشاط و قوت دارند فعالیت های رسیدگی به وزرا را صورت می دهند.

 

احمدی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

احمدی، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سخنرانی کرد.

احمدی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

 

کاشانی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

کاشانی، نماینده زاهدان، به عنوان موافق سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سخنرانی کرد.

کاشانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

کاشانی، نماینده زاهدان، گفت: به نظر می رسد رئیس جمهور محترم، نکات مهمی را با انتخاب سلطانی فر پیگیری کردند. ایشان سوابق مدیریت کلان دارند. ایشان شایستگی حضور در سمت های مختلف را دارند.  
وی تاکید کرد: ایشان توانست بیشترین ظرفیت را در گذشته در مناصبی که داشت بسیج نماید. در وزارت ورزش هم خواهد توانست. من می دانم ورزش شهرستان ها از کمبودهای فراوانی رنج می برد. همچنین در حوزه جوانان مشکلات فراوانی وجود دارد. آقای سلطانی فر می تواند با تعامل با حوزه های مختلف این مشکلات را حل کند.
 

 

عزیزی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

عزیزی، به عنوان نماینده موافق سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سخنرانی می کند.

عزیزی نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش.

وی گفت: چالش های وزارت ورزش و جوانان، به خوبی در برنامه های آقای سلطانی فر دیده شدهاست. ترویج روحیه جوان گرایی، جوان باوری و تلاش برای تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج بهنگام و آسان است.
 

این نماینده افزود: نخستین بار در سابقه مدیریت ورزش، یک نفر با سابقه مدیریت کلان ورزش برگزیده شده است. ایشان پله پله ترقی را طی کرده است. ایشان به مدت دو سال، قائم مقام سازمان تربیت بدنی وقت بوده است. ایشان دارای شناخت دقیق از مسائل ورزشی کشور است. بیست سال مسئولیت در استانداری، ایشان را مدیری کارآزموده قرار می دهد.
 

دفاع سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سخنان خود را برای دفاع از عملکرد گذشته و ارائه برنامه های خود برای تصدی مسئولیت ورزش کشور، درصحن علنی مجلس آغاز کرد. وی 30 دقیقه فرصت دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش

سلطانی فر، به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش، سخنان خود را در صحن علنی مجلس آغاز کرد و ضمن پاسخ به سوالاتی که نمایندگان مجلس از وی داشتند به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: مردم در 24 خرداد با حضور گسترده در انتخابات و خلق حماسه سیاسی موجی از طراوت و امید را در خاک ایران اسلامی ایجاد و جهانیان را به تحسین واداشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آقای سلطانی فر در سخنان خود در صحن علنی مجلس برای دفاع از برنامه های خود افزود: خوشحالم که مردم گفتمان عدالت را ذیل گفتمان انقلاب اسلامی انتخاب کردند و بنده به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شده ام. وی گفت: بنده به عنوان فرزند انقلاب، مردم، رهبری و سربازی برای کشور که سالهای بعد از پیروزی انقلاب در نقاط مختلف کشور افتخار خدمتگزاری به ملت را داشتم، بیش از 20سال در شش استان کشور خدمت کردم که 12 سال به عنوان استاندار در استان های زنجان و گیلان و هشت سال به عنوان معاون استاندار در استان های هرمزگان، همدان و فارس خدمت کردم.  سلطانی فر افزود: من در این مدت مسئولیت امور ورزش و جوانان را در استان های مختلف بر عهده داشته ام.
وی گفت: اولین مسئول ورزش کشور هستم که بعد از پیروزی انقلاب در صورت کسب رأی اعتماد و نظر مثبت شما به هنگام تصدی مسئولیت ورزش کشور دارای دو سال سابقه مدیریت در این بخش هستم.
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: با توجه به علاقه شخصی که به ورزشکاران دارم این شاید ادعای بی موردی نباشد که در بین مسئولان سیاسی و اجرایی کشور ورزش و مسائل جوانان را خوب می شناسم و در خصوص روند ورزشی کشور در قبل و بعد از انقلاب تحلیل مشخص داشته و نسخه درمانی برای حل این مشکلات دارم. وی افزود: اگر چه مشکلات فراوانی در عرصه ورزش و ورزشکاران وجود دارد و بر این مشکلات واقف هستم، اما آمده ام تا با همت بلند ملت و بازوان فولادی ورزشکاران و اندیشه دانشگاهیان و متخصصان ورزشی و همکاری پیشکسوتان و ظرفیت های بین المللی بهره برداری و صدای ورزش پهلوانی ایران را به دیگر کشورهای جهان برسانم. سلطانی فر گفت: با توسعه ورزش همگانی و پهلوانی می توان با همکاری صاحبان اندیشه و رسانه و شما عصاره ملت و نیز مرکز پژوهش های مجلس و حمایت های شما ساختار محکمی برای ورزش رقم زد.وی افزود: در تلاشم با احیای فضیلت ها و خصلت پهلوانی در ورزش و قانون گرایی با فساد و رانت و بداخلاقی در ورزش مبارزه کنم و نیز با وضع قوانین مدیریتی تلاش مضاعفی برای تحقق اخلاق در ورزش بنمایم. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: بارها در جلسات مختلف از بی عدالتی در توزیع امکانات ورزشی و منابع مربوط به آن انتقاد کردید و انشاءالله در این خصوص تلاش خواهم کرد تا ورزش در همه نقاط کشور به توسعه متوازن ورزش دست پیدا کنیم. سلطانی فر با اشاره به تشکیل جلسات مختلفی که با نمایندگان مجلس در10 روز گذشته داشته است، افزود: من نمایندگان مجلس را بسیار دلسوز ورزش دیده ام و همین برای هر کسی که مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را بپذیرد  پشتوانه خوبی خواهد بود. سلطانی فر ابراز امیدواری کرد: این دلسوزی استمرار یابد چرا که هر کسی این  مسئولیت را بپذیرد با موفقیت روبرو خواهد شد. وی با بیان این که وزارت ورزش و جوانان از دو بخش تشکیل شده است به اهم سیاست ها و برنامه های خود برای حل مشکلات این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در ورزش یکسری مسائل فوری وجود دارد که باید  به آنها رسیدگی زود شود.وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، بلاتکلیفی فدراسیون ها را از جمله مشکلات پیش رو دانست و افزود: هم اکنون 15 فدراسیون با عنوان سرپرستی اداره می شود. سلطانی فر گفت: چهار فدراسیون در مجامع بین المللی در حالت تعلیق است و باید هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شود. وی افزود: تلاش خواهم کرد مدیریت تخصصی را در ورزش پررنگ کنم و جلوی دوپینگ و ناپاکی ها را بگیرم. سلطانی فر توسعه ورزش های همگانی را از دیگر برنامه های جدی خود دانست و گفت: به رغم تاکیداتی که مقام معظم رهبری برای گسترش ورزش های همگانی داشتند و تلاش هایی که در این خصوص صورت گرفته اما امروز کمتر از 10 درصد مردم تحت پوشش این ورزش ها هستند در حالی که این آمار در دنیا بالای 50 درصد را نشان می دهد. وی با بیان این که ورزش آموزش و پرورش هم بسیار جدی است، تاکید کرد: تلاش خواهم کرد به این موضوع هم با همکاری وزارت آموزش و پرورش توجه کنم.وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: به رغم موفقیت های خوبی که در ورزش قهرمانی به دست آورده ایم اما همچنان با دنیا فاصله زیادی داریم که باید به این موضوع هم توجه جدی شود.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 201 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

کدام وزیران بیشترین و کمترین رای اعتماد مجلس را بدست آوردند؟

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

در نشست امروز بهارستان نشینان پرونده شش وزیر پیشنهادی باقیمانده بررسی شد و در نهایت نمایندگان به کابینه پیشنهادی حسن روحانی رای دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،علی طیب‌ نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی با 274 رای موافق توانست بیشترین رای  و عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهر سازی با 159 رای موافق  کمترین رای اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب کردند.

نتایج  آرای مجلس شورای اسلامی به هرکدام از وزیران پیشنهادی  رئیس جمهور به شرح زیر است:


1- (وزارت آموزش و پرورش)؛ محمدعلی نجفی/ موافق: 142 رای ؛  مخالف:  133رأی؛ ممتنع: 9 رأی

2- (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)؛ محمود واعظی/ موافق: 218 رای؛؛ مخالف:45  رأی؛؛ ممتنع:20  رأی

3- (وزارت اطلاعات)؛ حجت‌الاسلام سید محمود علوی/ موافق: 227 رای؛؛ مخالف:38  رأی؛؛ ممتنع:  18رأی

4- (وزارت اقتصادی و امور دارایی)؛ علی طیب‌نیا/ موافق: 274 رای؛؛ مخالف:7  رأی؛؛ ممتنع: 3 رأی

5- (وزارت امور خارجه)؛ محمد جواد ظریف/ موافق: 232 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛؛ ممتنع: 13 رأی

6- (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی)؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی/ موافق:260  رای؛؛ مخالف: 18 رأی؛؛ ممتنع: 6 رأی

7- (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)؛ علی ربیعی/ موافق: 163 رای؛؛ مخالف: 100رأی؛؛ ممتنع: 21 رأی

8- (وزارت جهاد کشاورزی)؛ محمود حجتی/ موافق: 177 رای؛؛ مخالف:81  رأی؛؛ ممتنع: 26 رأی

9- (وزارت دادگستری)؛ حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی/ موافق:201  رای؛؛ مخالف: 64 رأی؛؛ ممتنع:19 رأی

10- (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)؛ سردار حسین دهقان/ موافق: 269 رای؛؛ مخالف: 10 رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی

11- (وزارت راه و شهرسازی)؛ عباس آخوندی/ موافق: 159 رای؛؛ مخالف: 107رأی؛؛ ممتنع:  18رأی

12- (وزارت صنعت، معدن و تجارت)؛ محمدرضا نعمت‌زاده/ موافق:199  رای؛؛ مخالف: 60 رأی؛؛ ممتنع: 24 رأی

13- (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)؛ جعفر میلی‌منفرد/ موافق: 105 رای؛؛ مخالف: 162 رأی؛؛ ممتنع:15  رأی

14- (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ علی جنتی/ موافق: 234 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛؛ ممتنع: 12 رأی

15- (وزارت کشور)؛ عبدالرضا رحمانی فضلی/ موافق: 256 رای؛؛ مخالف: 19 رأی؛؛ ممتنع: 9 رأی

16- (وزارت وزارت )؛ بیژن نامدار زنگنه/ موافق: 166 رای؛؛ مخالف:104  رأی؛؛ ممتنع: 13 رأی

17- (وزارت نیرو)؛ حمید چیت‌چیان/ موافق: 272 رای؛؛ مخالف:7  رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی

18-(وزارت ورزش و جوانان)؛ مسعود سلطانی‌فر/ موافق: 117 رای؛؛ مخالف:148  رأی؛؛ ممتنع: 18 رأی

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 567 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

قانون بودجه سال 1392 كل كشور

  وبلاگ مترجم سیدخلیل مرتضوی

جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد

رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران


عطف به نامه شماره 241650 مورخ 9/12/1391 در اجراي اصل يكصد و بيست‌ و سوم (123) ‌‌قانون‌اساسي جمهوري‌اسلامي‌ايران قانون بودجه سال1392 كل‌ كشور كه به عنوان لايحه به مجلس‌ شوراي‌ اسلامي تقديم گرديده بود، با تصويب در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 19/3/1392 و تأييد شوراي محترم نگهبان، به پيوست ابلاغ مي‌گردد.

علي لاريجاني

 

 قانون بودجه سال 1392 كل كشور

ماده واحده- بودجه سال 1392 كل كشور از حيث منابع بالغ بر هفت ميليون و  دويست و هفتاد و هفت هزار و شصت و چهار ميليارد و پانصد و ده ميليون (7.277.064.510.000.000) ريال و از حيث مصارف بالغ بر هفت ميليون و دويست و هفتادوهفت‌هزار وشصت وچهارميليارد وپانصد و ده ميليون(7.277.064.510.000.000) ريال به شرح زير است:

 

اول- منابع و مصارف

1-

1-1- منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي و مصارف بودجه‌ عمومي دولت از حيث هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي بالغ بر دوميليون و سيصد و شصت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج ميليارد و پانصد و هفت ميليون (2.360.485.507.000.000) ريال شامل:

1-1-1- منابع عمومي بالغ بر دوميليون و يكصد و چهارهزار و سيصد و هشتاد و يك ميليارد و هفتصد و سي و پنج ميليون (2.104.381.735.000.000) ريال

2-1-1- درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي بالغ بر دويست و پنجاه و شش هزار و يكصد و سه ميليارد و هفتصد و هفتاد و دو ميليون (256.103.772.000.000) ريال

2-1- بودجه شركتهاي دولتي، بانكها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار بالغ بر پنج ميليون و سيصد و پنجاه و هفت هزار و نهصد و شصت و سه ميليارد و نهصد و نود و پنج ميليون (5.357.963.995.000.000) ريال و از حيث هزينه‌ها و ساير پرداختها بالغ بر پنج ميليون و سيصد و پنجاه و هفت هزار و نهصد و شصت و سه ميليارد و نهصد و نود و پنج ميليون (5.357.963.995.000.000) ريال


2-

1-2- اين قانون با الزام به رعايت قوانين و مقررات عمومي حاكم بر دستگاههاي دولتي قابل اجراء مي‌باشد و وصول منابع و تعهد و پرداخت از محل مصارف اين قانون(در حدود وصولي منابع) صرفاً با رعايت مفاد بند(و) ماده(224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 15/10/1389 امكان‌پذير است.

2-2- استفاده از ذخاير ارزي بانك مركزي و منابع صندوق توسعه ملي ‌به‌استثناي مجوزهاي صادره اين قانون براي تأمين نيازهاي بودجه كل كشور به هر شكل ممنوع است.

3-2- اعطاي هرگونه تسهيلات بانكي به بخش دولتي مشروط به عدم افزايش خالص بدهي بخش دولتي به نظام بانكي است. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مسؤول نظارت بر اجراي اين حكم است.

4-2- هرگونه استفاده از تسهيلات ارزي در سال 1392 مشروط به عدم افزايش خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي است.

5-2- استفاده از خط اعتباري بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات ريالي منوط به عدم افزايش مطالبات بانك مركزي از سيستم بانكي است.

6-2- استفاده از خط اعتباري بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات ارزي به غير از مجوزهاي اين قانون به هر شكل ممنوع است.

7-2- در راستاي اجراي بند(ل) ماده(224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، كاهش تخصيص اعتبار هر يك از رديفهاي طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مندرج در پيوست شماره(1) اين قانون حداكثر تا ده‌درصد(10%) صرفاً براي افزايش به سقف تخصيص اعتبار طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي با خاتمه سال 1392 اين قانون در هر دستگاه اجرائي و در داخل هر فصل و هر استان مجاز است. تفاوت بيش از ده‌درصد(10%) در تخصيص و پرداخت رديفهاي مصوب ساير طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي توسط كميته‌هاي تخصيص اعتبار و پرداخت توسط خزانه ممنوع و در حكم تصرف غيرقانوني در اموال عمومي است.

8-2- بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است در طول دوره اجراي اين قانون با رعايت قوانين و مقررات حاكم بر اين بانك وظايف زير را اجراء نموده و گزارش اقدامات انجام‌شده را به صورت ماهانه از طريق رئيس كل بانك مركزي به كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.

الف- پايش مستمر منابع ارزي كشور

ب- تعيين ميزان و نحوه مداخله در بازار آزاد ارز و نظارت بر حسن اجراي آن

پ- مديريت نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذيري در تجارت خارجي

ت- تعيين قيمت محاسباتي ارز جهت تسويه حساب وزارت نفت، بانك مركزي و
خزانه‌داري كل كشور

 

دوم- توليد، سرمايه و نيروي انساني

نفت و گاز

3-

1-3- در راستاي اعمال حق مالكيت و حاكميت بر منابع نفت و گاز كشور و نيز به‌منظور اجراي احكام قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران رابطه مالي و نحوه تسويه حساب بين دولت (خزانه‌داري كل كشور) و وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط بابت كليه مصارف سرمايه‌اي و هزينه‌اي شركت يادشده و شركتهاي تابعه از جمله بازپرداخت تسهيلات بيع متقابل، بازپرداخت تسهيلات، توليد‌، حفظ سطح توليد و برداشت صيانتي و افزايش توليد نفت و گاز طبيعي، سرمايه‌گذاري و نيز هزينه صادرات با احتساب هزينه‌هاي حمل و بيمه(سيف) چهارده و نيم درصد(5/14%) از ارزش نفت (نفت خام و ميعانات گازي) صادراتي و ميعانات گازي تحويلي به مجتمع‌هاي پتروشيمي و ساير شركتها و مبالغ واريزي بابت خوراك پالايشگاههاي داخلي براساس قيمت فرآورده‌هاي نفتي به قيمت فروش داخلي سال 1392 پس از كسر هزينه‌ها معاف از ماليات و تقسيم سود سهام به‌عنوان سهم آن شركت تعيين مي‌شود. همچنين به‌منظور تحقق مفاد ماده(229) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مازاد منابع ارزي ناشي از افزايش قيمت و مقدار صادرات نفت خام و ميعانات گازي نسبت به مباني محاسباتي موضوع اين بند پس از كسر سهم صندوق توسعه ملي در سقف هفت ميليارد(7.000.000.000) دلار از ابتداي سال 1392 و در مقاطع سه‌ماهه صرفاً به‌منظور سرمايه‌گذاري در طرحهاي نفت و گاز با اولويت ميادين مشترك در اختيار اين شركت قرار مي‌گيرد. مبلغ مذكور به عنوان درآمد شركت محسوب نمي‌شود و بابت تجهيز منابع سرمايه‌اي شركت مي‌باشد. وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط مكلف است معادل هشتاد و پنج و نيم درصد(5/85%) بقيه ارزش مواد مذكور را به حساب بستانكار دولت (خزانه‌داري كل كشور) ‌منظور و به‌شرح مقررات اين بند با دولت (خزانه‌داري كل كشور) تسويه حساب نمايد. وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط مي‌تواند از محل سهم خود، قراردادهاي لازم را با شركتهاي عملياتي توليد نفت و گاز براساس قيمت تمام‌شده و در چهارچوب بودجه عملياتي منعقد نمايد.

در سال 1392 مفاد اين بند جايگزين مفاد تبصره(38) دائمي لايحه قانوني بودجه سال 1358 كل كشور مصوب 27/5/1358 شوراي انقلاب اسلامي مي‌شود.

قيمت نفت صادراتي از مبادي اوليه، قيمت معاملاتي يك بشكه نفت صادراتي از مبادي اوليه در هر محموله و قيمت نفت عرضه شده در بورس، متوسط قيمت نفت صادراتي در يك‌ماه شمسي از مبادي اوليه و همچنين براي نفت تحويلي به پالايشگاههاي داخلي و مجتمع‌هاي پتروشيمي اعم از دولتي و خصوصي، نود و پنج درصد(95%) متوسط بهاي محموله‌هاي صادراتي نفت مشابه در هر ماه شمسي است.

پالايشگاههايي كه خوراك نفت خام و ميعانات گازي را به نسبت سهم صادرات فرآورده‌هاي خود به قيمت مذكور در قانون هدفمندكردن يارانه‌ها (95% قيمت فوب خليج فارس) خريداري و بهاي آن را به صورت ارز و از طريق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به حسابهاي مورد تأييد خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌كنند، مشمول مفاد جزء(1) بند(ح) ماده(84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران نمي‌باشند.

وزرات نفت مكلف است از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط در مقاطع سه‌ماهه عملکرد مالي اين جزء را پس از تأييد سازمان حسابرسي و تصويب كارگروهي مركب از معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزيران امور اقتصادي و دارايي و نفت تسويه نمايد. تسويه نهائي فيزيكي و مالي بايد براساس گزارش حسابرسي تا پايان تيرماه سال بعد انجام شود.

تبصره- به وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط اجازه داده مي‌شود در سقف هفت‌ميليارد(7.000.000.000) دلار مازاد درآمد ارزي ناشي از افزايش قيمت و مقدار صادرات نفت خام و ميعانات گازي موضوع جزء(1-3) نسبت به تهاتر نفت خام، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي با پيمانكاران داخلي و خارجي، سازندگان كالا و تأمين‌كنندگان تجهيزات و كالا بابت مطالبات آ‌نها اقدام نمايد. مقدار و ارزش ارزي و ريالي هر محموله توسط وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط جهت اعمال حساب به خزانه‌داري‌كل كشور اعلام مي‌شود.

2-3- وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط مكلف است كليه دريافتي‌هاي حاصل از صادرات نفت خام و ميعانات گازي اعم از صادرات سال جاري و سالهاي قبل را به هر صورت، پس‌ از كسر بازپرداخت‌هاي بيع متقابل به‌عنوان علي‌الحساب پرداخت‌هاي موضوع اين بند و تسویه بندهای متناظر در قوانین بودجه سالهای قبل بلافاصله از طريق حسابهاي مورد نظر و مورد تأیید بانك ‌مركزي جمهوري اسلامي ايران به حسابهاي مربوط در خزانه‌داري كل كشور واريز نمايد. بانك‌مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است سهم وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط را به حسابهاي آن شركت مورد تأييد خزانه‌داري كل كشور در داخل و مورد تأييد آن بانك در خارج ازكشور براي پرداخت به پيمانكاران و سازندگان و عرضه‌كنندگان مواد و تجهيزات مربوط طرف قرارداد و هزينه‌هاي جاري ارزي شركت واريز و برای قراردادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق نمايد. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است از وجوه حاصله هر ماهه به‌طور متناسب، چهارده و نيم درصد(5/14%) سهم وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط(با احتساب بازپرداخت‌هاي بيع متقابل)، بيست و شش درصد(26%) سهم صندوق توسعه ملي و دودرصد(2%) سهم بازپرداخت برداشت از اين صندوق(بابت پرداخت عيدانه سال 1391) را به حساب مربوط واريز و پنجاه و هفت و نيم(5/57%) درصد را با اعلام خزانه‌داري كل كشور و با فروش مبالغ ارزي به نرخ واحد براي كليه مصارف و با رعايت قوانين حاكم بر بانك مركزي و بند (ج) ماده (81) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، اعلامي به‌وسيله اين بانك حداكثر معادل مبالغ مندرج در رديفهاي درآمدي 210101 و 210109 جدول شماره(5) اين قانون لحاظ و مازاد وجوه حاصله نسبت به سقف رديفهاي يادشده را با درنظر گرفتن جزء(1-3) اين بند مبني بر اختصاص معادل هفت ميليارد (7.000.000.000) دلار به وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط جهت تحقق مفاد ماده(229) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران به حساب ذخيره ارزي واريز نمايد.

تبصره 1- سهم وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط از محل منابع موضوع اجزاي(1-3) و(6-3) اين بند فقط جهت سرمايه‌گذاري در طرحهاي نفت و گاز قابل هزينه‌ است.

تبصره 2- در راستاي اجراي قسمت اخير جزء(1) بند(ح) ماده(84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است بيست و شش درصد(26%) صادرات گاز طبيعي پس از كسر ارزش گاز طبيعي وارداتي را به حساب صندوق توسعه ملي واريز نمايد. مبلغ واريزي از ماه يازدهم سال، محاسبه و تسويه مي‌شود.

تبصره 3- وزارت نفت موظف است هر ماه گزارش عملكرد اين جزء شامل ميزان و مبلغ توليد، فروش و وصول درآمد بيع‌متقابل نفتي و گازي، صادرات نفت خام، ميعانات گازي و گاز طبيعي را به كميسيونهاي اقتصادي، انرژي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، وزارت امور اقتصادي و دارايي، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ديوان محاسبات كشور ارسال نمايد.

3-3- وزارت نفت از طریق شركت دولتي تابعه ذی‌ربط موظف است تا پايان هرماه بهاي ماه قبلِ خوراك نفت خام و ميعانات گازي و خوراک معادل اکتان افزا و نفت گاز پتروشیمی تحویلی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را بر مبناي احكام اجزاي(1-3) و (4-3) اين بند به خزانه‌داري كل كشور واريز نمايد. خزانه‌داري كل كشور در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، مواد(16) و (38) قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 و جزء(1- 3) اين بند(سهم وزارت نفت از طریق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط) مكلف است سهم طرفهاي ذي‌ربط را تا پایان ماه بعد از محل مبالغ دریافتی به نسبت واریزی ماهانه پرداخت كند و گزارش عملكرد اين جزء را در مقاطع سه‌ماهه به كميسيونهاي اقتصادي، انرژي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و ديوان محاسبات كشور ارسال نمايد.

وزارت نفت از طریق شركت دولتي تابعه ذی‌ربط مکلف است وجوه مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالايشگاهها و پتروشیمی‌ها را وصول و ماهانه به خزانه‌داری کل واریز نماید. درصورت عدم واریز، در پايان هرماه خزانه‌داری کل كشور مبالغ مربوط به ماه قبل را از حسابهای شرکت تابعه ذي‌ربط وزارت نفت به‌صورت علي‌الحساب برداشت خواهد نمود. همچنين درصورت عدم واريز بهاي فرآورده‌هاي نفتي و خوراك پالايشگاهها و پتروشيمي‌ها به حساب خزانه‌داري كل كشور وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است با اعلام وزارت نفت رأساً نسبت به برداشت از حساب شركتهاي بدهكار و واريز آن به حساب خزانه اقدام نمايد.

تبصره 1- خزانه‌داري كل كشور و سازمان امور مالياتي و وزارت كشور موظفند در راستاي اجراي مواد(38) و(39) قانون ماليات برارزش افزوده عوارض دريافتي از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي را به قيمت سال 1392 محاسبه و توزيع نمايند.

تبصره 2- خزانه‌داري كل كشور مكلف است عوارض سهم شهرداريها و دهياريهاي كشور را براساس تكليف قانون ماليات بر ارزش افزوده به‌صورت صددرصد(100%) تخصيص‌يافته و ماهانه پرداخت نمايد. عدم اجراي اين بند در حكم تصرف غيرقانوني در اموال عمومي است.

4-3- مابه‌التفاوت قيمت پنج فرآورده اصلي و سوخت هوايي فروخته شده به‌مصرف‌كنندگان داخلي با قيمت صادراتي يا وارداتي اين فرآورده‌ها حسب مورد به‌علاوه هزينه‌هاي انتقال داخلي فرآورده‌ها و نفت‌ خام معادل آنها و توزيع، فروش، ماليات و عوارض موضوع قانون ماليات برارزش افزوده در دفاتر شركتهاي پالايش‌ نفت به حساب بدهكار وزارت نفت از طریق شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ثبت مي‌گردد و از آن طريق در بدهكار حساب دولت(خزانه‌داري كل كشور) نيز ثبت مي‌شود.

وصول معوقات شركتها و سازمانهاي تابعه وزارتخانه‌ها مشمول حكم ماده(48) قانون محاسبات عمومي كشور مصوب 1/6/1366 مي‌شود.

معادل اين رقم در خزانه‌داري كل كشور به حساب بستانكار وزارت نفت از طریق شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران منظور و عملكرد مالي اين جزء به‌صورت مستقل توسط شركت مذكور در مقاطع زماني ماهانه از پايان تیرماه پس از گزارش سازمان حسابرسي با تأييد كارگروه موضوع بند(1-3) به‌صورت علي‌الحساب با خزانه‌داري كل كشور تسويه مي‌گردد و تسويه حساب نهائي فيزيكي و مالي حداكثر تا پايان تيرماه سال بعد انجام مي‌شود.

5-3- بازپرداخت تعهدات سرمايه‌اي شركتهاي دولتي تابعه وزارت نفت از جمله طرحهاي بيع متقابل كه به موجب قوانين مربوط، قبل و بعد از اجراي اين قانون ايجاد شده و يا مي‌شوند و همچنين هزينه‌هاي صدور و فروش نفت با احتساب هزينه‌هاي حمل و بيمه(سيف) به‌عهده شركتهاي يادشده است.

تبصره- وزارت نفت از طریق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط مي‌تواند از سهم خود نسبت به بازپرداخت تعهدات بيع‌متقابل نفتي و گازي منعقده سالهاي قبل، از محل توليد يا عوايد همان ميدان و درصورت عدم امكان از محل عوايد ساير ميادين با تأييد وزير نفت اقدام نمايد.

6-3- شركتهاي تابعه وزارت نفت موظفند در راستاي بودجه عملياتي، طرحهاي سرمايه‌اي از محل سهم خود از درصد پيش‌گفته و يا ساير منابع را مطابق با موافقتنامه‌هاي متبادله با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اجراء و گزارش عملكرد توليد نفت و گاز را به تفكيك هر ميدان و جداول طرحها و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و منابع تخصيص يافته و هزينه‌شده به همراه ميزان پيشرفت فيزيكي هريك از طرحها و پروژه‌ها در مقاطع سه‌ماهه به مراجع يادشده در تبصره(3)
جزء(2-3) اين بند ارائه نمايد. وزارت نفت موظف است به‌گونه‌اي عمل نمايد كه حداقل يكصدهزار ميليارد (100.000.000.000.000) ريال از منابع حاصل سهم وزارت‌نفت ازطریق شركت تابعه ذي‌ربط، صرف سرمايه‌گذاري در طرحهاي مذكور با اولويت ميادين مشترك نفتي و گازي گردد.

تبصره- شركتهاي دولتي تابعه وزارت نفت مي‌توانند پس از كسر كليه پرداختهاي قانوني، سود خالص خود را حسب مورد جهت تأمين منابع لازم براي انجام هزينه‌هاي سرمايه‌اي شركتهاي يادشده با اولويت ميادين مشترك نفتي و گازي با تصويب مجمع عمومي آن شركتها و مراجع قانوني ذي‌ربط به حسابهاي اندوخته قانوني و افزايش سرمايه دولت در آن شركتها منظور نمايند.

7-3- شركتهاي دولتي تابعه وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو مكلفند كليه درآمدهاي ريالي و ارزي خود را به حسابهاي متمركز وجوه ريالي و ارزي كه از طريق خزانه‌داري كل كشور به نام آنها نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران افتتاح مي‌شود واريز نمايند.

خزانه‌داري‌كل كشور مكلف است متناسب با وصول، ماهانه و به‌صورت يك‌دوازدهم بودجه مصوب وجوه مذكور، ‌سهم شركتهاي فوق‌الذكر را براي مصارف جاري و تملك دارايي به آنها پرداخت نمايد.

تبصره - منابع حاصل از فروش انشعابات برق، ‌گاز، آب و فاضلاب توسط شركتهاي ذي‌ربط به حساب خاصي كه توسط خزانه‌داري‌كل كشور تعيين مي‌شود واريز مي‌گردد و صد‌درصد(100%) آن پس از دريافت از حساب مذكور براي طرحهاي توسعه‌اي اين شركتها به‌مصرف مي‌رسد.

8-3- واردات و فروش فرآورده‌هاي نفتي وارداتي با رعايت كيفيت و استانداردهاي عرضه هر فرآورده در كشور در حدود قوانين و مقررات مربوط توسط بخش خصوصي مجاز است.  وزارت نفت مكلف است پس از ارزيابي شركتهاي متقاضي، پروانه بازرگاني فرآورده‌هاي نفتي براي فعاليت آنها صادر و تمهيدات لازم از جمله امكان بهره‌گيري از تأسيسات و زيربناهاي موجود با دريافت هزينه‌هاي مربوط براي اجراي مفاد اين جزء را مهيا نمايد. در هر صورت مسؤوليت تأمين و تنظيم بازار با در نظر گرفتن توليدات داخلي و زيرساختهاي موجود، با وزارت نفت است.

9-3- وزارت نفت ازطریق شركت تابعه ذي‌ربط موظف است علاوه بر دريافت نرخ گاز، به ازاي مصرف هر متر مكعب گاز طبيعي یکصد(100) ريال به‌عنوان عوارض از مشتركين دريافت و پس از واريز به خزانه‌داري كل كشور، عين وجوه دريافتي را تا سقف شانزده هزارميليارد (16.000.000.000.000)ريال صرفاً براي احداث تأسيسات و خطوط لوله گازرساني به شهرها و روستاها، با اولويت مناطق سردسير، نفت‌خيز، گازخيز و استانهايي كه برخورداري آنها از گاز كمتر از متوسط كشور است، هزينه نمايد. منابع مذكور به‌عنوان درآمد شركت ذي‌ربط محسوب نمي‌گردد و مشمول ماليات نمي‌باشد.

تبصره- دو هزار ميليارد(2.000.000.000.000) ريال از منابع حاصله متناسب با وصولي‌ها، براي تأمين و استانداردسازي سامانه گرمايشي مدارس با اولويت مدارس روستاها به وزارت آموزش و پرورش(سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور) اختصاص مي‌يابد.

وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي‌ربط مكلف است به‌منظور اجراي خطوط لوله گازرساني به شهرها و روستاهاي استان سيستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، تا مبلغ پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال به‌ترتيب سه‌هزارميليارد(3.000.000.000.000) ريال و دوهزارميليارد(2.000.000.000.000) ريال از محل مازاد تراز صادرات و واردات گاز طبيعي در سال 1392 را به پروژه‌هاي مربوط اختصاص دهد و مازاد آن را تا سقف پنجاه هزار ميليارد (50.000.000.000.000) ريال صرف توسعه پالايشگاهها و خطوط انتقال گاز طبيعي سراسري با اولويت خطوط انتقال صادراتي كند.

10-3- به وزارت نفت از طريق شركتهاي تابعه اجازه داده مي‌شود براي تأمين مصارف سرمايه‌اي، منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود از محل منابع داخلي شركتهاي يادشده، با تشخيص و مسؤوليت وزير و مديرعامل شركت مربوط با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي (سازمان بورس و اوراق بهادار) و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت قوانين و مقررات تا سقف ده ميليارد (10.000.000.000) دلار اوراق مشاركت ارزي و يا صكوك نفتي به‌فروش برساند و به حساب خاصي نزد خزانه‌داري‌كل كشور واريز نمايد.

تبصره- تبديل وجوه حاصل از اوراق مذكور به ريال ممنوع مي‌باشد و اين وجوه بايد صرفاً به طرحهاي سرمايه‌گذاري اختصاص يابد.

11-3- بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است تا مبلغ ده ميليارد (10.000.000.000)دلار از محل منابع ارزي خود در خارج از كشور را منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود اين تسهيلات از محل منابع داخلي شركتهاي تابعه وزارت نفت جهت تأمين منابع طرحهاي وزارت نفت از جمله طرحهاي بالادستي نفت و گاز در حوزه‌هاي مشترك و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شركتهاي مذكور به‌صورت خط اعتباري اختصاص دهد.

12-3- ماليات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به ماليات و عوارض مندرج درصورتحساب(قبوض) مصرف‌كنندگان و همچنين نفت توليدي و فرآورده‌هاي وارداتي، فقط يك‌بار در انتهاي زنجيره توليد يا توزيع آنها توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي(شركتهاي پالايش نفت) و شركتهاي تابعه ذي‌ربط وزارت نفت و شركتهاي گاز استاني و شركتهاي تابعه ذي‌ربط وزارت نيرو و شركتهاي توزيع آب و برق استاني بر مبناي قيمت فروش داخلي محاسبه و دريافت مي‌شود. ماليات مزبور به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري كل كشور واريز و عوارض طبق قوانين موضوعه توزيع مي‌شود.

13-3- به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داده مي‌شود با اطلاع و تأیید بانک مرکزی جمهوري اسلامي ايران در موارد لزوم مجوز افتتاح حساب در بانكهاي دولتي و غيردولتي مورد تأييد خود در داخل و خارج كشور را براي شركتهاي متقاضي تابعه وزارت نفت صادر نمايد.

14-3- به شركتهاي گاز استاني اجازه داده مي‌شود با تضمين وزارت نفت تا سقف سی هزار ميليارد (30.000.000.000.000) ريال تسهيلات جهت اجراي خطوط گازرساني به روستاها و شهرهاي فاقد گاز با اولويت مناطق سردسير و بازپرداخت پنجساله دريافت نمايند. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف به هماهنگي اجراي اين بند از طريق بانكهاي عامل مي‌باشد.

15-3- به وزارت نفت اجازه داده می‌شود از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط، درآمد حاصل از مزايده فروش گازهای تولیدی همراه نفت از کلیه میادین نفتی ایران را که در حال حاضر سوزانده می‌شود، برمبنای قيمت پايه یک‌سوم قیمت گاز طبیعی تصفیه شده تحویلی به صنایع، صرف طرحهای حفاظت محیط‌زیست وزارت‌نفت و شرکتهای تابعه نماید.

16-3- به وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو اجازه داده مي‌شود از طريق قراردادهاي بيع متقابل با بخشهاي غيردولتي نسبت به توليد آب شيرين از روشهاي حرارتي بازيافتي و كاهش تلفات توزيع برق، ‌آب و حاملهاي انرژي اقدام و هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و سود متعلقه را از محل صرفه‌جويي‌هاي انجام‌شده پرداخت نمايند.

17-3- آيين‌نامه اجرائي اين بند شامل سازوكار تسويه حساب خزانه‌داري كل كشور با وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط و همچنين قراردادي كه وزارت نفت به نمايندگي از طرف دولت با شركت مزبور در چهارچوب مفاد اين بند براي عمليات نفت، گاز، پالايش و پخش منعقد مي‌نمايد، تا پايان تیرماه به‌پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌هاي نفت و امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد. دستورالعمل‌هاي حسابداري لازم به نحوي كه آثار توليد و فروش نفت خام و ميعانات گازي، در دفاتر قانوني و حساب سود و زيان شركتهاي دولتي تابعه ذي‌ربط وزارت نفت انعكاس داشته باشد به‌ پيشنهاد وزارت‌ نفت و تأييد وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و تا پايان مردادماه ابلاغ مي‌شود.

18-3- وزارت نفت مكلف است در راستاي اجراي ماده(24) قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي مصوب 23/4/1389 نسبت به تأمين اعتبار برق‌دار كردن حداقل بيست درصد(20%) از چاههاي كشاورزي اقدام نمايد. وزارت نيرو و شركتهاي توزيع برق استاني موظفند با درخواست جهادكشاورزي شهرستانها، برق چاهها را تأمين نمايند.

19-3- به دولت اجازه داده مي‌شود در سال 1392 نرخ خدمات توزيع فرآورده‌هاي نفتي و گازطبيعي فشرده را معادل قسمتي از ارزش فرآورده‌هاي قابل عرضه با تصويب شوراي اقتصاد تعيين و اعمال نمايد.

20-3- به وزارت نفت اجازه داده مي‌شود از طريق شركتهاي تابعه ذي‌ربط براي احداث واحدهاي صنعتي وابسته به نفت و گاز مانند پالايشگاههاي گاز و نفت و پتروشيمي با بخش غيردولتي، خصوصي و تعاوني، با رعايت ماده(3) قانون اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي و سقفهاي مشاركت تعيين‌شده نسبت به تضمين تسهيلات بانكي متناسب با قدرالسهم دولت اقدام نمايد.

21-3- وزارت نفت مكلف است نسبت به نوسازي و توسعه شبكه خطوط لوله انتقال نفت خام و ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و تأمين منابع مالي سهم دولت در توسعه پالايشگاهها اقدام و منابع مورد نياز را از محل افزايش پنج‌درصد(5%) قيمت هر ليتر فرآورده‌هاي نفتي به عنوان عوارض و صددرصد(100%) براي موارد مذكور تأمين نمايد.

4- از معادل ريالي مازاد ارز حاصله نسبت به مبالغ پيش‌بيني شده در بند(3) اين قانون و پس از اجراي جزء(1-3) اين بند و قبل از واريز به حساب ذخيره ارزي، معادل ريالي پنج‌ميليارد(5.000.000.000) دلار براي تقويت بنيه دفاعي، ‌شامل وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نيروهاي نظامي، انتظامي و بسيج، معادل ريالي چهارصدميليون (400.000.000) دلار براي مديريت و اجراي طرحهاي تحقيقاتي كلان ملي- شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري و معادل ريالي يكصدميليون (100.000.000) دلار براي ارتباط صنعت و دانشگاه، تقويت و توسعه شبكه آزمايشگاهي علمي ايران و حمايت از فناوري- وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اختصاص مي‌يابد. نحوه وصول و ‌واريز به حساب خزانه و نحوه مبادله موافقتنامه به‌تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد.

 

صندوق توسعه ملی

5- ماده(84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران موضوع صندوق توسعه ملي در سال 1392 با اصلاحات زير اجراء مي‌شود:

1-5- ده‌درصد(10%)‌ از منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال 1392 كل‌كشور جهت پرداخت تسهيلات به بخشهاي غيردولتي به طرحهاي داراي توجيه فني‌،‌ اقتصادي، مالي و اهليت متقاضي به‌صورت پرداخت و بازپرداخت ريالي در بخش آب و كشاورزي، منابع طبيعي و محيط‌زيست تخصيص مي‌يابد.

2-5- ده‌درصد(10%) از منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال 1392 كل‌كشور صندوق به‌صورت ريالي براي بخش غيردولتي صنعت و معدن به‌استثناي بخش ساخت مسكن اختصاص مي‌يابد.

تبصره- دودرصد(2%) از منابع اين دو جزء با معرفي كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي و همچنين ده‌درصد(10%) از اجزاي فوق به ايثارگران اختصاص مي‌يابد.

3-5- حداقل مبلغ دوميليارد (2.000.000.000)دلار به صورت تسهيلات ارزي براي قطارهاي شهري كلان‌شهرها و حمل و نقل عمومي شهري تخصيص مي‌يابد.

4-5- هجده درصد(18%) از منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال1392 كل‌كشور به صورت تسهيلات ارزي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي يا تعاوني براي طرحهاي توسعه‌اي بالادستي نفت و گاز با اولويت ميادين مشترك با تضمين وزارت نفت بدون انتقال مالكيت نفت و گاز موجود در مخازن و توليدي تخصيص مي‌يابد.

5-5- پنج‌درصد(5%) از منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال 1392 كل‌كشور به صورت تسهيلات ارزي براي خريد هواپيما با اقساط حداقل ده‌ساله براي شركتهاي هواپيمايي غيردولتي ايراني مطابق با اساسنامه صندوق تخصيص مي‌يابد.

6-5- جزء(2) بند(ط) به شرح زير اصلاح مي‌شود:

2- «اعطاي تسهيلات به شركتهاي خصوصي و تعاوني ايراني صادركننده كالاها و خدمات فني و مهندسي»

7-5- تأمين منابع ريالي طرحهاي ارزي- ريالي تصويب شده در بانكها بر عهده سرمايه‌گذار و بانك عامل است.

8-5- مديران عامل بانكهاي دولتي و غيردولتي موظفند حداكثر طي يك هفته پس از تاريخ درخواست تسهيلات، كليه مدارك مورد نياز را به‌صورت كتبي به اطلاع متقاضي برسانند و پس از تحويل كليه مدارك موظفند حداكثر طي دوماه نسبت به بررسي توجيه فني، اقتصادي و مالي طرح و اهليت متقاضي اقدام و در صورت تأييد به صندوق توسعه ملي ارسال نمايند. رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي حداكثر ظرف پانزده روز نسبت به اعلام‌نظر در رابطه با پرداخت تسهيلات در قالب قرارداد عامليت با بانك ذي‌ربط اقدام مي‌كند. بانك عامل حداكثر طي يك‌ماه نسبت به عقد قرارداد تسهيلات به متقاضي اقدام و ظرف دو هفته آن را پرداخت مي‌كند.

تبصره - دولت موظف است گزارش جدول موجودي و گردش وجوه صندوق توسعه ملي سال 1392 را همراه لايحه بودجه سال 1393 ارائه نمايد. هيأت عامل موظف است گزارش عملكرد صندوق توسعه ملي را به صورت سه‌ماهه در پايان هر فصل به كميسيونهاي اقتصادي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.

6- به منظور سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کشور، به سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکتهای شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک ایران اجازه داده می‌شود با بخش خصوصی و تعاونی تا سقف چهل و نه درصد (49%) در قالب شخص حقوقي مشارکت نمایند.

7- تبصره(2) بند(ح) ماده(84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران در سال 1392 با اضافه شدن عبارت «و حساب‌هاي مورد تأييد بانك مركزي در خارج از كشور» اجراء مي‌شود.


حمایت از تولید

8- در راستاي حمايت از توليد و سرمايه و كار ايراني به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي‌شود، معادل مبلغ سه‌ميليارد و پانصد ميليون(3.500.000.000) دلار نزد بانكهاي کشاورزی، صنعت و معدن و توسعه صادرات ایران، سپرده‌گذاري نمايد تا مبلغ مذكور با رعايت قوانين و مقررات از سوي بانكهاي عامل و با معرفي وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در قالب تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي بخش غيردولتي و شرکتهای دانش‌بنیان اعطاء شود.

تبصره 1- مبلغ یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون(1.750.000.000) دلار از منابع مذكور در قالب تسهيلات سرمايه در گردش به شكل ارزي با معرفي وزارت جهادكشاورزي در اختيار واحدهاي توليدي بخش غيردولتي قرار مي‌گيرد تا در جهت استمرار و افزايش توليد پروتئين دامي هزينه شود.

تبصره 2- آيين‌نامه اجرائي اين جزء حداكثر ظرف دوماه توسط وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزي با هماهنگي و همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور و رئيس سازمان استاندارد ايران تهيه، تدوين و پس از تصويب هيأت وزيران ابلاغ مي‌گردد.

9- به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه داده مي‌شود از طريق شركت ارتباطات زيرساخت نسبت به مشاركت و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي فيبرنوري و بين‌المللي و كسب سهم مناسب از بازار پهناي باند منطقه اقدام نمايد.

10- به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تصويب دولت، درآمد حاصل از تکالیف مقرر در پروانه اپراتورها را جهت تحقق اهداف و برنامه‌های خدمات عمومی اجباری و پایه با اولویت روستایی و کمک به تقویت دفاتر موجود و ایجاد دفاتر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی (ICT روستایی) از  محل رديف 35-530000 به‌صورت جمعی- خرجی و با استفاده از مشارکت اپراتورها به‌مصرف برساند.

11- در اجراي بند(و) ماده(133)‌ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود با متقاضيان بخش خصوصي و تعاوني احداث نيروگاه و دارنده موافقت اصولي احداث نيروگاه براساس ضوابط قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران قرارداد خريد تضميني برق منعقد نمايد.

12- به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود با رعايت ماده(133) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، با متقاضيان بخش خصوصي و تعاوني احداث سد و نيروگاه،‌ قرارداد خريد تضميني آب و برق‌ به‌صورت بلندمدت منعقد نمايد. به‌منظور تنظيم بازار صادرات در فروش برق، سهم هر توليدكننده از صادرات معادل سهم وي از كل توليد همان سال مي‌باشد.

13- وجوه واريزي سال 1383 سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران (ايدرو و ايميدرو) جهت خريد سهام نزد بانك صنعت و معدن به‌عنوان تأمين سرمايه دولت نزد بانك مذكور محاسبه و معادل آن سه هزار و سيصد ميليارد(3.300.000.000.000) ريال از محل منابع حاصل از واگذاري سهام، سهم‌الشركه يا اموال،‌ يا بنگاهها يا منابع حاصل از فروش آنها با قيمت كارشناسي روز مورد تأييد وزير امور اقتصادي و دارايي و وزير صنعت، معدن و تجارت به حساب سازمان‌هاي مذكور واريز مي‌گردد تا در راستاي اجراء و اتمام طرحهاي مناطق كمتر توسعه يافته هزينه شود. همچنين معادل ريالي مبلغ دويست ميليون (200.000.000)دلار از سپرده حساب ذخيره ارزي نزد صندوق ضمانت صادرات به‌عنوان افزايش سرمايه دولت به اين صندوق اختصاص مي‌يابد و تسويه مي‌گردد. همچنين معادل ريالي مبلغ دويست ميليون (200.000.000) دلار از سپرده حساب ذخيره ارزي نزد صندوق ضمانت صادرات به‌عنوان افزايش سرمايه دولت به اين صندوق اختصاص مي‌يابد و تسويه مي‌گردد.

14- كليه بانكها و مؤسسات مالي و اعتباري دولتي و خصوصي عامل موظفند (درصورت درخواست متقاضي) متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي نسبت به آزادسازي وثيقه‌هاي مازاد و يا تبديل وثيقه مناسب به‌ميزان باقيمانده تسهيلات، حسب درخواست اقدام نمايند.

15- به منظور كاهش هزينه‌هاي تأمين مالي و تسهيل در سرمايه‌گذاري و حمايت از توليد و ايجاد اشتغال، به دستگاههاي اجرائي موضوع ماده(5) قانون مديريت خدمات كشوري و ماده(5) قانون محاسبات عمومي كشور اجازه داده مي‌شود در صورت درخواست متقاضي به‌جاي دريافت وجه نقد، ضمانتنامه بانكي و يا ساير اسناد تجاري(به استثناي چك) و ساير اوراق بهادار و يا ساير اسناد با ارزش معتبر و يا بخشي نقد و مابقي اقساط، به نحوي كه در موارد مربوط به درآمدهاي عمومي تضمين لازم براي وصول وجه تا بهمن‌ماه سال جاري أخذ گردد، دريافت نمايند.

16- به‌منظور حمايت از توليد و اشتغال، بانكها و مؤسسات مالي و اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي پس از تأييد هيأت‌مديره بانك با درخواست متقاضي، اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسيد تسهيلات ريالي يا ارزي سررسيد گذشته و معوقه پرداختي به اشخاص حقيقي و يا حقوقي بابت فعاليت در امور توليدي صنعتي، معدني، كشاورزي و خدماتي را كه در بازپرداخت اقساط تسهيلات دريافتي به دلايل موجه دچار مشكل شده‌اند و قادر به پرداخت اقساط تسهيلات دريافتي نيستند، براي يك‌بار و تا پنج‌سال تقسيط و از سرفصل مطالبات سررسيد گذشته و معوق خارج نمايند. همچنين جريمه خسارت تأخير پس از تعيين تكليف تا آن زمان و انجام تسويه حساب كامل مورد تأييد بانك يا مؤسسه مالي و اعتباري بخشوده مي‌شود به نحوي كه در اين موارد، نرخ سود تسهيلات جديد حداكثر معادل نرخ سود تسهيلات تعيين شده توسط شوراي پول و اعتبار باشد. چنانچه اشخاص حقيقي يا حقوقي براي تسويه بدهيهاي معوق خود به بانكهاي عامل مراجعه ننمايند به هيأت مديره بانكها اجازه داده مي‌شود با رعايت قوانين و مقررات، براي مطالبات بيش از پنج ميليارد (5،000،000،000) ريال خود از ساير اموال منقول و غيرمنقول آنان مازاد بر وثائق تحويلي به بانكها اقدام نمايند.

17- به‌منظور كاهش هزينه‌ها و استفاده از سرمايه بخش غيردولتي خصوصي و تعاوني در توليد كالا يا خدمت، به دولت اجازه داده مي‌شود تا ده‌درصد(10%) از اعتبار رديفهاي دستگاههاي اجرائي مربوط در جدول شماره(7) اين قانون كسر و معادل آن از رديفهاي مربوط در جدول شماره(9) اين قانون با رعايت اصول قانون اساسي نسبت به خريد كالا يا خدمت اقدام نمايد. آيين‌نامه اين بند با پيشنهاد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزارت اموراقتصادي و دارايي حداكثر تا يك‌ماه بعد از تصويب اين قانون به‌تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

18- دولت مكلف است از طريق شوراي پول و اعتبار، علاوه بر منابع مندرج در ماده(93) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، از محل وصول اقساط وجوه اداره‌شده و فروش اموال و املاك مازاد تا سقف پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال سرمايه سه بانك تخصصي دولتي(بانك صنعت و معدن، كشاورزي و توسعه صادرات) را به‌منظور اعطاي تسهيلات به بنگاههاي توليدي، افزايش دهد.

19- به‌منظور اجراي طرحهاي افزايش بازدهي نيروگاهها با اولويت نصب بخش بخار در نيروگاههاي سيكل تركيبي، ‌توسعه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، ‌كاهش تلفات، بهينه‌سازي مصرف، ‌صرفه‌جويي در مصرف سوخت مايع و افزايش سهم صادرات سوخت، به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود تا سقف يكصد و بيست هزار ميليارد(120.000.000.000.000)‌ ريال به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاران بخشهاي خصوصي و عمومي قرارداد اجراي طرحهاي افزايش بازدهي و ‌توليد نيروگاههاي بخش دولتي و خصوصي‌، ‌توسعه نيروگاههاي تجديدپذير، كاهش تلفات و بهينه‌سازي مصرف انرژي با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل منعقد نمايد.

دولت مكلف است در قبال اين تعهد، سوخت مايع(‌نفت گاز) صرفه‌جويي‌شده يا معادل آن نفت خام را با محاسبه ميزان صرفه‌جويي حاصله در مدت حداكثر دوسال به سرمايه‌گذاران تحويل نمايد. آيين‌نامه اجرائي اين بند توسط وزارتخانه‌هاي  نيرو و نفت حداكثر دو‌ماه پس تصويب اين قانون با تأييد معاونت به‌ تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد.

20- بانكها موظفند تسهيلات ارزي و ريالي مورد نياز طرحهاي داراي توجيه فني و اقتصادي در حوزه فعاليتهاي صنعتي، معدني و كشاورزي را همزمان بررسي و تعيين تكليف نموده و تسهيلات مصوب را براساس زمان‌بندي اجراي طرح و پيشرفت كار پرداخت نمايند. درصورت عدم پرداخت تسهيلات مطابق برنامه زمان‌بندي‌شده مصوب، متناسب با تأخير در پرداخت، تسهيلات اعطائي قبلي، بدون دريافت جريمه استمهال‌شده و به‌روز مي‌گردد.

تبصره- درصورت عدم رعايت زمان‌بندي پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي توسط بانك عامل كه موجب تحميل هزينه مازاد بر سرمايه‌گذاري گردد، بانك عامل موظف است براساس نظر كارشناس رسمي، هزينه تحميلي را جبران كند.

 

کشاورزی و آب

21- به‌منظور تشويق و جلب سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي بخش غيردولتي و تعاوني‌هاي توليدي و تشكلهاي آب‌بران و شركتهاي سهامي زراعي در امر احداث آب‌بندان‌ها، تسريع در احداث، تكميل و تجهيز طرحهاي شبكه‌هاي فرعي آبياري و زهكشي، اجراي عمليات آب و خاك كشاورزي و روشهاي نوين آبياري و بهينه‌سازي مصرف آب و انرژي، دستگاههاي اجرائي ملي و استاني از محل اعتبارات طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مربوط ذيل برنامه‌هاي 40152 و يا 40201 اعتبارات موردنياز احداث و تكميل طرحهاي موصوف را به‌ميزان هشتاد و پنج درصد(85%) به‌عنوان سهم دولت به‌صورت بلاعوض و پانزده درصد(15%) به‌عنوان سهم بهره‌برداران (به‌صورت نقدي يا تأمين كارگر يا تهاتر زمين يا كالاي مورد نياز در اجراي طرح) پرداخت نمايند.

تبصره- مناطق محروم و بهره‌برداراني كه در احداث شبكه‌هاي اصلي آبياري و زهكشي مشاركت نموده باشند از پرداخت سهم مشاركت در احداث شبكه‌هاي فرعي آبياري و زهكشي معافند.

آيين‌نامه اجرائي اين بند به‌پيشنهاد وزارتخانه‌هاي جهادكشاورزي و نيرو و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به‌تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد.

22- در اجراي ماده(33) قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي بانك‌مركزي جمهوري اسلامي ايران از طريق بانكهاي عامل مكلف است، با معرفي دستگاه اجرائي ذي‌ربط تسهيلات لازم را براي خريد گندم توليد داخلي تا سقف هفتاد هزار ميليارد(70.000.000.000.000) ريال از محل منابع داخلي بانكها قبل از شروع فصل برداشت در اختيار كارخانه‌هاي آرد و سیلوداران بخش خصوصي و شركتهاي تعاوني روستايي قرار دهد. كارخانه‌ها و شرکتهاي مذكور موظفند تسهيلات دريافتي را برای خرید گندم به‌مصرف رسانده و در موعد مقرر بازپرداخت نمايند.

منابع مورد نياز براي خريد گندم از محل اعتبارات يارانه نقدي نان موضوع رديف 1-520000 جدول شماره(9) اين قانون به‌عنوان تنخواه‌گردان از طريق سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در اختيار دستگاه اجرائي ذي‌ربط قرار مي‌گيرد. دستگاههاي مزبور موظفند در پايان هر ماه وجوه تنخواه دريافت شده را از محل فروش گندم خريداري‌شده به خزانه‌داري كل كشور مسترد نمايند.

23- وزارت نيرو و شركتهاي تابعه و وابسته و همچنين سازمان جنگلها و منابع طبيعي و آبخيزداري مجازند ده‌درصد(10%) از منابع داخلي را جهت آبخيزداري و توسعه منابع آب هزينه نمايند.

24- كليه بانكهاي كشور اعم از دولتي، غيردولتي ومؤسسات مالي و صندوق‌هاي حمايتي كه به بخش كشاورزي تسهيلاتي پرداخت نموده‌اند، موظفند بازپرداخت وامهاي اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي كه دچار خسارت خشكسالي يا سرمازدگي يا آفات و بيماري‌هاي همه‌گير و يا حوادث غيرمترقبه و يا آتش‌سوزي غيرعمدي شده باشند را با تأييد كارگروهي متشكل از نمايندگان جهاد كشاورزي شهرستان، بانك مربوط در شهرستان، صندوق بيمه كشاورزي شهرستان و فرمانداري شهرستان، مشروط به تأمين بارمالي اضافي از محل اعتبارات ماده(12) قانون مديريت بحران و اعتبارات پيش‌بيني نشده قانون بودجه به مدت سه‌سال امهال نمايند.

25- در اجراي بند (ل) ماده (194) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، به منظور تأمين اعتبارات هزينه‌اي شركت شهركهاي كشاورزي مبلغ ده‌ميليارد(10.000.000.000) ريال و به‌منظور مطالعه و طراحي شهركهاي كشاورزي مبلغ ده ميليارد (10.000.000.000) ريال اعتبار تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و ده ميليارد(10.000.000.000) ريال تسهيلات و وجوه اداره شده تحت عنوان رديف مستقل در اختيار شركت شهركهاي كشاورزي قرار گيرد.

26- دولت موظف است در ازاي برقي كردن چاههاي كشاورزي با منابع انرژي نوين (از جمله انرژی خورشيدي) به جاي استفاده از سوختهاي فسيلي (نفت گاز) مبلغ معادل پرداختي بابت يارانه سوخت را به شركتهاي توليدي سيستم برق من‌جمله خورشيدي پرداخت نمايد و تجهيزات مربوطه را به كشاورزان تحويل نمايد.

 

واگذاری

27-

1-27- به دولت اجازه داده مي‌شود با رعايت قانون اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم(44) قانون‌اساسي مصوب 25/3/1387 در سقف سيصد و هفتاد هزار ميليارد (370.000.000.000.000)‌ ريال نسبت به‌فروش سهام، سهم الشركه، اموال، دارايي‌ها و حقوق مالي و نيروگاههاي متعلق به دولت و مؤسسات و شركتهاي دولتي تابعه و وابسته اقدام نموده و منابع حاصله را به رديف درآمدي 310502 جدول شماره(5) ‌اين قانون واريز نمايد. به‌ازاي وجوه واريزي از محل اعتبارات 9-101000 جدول شماره (8) اين قانون به مصارف مندرج در جدول شماره(19) اين قانون با اولويت پرداخت به كليه مطالبات ايثارگران و هزينه‌هاي مربوط به بازنشستگان و پيشمرگان كُرد مشمول طرح شهيد كاظمي اختصاص مي‌يابد.

تبصره- دولت با رعايت قوانين مربوط مي‌تواند علاوه بر فروش، نسبت به واگذاري موارد مذكور در سقف يادشده صرفاً براي مصارف مندرج در جدول شماره(19) اين قانون اقدام نمايد.

1-1-27- تمامي مطالبات و تعهدات موضوع اين بند پس از رسيدگي و اعلام سازمان حسابرسي و تأييد وزارت امور اقتصادي و دارايي با احتساب مبالغ و واگذاري‌هاي قبلي بدون الزام به رعايت ماده(29) قانون اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي پس از تصويب دولت قابل اقدام است.

تبصره- پرداخت مطالبات و ديون ايثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء و مفاد قانون تفسير ماده(13) قانون حمايت از آزادگان مصوب 4/12/1389 مشمول تأييد سازمان حسابرسي نمي‌شود و با پيشنهاد ذي‌حساب و رئيس دستگاه اجرائي و تأييد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور انجام مي‌پذيرد.

2-1-27- هزينه كارشناسي از محل منابع حاصله يا واگذاري‌ها توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي قابل تأمين و پرداخت به كارشناس است.

3-1-27- تمامي دستگاههاي اجرائي كه شركتهاي زيرمجموعه آنها در فهرست واگذاري قرار دارند مكلفند پس از تصويب دولت حداكثر ظرف ده روز از زمان درخواست سازمان خصوصي‌سازي، اوراق سهام و ساير اسناد مالكيتي بنگاهها را به وزارت امور اقتصادي و دارايي(سازمان خصوصي‌سازي) تحويل نمايند.

مسؤوليت آماده‌سازي و تحويل اسناد فوق و زمينه‌سازي تسهيل واگذاري بر عهده وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرائي مربوطه است.

وزارت امور اقتصادي و دارايي(سازمان خصوصي‌سازي) مجاز است درصورت عدم دريافت اسناد بنگاههاي مشمول واگذاري در مهلت مقرر با تصويب هيأت وزيران، نسبت به انتشار اوراق سهام جايگزين و واگذاري بنگاه اقدام نمايد.

4-1-27- از محل منابع حاصله از واگذاري‌ها، مبلغ شش‌هزار ميليارد (6.000.000.000.000) ريال بابت تجهيز و نوسازي آزمايشگاهها و تجهيز كارگاهها و توسعه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي جديدالتأسيس و كمتر توسعه يافته اختصاص مي‌يابد.

5-1-27- تا سقف مبلغ سه‌هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال از سهام، سهم‌الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی دولت و مؤسسات و شرکتهای دولتی وابسته به وزارت جهادکشاورزی با رعايت بند (ي) ماده (143) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران جهت افزایش سرمایه صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

2-27- به‌منظور نظارت بر فروش اموال يا دارايي‌هاي غيرجاري و همچنين أخذ تسهيلات توسط بنگاههاي در حال واگذاري و واگذارشده به‌صورت كنترلي، اسامي اين بنگاهها از سوي سازمان خصوصي‌سازي به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌شود. سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف است ثبت هرگونه تغييرات در زمينه اساسنامه، سرمايه و همچنين ثبت هرگونه دخل و تصرف در اموال شركتهاي مزبور از جمله نقل و انتقال، ترهين، خريد و فروش و اجاره را پس از أخذ مجوز كتبي از سازمان خصوصي‌سازي انجام‌دهد. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است اعطاي هرگونه تسهيلات به شركتهاي مذكور را مشروط به أخذ مجوز از سازمان خصوصي‌سازي نمايد.

سازمان خصوصي‌سازي موظف است رعايت حكم اين جزء را هر سه‌ماه يكبار به وزارت امور اقتصادي و دارايي و ديوان محاسبات كشور گزارش نمايد.

3-27- ماليات حقوق كليه كاركنان شركتهاي واگذارشده (سهام كنترلي) در طول سال واگذاري، براساس نرخ مالياتي قبل از واگذاري محاسبه و پرداخت مي‌شود.

4-27- به دولت و دستگاههاي اجرائي موضوع ماده(5) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/7/1386و ماده(5) قانون محاسبات عمومي كشور اجازه داده مي‌شود در سقف بند(27) حسب مورد درصورت آغاز عمليات اجرائي احكام مرتبط با واگذاري و يا فروش اموال در اجراي اين قانون و قوانين بودجه سنواتي قبل كه تا پايان سال مذكور به ‌انجام نرسيده است، اقدامات لازم جهت تكميل عمليات اجرائي را طي سال 1392 به‌ انجام برساند.

5-27- صددرصد(100%) وجوه واریزی ازمحل اعتبارات ردیفهای متفرقه مربوطه که ذیل ردیف 530000 جدول شماره(9) این قانون پیش بینی شده است، با تصویب هيأت وزيران حسب مورد در اختیار دستگاه اجرائی ملي يا استاني ذی‌ربط قرار می‌گیرد تا صرف اجراء و ایفای تعهدات طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام مصوب گردد.

6-27- معادل صددرصد(100%) منابع موضوع رديف 210300 جدول شماره(5)‌ اين قانون از محل اعتبارات رديف 104- 530000 جدول شماره(9) در اختيار دستگاه اجرائي ذي‌ربط قرار مي‌گيرد تا براي تكميل طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي موضوع اين قانون هزينه گردد.

7-27- خزانه‌داري كل كشور موظف است معادل ارزش ريالي سهام، سهم‌الشركه و اموال و دارايي‌هايي كه در اجراي اجزاي ذي‌ربط بند(27) واگذارشده است با اعلام سازمان خصوصي‌سازي يا دستگاه اجرائي ذي‌ربط در اجراي ماده(101) قانون محاسبات عمومي كشور در حسابهاي دريافت و پرداخت خود ثبت و گزارش عملكرد اين بند را هر سه‌ماه يكبار به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ارائه کند. وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است در اجراي ماده(103) قانون محاسبات عمومي كشور اين مبالغ را در صورتحساب عملكرد قانون بودجه سال 1392 كل كشور درج کند.

8-27- شركتهاي سرمايه‌پذير مكلفند سود سهام عدالت تقسيم‌شده مصوب مجامع عمومي موضوع فصل ششم قانون اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي را تا تسويه حساب كامل اقساط از زمان تصويب قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي به سازمان خصوصي‌سازي پرداخت نمايند و سازمان مذكور مكلف است مبالغ وصولي را به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري‌كل كشور واريز كند. سازمان مذكور مي‌تواند جهت وصول سود سهام موضوع اين بند و ساير اقساط معوق شركتهاي واگذارشده از طريق ماده(48) قانون محاسبات عمومي كشور اقدام نمايد. اجرائيات سازمان امور مالياتي كشور موظف است خارج از نوبت درخصوص وصول اين اقساط با سازمان خصوصي‌سازي همكاري نمايد.

دولت مكلف است به همان نسبتي كه اقساط سهام عدالت مربوط به هر استان را دريافت مي‌نمايد سهام شركتهاي واگذار شده به شركتهاي توسعه سرمايه‌گذاري استاني را آزاد نمايد. شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني مكلفند با واگذاري سهام آزاد شده زمينه را براي شروع طرحها و پروژه‌هاي اقتصادي در استان خود فراهم نمايد.

9-27- در اجراي ماده(18) قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل‌ و چهارم(44) قانون اساسي، از زمان تصويب عنوان هر بنگاه در فهرست بنگاههاي قابل واگذاري توسط هيأت واگذاري، وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است با تصويب هيأت وزيران نسبت به تشكيل مجامع عمومي آن بنگاهها متشكل از وزراي امور اقتصادي و دارايي(رئيس‌مجمع) و دادگستری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بالاترين مقام دستگاه اجرائي ذي‌ربط و يا نمايندگان تام‌الاختيار آنها و با حضور رئيس سازمان خصوصي‌سازي، نماينده هيأت واگذاري و نماينده اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران اقدام نمايد. مجمع عمومي با رعايت قوانين و مقررات مربوط عهده‌دار انتخاب اعضاي هيأت‌مديره و بقيه وظايف مجامع عمومي است. صورتجلسات مجامع و هيأت مديره شركتهاي مذكور خارج از ضوابط اين بند فاقد اعتبار است و مرجع ثبت شركتها و مؤسسات غيرتجاري و ساير مراجع موظفند از پذيرش و ثبت صورتجلسات مزبور خودداري نمايند.

مجمع عمومي شركتهاي فوق‌الذكر موظف به انتقال سهام فروخته‌شده به خريداران اعم از نقدي، قسطي و يا رد ديون حداكثر ظرف يك‌ماه مي‌باشد و در جايگزيني نمايندگان سهام مديريتي و كنترلي فروخته شده در هيأت‌مديره به‌جاي اعضاي قبلي اقدام مي‌نمايد.

از زمان واگذاري، شركتهاي مصوب مشمول مقررات حاكم بر شركتهاي دولتي نمي‌باشند و در پرداخت سود و ماليات عملكرد سال گذشته، طبق مقررات عمل مي‌نمايند. خريداران موظفند تا زمان پرداخت تمامي اقساط و ايفاي تعهدات مندرج در قرارداد واگذاري، هرگونه نقل و انتقال دارايي‌هاي غيرجاري يا توثيق يا ترهين آنها و همچنين أخذ تسهيلات را با تأييد سازمان خصوصي‌سازي انجام دهند.

سازمان خصوصي‌سازي از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس برحسب سهام بورسی و غیربورسی مكلف است بر عمليات خريد و فروش دارايي‌هاي غيرجاري و أخذ تسهيلات بنگاههاي واگذارشده كه بخشي از سهام آنها در وثيقه دولت است، كنترل‌هاي لازم را اعمال نمايد.

در جهت شفافيت و تجميع اطلاعات و نظارت بر اجراي ماده(6) قانون مذكور، نهادهاي عمومي غيردولتي موظفند سهام مالكيتي خود و شركتهاي تابعه و سهام خود و شركتهاي تابعه در ساير شركتها را در مقاطع ششماهه به وزارت امور اقتصادي و دارايي(سازمان خصوصي‌سازي) اعلام نمايند. سازمان خصوصي‌سازي مكلف است در جهت اجراي حكم اين بند تمهيدات لازم را اعمال و درصورت افزايش سهم نهادهاي عمومي غيردولتي بيش از سقف مجاز از واگذاري سهام جديد به اين نهادها ممانعت به‌عمل آورد.

اين بند شامل كليه فروشهاي نقدي و اقساطي و كليه روشهاي واگذاري از قبيل بورس، مزايده و مذاكره و تهاتر مي‌گردد و در برگيرنده واگذاري‌هاي قبلي نيز مي‌شود.

سازمان خصوصي‌سازي مكلف است در جهت اجراي حكم اين بند تمهيدات لازم را اعمال و درصورت افزايش سهم نهادهاي عمومي غيردولتي بيش از سقف مجاز چنانچه مازاد سقف را تا پايان سال 1392 به‌فروش نرسانند از واگذاري سهام جديد به اين نهادها ممانعت به‌عمل آورد.

10-27- شركتهاي مشمول اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي كه واگذارشده و يا در حال واگذاري مي‌باشند و يا در فهرست واگذاري قرار گرفته یا می‌گیرند، موظفند براي ايثارگران شاغل قبل و بعد از واگذاري، از قوانين و مقررات مربوط به ايثارگران تبعيت نمايند.

11-27- كليه شركتهاي دولتي موضوع ماده(2) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 27/11/1380 و همچنين شركتهاي دولتي موضوع بند(3) ماده(18) قانون اصلاح موادي از قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل‌وچهارم(44) قانون اساسي، مشمول مقررات مواد(31)، (39) و(76) قانون محاسبات عمومي كشور مي‌باشند. عدم رعایت مفاد ماده(76) قانون محاسبات عمومي كشور در مورد حسابهایی که خلاف مقررات مذکور گشایش یافته است، تصرف غيرمجاز در اموال دولتي محسوب مي‌گردد و تمامي بانكهاي عامل مكلفند قبل از افتتاح حساب براي اين قبيل شركتها مجوز خزانه‌داري كل كشور را دريافت نمايند و نسبت به بستن حسابهايي كه برخلاف اين جزء افتتاح شده‌اند، اقدام نمايند. نظارت بر اين جزء مشتركاً به عهده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و خزانه‌داري كل كشور است.

در شركتهاي دولتي كه طبق احكام قانوني مربوط مشمول مقررات عمومي نيستند «مدير امور مالي شركت»، حكم «ذي‌حساب شركت» موضوع ماده(31) و قسمت اخير ماده(76) قانون يادشده را دارد كه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي منصوب مي‌شود. عدم رعايت اين حكم تصرف غيرمجاز در اموال دولتي محسوب مي‌گردد.

12-27- دولت مكلف است آن بخش از سهام شركت مادرتخصصي(هلدينگ) ‌صنايع پتروشيمي خليج فارس را ‌كه تا پايان سال 1391 به فروش قطعي نرفته است با رعايت قوانين و مقررات، به صورت نقدي و قسطي به فروش رسانده ومنابع أخذ شده را به حساب درآمد عمومي رديف 310502 واريز نمايد تا جهت اجراي حكم موضوع جزء(3-13) با اولويت براي پرداخت كليه مطالبات قانوني ايثارگران هزينه شود.

13-27- در اجراي ماده(17) قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي به سازمان امور عشاير ايران اجازه داده مي‌شود كليه فروشگاهها، جايگاههاي سوخت فسيلي و انبارهاي ذخيره علوفه و كالا و اراضي و مستحدثات مربوطه را كه در اختيار شركتهاي تعاوني عشايري و اتحاديه‌هاي مربوطه قرار دارند با قيمت كارشناسي و دريافت ده‌درصد(10%) قيمت به صورت نقد و مابقي به صورت اقساط پنجساله به شركتها و اتحاديه‌هاي بهره‌بردار واگذار نمايد.

وجوه حاصل از واگذاري‌ها به حسابي كه به همين منظور نزد خزانه‌داري كل كشور منظور مي‌گردد واريز و معادل صددرصد (100%) آن از محل رديف 115-530000 در اختيار سازمان امور عشاير ايران قرار مي‌گيرد تا به عنوان افزايش سرمايه سهم دولت در صندوق‌هاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي (عشايري) هزينه نمايد.

14-27- دولت مجاز است سهام خود در باشگاههاي ورزشي از جمله استقلال و پيروزي را با رعايت قوانين و مقررات از طريق بورس به بخشهاي خصوصي و تعاوني واگذار و درآمد حاصل را به حساب درآمد عمومي رديف 310502 واريز نمايد.

15-27- دولت مكلف است صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت فولاد را با كليه وظايف، اموال، دارايي‌ها، سهام، امتيازات، موجودي، اسناد، اوراق، تعهدات(شامل كليه تعهدات اعم از مطالبات قانوني بازنشستگان) و ساير حقوق و مستخدمين خود به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي منتقل نمايد.

به‌ ميزان بدهيها و كسري صندوق مذكور اموال و حقوق مالي وزارت صنعت، معدن و تجارت و شركتها و مؤسسات وابسته و تابعه (به‌صورت كلي يا سهام) آنها با تأييد وزير مربوط و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به صندوق فولاد منتقل مي‌شود.

16-27- به دولت اجازه داده مي‌شود بنا به درخواست وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي تابعه، نيروهاي مسلح و قوه قضائيه بابت بدهي دستگاههاي مذكور به مجتمع اقتصادي كميته امداد امام خميني(ره) كه ارزش آنها توسط بالاترين مقام اجرائي دستگاه مربوطه مورد تأييد مي‌باشد را از محل واگذاري سهام شركتهاي قابل واگذاري تسويه نمايد.

28- کلیه شرکتهای دولتی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند با رعايت ماده(4) قانون محاسبات عمومي كشور برای هر يك از طرحهای منابع داخلی مصوب مجمع عمومي خود اعم از مشارکت با بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاری به‌طور مستقل، برای یک‌بار با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موافقتنامه مبادله نمایند. چنانچه حجم سرمایه‌گذاری از بیست و پنج درصد(25%) سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده فراتر رود شرکتها موظف به اصلاح موافقتنامه می‌باشند.

29- به دولت اجازه داده مي‌شود، واحدهاي خدماتي، رفاهي و مانند آن را از طريق برگزاري مزايده به اشخاص صاحب صلاحیت بخش غیردولتی با اولويت بخش تعاوني به صورت اجاره واگذار نماید. نظارت بر كاربري و استانداردهاي بهره‌برداري و خدمات‌رساني اين مؤسسات و همچنين رعايت حقوق مصرف‌كننده به‌عنوان بخشي از قرارداد في‌مابين برعهده دستگاه اجرائي مربوطه است. معادل وجوه حاصل از اين بند پس از واريز به حساب درآمدهاي عمومي دولت موضوع اجزاي رديف 210200 جدول شماره(5) اين قانون حسب مورد با تصويب دولت از محل اعتبارات رديفهاي متفرقه مربوطه ذيل رديف 530000 جدول شماره(9) اين قانون به دستگاه ذي‌ربط ملی یا استانی اختصاص مي‌يابد و براساس سازوكار بند«ص» ماده(224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران براي طرحها و پروژه‌هاي مشارکت با بخش خصوصی، هزينه مي‌شود.

آيين‌نامه اجرائي اين بند شامل نحوه واگذاری، تعيين و واريز وجوه اجاره‌بها به درآمدهاي عمومي دولت، نحوه تعيين صلاحيت شركتها و ارائه خدمات به مصرف‌كنندگان با ‌پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به‌تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد.

تبصره- درآمد اماكن ورزشي اجاره داده شده صرفاً براي ورزش همان شهرستان هزينه مي‌گردد و انتقال و هزينه آن در شهرستان ديگر ممنوع است.

30- به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود با رعایت اصول قانون اساسی و قوانین موجود در حفظ موارد حاکمیتی در سال 1392 اموال غیرمنقول مازاد خود را پس از تغییر کاربری و از طریق انتشار آگهی مزایده عمومی واگذار نماید. وجوه دریافتی از این بابت به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داري كل كشور موضوع اجزاي رديف 210200 جدول شماره(5) اين قانون واریز مــی‌شود و صددرصد(100%) مبالغ واريزي از محل اعتبار ردیف 6-530000 جدول شماره(9) این قانون به‌موجب موافقتنامه با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا به‌منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی و خیری، خرید مدارس استیجاری و جایگزینی و اجرای احکام قلع و قمع مدارس درهمان منطقه مطابق سازوکار بند(4) ماده(13) قانون تشكيل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق كشور مصوب 26/10/1372 هزینه گردد. حداقل بيست و پنج درصد(25%) از منابع حاصل از اجرای این بند جهت تأمین تجهیزات جایگزینی، هوشمندسازی مدارس و اجرای سازوکارهای حمایتی از خیرین مدرسه‌ساز کشور اختصاص می‌یابد.

در اجراي اين بند کمیسیون‌های ماده(5) قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازی و معماری ایران مصوب 22/12/1351 در شورای عالی شهرسازی و معماری و شهرداری‌ها قبل از واگذاري موظفند املاک موضوع این بند را با رعایت قوانین و مقررات شهرسازی و معماری طبق درخواست وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف یک‌ماه بررسي و اعلام نظر قطعی نمايند.

31- تمامي شركتهاي دولتي مندرج در پيوست شماره(3) اين قانون كه در فهرست واگذاري سال 1392 قرار دارند مكلفند يك‌دوازدهم ماليات و سود سهام پيش‌بيني شده در بودجه شركت در پيوست شماره(3) اين قانون را تا زمان واگذاري و أخذ ثمن حاصل از فروش و ابلاغ قرارداد انتقال سهام توسط سازمان خصوصي‌سازي در مقاطع سه‌ماهه به حساب رديفهاي درآمدي 130101 و 110102 جدول شماره(5) اين قانون واريز نمايند.

32- به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اجازه داده مي‌شود به منظور تأمين پيش‌پرداخت ريالي طرحهايي كه از منابع تسهيلات تأمين مالي خارجي (فاينانس) استفاده مي‌كنند، نسبت به جابه‌جايي اعتبارات طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در هر دستگاه و هر فصل اقدام نمايد.

33-

1-33- استفاده دستگاههاي اجرائي و بخشهای خصوصی و تعاونی با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل از تسهيلات تأمين مالي خارجي (فاينانس) در سال 1392 علاوه بر باقي‌مانده سهميه سالهاي قبل معادل سي و پنج ميليارد (35.000.000.000) دلار تعيين مي‌گردد تا توسط شوراي اقتصاد براساس مفاد ماده(82) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران به طرحهاي داراي توجيه فني، اقتصادي و مالي اختصاص يابد.

2-33- به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود به‌منظور سریع‌السیر کردن خطوط ریلی به طول پنج‌هزار کیلومتر و تجهيز ناوگان از پنج میلیارد (5.000.000.000) دلار تسهیلات تأمين مالي خارجي (فاينانس) در سقف این بند استفاده کند.

تبصره- تصمیم‌گیری شورای اقتصاد درباره طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منابع عمومی دولت تنها درباره طرحهای پیوست شماره(1) این قانون مجاز است.

34- كليه بانكها موظفند تا پايان شهريورماه، مانده ‌وجوه اداره ‌شده و يارانه سود تسهيلات كه تا پايان سال 1391 از سوي بانكهاي عامل به متقاضيان تخصیص نیافته و بخشی از آن پرداخت و اجرائی نشده است را با احتساب سود سپرده دوره ماندگاری وجوه نزد بانک، به حساب رديف درآمدي 310605 و مبالغ وصولي بابت بازپرداخت تسهيلات اعطائي(وجوه ‌اداره ‌شده) را حداکثر یک‌هفته پس از وصول به حساب رديف درآمدي 310602 واريز نمايند.

به كميته‌اي مركب از معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزي و رئيس‌كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي‌شود وجوه لازم را از طريق معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور از محل رديف 4-540000 جدول شماره(9) اين قانون به‌منظور افزايش سرمايه بانكهاي دولتي پس از تصویب مجمع عمومی بانکها و يا پرداخت وجوه اداره شده، اجرای طرحهای توسعه و تبدیل زمینهای شیب‌دار به باغات مثمر، توسعه عملیات آبخیزداری، توسعه عملیات آب و خاک کشاورزی اختصاص دهد.

35- به سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور اجازه داده مي‌شود پس از تغيير كاربري نسبت ‌به ‌فروش زندانهاي قديمي و اموال غيرمنقول مازاد خود و يا واگذاري به پيمانكاران دولتي و غيردولتي و شهرداري‌ها به قيمت كارشناسي جهت اجراء و تكميل طرحهاي مصوب نيمه‌تمام، ‌تعمير و تجهيز زندانها، مراكز وابسته تجميع و يا خريد زمين و ساختمانهاي اداري و جابه‌جايي زندانها از داخل شهرها اقدام نمايد. درآمدهاي حاصل از فروش و يا واگذاري دارايي‌هاي مذكور به حساب خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌شود.

36- دولت‌مكلف‌است مبلغ هشت‌هزارميليارد (8.000.000.000.000) ريال از محل فروش سهام شركتهاي دولتي را به‌منظور تهيه و اجراي طرحهاي هادي و پروژه‌هاي داراي اولويت در زمينه بهسازي روستاها، احداث و نگهداري راههاي روستايي، آبرساني روستايي، احداث خانه‌بهداشت و توسعه ورزش روستايي براساس شاخصهاي برخورداري هر شهرستان اختصاص دهد.

37- كليه بانكها و مؤسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلفند نسبت به فروش دارايي‌هاي مازاد و شركتهاي وابسته خود اقدام كرده و منابع حاصل از آن را به حساب افزايش سرمايه خود منظور نمايند.


پول و اوراق مشارکت

38-

1-38- به شركتهاي وابسته و تابعه وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، راه و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت وجهادكشاورزي اجازه داده مي‌شود يكصدوپنجاه هزار ميليارد(150.000.000.000.000) ريال براي اجراي طرحهاي انتفاعي داراي توجيه فني، اقتصادي و مالي خود با اولویت اجرای پروژه‌ها و طرحهای میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، احداث و تکمیل طرحهای آب‌شیرین‌کن، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و نیروگاههای برق و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اوراق مشاركت ريالي و یا صکوک با رعایت ماده(88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و برای طرحهایی که به ‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمين خود منتشر نمايند. اوراق مشاركت فروش‌نرفته هر طرح، قابل واگذاري به پيمانكاران، مشاوران و تأمين‌كنندگان تجهيزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تأييد ذي‌حساب و رئيس دستگاه اجرائي ذي‌ربط است. اوراق واگذارشده قابل بازخريد قبل از سررسيد توسط بانك عامل نيست.

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است به‌محض فروش اوراق مشاركت و صكوك ارزي و ريالي از سوي دستگاههاي اجرائي و شهرداري‌ها، گزارش آن را به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي(خزانه‌داري كل كشور) اعلام نمايد.

آيين‌نامه اجرائي نحوه واگذاري، بازخريد و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشاركت موضوع اين بند با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه مي‌شود و به‌تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد.

تبصره- اوراق مشارکت و صکوک منتشرشده موضوع اين قانون از پرداخت مالیات معاف است.

2-38- به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود از طريق شركت ذي‌ربط و با تضمين شركت جهت افزايش توان توليدي برق با 25000 مگاوات در سقف سي‌هزار ميليارد (30.000.000.000.000) ريال اوراق مشاركت ارزي و ريالي منتشر نمايد.

3-38- وزارت نيرو مكلف است دوازده هزار ميليارد (12.000.000.000.000) ريال جهت كنترل و بهره‌برداري هرچه سريعتر از آبهاي مرزي از طريق فروش اموال و سهم‌الشركه و يا اوراق مشاركت با تضمين دولت اقدام نمايد و به حساب خاصي نزد خزانه‌داري‌كل كشور واريز نمايد.

39- به دولت اجازه داده مي‌شود تا مبلغ پنجاه هزار ميليارد (50.000.000.000.000) ريال اوراق مشاركت ريالي با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن به‌منظور اجراي طرحهاي انتفاعي خود منتشر و وجوه أخذ شده را به رديف درآمد عمومي خزانه‌داري كل واريز نمايد. منابع واریزی صرف طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام مطابق جدول شماره(18) این قانون می‌شود. واگذاری این اوراق به بخش دولتی اعم از شرکتها، بانکها و ساير دستگاهها در بازار پول و قبل از سررسید ممنوع است. اوراق مشاركت فروش‌نرفته هر طرح، قابل واگذاري به پيمانكاران، مشاوران و تأمين‌كنندگان تجهيزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تأييد ذي‌حساب و رئيس دستگاه اجرائي ذي‌ربط است. اوراق واگذارشده قابل بازخريد قبل از سررسيد توسط بانك عامل نيست.

40-

1-40- به شهرداري‌هاي كشور و سازمان‌هاي وابسته به آنها اجازه داده مي‌شود به‌طور مشترك يا انفرادي با مجوز بانك مركزي و تأييد وزارت كشور تا سقف هفتادهزار ميليارد (70.000.000.000.000)ريال اوراق مشاركت با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداري‌ها منتشر نمايند.

2-40-‌ به شهرداري‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آنها اجازه داده مي‌شود براي اجراي طرحهاي قطار شهري مبلغ شانزده هزار ميليارد (16.000.000.000.000) ريال اوراق مشاركت با تضمين بازپرداخت اصل و سود به نسبت پنجاه درصد(50%) دولت و پنجاه درصد(50%) شهرداري‌ها با نرخ مالياتي صفر منتشر نمايند. بانكهاي عامل موظفند جهت تأييد پروژه‌هاي املاك، اوراق بهادار، حسابهاي بانكي و ساير دارايي‌هاي شهرداري‌ها را به‌عنوان تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي لحاظ و صرفاً با أخذ تضمين‌هاي مذكور نسبت به پذيرش اركان عامليت، ضمانت و پذيره‌نويسي اقدام كنند.

تبصره 1- ميزان سپرده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و بانك عامل حداكثر پنج درصد(5%) است كه در حساب كوتاه‌مدت سپرده‌گذاري مي‌شود و سود اوراق مطابق با دستگاه و شركتهاي دولتي تعيين مي‌گردد. شهرداري‌هايي كه مدارك مورد نياز را تا پايان سالهاي 1390 و 1391 به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تحويل داده‌اند مي‌توانند از محل اعتبارات اوراق مشاركت باقيمانده سالهاي1390 و 1391 در سال 1392 استفاده كنند.

تبصره 2- بانكهاي عامل موظفند جهت تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي و ارزي قراردادهاي توسعه مترو و قطارهاي شهري، اموال، املاك و طرحهاي داراي توجيه اقتصادي، فني و مالي شهرداري‌هاي ذي‌ربط را بپذيرند.

تبصره 3- وزارت امور اقتصادي و دارايي با هماهنگي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، مسؤوليت اجراي اين بند درخصوص تضمين پنجاه‌درصد (50%) سهم دولت را بر عهده دارد.

41- بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است اقدامات لازم را در زمينه چاپ و انتشار ايران‌چك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با مسدود نمودن معادل ريالي مبالغ ايران‌چك‌هاي منتشره تحت نظارت هيأت نظارت اندوخته اسكناس موضوع ماده(21) قانون پولي و بانكي كشور به‌عمل آورد.

42- دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامي با حفظ قدرت خريد را با سررسيد يك تا سه سال به صورت بي‌نام و بانام، صادر كرده و به‌منظور تسويه بدهي مسجل خود بابت طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مطابق ماده (20) قانون محاسبات‌عمومي‌كشور اسناد مزبور را به قيمت اسمي تا سقف شصت هزار ميليارد (60.000.000.000.000) ريال به طلبكاران غيردولتي واگذار نمايد. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه ماليات معاف بوده و به‌عنوان ابزار مالي موضوع قانون بازار اوراق بهادار - مصوب 1384 محسوب شده و با امضاي وزير امور اقتصادي و دارايي صادر مي‌شوند.

تبصره 1- دولت به منظور تأمين اعتبار اسناد مزبور در زمان سررسيد، رديف خاصي را در لايحه بودجه سنواتي پيش‌بيني نمايد.

تبصره 2- اسناد خزانه اسلامي از قابليت داد و ستد در بازار ثانويه برخوردار بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار بايد ترتيبات انجام معامله ثانويه آنها را در بازار بورس يا فرابورس فراهم كند.

تبصره 3- تعيين بانكهاي عامل براي توزيع و بازپرداخت اسناد خزانه پس از سررسيد توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور اقتصادي و دارايي صورت مي‌پذيرد.

تبصره 4- خريد و فروش اين اوراق توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ممنوع است.

تبصره 5- آيين‌نامه اجرائي اين بند ظرف سه‌ماه از زمان تصويب اين قانون توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

43- بانكهاي عامل مكلفند سود تسهيلات اعطائي را مطابق دستورالعمل شوراي پول و اعتبار دريافت نمايند. درصورتي‌كه سود تسهيلات اعطائي بالاتر از نرخ سود تعيين‌شده توسط شوراي پول و اعتبار باشد دولت مكلف است مبلغ مازاد را به‌عنوان جريمه تشخيص داده و صددرصد(100%) آن را وصول نمايد.

44- بانكها و مؤسسات مالي و اعتباري دولتي و خصوصي مجاز به دريافت سود و كارمزد بيش ‌از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار نمي‌باشند.

45- به سازمان اوقاف و امور خيريه اجازه داده مي‌شود به‌منظور تأمين مالي طرحهاي انتفاعي عام‌المنفعه در حوزه توسعه موقوفات و بقاع متبركه با نظارت بانك مركزي و تضمين خود اقدام به انتشار اوراق مشاركت (اوراق صكوك اسلامي) تا سقف سه هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال و اوراق وقفي (‌بدون سود) تا سقف يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال نمايد.

اوراق وقفي، اوراق بهادار غيرانتفاعي است كه براساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر مي‌گردد. دارنده اوراق(مصالح) بخشي از اموال خود را براساس قرارداد صلح در اختيار باني(متصالح) قرار مي‌دهد تا وي همراه ساير اموال صلحي طرح عام‌المنفعه‌اي را احداث كرده سپس از طرف صاحبان اوراق، وقف شرعي نمايد.

46- به دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي دستگاههاي مشمول بند(ب) ماده(20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي‌شود در راستاي تكميل پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي خود تا سقف درآمد اختصاصي سال 1391 نسبت به أخذ وام از بانكهاي دولتي اقدام و در جهت تكميل و يا احداث پروژه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي خود استفاده نمايند و با تنفس يكساله نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصي خود اقدام كنند. وجه‌الضمان وثيقه آن طبق بند(8) اين قانون خواهد بود.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 166 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
 
انتشار:پنجشنبه 24 مرداد 1392 - 09:22:06 چاپ
امتیاز به مطلب 2 نفر

وزیر پیشنهادی صنعت:اگر سکته کرده بودم، می گفتم/جلوی افزایش قیمت ها تا پایان سال را می گیرم

اقتصاد > صنعت - نعمت زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این توانمندی را در خود می بینم که در شرایط دشوار فعلی، بتوانم به مسوولیت خودم در این وزارتخانه عمل کنم.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت در اقتصاد کشور سهم  40 درصدی دارد لذا نیاز به توجه بیشتر مجلس و همت بالای دولت برای ارتقاء و رفع مسایل دارد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سپس در پاسخ به انتقادات نمایندگان مخالف اظهار داشت:از سن من می پرسند که چند بار سکته کرده ام. بنده در خودم سراغ ندارم، اگر بود حتما صادقانه می گفتم. امیدوارم که همه شما سلامت باشید.

وی افزود: در 33 سالگی وزیر کار شدم و حکمم را ازدست امام راحل دریافت کردم. سن همه طی این سال ها بالا رفته و برای بنده هم بالا رفته است.

نعمت زاده سپس به برنامه کاری خود اشاره کرد و توضیح داد: برنامه ام را در 16 فصل تقدیم کرده ام. تمام نکات آن را منطبق با برنامه پنجم دانسته اید. اما به هر حال اگر نقدی دارید آن را مطرح کنید. البته برخی سوال کرده اند که مثلا در مورد نساجی و فلان معدن برنامه ندارید. باید بگویم صنعت بسیار متنوع است، نمی شود در برنامه فشرده به همه صنایع اشاره کرد. من داشتم برنامه ای در حدود 100 صفحه می نوشتم که آقای نهاوندیان گفتند بسیار طولانی می شود.

وی افزود:ما برنامه کمی هم ارائه کرده ایم که در برنامه پنجم هم نیست ولی ما سعی کردیم اهداف کمی ریز را در برنامه ذکر کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در تشریح برنامه کاری خود، ادامه داد: باید صنعت و معدن را فعال کنیم. خود شما هم گلایه دارید که شهرک های صنعتی زیر 50 درصد ظرفیت کار می کنند لذا مسایل ارزی و مالی و مدیریتی که بیشترین نقش را در این مساله دارد، باید حل شود.

نعمت زاده خبر داد: مطابق هماهنگی های انجام شده، تا آخر سال هیچ تغییری در قیمت نهاده ها و قیمت محصولات نهایی انجام نخواهد شد.

وی افزود: توجه به معادن و صنایع معدنی برنامه بعدی است. از لحاظ تنوع معدنی، دهم دنیا هستیم ولی در تولید و صادرات بسیار عقب هستیم و باید در زمینه استخراج و صادرات فعالتر شویم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت:بحث بعدی حذف قوانین دست و پا گیر است. تجربه ای در این خصوص در سال 68 داشتیم و متوجه شدیم که بیشتر این مشکل در خود وزارتخانه است لذا خیلی از مقررات زائد حذف شد الان هم در این زمینه مطالعه را آغاز کرده ایم.

وی افزود: مساله بعدی توجه به فناوری و تحقیق و توسعه است. باید کار بیشتری در این زمینه شد و ارتباط با دانشگاه و مراکز تحقیقات خارجی بیشتر شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:صنایع دستی و فرش دستباف با وجود ویژگی های فرهنگی و صادراتی آن، متاسفانه دچار کوتاهی شده است در صورتی که هم اشتغال ایجاد می کند و هم کمک خرج خانوارهای کم درآمد است. به این بخش هم ما توجه ویژه خواهیم کرد.

وی افزودک بحث بعدی حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. موانع فانونی زیادی نداریم و لی موانع فرهنگی و اجتماعی داریم. اشاعه اخلاق در میان همکاران خودمان و پرهیز از هرگونه اقدامی که شائبه کاهش امانتداری را ایجاد کند، برنامه دیگر ماست. همکاری با سایر وزارتخانه ها برای کاهش تحریم برنامه هم اولویت دیگر ماست.

نعمت زاده در پاسخ به انتقادی در مورد دوره فعالیتش در بخش پتروشیمی گفت: من ساعت 12 شب فرستادم دنبال حقوقی صنایع ملی پتروشیمی که پرونده ما را در بیاورند. متوجه شدم نقدی که شده به سیاستی است که من گذاشته بودم برای حمایت از بازیافت پلاستیک تا آثار زیست محیطی کاهش یابد. این صنایع عموما راه افتاده اند و مشکلی که به لحاظ خسارت صنایع پلاستیک سازی به محیط زیست وارد می شدو را مرتفع کرده اند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در مورد عدم سرمایه گذاری کافی در شمال کشور سوال شد. اوایل سال 63 بود که دولت وقت مصوبه ای را تصویب کرد که ممنوع کرد سرمایه گذاری صنعتی در شمال کشور را البته به جز صنایع تبدیلی. در دولت سازندگی اصلاحیه ای زده شد  که به تبع آن ده ها شهرک صنعتی در شمال کشور ایجاد شد. آن مصوبه قدیم هم کان لم یکن شده است. لذا می توان نسبت به رشد صنعت در شمال تلاش بیشتری کرد.

وی افزود: خوشحالیم که تعداد استان های محروم از 10 تا 8 تا رسیده است. مزایایی را از جهت معافیت مالیاتی و تسهیلات دولتی باید در نظر گرفت تا بخش خصوصی در این 8 استان هم سرمایه گذاری صنعتی را افزایش دهد.

وبلاگ مترجم سیدخلیل مرتضوی/سولاکانبوکان

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 187 چهارشنبه 16 مرداد 1392 نظرات (0)

سیدخلیل مرتضوی فرارسیدن عید سعید فطر را بر تمام مسلمین جهان تبریک عرض می نماید:

عید سعید فطر مبارک باد

مترجم سیدخلیل مرتضوی فرارسیدن عید سعید فطر را بر تمام مسلمین جهان تبریک عرض می نماید:

 صدای پای عید می آید . دل بر سر دو راهی ِ آمدن عید رمضان و رفتن ماه مبارک رمضان بلا تکلیف است ... نمی داند از آمدن آن شاد باشد یا از رفتن این محزون ؟ عید فطر پاک ترین و عیدترین عیدهاست چرا که پاداش  یک ماه عبادت و شست و شوی جان درنهر پاک رمضان است.

 

 
عید فطر، عید پایان یافتن رمضان نیست . عید برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است، چونان ققنوس که ازخاکستر خویش دوباره متولد می شود. رمضان کوره ایی است که هستی انسان را می سوزاند و آدمی نو ؛با جانی تازه از آن سر بر می آورد . عیدفطر ؛ شادی برای رفتن رمضان نیست بلکه برای آمدن روز نو ، روزی نو و انسانی نو است . بناست که رمضان با سحرها و افطارهایش ، با شبهای قدر و مناجاتهایش از ما آدمی دیگر بسازد . اگر درعید فطر در نیابیم که از نو متولد شده ایم، اگر تازگی را درروح خود احساس نکنیم، عید فطر ؛ عید ما نیست .

لقب خداوند گار ِ رمضان ستایی ؛ به حق برازنده ی مولانا جلال الدین محمد بلخی  است.مولانا برخلاف دیگر شاعران که رمضان را به سوگ می نشستند،آن را جشن  می گرفت واینک در عید فطر هم به جشن می نشیند اما نه از آنروی که روزه تمام شده  است بل از آنرو که یک حیات جدید در جهانی جدید و جانی جدید آغاز شده است .از  نظر گاه مولانا درطول ماه رمضان ؛ « من ِ حقیقی » انسان که درسایه ی من های  دروغین وی قرار گرفته بود ، مجال می یابد که از سایه برون آمده و خویشتن ِ انسان شود ؛ و با عید فطر این «من» فرصت عروج می یابد . در نظر گاه مولانا عید فطر  عید عاشقی است که اسماعیل ِ خویشتن را ابراهیم وار به مذبح برده است و در پاداش ؛  فطر و شادی آن را دریافت داشته است :


 عید بر عاشقان مبارک باد                   عاشقان عیدتان مبارک باد
برتو ای ماه آسمان و زمین                   تا به هفت آسمان مبارک باد
عید آمد به کف نشان وصال                    عاشقان این نشان مبارک باد
روزه مگشای جز به قند لبش                    قند او در دهان مبارک باد


 عید فطر درنگاه مولانا روز کمال است و وصال ، روز مشاهده و رویت ، ماه فائق

آمدن برتضادها ... عید فطر روز اجابت است و شگفتا ازشگفتی دریافتهای مولوی دراین روز:


بگذشت مه روزه ، عید آمد وعید آمد          بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد
آن صبح چو صادق شد عذرای تو وامق شد     معشوق توعاشق شد شیخ تو مرید آمد
شد جنگ ونظر آمد شد زهر و شکر آمد       شد سنگ وگهر آمد شد قفل و کلید آمد

جان ازتن آلوده هم پاک به پاکی رفت            هرچند چو خورشیدی برپاک و پلید آمد
ازلذت جام تو دل مانده به دام تو                  جان نیز چو واقف شد او نیز دوید آمد
بس توبه شایسته برسنگ تو بشکسته           بس زاهد و بس عابد کو خرقه درید آمد
باغ ازدی نامحرم سه ماه نمی زد دم                بر بوی بهارتو ازغیب رسید آمد

شگفت که دراین ماه، سنگ درون به گوهر، زهرجان به شکر ؛ و قفل دل به کلید

تبدیل می شود و مولانا درعید فطر برتمام این گشایش ها دست افشان و سپاس گویان

است . مولانا درستایش رمضان و عید فطر همه شور است و شیدایی،وی در رمضان ِ

احیاء کننده ، زنده شده و دست افشان و پای کوبان می سراید:


عید آمد و عید آمد وآن بخت سعید آمد         برگیر و دهل می‌زن کان ماه پدید آمد
عید آمد ای مجنون، غلغل شنو از گردون        کان معتمد سدره از عرش مجید آمد
عید آمد ره جویان ، رقصان وغزل گویان       کان قیصر مه رویان زان قصر مشیدآمد
صد معدن دانایی مجنون شد و سودایی         کان خوبی و زیبایی بی مثل و ندید آمد

 امیدواریم همگی ما توشه ای از این ماه پربرکت فراهم کرده باشیم .
عید سعید فطر بر همگی مبارک
مترجم سیدخلیل مرتضوی ۱۶/۰۵/۱۳۹۲

تعداد صفحات : 275

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 117
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 359
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 571
  • بازدید ماه : 6,512
  • بازدید سال : 76,445
  • بازدید کلی : 1,010,316
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!