loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 200 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)

مترجم سیدخلیل مرتضوی :سلام بر بوکان-کردستان- ایران -جهان

مترجم سیدخلیل مرتضوی :سلام بر بوکان-سولاکان-کردستان- ایران -جهان

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام مرداد 1392ساعت 0:53  توسط مترجم سیدخلیل مرتضوی/ sulakanbukan
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 221 سه شنبه 29 مرداد 1392 نظرات (0)

عکس العمل کریس رونالدو به فیلم توهین کننده به پیامبر+ عکس

کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار عکسی از ستاره پرتغالی تیم فوتبال “رئال مادرید” به همراه تابلویی با مضمون “لا اله الا الله محمد رسول الله”، اعلام کردند که وی با این کار اعتراض خود را به پخش فیلم توهین کننده به پیامبر اکرم (ص) نشان داده است.

عکس

به گزارش فان مهر  به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه “الدیار” لبنان، در حالی که اعتراض های مردمی و رسمی به پخش فیلم آمریکایی توهین کننده به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سراسر جهان را در بر گرفته، کاربران شبکه های اجتماعی از اعتراض ستاره پرتغالی باشگاه “رئال مادرید” اسپانیا نسبت به پخش این فیلم جنجالی خبر دادند.

کاربران شبکه اجتماعی “فیسبوک” عکسی از “کریستیانو رونالدو”، ستاره پرتغالی کهکشانی های مادرید منتشر کردند که وی تابلویی در دست دارد که روی آن عبارت “لا اله الا الله محمد رسول الله” نوشته شده است.

کاربران “فیسبوک” با انتشار این عکس از بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، اعلام کردند که ستاره پرتغالی قوهای سفید مادرید که یک مسیحی کاتولیک است، خواسته با این کار، اعتراض خود را به پخش فیلم آمریکایی توهین کننده به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) نشان دهد.

اما حقیقت ماجرا چیست؟

واقعیت آن است که عکس منتشر شده از این بازیکن، جعلی بوده که بوسیله فتوشاب به این شکل در آمده است. قاب نشان داده شده در عکس مزبور، تصویر خود رونالدو بوده که در جمع هم تیمی هایش به وی اهدا شده است.
رونالدو

از سوی دیگر انتشار خبر اعتراض رونالدو به اهانت به پیام اعظم (ص) در حالی است که تصاویر دیگر حاکی از روابط خوب وی با سران رژیم صهیونیستی است گرچه پیش تر برخی رسانه ها از حمایت این بازیکن از مردم غزه خبر داده بودند.

رونالدو


برگرفته از ممتاز نیوز توسط نیـــــــــــــــــــــــــــــــــــماسیــــــــــــــــــــــــــــــــــدی


مترجم سیدخلیل مرتضـــــــــــــــــــــــوی //سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI //SULAKANBUKAN

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 278 سه شنبه 29 مرداد 1392 نظرات (0)
گالری تصاویر لیونل مسی



28 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

29 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

30 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

31 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

32 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

33 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

34 عکس هایی از ستاره فوتبال دنیا لیونل مسی

عکس لیونل مسی همراه با خواهر و مادرش

تصاویری خانوادگی از لیونل مسی به همراه مادر و خواهرش


خواهر و مادر لیونل مسی

مادر لیونل مسی

لیونل مسی

مادر مسی


بر گرفته از تاپ ناز توسط نیماسیدی
مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 230 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

پیام تبریک سیدخلیل مرتضوی خطاب به دکتر حسن روحانی به مناسبت برگزیده شدن به ریاست جمهوری ایران

بسمه تعالی

رییس جمهور منتخب ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

انتخاب اصلح مردم ایران در خصوص برگزیدن جنابعالی  به سمت ریاست جمهوری را خدمت شما بزرگوار صمیمانه تبریک عرض می نمایم امیدوارم ادامه دهنده برنامه های  پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص ) باشید.و از خداوند منان موفقیت بی نهایت شما را خواستارم ...

ارادتمند شما:

سیدخلیل مرتضوی-بوکان

۱/۰۵/۱۳۹۲

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 143 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

سلام بر ملت شریف و دوست داشتنی مردم ایران وجهان / مترجم سیدخلیل مرتضوی

سلام بر ملت شریف و دوست داشتنی مردم ایران وجهان

DEAR IRAN &WORLD ,I WISH YOU SUCCESS

FROM:khalil mortazavi from bukan of iran/sulakanbukan

مترجم سیدخلیل مرتضوی

جمعه 25/05/1392 کوه ساحلی بوکان (کیوه ره ش)

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم مرداد 1392ساعت 18:4  توسط مترجم سیدخلیل مرتضوی/ sulakanbukan 
سیدخلیل مرتضوی بازدید : 219 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

در ادامه بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دکتر روحانی برای دولت یازدهم، نوبت به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رسید. عباس آخوندی، گزینه مورد نظر رئیس جمهور برای این وزارتخانه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نمایندگان مجلس در سومین روز بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی برای کابینه یازدهم، برنامه ها، سوابق و دیدگاه های عباس دهقان را بررسی کردند.

عباس دهقان، وزیر پیشنهادی برای راه و شهرسازی است.

* بیژن نوباوه، به عنوان نخستین مخالف آخوندی سخنرانی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی وضع جناب آقای آخوندی وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با نگاهی به استدلال رییس جمهور محترم به این ادله برخوردم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است و آیا این سوابق تجزیه و تحلیل عملکرد قبلی آنها را دارد؟
بیژن نوباوه افزود: متأسفانه در کشور ما چنین سازمانی و مؤسساتی که عملکرد افراد را در پست های مختلف ارزیابی و آنالیز کند و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند کمتر دیده ایم.
وی گفت: در بررسی وضع آقای آخوندی و سوابق مدیریت وی در همین پست مهم و حساس که از سال 72 تا 76 که دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بوده است مشاهده می کنیم که وی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان متأسفانه و به خصوص در توسعه مسکن که به عنوان یک اصل مهم در قانون اساسی است موفقیتی نداشتند.
نوباوه افزود: در اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنهایی که نیازمندترند به خصوص برای روستاییان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کنند.
وی گفت: این اصل یکی از اصلهای مؤکد قانون اساسی است و امروز یکی از مهمترین مشکلات و معضلات جامعه ما مسکن است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن ، توسعه و تولید آن بسیاری از مشاغل را ایجاد می کند و یکی از محوریترین ابزارهای توسعه اقتصادی در کشور به حساب می آید.
نوباوه افزود: متأسفانه آمارها نشان می دهد که در سال 72 عملکرد جناب آقای آخوندی که از برادران خوب ، متدین و با سابقه انقلاب هستند بسیار ضعیف بوده است.

وی گفت: آمارها نشان می دهد ، هدایت قطار وزارت مسکن در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در حالی به دست آقای آخوندی سپرده شد که قبل از آن سیاست عرضه زمین شهری برای تولید و بهبود بازار مسکن و تسهیل دسترسی به مسکن در مدت 10 سال یعنی از سال 61 تا 71 در دستور کار قرار داشت.

نوباوه افزود: ما تا آن زمان یعنی قبل از سال 72 شاهد رشد نسبی در زمینه تولید مسکن در کشور هستیم اما با ورود آقای آخوندی به وزارت مسکن و شهرسازی سیاست اعطای زمین شهری که قانون پنج ساله بود متأسفانه تمدید نشد و سیاست های تولید و عرضه مسکن جای خود را به سیاست های تحریک تقاضا داد.
وی گفت: این سیاستها که در قالب سیاست پاک اجرا شد تأثیر بسزایی در شاخصه های بخش مسکن داد و عدم حمایت از تولید مسکن که یکی از سیاستهای اساسی امام (ره) و شورای انقلاب بود زمینه تبدیل شدن مسکن از کالای مصرفی را به کالای سرمایه ای فراهم کرد.
نوباوه افزود: بیشترین رشد قیمت مسکن در کشور در دوره دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی با عنوان سیاست پاک تجربه شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهای نشان می دهد که قیمت یک متر زمین در تهران در مدت سه یا چهار سال وزارت آقای آخوندی بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرد و سه برابر شد.
نوباوه افزود: ما همین آمار را در افزایش قیمت یک متر خانه ، یک متر زمین و اجاره بها در این مدت چهار سال مشاهده می کنیم.
وی گفت: سیاستهایی که آقای آخوندی در صحنه وزارت مسکن به کار گرفت سیاست های بسیار ضعیفی بود. همه این سیاست ها متاسفانه مبتنی بر برنامه های خلافی بود که آقای آخوندی اعلام کرده بود.

نوباوه افزود: بسیاری از برنامه هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می کنند برنامه هایی است که یا خود نمی نویسند یا مراکز مطالعاتی به آنان کمک می کنند.
وی با بیان اینکه سرتیترهایی را عنوان می کنند که بسیاری از این برنامه ها عملیاتی نیست، گفت: وقتی برنامه سال 72 آقای آخوندی را ملاحظه می کنید در همان بند اول مغایرت با عملکرد را مشاهده می کنید.
گسترش عرضه زمین دولتی یا فراهم سازی امکانات قانونی برای تملک زمین با قیمت مناسب به عنوان یک مزیت اساسی برای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان نهایی به عنوان یکی از برنامه ها و سیاست های راهبردهای اساسی پیشنهادی آقای آخوندی در سال 72  مطرح شده است.

وی گفت: آقای وزیر شما که در سال 72 در چنین روزی برنامه خود را ارائه و این برنامه را برای ملت بیان می کنید که می خواهیم قیمت زمین را کاهش دهیم و زمین دولتی در اختیارتان می گذاریم و یا دیگر مسایل را رعایت خواهیم کرد چرا در نخستین قدم اساسی کار خود ارائه زمین را به بخش های مختلف جامعه قطع می کنید؟
نخستین مغایرت برنامه آقای آخوندی در همین کاملا مشخص است.
شاخص دسترسی دهک نخست به مسکن  از 28 سال در سال 70 به 34 سال در سال 75 رسیده است. شاخص
دسترسی دهک دوم به مسکن هم از 15 سال به 19 سال رسیده است و در حقیقت بررسی آمارها و شاخص های بخش مسکن نشان دهنده این است که وزارت مسکن و شهرسازی در تنظیم بازار و کنترل قیمت در بازار مسکن موفق عمل نکرده است.
در سالهای 72 تا 76 فرآیند افزایش قیمت در زمین و مسکن روند صعودی داشته است.

نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می گفت، با اشاره به مغایرت برنامه ای که آقای آخوندی در آن سالها داشت، افزود:تامین مسکن اقشار کم درآمد و ایجاد فرصت پس انداز برای آنان، امکان برقراری سیستم تامین اجتماعی در بخش مسکن، برقراری ارتباط میان تامین مسکن و اشتغال موثر و مفید، کاهش میانگین سطح زیربنای واحدهای مسکونی، صرفه جویی انرژی در تامین گرمایش و سرمایش و فراهم سازی امکان توسعه تولید انبوه مسکن با تمام مزایا از جمله برنامه های آقای آخوندی در آن سالها بود.

این شعاری است که در سال 72 آقای آخوندی بیان کرد و یکی از نمایندگان اکنون بگوید یکی از این برنامه هایی که وی در 20 سال قبل اعلام کرده، امروز عملیاتی شده است.
بدتر از این امروز آقای آخوندی صحبت از این می کند که می خواهیم زمین ارزان در اختیار بگذاریم.

مهمترین کاری که برای محرومان در دولت قبل انجام شده تحت عنوان مسکن مهر، ما شاهد هستیم نزدیک به 6 میلیون مسکن ساخته شده است. نوباوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی گفت: برنامه های آقای آخوندی مبتنی بر راهبرد است نه طرح عملیاتی.
اساسا در زمان آقای آخوندی کل مسکنی که بوده و روند رو به رشدش تا سال 1372 ، 314 هزار دستگاه در کل کشور بوده است. طی چهارسالی که وی وزیر بوده به 284 هزار دستگاه تنزل پیدا کرده است.
نوباوه با اشاره به اینکه شش میلیون واحد مسکن مهر کمک بزرگی برای کشور است افزود: در برنامه آقای آخوندی در بند 19  "مشارکت دادن شهرداریها و نهادهای اجتماعی و خیریه مردمی در افزایش بهره وری تامین خدمات زیربنایی و بهبود محیط مسکونی و بررسی خدمات زیربنایی مسکن مهر" آمده است، و وی هیچ صحبتی از ادامه این طرح بسیار مهم که راهگشای بسیاری از مردم محروم است نکرده است.
همه طرح های وی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای ، برنامه های وی مبتنی بر راهبرد است نه طرح عملیاتی.
در برنامه توسعه پنجم 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش بینی شده است در حالیکه هم اکنون 12 هزار کیلومتر داریم برای باقیمانده آن شما چه برنامه ای دارید؟
قانون مقررات ملی ساختمان و نظام مهندسی در زمان تصدی شما به تصویب رسید و در حال حاضر شما یکی از منتقدان این قانون هستید.

وی افزود: چه برنامه هایی برای فارغ التحصیلان بخش دانشگاهی مسکن و رشته های مختلف دیده شده است؟ از شما خواهش می کنم برنامه مدونی که ارائه کرده اید اگر امکان رای اعتماد برای شما بود عملیاتی آن را ارائه کنید و همه برنامه ها که ارائه شده برنامه راهبردی و غیر عملیاتی است.

نوباوه مخالف آخوندی

 

* عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، به عنوان موافق صحبت کرد.

* با توجه به اهمیت موضوع و شرایط حساس کشور همه در پیشگاه خدا ،‌آرمان امام راحل و شهدا مسئولیم که دقیق بررسی کنیم، درست صحبت کنیم و درست و دقیق و منصفانه هم قضاوت کنیم.
یکی از مصادیق این امر انتخاب وزرای شایسته،متعهد، متخصص و با تجربه است.
برای تحقق فرمایش رهبری و ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 که تحقق حماسه سیاسی آن اتفاق افتاد نیاز به همراهی و همدلی دولت و مجلس است و به همین دلیل برخود واجب دانستم با توجه به سوابق،‌ تجربیات و برنامه های دکتر آخوندی برنامه ها را بررسی و تحقیق کردم و علاوه بر آن در سه جلسه خصوصی شبهات، ابهامات و مسائل سیاسی و سوابق کاری وی را کنکاش نمودم و پس از متقاعد شدن در همه این زمینه ها و برطرف شدن ابهامات برای دفاع از ایشان و برنامه کاری پیشنهادی مصمم و دفاعیه خویش را اعلام می کنم.
همه ما برای حمایت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده ایم؛ چه دوستان موافق و چه دوستان مخالف که مطمئناً برای تقویت دولت و حمایت از دولت بوده است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی از بزرگترین و مهمترین حوزه های عمرانی کشور است که از الحاق دو وزارتخانه بوجود آمده است و برای آن بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است.
نخل ابراهیمی با بیان اینکه دو فصل مهم حمل و نقل، راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزراتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از 20 شرکت مادر تخصصی زیر مجموعه این وزارتخانه است ادامه داد: در بخش حمل و نقل چهار نوع جاده ای، ریلی،‌ هوایی و دریایی داریم که قسمت مهمی از فعالیتهای اقتصادی را تشکیل می دهند و هر کدام از آنجا زیر مجموعه ها ، پیچیدگی ها و مسائل و مشکلات فراوانی دارد.

بخش مسکن شامل تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی، روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها،‌ تهیه طرحهای توسعه روستایی، طرحهای هادی،‌ جامع تفصیلی و غیره هر کدام دارای مسائل و مشکلات خودش است.
تعداد زیاد نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه،‌ عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی فیزیکی از چالشهای این بخش است.
با توجه به این شرایط در حال حاضر بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام دارد . برای تکمیل پروژه های نیازمند بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار داریم که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

پارسال در حوزه عمرانی 35 درصد تخصیص اعتبار داشتیم و امسال نیز فکر نمی کنم بیش از این تخصیص داشته باشیم؛ به این علت به نیرویی در وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم که بتواند از سرمایه های بخش خصوصی، بنگاه های اقتصادی، نظام فنی و مهندسی کشور و بازار سهام و سرمایه به درستی استفاده کند و این وزارتخانه را از وضع کنونی نجات دهد.
آقای آخوندی درباره مسایل سیاسی خودش پاسخ می دهد، اما در زمینه موضوع فتنه توضیح داده است که در جلسه ای با حضور مقام معظم رهبری ادعای تقلب را رد کرده است و خودش نیز در این باره توضیح می دهد.
این نماینده مجلس در انتهای سخنان خود افزود: وزیر پیشنهادی بر ادامه اجرای طرح مسکن مهر با اصلاح مشکلات آن تاکید کرده است.

نخل ابراهیمی موافق آخوندی

 

* لاهوتی، به عنوان دومین موافق سخنرانی کرد.

* دولت نهم موضوع مسکن مهر را مطرح کرد که یک ابتکار بود. آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دار است که آن را به عنوان مسکن در اختیار مردم قرار دهیم؟
هر دولتی باید با توجه به شرایط خودش در این باره تدبیر کند. ضمن آنکه نماینده ای گفت مسکن مهر 6 میلیون بوده در حالیکه 6 میلیون نبوده بلکه دو میلیون بوده و بقیه اش خودمالکی بوده است.
ما در سالهای 80 - 81؛ 86 و 91 شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم ، حال بررسی کنید که در کدامیک از این سالها درصد افزایش بیشتر بوده است.
همه شاهد هستید که قیمت مسکن در سال 1391 به چه میزان افزایش پیدا کرده است.

لاهوتی افزود: آقای آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ، یکی از مدیران باسابقه، انقلابی، خوشفکر و دارای سابقه مدیریتی است.
آقای آخوندی در سابقه اش معاونت وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و وزیر مسکن و شهرسازی را داراست.
اگر ما فردی مانند آقای آخوندی را در راس وزارت راه و شهرسازی قرار ندهیم ، چه کسی را بایددر این سمت بگذاریم؟

وی گفت: هم اکنون حدود 90 درصد از حمل و نقل کشور ، حمل و نقل جاده ای است و ده درصد دیگر آن حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی است.
باید سهم حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم. باید در افق 1404 حدود 26 هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم و برای رسیدن به این رقم باید سالی هزار کیلومتر راه آهن در کشور بسازیم.

بنده از شما نمایندگان سوال می کنم که آیا می توانید با اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات پنج تا شش هزار میلیارد تومان است، سالی هزار کیلومتر راه آهن بسازید.
آقای آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی می گوید که از توان بخش خصوصی در مشارکت برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز استفاده خواهد کرد. ما باید در هر صورت از این ابتکار آقای آخوندی استفاده کنیم.

باید تا پایان قانون برنامه چهارم ، 50 درصد آزادراه های متصل به استان ها ، 50 درصد بزرگراههای متصل به استان ها، 50 درصد بزرگراه های متصل به شهرستان ها را می ساختیم و همچنین 90 درصد جاده های روستاهای بالای صد خانوار آسفالت می شد.
بنده از این ارقام میانگین گرفتم و میانگین درصد تحقق این موارد 40 درصد است.
امروزه اداره کردن حمل و نقل هوایی با توجه به تحریم ها کار سختی است و دوستانی هم که مانند آقای نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی دولت دهم) ، آن را اداره کردند باید به آنها دست مریزاد گفت.
سن ناوگان حمل و نقل براساس قانون برنامه چهارم باید به زیر 15 سال کاهش یابد اما هم اکنون متوسط سن حمل و نقل هوایی 22،5 سال است و این موضوع را باید اصلاح کنیم.

باید به خاطر کاهش حوادث جاده ای به آقای نیکزاد وزیر فعلی راه و شهرسازی و همکارانش دست مریزاد گفت.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  گفت : در بخش مسکن نیز در دوران تصدی آقای آخوندی زمین به تعاونی ها و ایثارگران  واگذار شد که می توانید این را مطالعه کنید.   
لاهوتی افزود :اکنون طرح مسکن اجتماعی مطرح است و ما سالیانه یک میلیون تا یک میلیون و500 هزار مسکن نیاز داریم و این دغدغه مسکنی که آقای نوباوه  همکارمان در مجلس مطرح کردند واقعا قابل قبول است .
وی اضافه کرد : اما باید دید چه کسی برای  این وزارتخانه انتخاب شود مناسب است در چنین شرایطی باید کسی را انتخاب کرد که قبلا وزیر مسکن بوده  و تجربه دارد ؛‌  نه اینکه یک آدم بی اطلاعی را  در راس  کار بگذاریم .
نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  گفت : آقای آخوندی طرح مسکن اجتماعی را قبول دارد و طرح مسکن اجتماعی چیزی شبیه همان مسکن  مهر است.
 

لاهوتی موافق آخوندی

 

* عای اصغر زارعی به عنوان مخالف پشت تریبون رفت.

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مخالفتم با وی، یک قسمت بخش های مربوط به برنامه و عملکرد اوست که قسمتی از ان را اقای نوباوه مطرح کرد و بعد هم درباره عملکرد و مواضع سیاسی اقای اخوندی مطالبی را می گویم.
درخصوص بحث عملکرد مدیریتی وی، از سال 61 تا  71 سیاست عرضه زمین بود تا مردم خودشان بتوانند
مسکن تولید کنند و در واقع منظور این بود که مردم خودشان در تولید مسکن مشارکت کنند.
از سال 72 که اقای اخوندی مسئولیت وزارت مسکن را عهده دار شد این قانون تمدید نشد و در واقع موجب شد که تولید و عرضه مسکن کاهش پیدا کند.
آمار نشان می دهد قیمت زمین و مسکن سه برابر شد و از سال 75 به بعد تقریبا مسکن قسمت اعظمی از سبد هزینه خانوارها را به خود تخصیص داد.
از یک سو جمعیت در حال افزایش بود ، خانوارها بیشتر می شدند و از یک طرف ما از مشارکت مردم در تولید جلوگیری کردیم و سرمایه گذاری ها کاهش یافت و لذا مشکلی به نام مسکن در بازار مسکن بوجود امد.
قیمت اجاره مسکن افزایش یافت، این را اضافه  می کنیم به فروش تراکم هایی که  در شهرداری ها صورت می گرفت، بالاخص شهرداری وقت تهران، البته اقای اخوندی در پیگیری های ما نشان می دهد که مخالف این بلند مرتبه سازی ها درتهران بوده و پیگیری هم کرده است ولیکن چه فایده ای ، موثر واقع نشده است.

وی گفت: امروز ما عوارض فرهنگی و اجتماعی این نوع مدیریت در ساخت و ساز را دامن گیر مردم می دانیم و یکی از مشکلات شهری ما شد و از یک سو باعث افزایش سرعت مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله تهران شد.

زارعی درخصوص عملکرد و مواضع سیاسی اقای اخوندی، افزود: اولا مختصر اینکه بعد از وزارت، اقای اخوندی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج رفت و این دوره را با بورس وزارت نفت طی کرد.
در پیگیری هایی هم که شد آقای مهندس زنگنه هم تایید کردند که هزینه بورس را از محل منابع در اختیار وزیر نفت تامین کردند ، بدون اینکه وی عضویتی در وزارت نفت داشته باشد.
نکته دوم اینکه اقای اخوندی بیشتر از اینکه فرد فنی و مهندس راه و شهرسازی باشد، شخصیت سیاسی دارد.
شما اگر در اینترنت هم پیگیری کنید، عمدتا مقالات وی حول و هوش شهروند فعال، حقوق مدنی و اکثر اظهار نظرهای وی درخصوص مسائل سیاسی و اقتصاد سیاسی است.
بارزترین بحث عملکرد و مواضع سیاسی اقای اخوندی در بحث انتخابات سال 88 است.

زارعی گفت: آقای اخوندی در سال 88 نماینده آقای موسوی در هیئت نظارت شورای نگهبان بود و بنده هم در آن هیئت حضور داشتم.
آنچه که بنده مشاهده کردم این بود که از ابتدای روز جمعه که پیامک ها قطع شد، آقای آخوندی اعتراض شدیدی به قطع پیامک ها داشت و طی تماس هایی که می گرفت اصرار کرد که با دفتر رهبری تماس گرفته شود و فشار بیارید تا ارسال پیامک ها باز شود.
از بعدازظهر روز جمعه رای گیری، ساعت 14 به بعد اقای اخوندی تماس می گرفت و کسانی هم که با او تماس می گرفتند اظهار می کرد که اعلام کنید آقای موسوی با 60 درصد جلو است که بنده اعتراض کردم که جناب آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب می کنید ، هنوز مردم پای صندوق ها هستند و دارند رای می دهند و اجازه دهید زمان انتخابات تمام شود که البته ایشان اعتراضی هم به ما داشت که به شما هیچ ربطی ندارد.

وقتی این اعتراض را از ما دیدند بقیه تماس ها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام می دادند. معتقدم دوستانی مانند آقای آخوندی و آقای زنگنه خودشان جزء عواملی هستند که صحنه های پس از انتخابات سال 88 را بدست آورده و جوانان و جامعه ما را به اشکال و ابهام رسانده اند.
علی اصغر زارعی در صحن علنی مجلس افزود: در این حوادث،  فضا غبارآلود شد و سهم آقایان آخوندی و زنگنه در این صحنه و اتفاق حقیقتاً کم نیست،  قوه قضاییه ما اینها را بررسی نکرد و دستگاه های اطلاعاتی ما نیز اینها را خوب رسیدگی نکردند زیرا افراد دیگری در صحنه میدان و خیابان بودند و کسانی که در پشت صحنه مدیریت می کردند در حاشیه ماندند.

معتقدم با این تفاسیر آقایان آخوندی و زنگنه نمی توانند در دولتی که ملتزمند در بالاترین سطح حکومت مسئولیت اجرایی بر عهده گیرند خدمت کنند.

زارعی مخالف آخوندی

 

*  جباری، به عنوان موافق پشت تریبون رفت.

 نگاه وزیر پیشنهادی یک نگاه آمایشی است و در برنامه خود به عدالت جغرافیایی اهمیت بالایی داده است.
جباری افزود: آقای آخوندی در برنامه خود به توزیع عادلانه امکانات درجهت توسعه امنیت کشور توجه ویژه ای کرده است.
وی گفت: مهم این است که یک مدیر کلان و یک وزیر به بهره مندی همه آحاد و بخش های مختلف کشور از امکانات اهمیت جدی دهد و برای این موضوع برنامه داشته باشد.
نماینده مردم بندر لنگه ، بستک و پارسیان افزود: اکنون یکی از دغدغه های عمومی نمایندگان ملت همین امر است و بسیاری از نقاط کشور از امکانات بی بهره هستند و برنامه و استراتژی مشخص برای بهره مندی آن مناطق وجود ندارد.
وی گفت: راه حل این مشکل داشتن یک دید مدیریتی مبنی بر آمایش است که در برنامه آقای آخوندی لحاظ شده است.
نماینده مردم بندر لنگه افزود: آقای آخوندی توجه ویژه ای به قوانین دارد و در زمان مدیریت قبلی وی مطالعات کاربردی ملی و منطقه ای آغاز و در زمان وی قانون نظام مهندسی مصوب و سازمان نظام مهندسی تشکیل شد.
جباری گفت: تخصصی شدن حرفه ها و رشد توسعه نهادهای مدنی در جهت واگذاری امور به مردم آغاز شد.
وی افزود: آقای آخوندی در زمان تصدی وزارت نه برای قشر خاص بلکه برای همه اقشار برنامه مسکن داشتند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای آخوندی معتقد بود که اقشار توانمند با پول خود و با رعایت ضوابط عمومی صاحب خانه شوند و اقشار متوسط جامعه با سیاست های متوسطه مسکن دار شوند.‌
جباری با اشاره به شعار«پاک»‌ آقای آخوندی گفت: این شعار مخفف پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی بود که انبوه سازی، وام مسکن و کوچک سازی را در کشور جا انداخت و بسیاری را صاحب خانه کرد.
وی افزود: وی برنامه مسکن اقشار ضعیف را در قالب حمایت اجتماعی مسکن که همین مسکن مهر امروزی است دید.  
نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان گفت: تامین مسکن قشر غیر برخوردار از طریق نهادهای عمومی غیر دولتی و همچنین تامین مسکن روستایی از جمله اقدامات خوب و موثر آقای آخوندی بوده است. ‌
جباری افزود: بنده به عنوان عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل و نقل مجلس جلساتی با آقای آخوندی داشتم و برنامه های وی را دیدم.
وی ادامه داد: آقای آخوندی در توسعه حمل و نقل یک نگاه جامع و توجه یکپارچه دارد و معتقد است توسعه خطوط ریلی، جاده ای، بنادر و هوایی را باید باهم انجام داد.
نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان در انتهای سخنان خود گفت:‌ در شرایط متاثر از تحریم به چنین نگاه مدیریتی مشخصی نیاز داریم که در آقای آخوندی وجود دارد.

جباری موافق آخوندی

 

* حسین زاده، موافق آخوندی سخنرانی کرد.

دکتر روحانی با 16 سال تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی طولانی ترین تصدی را داشته است به همین خاطر وی بیشتر از هر کسی به منافع ملی و مسائلی در این خصوص آشنایی دارد.
وی افزود: دکتر روحانی در جهت احترام و اعتدال گام برداشت و از همه سلایق و فکرها در کابینه استفاده کرد و این را باید ارج نهاد.
حسین زاده گفت: اگر فردی مثل آقای آخوندی در فتنه نقش داشته باید در حال حاضر در حصر می بود، پس چرا نیست؟
وی افزود: در باره نامه ای که توزیع شده باید بگویم در این نامه خواسته شده است شورای نگهبان شورایی را انتخاب کند.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در این وزارتخانه نیازمند تفکری جدید و مدیریتی کارآمد هستیم گفت: دو میلیون واحد مسکن مهر ساخته ایم در حالی که قیمت مسکن شش برابر شده است. این چه جور برنامه ریزی و مدیریت است.
حسین زاده افزود: در شرایطی هستیم که 5 هزار میلیارد بدهی مالی داریم و وضعیت جاده ها و راهها به نحوی است که سالانه 28 هزار کشته می دهیم بنا بر این ما نیازمند وزیری هستیم تا کارهای اساسی و زیربنایی با مدیریتی قوی و کارآمد را انجام دهد.
وی گفت: یکی از اصول اساسی ما بنیاد مسکن است و دکتر آخوندی در دوران  تصدیشان باعث ثبات در این بنیاد و اجرای طرحهای خوب شد.
حسین زاده در پایان افزود: رأی اعتماد به دکتر آخوندی و کابینه دکتر روحانی در اصل رأی اعتماد به ملت است.

حسین زاده موافق وزیر راه

 

* پس از نطق مخالفان و موافقان، عباس آخوندی برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت.

دفاع عباس آخوندی در مجلس

آخوندی گفت: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم باید از بن دندان معتقد به توسعه صنعت حمل و نقل باشد.
سخنان خود را در دو بخش به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران می رسانم. نخستین بخش معرفی برنامه خود خواهد بود و در بخش دوم به ایرادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ خواهم داد.
عدالت ، رعایت حقوق و تأمین رفاه پایدار شهروندان ، کارآیی ، پذیرش و تولید موقعیت برای کسانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند و مقابله با فساد اصول اصلی من در تصدی احتمالی وزارت راه و شهرسازی است.
انعکاس عدالت در چارچوب عدالت جغرافیایی و توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران و همچنین توسعه متوازن منابع در کل کشور یکی از برنامه های اصلی من است. باید کاری کنیم تا فقط منابع در تهران جمع نشود.
حق دسترسی ایمن و آزاد همه مردم ایران از جمله روستاها و شهرهای کوچک به شبکه راههای گسترده بین شهری و بین روستایی و بین بخشی و همچنین نگاه نوین به صنعت حمل و نقل از دیگر برنامه های مهم است.
وی گفت: با توجه به سرمایه عظیم انباشته شده در صنعت حمل و نقل باید بدانیم توسعه با فساد به دست نمی آید و تمام تلاش خود را برای مقابله با هر نوع فساد در این صنعت خواهیم کرد.
با توجه به اینکه اجرایی کردن برنامه ها و طرح های صنعت حمل و نقل و همچنین تأسیسات زیربنایی بسیار هزینه بر می باشد و دولت در موقعیت کنونی از منابع مالی محدودی برخوردار است یکی از دیگر برنامه های جدی در وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به بخش خصوصی و سپردن صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی به این بخش است.
وی افزود: هر چه سریعتر باید مقدمات راهیابی بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی را فراهم کنیم و نیاز اصلی این مهم ایجاد ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی ، هوایی و جاده ای است.
آخوندی با بیان اینکه متأسفانه سالهاست شاهد اختلافات کهنه میان سرمایه گذاران و حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: این اختلافات باعث شده که بیشتر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل کشور از سوی دولت باشد و حضور بخش خصوصی در این صنعت بسیار کمرنگ است.
وی به وضعیت اسفبار جاده تهران  شمال اشاره کرد و گفت: این مثال، یکی از ثمرات تلخ اختلافات بخش خصوصی و بخش دولتی است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تشریح و دفاع از برنامه های خود برای تصدی این مسئولیت گفت: جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و همچنین صنعت ساختمان سازی از جمله ضرورت ها در این حوزه است.
این کار هم موجب افزایش ترانزیت می شود و هم اقتصاد مناطق و اقتصاد روستایی را رونق می دهد.
وی اضافه کرد: همچنین همه نمایندگان علاقه مندند تا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب فعال شود تا از این طریق کیفیت حمل و نقل افزایش یابد و هم بازارهای جدیدی به دست آید.
با فعال شدن کریدورها این امکان پذیر است که سهم بیشتری از بازار منطقه ای حمل و نقل به ویژه در حوزه دریا را به خود اختصاص دهیم.
آقای آخوندی با اشاره به2500کیلومتر مرز دریایی کشورمان، افزود: حمل و نقل دریایی بار، مسافر، ماهیگیری و گردشگر بخش عمده ای از فعالیت اقتصادی بندر نشینان را شامل می شود؛ بنابراین توسعه در این بخش باید اولویت داشته باشد.
وی در حوزه حمل و نقل هوایی بر جوان شدن عمر ناوگان هوایی تاکید و با اشاره به مصوبه دولت در این خصوص درباره امکان مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه کرد: با پی گیری این مصوبه ظرفیت ناوگان هوایی را افزایش خواهیم داد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین گفت: اجرای ترمینال دو فرودگاه امام (ره) و ساماندهی فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.
آقای آخوندی در بخش دیگری از بیان برنامه هایش با تاکید بر ایمن سازی جاده ها، همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها را در این خصوص خواستار شد و بر آموزش همه شهروندان در این باره تاکید کرد.
وی همچنین نظارت های الکترونیکی برای ارتقای ایمنی جاده ها را مدنظر قرار داد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر بهبود محیط کسب و کار حمل و نقل؛ به تاکیدات اصل44 قانون اساسی در این خصوص و اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک بار همه فرآیندها را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و ترتیباتی فراهم خواهیم کرد که بازار کسب و کار حمل و نقل رونق پیدا کند.
آقای آخوندی همچنین بر استفاده از فناوری و خدمات مهندسی در بخش حمل و نقل تاکید و اضافه کرد: باید از سازمان های نظام مهندسی در این عرصه استفاده کنیم و استانداردهای حمل و نقل را به سطح بین المللی برسانیم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ التحصیلان مهندس در ایران بسیار زیاد هستند و هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته های مهندسی داریم که بعد از فارغ التحصیلی می خواهند وارد بازار کار شوند. اگر اینها آموزش ها را در سطح بین المللی طی نکنند و با مقررات ساختمان در سطح بین المللی آشنا نشوند اینکه برای همه آنها در ایران امکان فراهم شود میسر نیست بنابراین مجبوریم استاندارد حرفه ای و نظام مهندسی ایران را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم تا مهندسان ایرانی بتوانند در بازار بین المللی فعالیت کنند و نه تنها مصرف کننده ارز بلکه تولید کننده ثروت و ارز برای کشور باشند.
وی گفت: در کنار بحث حمل و نقل های عمده و راهها و شبکه های اصلی نباید توسعه روستایی و عدالت را در حوزه جغرافیا از یاد ببریم ، بحث بهسازی مسکن روستایی ، طرح های هادی روستایی، سنددار کردن زمین های روستایی،راههای روستایی و اینکه حمل و نقل روستایی بتواند بخشی از حمل و نقل روستاهای در مسیر را در بر بگیرد از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.
آخوندی افزود: قبل از سال 1372چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی و طرح های هادی روستایی و همچنین سنددار کردن اراضی وجود نداشت بلکه دستاوردهای دوره ای است که من در مسئولیت وزارت مسکن بودم.
وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اصلی ترین مسئله توزیع متوازن جمعیت سرزمین است گفت: هم اکنون جمعیت به شکل متمرکز در تهران و ده شهر بزرگ است و بیشتر شهرها و مناطق روستایی جمعیتشان به تدریج در حال تخلیه است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی بوجود آید به همین خاطر بحث آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای در دوره های 1372 تا 1376 یکبار به تصویب رسید اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد مجددا در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت تا عدالت جغرافیایی را به شکل متعادل توزیع کنیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان برنامه های خود برای تصدی این وزارتخانه تصریح کرد:از دوران وزارت مسکن معتقد بودم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و بقیه نهادهای خدماتی را به شهرداری ها واگذار کرد.
مسکن مهر باید برای سه طبقه پایین درآمدی ایران تولید شود که ما در دوران وزارت مسکن عنوان مسکن اجتماعی را بر روی آن گذاشته بودیم .
آخوندی افزود: تا قبل از 72 در هیچ یک از بودجه های دولت اساساً کوچکترین بودجه ای برای مسکن وجود نداشت و دولت فقط و فقط مسئولیت توزیع زمین را بر عهده داشت .
مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و حق همه شهروندان است و بر اساس قانون اساسی مردم محروم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند به همین خاطر ما عنوان مسکن اجتماعی را برگزیدیم.
بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم و اولاً کسی هستم که برای آن ردیف قرار دادم اما باید پرسید آیا مسکن مهر تمام مسکن ایران است یا نخیر ما مسکن اقشار متوسط را هم داریم.
وی گفت: نکته دوم اینکه آیا مکان یابی مسکن مهر درست است؟ آیا تأسیسات زیربنایی و رونمایی مسکن مهر بدرستی بنا شده و آیا مسکن مهر با مشکلات اساسی روبرو نیست.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: الان اصلی ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر با تقویت نهاد شهرداری و کمک دولت است .
وی گفت: وظیفه دارم از زحمات آقای نیکزاد که در زمینه توسعه مسکن مهر زحمات فراوانی کشید تشکر کنم.
آخوندی افزود: همه بخشها در وزارت راه و شهرسازی باید با هم در نظر گرفته شود و نمی توانیم این وزارتخانه را فقط به مسکن مهر اختصاص دهیم.
وی در ادامه در پاسخ به اظهارات نوباوه نماینده تهران و مخالف وی گفت: باید به عرض برسانم که ما یک میلیون و خرده ای مسکن داریم نه دو میلیون و صد واحد که از این تعداد نیز هشتصد هزار واحد با مشکلات عدیده زیربنایی مواجه اند. درباره ادغام از بنده سوال شد ، پاسخ من این است که اگر اجازه بفرمایید هر فردی که وزیر راه و شهرسازی شد و رای اعتماد گرفت 9 ماه فرصت داشته باشدکه یک بررسی انجام دهد و نتیجه آن را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کند ، قاعدتا تصمیم و اختیار در این باره با نمایندگان است .

وی گفت : بنده با حکم شهید دکتر بهشتی  عضو  اولین شورای مرکزی جهادسازندگی هستم و قبل ازآن نیز بنده مسئولیت ستاد پشتیبانی جبهه های جنگ جهادسازندگی در خوزستان ، ایلام و کرمانشاه را بر عهده داشتم و همچنین در عملیاتی مختلف نیز حضور داشتم .

آخوندی افزود : در سال 1361 بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شدم ، در آن زمان کشور به دلیل فتنه منافقان به شدت در نا امنی بود و در بعضی از روزها در تهران تا 40 شهید داشتیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد : در همین مدت بنده مسئول شورای تامین ویژه غرب کشور بودم و در زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتم دوستانی که در کردستان و آذربایجان غربی بودند به یاد دارند که ما هیچ گاه رویکرد اجتماعی و فرهنگی را در ایجاد امنیت از یاد نبردیم .
وی گفت : در این دوران موجبات گفتگوی بسیار سازنده ای را فراهم کردیم و در واقع بخش عمده ای از امنیت از طریق سیاست های اجتماعی و فرهنگی تامین شد .
آخوندی افزود : در سطح ملی در آن زمان بحث هایی درباره ناهنجاری های اجتماعی مطرح بود که در این خصوص گزارشی را تهیه و خدمت رئیس جمهور وقت یعنی مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که ایشان از این گزارش حمایت کردند و ما را چند بار مورد تفقد قرار دادند .
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: بعد از سال 1366 بنده رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و در آن زمان زلزله گیلان و زنجان رخ دادکه 220 هزار واحد مسکونی آسیب دید .
وی گفت : بنده همچنین مسئول بازسازی این واحدها بودم و خوشبختانه این واحدها در مدت 2 سال  با کمترین عوارض اجتماعی بازسازی شد .
آخوندی افزود: همان زمان موفق شدم که از بانک جهانی 200 میلیون دلار برای بنیاد مسکن اعتبار کسب کنم و این بنیاد مسکن که در وضع موجود ملاحظه می کنید شایدیادگار آن دوره باشد.
وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی اضافه کرد : در سال 1372 بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شدم.

گفته شد در آن دوره تورم نرخ مسکن سه برابر شد که من نمی دانم این آمار از کجا آمده است اما منحنی که پریروز در یکی از نشریات به چاپ رسیده بود نشان می دهد که در 8 سال گذشته نرخ مسکن 6 برابر و نرخ زمین 9 برابر شده است در دولتی که قرار بود نرخ زمین به صفر گرایش پیدا کند اما قیمت زمین 9 برابر شده است.
آخوندی گفت: فکر می کنم یک مقدار کم لطفی کردند و اطلاعات صحیحی به دوستان ندادند چراکه آمار و ارقام نشان می دهد که در سال های72 تا 76 که بنده مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده داشتم هیچگونه افزایش قیمتی رخ نداده است.
وی در ادامه افزود : همچنین در ارتباط با بحث های سیاسی که مطرح شد باید بگویم سخنان این دوستان به بنده کمک کرد و اعلام شد که بنده در گزارش های خود آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری ارائه می کردم منصف بودم و گواهی درست می دادم و دچار جو زدگی نشدم بنابراین سخنان این دوستان دفاع از من بود و نیازی به دفاع من ندارد.


وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه گفت: در بحث وفاداری به نظام نیز باید گفت با مجموعه سوابقی که از ما از اول انقلاب وجود دارد نشان دهنده وفاداری به نظام است و برای من خیلی سخت است که اکنون درباره وفاداری به این انقلاب، اسلام و سرزمین مطالبی را بگویم کسانی که تمام جوانی خود را در این راه گذاشته اند کسی که بهترین دوران زندگی خود را در راه پشتیبانی و دفاع از امنیت کشور انجام داده است چگونه باید بگوید که من وفادار به جمهوری اسلامی هستم و این خیلی سوال دردناکی است که مطرح شده است.

آخوندی افزود: اگر می خواهید از موضع رسمی بیان شود باید بگویم وقتی شورای نگهبان فردی را تایید می کند و یا صحت انتخابات را اعلام می کند این جنبه قطعی و رسمی دارد و چطور می توانیم کار غیرقانونی انجام دهیم.
وی گفت: حتی برای یک لحظه نیز از قانون تخطی نکردیم همواره قانون مدار بودیم و کسی که می خواهد به عنوان وزیر معرفی شود و باید رای اعتماد نمایندگان را اخذ کند معلوم است که به انقلاب، رهبری و نظام اعتقاد دارد و نمی دانم این چه سوالی است که مطرح می شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم آیا 35 سال سابقه عملکرد مهم نیست و چطور می توان این سوابق را نادیده گرفت .
وی ادامه داد: هنوز هم اگر دشمنان به این کشور تعرض کنند ما با رهبری مقام معظم رهبری از آن دفاع خواهیم کرد و حتما به آیین این کشور وفاداریم.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 275 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
زمان انتشار خبر: چهار شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کتر روحانی برای دولت یازدهم، صبح امروز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. قرار است امروز برنامه ۱۸ وزیر بررسی شود. بعد از وزیر کار و رفاه اجتماعی نوبت به وزیر کشاورزی رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کتر روحانی برای دولت یازدهم، صبح امروز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. قرار است امروز برنامه 18 وزیر بررسی شود.

پس از علی ربیعی برای وزارت کار و رفاه، بررسی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

موسوی، نماینده اهواز نخستین مخالف انتصاب حجتی به عنوان وزیر کشاورزی پشت تریبون ایستاد.
موسوی نماینده اهواز

موسوی، نماینده اهواز نخستین مخالف انتصاب حجتی به عنوان وزیر کشاورزی پشت تریبون ایستاد.
گزیده سخنان موسوی:
* در برنامه آقای حجتی تدبیر حکیمانه برای کشورزان ندیدم.
* مهندس حجتی از یک سو بر صادرات تاکید دارند و از سوی دیگر بر تامین امنیت بازار تاکید می کنند.
* ایشان در نامه ای به مقام معظم رهبری خطر وارد کنندگان را گوشزد کردند و باید توضیح دهند خودشان چه برنامه ای برای این تهدید دارند.
* توجهی به بسترهای زیربنایی و قانونی نشده است.
* از عبارت حذف واردات استفاده کرده اند که بازتاب زیادی داشته است. کارشناسان معتقدند که واردات باید کنترل شود نه این که حذف شود.
* ایشان باید گزارشی از وزارت قبلی خود ارائه می کردند.
* توجهی به خرید محصولات راهبری و روش تامین اعتبار آن نشده است.
* برخی از فعالان جهاد و کشاورزی از ادغام این دو نهاد هنوز ناراضی هستند.
* به حماسه اقتصادی توجه نکرده و باید مواضع خود را شفاف اعلام کند.
* در زمان مسئولیت ایشان برخی از مدیران در میان تحصن کنندگان و اخلالگران حضور یافتند و نیروهای ارزشی و حزب اللهی حذف شدند.
* ایشان بخش توسعه روستایی جهاد را به وزارتخانه های دیگر واگذار کرد و مشکلات روستاییان بیشتر شد.
* با تصدی ایشان بیم آن می رود که فرصت ها از بین برود و افراد فاقد وجاهت و سیاسی در راس امور قرار گیرند و وزارتخانه را باشگاه یک جناح سیاسی کنند.
* در زمان مدیریت قبلی، وی جز چند میر خاص را به حضور نمی پذیرفت و مدیران استانی دو سال در نوبت ملاقات با ایشان می ماندند.
* در زمان مدیریت ایشان بخش های جنگل و شیلات به شدت آسیب دیدند.

* اقای روحانی، خوزستان عزیز به قول امام دین خود را به اسلام ادا  و 23 هزار شهید هدیه کرده. این استان رتبه اول در تولید محصولات کشاورزی دارد، آیا جای یکی از فرزندان این استان در کابینه خالی نیست؟
* شعر قیصر:
سراپا اگر زرد پژمرده ایم
ولی دل به پاییز نسپرده ایم
چو گلدان خالی ، لب پنجره
پر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود ، ما دیده ایم
اگر خون دل بود ، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است ، آورده ایم
اگر داغ شرط است ، ما برده ایم
اگر دشنه ی دشمنان ، گردنیم !
اگر خنجر دوستان ، گرده ایم !
گواهی بخواهید ، اینک گواه :
همین زخمهایی که نشمرده ایم !
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم

* جباری، نماینده بندر لنگه به عنوان موافق پشت تریبون رفت.

جباری بندرلنگه موافق حجتی

گزیده سخنان جباری:

* اقای حجتی در دفاع مقدس حضور داشته و وفاداری ایشان به نظام بر هیچ کس پوشیده نیست. از این منظر اقای حجتی گزینه صالحی برای جهاد کشاورزی خواهد بود.
* ایشان با جهاد سازندگی کار کرده اند. از نخستین روز تشکیل جهاد در کمیته کشاورزی حضور داشته اند.
* بیهقی در تاریخ مدون خود جمله سترگی دارد که به کار امروز ما می خورد: کار چو گران شد مرد کار آزموده فرست. دکتر روحانی با شرایط فعلی کشور مردان کارآزموده به میدان آورده است. به قول سعدی، مرد خردمند خرد پیشه را عمر دو باید در این روزگار تا به یکی تجربه اندوختن با دگری تجربه بردن به کار. این از تجربیات ارزشمند جناب آقای مهندس حجتی است.
مخالف محترم فرمودند تحصیلات مهندس ارتباطی با کشاورزی ندارد. رشته عمران دو رشته ای است و این را همه می دانند که کشاورزی بیش از پنجاه درصدش فعالیت عمرانی است.
سوابق آقای حجتی حاکی از توان مدیریتی و اشراف بر امور است و بنده به دلایلی معتقدم ایشان گزینه مناسبی برای این وزارتخانه هستند.
* در دوره ایشان تولید محصولات اساسی رشد چشمگیری داشت. در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم. در سالهای قبل از وزارت ایشان همواره با تراز منفی مواجه بودیم ولی در دوران ایشان مثبت گردید و حجم صادرات بر واردات پیشی گرفت.
* کشورما از مشکلات خشکسالی در رنج است. لذا افزایش بهروه وری در حوزه آب از نیازهاست. در دوره ایشان مقدار محصول تولید به ازا آب مصرفی از 700 گرم به 920 گرم افزایش یافت.
* آقای حجتی دارای روحیه جهادی است. گفتند از افراد جهادی استفاده نشد، اما خود آقای حجتی جهادی است.

* نوروزی، دومین موافق وزارت حجتی پشت تریبون ایستاد.
وی با اشاره به این که به نمایندگی از همه نمایندگان استان های شمالی از مهندس حجتی دفاع می کند، تصریح کرد مهندس حجتی با برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت وضعیت کشاورزی را سامان می بخشد.

نوروزی موافق وزیر


* چاردولی، نماینده ملایر، به عنوان مخالف سخنرانی کرد.

چاردولی نماینده ملایر مخالف حجتی


گزیده سخنان چاردولی:
* گفتند آقای حجتی بچه روستا است در حالی که ایشان متولد نجف آباد است. گفتند در برنامه های ایشان توجه شده به برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت. ولی اگر به برنامه نگاه کنید هیچ اشاره ای نشده و فقط رووس برنامه ذکر شده است.
* سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصدی و سایر معیارها اساسی است. اما سرانه واردات ما 286 کیلوگرم بوده و تراز صادرات ما نیز افزایش یافته است.

* آقای حجتی، اگر جشن خودکفایی گندم واقعی بود، امروز هم باید خودکفا می بودیم.
* برای تحصیلکردان حوزه کشاورزی که اغلب بالای لیسانس هستند و در حوزه های دیگر فعالیت می کنند چه برنامه ای دارید؟
* آمار دقیقی از زمان وزارت قبلی ایشان ارائه نشده و هنوز مشخص نیست تولید گندم چقدر است در کشور ما.
* هزینه های واسطه گری بسیار بالا است. شما چه برنامه ای برای کاهش واسطه گری دارید؟
* برای ثبات سیاست گذاری ها چه برنامه ای دارید؟

* مخالفت من برادرانه بود و امیدوارم چنانچه رای اعتماد گرفتید به طور جدی به مشکلات دامداران و کشاورزان برسید.

* لاهوتی، نماینده لنگرود دیگر مخالف حجتی بود که پشت تریبون ایستاد.

لاهوتی مخالف حجتی

گزیده سخنان لاهوتی در مخالفت با حجتی:
* یک مهندس عمران را می گذاریم در راس کشاورزی کشور. آنهم کشاورزی که بسیار مشکل دارد. ایشان در بعضی جاها موفق بوده اند اما در راس وزات جهاد کشاورزی واقعا نگران هستیم.
* چای، برنج و ابریشم در استان های ما در زمان ایشان نابود شد.
* تغییر کاربری ها باعث شده باغ ها و زمین های کشاورزی از بین برود.
* بعد از ادغامی که در زمان شما انجام شد، توسعه روستایی از بین رفت.

* خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر به عنوان موافق پشت تریبون رفت.

خضری موافق حجتی

گزیده سخنان خضری:
* مهندس حجتی یک برنامه 10 ساله برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مانند گندم ، دانه های روغنی داشتند.
* آقای حجتی تعهد داده که 6 میلیون نفر کشاورز بیمه نشده را ساماندهی کند.
* حفاظت از منابع آب و توسعه پایدار و اصلاح الگوی کشت، افزایش ضریب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، ارتقائ و افزایش بهره بری عوامل و منابع، از برنامه‌های حجتی است.
* حجتی قبلا مهندس کشاورزی بوده و بعد مهندسی عمران را اخذ کرده است.

 

* پس از نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمود حجتی برای دفاع از خود و برنامه هایش پشت تریبون رفت.

پیش از سخنرانی حجتی، لاریجانی و معاونانش نمایندگان را به رعایت نظم و نشستن بر صندلی های خود توصیه کردند.

محمود حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی

گزیده سخنان حجتی:

گزیده سخنان حجتی:
* امنیت غذایی چنان اهمیتی دارد که بارها در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان کالای عمومی تعریف گردیده. تامین آن از وظایف دولت ها است. وضعیت امنیت غذایی کشور به دلایل مختلفی روز به روز ضعیفتر شده. سهم تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی مصرفی بسیار شکننده و نگران کننده است.
* سرمایه گذاری نقش تعیین کننده در بهره وری دارد. مطالعات بانک حهانی سرمایه گذاری را عمده ترین عامل رشد کشاورزی دانسته است.
* با بحران آب مواجه هستیم  و باید با آن بسازیم. در بحث آب با آثار سو بی توجهی دیروز مواجه هستیم و اگر فکری نکنیم در آینده مشکلات بیشتر می شود.
* توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار را باید افزایش دهیم.
* کشورهایی که بار خود را بسته اند در بحث زیربنا و آب و خاک سرمایه گذاری کرده اند.
* نمی توانیم سیستم های نوین آبیاری را ارائه کنیم، به دلیل تکه تکه بودن اراضی.
* تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی.
* نوسازی باغات، مزارع پرورش دام و طیور و ابزیان، ارتقا کیفیت و کمیت بذر و نهال، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و نظایر آن از برنامه ها است.
* اگر بنا است روستاها پیشرفت کنند بحث توسعه صنایع تبدیلی را باید بپردازیم.
* کمک به پایداری منابع آب یکی از اصلی ترین برنامه ها است.
* در بخش شیلات. جنوب کشور باید در بخش ناوگان توسعه یابد. توسعه در آب های بین المللی باید توجه شود.
* یکی از مشکلات، بخش اقتصادی نمودن تولید کشاورزی است. برای این کار کشورهای توسعه یافته باوجود طی کردن دوره های مختلف و توجه جدی که داشته اند بر تولیدات کشاورزی، هنوز هم با یارانه ها حمایت می کنند این صنایع را و در بازارهای بین المللی با انواع حمایت ها حتی زیر قیمت عرضه می کنند. مبنای قضاوت ما این قیمت ها می شود که درست نیست و باید تجدید نظر بر واردات و قیمت گذاری و چگونگی حمایت داشته باشد.
* اقتصادی شدن تولید برای تولید کننده اهمیت دارد.
* توسعه انواع بیمه محصولات باغی، زراعی و آبزیان، اعلام به موقع قیمت های خرید تضمینی، جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخلی، پایش محصولات واردات و صادراتو مدیریت محصولات وارداتی، پیگیری یارانه های صادراتی از جمله راهکارهای توسعه کشاورزی است.
* ما یک سوم متوسط بارش کره زمین را داریم نسبت به سایر مناطق. علیرغم این کاهش آب، هزینه آب خیلی بالاتر از سایر کشورهااست. آن همه آنها حمایت می کنند و از طرفی محصولاتشان بدون تعرفه وارد کشور می شود.
* در سال 2010 معیار حمایت از تولیدکنندگان کشورهای توسعه یافته معادل 18 درصد تولید آنها بود. در ترکیه حمایت ها از بخش کشاورزی 19 میلیارد دلار است. بسیاری از آنها ضمن حمایت از تولید کننده ها از مصرف کنندگان نیز حمایت می کنند.
* چالش های کوتاه مدتی هم داریم. فصل کشت، کمبود کود، کمبود بذر، کمبود خوراک دام و طیور. باید به نهاده ها بپردازیم. اگر به موقع به دست کشاورز نرسد، اثر زیادی در کاهش محصول خواهد داشت.
* امید است با عنایت رئیس جمهور بخش زیادی از این مشکل را حل کنیم.
* در ارتباط با سوال عزیزان که مطرح شد. بنده 15 سال در بخش های مختلف مدیریتی در جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی فعالیت کرده ام. آشنا هستم با مسائل ریز و درشت بخش کشاورزی و امیدوارم در دوره پیش رو با کمک کشاورزان بتوانیم حرکت موثری داشته باشیم.
* درباره نگاه به برنامه پنجم اشاره کرده ام به افزایش صادرات و کاهش واردات و توجه به اسناد بالادستی.
* درباره ادغام، من مجری قانون ادغام هستم. زمانی که این قانون تصویب می شد در وزارت راه بودم. بعد که تصویب شد بنده ماموریت پیدا کردم قانون ادغام را که مصوب مجلس بود اجرا کنم. اگر نسبت به چگونگی اجرای قانون سوالی هست بنده مسئول هستم.
* درباره چای. آن دوره که من بودم مشکلات جدی و ساختاری دیرینه داریم. محروم ترین کشاورزان ما چای کاران هستند که ارازی مناسبی ندارند. مشکلات جدی دارند. ما باید به بحث باغات و آبیاری بپردازیم. به عمل آوری و فن آوری که قدیمی است باید به روش های جدید تخمیری بپردازیم. بحث واردات هم باید پشتیبان تولید داخلی قرار دهیم.

* برنج اولین مشکلش یک پارچه سازی ارازی است. و بعد بازرگانی و صادرات و واردات است که باید بپردازیم.
* جنگل و مرتع را معتقدم ما نباید به جنگل ها برویم جز این که نگاه حفاظتی و صیانتی داشته باشیم. جنگل های شمال منبع تامین آب و خاک ما هستند و ان شاالله بتوانیم با این نگاه مسائل را حل کنیم.
* درباره خودکفایی، مرکز پژوهش ها یک گزارشی تهیه کرده. مبنای آن هم آمار گمرک کشور است. عزیزانی که شبهه می کنند درباره خودکفایی گندم، اتفاق میمونی بود که در زمان من افتاد و آمار گمرک را دوستان ببینند و کاملا گویای این است که چه اتفاقی در کشور افتاده است و باعث شده امروز بیش از 14 میلیارد واردات داشته باشیم.

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 256 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه، در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او پنجمین وزیری است که سخنان موافقان و مخالفان خود را می شنود. پیش از این انتصاب نجفی، واعظی، علوی و طیب نیا بررسی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دکتر روحانی برای دولت یازدهم، عصر امروز سه شنبه، موافقان و مخالفان وزارت محمدجواد ظریف در امور خارجه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

تاکنون بررسی صلاحیت دکتر نجفی برای آموزش و پرورش، واعظی برای ارتباطات و فن آوری اطلاعات، علوی برای وزارت اطلاعات و طیب نیا برای وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و ظریف پنجمین وزیر پیشنهادی رئیس جمهور است که صلاحیت او بررسی می شود.

قاضی پور، نماینده ارومیه به عنوان نخستین مخالف با انتصاب ظریف، پشت تریبون قرار گرفت.

گزیده سخنان قاضی پور:

قاضی پور، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه، در کابینه دکتر روحانی، در صحن مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه  در ادامه سخنان خود گفت: در این برنامه ای که حضرتعالی داده اید و معاونت نظارت مجلس هم مشاهده کرده است وزارت امور خارجه 10 وظیفه اساسی دارد.
قاضی پور افزود: در برنامه حضرتعالی 5 وظیفه آمده است که فقط 5 وظیفه اساسی را نوشته اید.
وی گفت : فراهم آوردن موکولات و زمین های شرکت های دولتی در مجامع، سازمانها، کنفرانس های بین المللی و ایجاد تجهیزات لازم با همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است.
‌ قاضی پور همکاری با وزارت ارشاد اسلامی و دستگاههای ذیربط و اشاعه فرهنگ اسلامی در کشورهای خارجی، همکاری با وزارت ارشاد در فراهم آوردن زمینه های لازم برای خبرگزاران و نمایندگی مطبوعات خارجی در چار چوب قوانین و مقرارت و سیاست های ارشادی و تبلیغاتی کشور با هماهنگی دستگاههای ذیربط  را از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی بیان کرد.
وی افزود: همکاری با وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سایر دستگاه های ذیربط در انجام امور دانشجویان ایرانی خارج ازکشور و بورس های واگذاری به جمهوری اسلامی ایران و بلعکس از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی است.
قاضی پور همکاری با دستگاه های ذیربط در ایجاد زمینه های مناسب به منظور بهره گیری از استعداد و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج ازکشور را ازدیگر برنامه های وزیر پیشنهادی امورخارجه بیان کرد.
وی با بیان اینکه یک بند درخصوص برنامه 5 ساله در برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه نیامده است افزود:آقای ظریف، نظر حضرتعالی در خصوص موضوع هسته ای جمهوری اسلامی چیست؟
قاضی پورگفت: آیا انرژی هسته ای حق مسلم ماست یا خیر؟ البته که هست و آیا بر سر منافع ملی معامله خواهید کرد یا خیر؟  
نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی افزود: آیا مانندگذشته تمام کار خود را با رهبر انقلاب هماهنگ خواهید کرد که ما از شما تشکر می کنیم که کارهایتان را با رهبر عزیز هماهنگ کرده اید و این از نقاط مثبت حضرتعالی است.
قاضی پور گفت:آیا مانند مجلس ششم شما به دنبال اصلاح سازی برای نظام نیستید و آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی را مجبور می کنید در مقابل سلطه طلبان کوتاه بیاید؟
وی افزود: آیا واقعا از کارمندان وزارت خارجه در خارج از کشور حمایت خواهید کرد؟ یا بعد از اینکه وزیر شدید شما نیز مانند بعضی ها با تریلی، قطار و اتوبوس نیروی غیر کارشناس به وزارت امور خارجه خواهید داد و آنان را بدبخت خواهید کردیا خیر ؟ باید اکنون اینها را به طور مشخص بگویید.
قاضی پور گفت: آقای ظریف،‌ برنامه شما را درخصوص حل بحران اقتصادی و تحریم به عنوان دیپلماسی اقتصادی مشاهده نکردم.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تحریم است افزود: آقای وزیر،آیا شما برای مقابله با تحریم به عنوان دیپلماسی اقتصادی برنامه ای دارید؟‌ آیا شما در این زمینه تخصص دارید ‌و از متخصصان امر استفاده خواهید کرد؟
وی افزود: اینها سوال است و نقد و بررسی زندگی وزیر پیشنهادی نیست، ایشان مورد تایید است که معرفی کرده اند.
قاضی پور گفت: طلب ما از وزیر امور خارجه این است که در خصوص تحریم ها آستین را بالا زده و در وسط میدان کمک به مسایل اقتصادی کند.

* کاشانی، به عنوان موافق با وزارت ظریف سخنرانی کرد.

 

کاشانی موافق ظریف

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم جلسه امروز مجلس همان طور که تا کنون با مسالمت، خوبی، گفتگو و تعامل مثبت  برگزار شد، در روزهای بعدی نیز این گونه ادامه یابد تا شأنی که از این مجلس انتظار می رود نزد جهانیان به منصه ظهور کشیده شود.
 

ناصر کاشانی، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: اهمیت وزارت امور خارجه به عنوان متولی و متصدی دیپلماسی کشور برای حفظ اعتبار، تمامیت ارضی، امنیت ملی و منافع ملی کشور بر کسی پوشیده نیست.


وی افزود: بسیاری بر این عقیده اند که دستگاه دیپلماسی کشور، آینه تمام نمای حکومت در خارج از مرزهای آن است؛ به همین علت، دولت های جهان، اعم از بزرگ و کوچک، سعی وافر دارند تا از میان نیروهای متخصص و متبحر خود، زبده ترین و کارآمدترین ها را برای اداره این دستگاه مهم بکار گیرند.


کاشانی گفت: کیفیت و پیچیدگی سیاست و روابط بین الملل ایجاب می کند تا در انتخاب و انتصاب دست اندرکاران و کنشگران این عرصه خطیر، ظرافت و دقت لازم معمول گردد.


وی افزود: توسعه روابط بین الملل در دهه های اخیر، وجوب به کارگیری معیارهای مناسب و ضرور در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور را دوچندان می کند.


نماینده مردم زاهدان گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از انقلاب هم از نظر ساختار و هم از نظر نیروی انسانی شاهد تحولات و تغییرات گسترده ای بود، تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب، ضرورت استفاده از نیروهای جدید، باورمند به ارزش ها و آرمان های انقلاب را قویاً بیان کرد.


کاشانی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز دارد که هم دارای تخصص لازم بوده و هم متعهد به ارزش ها و معیارهای انقلاب اسلامی باشند، جمع میان این دو در سال های اوایل انقلاب، کار آسانی نبود و زمان زیادی صرف شد تا نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص برای کار خطیر دیپلماسی تقویت شوند.


وی گفت: امروز وزارت امور خارجه دارای نیروهای ارزشمندی است که در حوزه های مختلف تخصصی وجود دارند که این امر مدیون زحمات و تلاش های مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه اخیر است.


کاشانی افزود: در همان زمان که کمبود نیروی کارآمد و کاردان در وزارت خارجه به شدت مشهود بود، تعدادی از جوانان تحصیل کرده و پایبند به باورها و ارزش های انقلاب، صادقانه به دستگاه دیپلماسی کشور در خارج و داخل کشور پیوستند و مسئولیت گرانسنگ دفاع از منافع و امنیت کشور و نظام را به عهده گرفتند.


این نماینده مجلس گفت: اغراق نیست اگر گفته شود این گروه از جوانان مؤمن، همرزم سنگرنشینان جبهه های جنگ تحمیلی در عرصه سیاست خارجی بودند که یکی از این جوانان مؤمن که در عین تحصیل در خارج از کشور در کسوت خدمت گزاری نظام جمهوری اسلامی ایران درآمد آقای دکتر محمدجواد ظریف بود.


کاشانی افزود: آقای دکتر ظریف، از اعضای فعال و از دبیران انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا بود و به نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و به علت تلاش بی وقفه و استعدادی که از خود نشان داد به زودی به یکی از نیروهای زبده، مؤثر و توانمند آن نمایندگی تبدیل شد و دیری نگذشت که به معاونت نمایندگی مزبور رسید.


وی گفت: در خصوص تحصیل در خارج از کشور آقای ظریف و کسب موفقیت های علمی در کشوری مانند آمریکا که در آن شرایط حساس انقلاب اسلامی که دید منفی و خصمانه به ایرانیان به ویژه ایرانیان انقلابی و متعهد بود یک امتیاز و موفقیت محسوب می شود، و با وجود اینکه وی می توانست با این همه توانایی علمی و کسب مدرک در خارج از کشور با بهترین امکانات در خارج مشغول به کار شود اما عرق اسلامی و ملی وی قابل تجلیل است و حتی فرزندان خویش را نیز در ایران اسلامی به کار گمارده است.

 

دستغیب، نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه

* دستغیب، دیگر نماینده موافق با انتصاب ظریف به عنوان وزیر  امور خارجه بود.

 

دستغیب موافق ظریف

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشحالیم نخستین بار تصدی وزارت امور خارجه، به فردی واگذار می شود که تخصص مرتبط را از ابتدا در کنار تجربه داراست و یک مزیت فوق العاده برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.
دستغیب در ادامه جلسه امروز عصر مجلس شورای اسلامی، برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، افزود: فکر می کردیم‌ آقای ظریف، فقط یک دیپلمات موفق هستند، اما مدیری توانمند در حوزه های مختلف نیز هستند.
وی گفت: نیاز امروز ما به دیپلمات هایی است که هم شناخت نظری و تئوریک از روابط بین الملل داشته باشند و هم شناخت تجربی؛ مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان پذیر نیست؛ کشورهای متنفذ در بیرون نظم سیاسی را طراحی و عناصر را به گونه ای چینش کردند که یک هژمونی بین المللی سخت در عرصه بین الملل شکل گرفته است.
این نماینده مجلس افزود: به فضل الهی و با رهنمودهای مقام معظم رهبری، این هژمونی بین المللی شکننده خواهد بود، اما شکستن این نظم غول پیکر، نیازمند دیپلمات های قوی است و باید ابزار قوی در اختیار دولت و دستگاه دیپلماسی باشد که بتواند این اقتدار را در عرصه بین المللی به منصه ظهور برساند.
دستغیب گفت: رئیس دستگاه دیپلماسی ما جدای از حوزه اصلی فعالیت خود، مأموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی دارد که می دانید و نیازی به گفتن نیست، آیا کسی هست که در شرایط امروز، منکر ارتباط معنی دار بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با حوزه خارجی باشد؟، همه این را می دانیم و توقعات و انتظارات بسیاری هم در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: آقای دکتر روحانی به علت اینکه با این حوزه آشنایی داشتند، از بین مجموع مدیران و دیپلمات هایی که اطراف خود بود، آقای دکتر ظریف را انتخاب کرد تا بتواند مأموریت هایی را که مستقیم مرتبط با سیاست خارجی است و هم مرتبط با بحث های داخلی است، به خوبی انجام دهد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مستند عرض می کنم، در چند روز گذشته، برنامه های پیشنهادی وزرای خارجه دولت های گذشته را مورد مطالعه دقیق قرار دادم و ضمن احترام به همه بزرگوارانی که خدمات شایسته انجام دادند، بیان کلیات بود؛ اهداف و موضوعات انتزاعی را بیان کردند که در نظارت، کار را برای ما سخت کرده و حتی شاهد یک راهبرد و برنامه راهبردی نبودیم و بنابراین نظارت ما هم دچار ضعف بود.
دستغیب افزود: اما برنامه پیشنهادی دکتر ظریف، برنامه کامل و جامع است، ضمن احترام به همه سیاست های کلی، این برنامه در اهدافی که باید تعیین می شد و شناخت چالش ها و ‌فرصت ها دارای راهبردها و راهکارهایی است، همان چیزی که اگر هر کس دیگری جای آقای ظریف بود، شاید در اختیار ما قرار نمی داد.
وی گفت: ایشان، ابزار نظارت را هم برای ما باز کرده است و سردرگمی که در سفارت خانه ها یا مأموران و نمایندگان ما وجود دارد، از میان خواهد رفت. ‌من تعجب می کنم از مخالف محترم، اگر چه دغدغه های ایشان ارزشمند است؛ اما ای کاش این برنامه را مطالعه کرده بودند.
دستغیب افزود: فرمودند در دفاع از مسلمانان و ملت های مظلوم، به ویژه مردم فلسطین چیزی در این برنامه نیست، ولی صفحات 5 ،  10 و 12 این برنامه نشان می دهد مبنای نگارش این برنامه دقیقا مرتبط با هویت اسلامی و ملی ماست.

وی گفت: سفیر جمهوری اسلامی باید پشتوانه های قوی داخلی در این مأموریت داشته باشد؛ آقای ظریف، ابزار تجربه و تخصص دارد، مجهز به دانش روز است و ان شاء الله مانند ملت که به رهبر، ولی و مقتدای خود اعتماد و باور دارند؛ آقای ظریف نیز رهنمودها و ارشادات معظم له را در عرصه بین الملل مد نظر قرار خواهد داد.

 

* پژمان فر، به عنوان مخالف وزارت ظریف پشت تریبون رفت.

پژمان فر، در سخنانی در مخالفت با ظریف، وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، در بخشی از سخنانش، گفت: از مجموع گفته ها و برنامه های وزیر پیشنهادی امورخارجه، فضایی کاملاً انفعالی در مقابل جریانات بیرونی احساس می کنم.       
 

پژمان فر مخالف ظریف

حجت الاسلام پژمان فر، در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: بخشی از برنامه های اعلامی آقای ظریف را دولت، و بخشی را خودش منتشر کرده است که شایسته است آقای ظریف به پرسش های ما، همکارانم و مردم در این باره پاسخ دهد.
وی گفت: آقای ظریف در بخش راهبرد کلان، مباحثی را مطرح کرده است که بسیاری از آن، دقیق و واضح باید باشد که چطور می خواهد راهبردهایی مانند فرصت سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از افزایش تنش در حوزه منافع حیاتی را اجرا کند.
نماینده مردم مشهد افزود: آقای ظریف باید توضیح دهد که در عرصه راهبردهای کلان، تعامل فعال با کشورها و نهادهای مؤثر در اقتصاد جهانی و بنگاه های بزرگ اقتصادی برای توسعه، تحکیم و تثبیت مناسبات اقتصادی را چگونه می خواهد اجرا کند؟
پژمان فر گفت: ما که رابطه مان را با آنان قطع نکرده ایم، آنان قطع کرده اند، با این تعامل یک سویه که می خواهیم با آنها داشته باشیم چطور می توان مسائل را حل کرد؟
نماینده مردم مشهد با اشاره به راهبردهای عملیاتی در برنامه وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز گفت: در این بخش نیز مسائلی را مطرح کرده است که باید روشن شود که از مهمترین آن برنامه ریزی روشن و هدفمند برای خنثی کردن پروژه اسلام هراسی، ایران هراسی و امنیت سازی جهانی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: یا باید در حوزه سیاست های کلی که در نظام داریم عقب نشینی کنیم و آن سیاست ها را غلط بدانیم که طبعاً نتیجه ایجاد شده عوض می شود یا اگر آن سیاست های کلان را تأیید می کنیم چطور می شود شعارهای کنونی را عملیاتی کرد.
پژمان فر، دیدگاه ها و برنامه های ظریف را در مواجهه با جریانات بیرونی، انفعالی دانست و اضافه کرد: وی سیاست خارجی را از موضع کاملاً غیر فعال معرفی می کند.
وی گفت: ظریف در موضوعاتی که به عنوان مسائل اصلی در انقلاب ما وجود داشته مانند بیداری اسلامی، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفین به عنوان اصول اساسی امورخارجه، اصلاً اظهار نظر نکرده است.
نماینده مردم مشهد افزود: این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی شان در حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از ملاک های دولت آینده را ارتقای قوت های دولت پیشین دانستند که باید بر آن افزوده شود.
پژمان فر گفت: با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب باید دانست آیا این ویژگی ها در سخنان ظریف وجود دارد یا نه؟
وی افزود: یکی از ویژگی هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند استکبارستیزی است که فرمودند در دولت پیشین، تشخص و تمیز یافته است و معنای استکبار ستیزی، دشمنی کردن با دولت ها نیست بلکه به معنای دشمنی کردن با استکبار است.
پژمان فر گفت: مصداق این تعریف رهبر معظم انقلاب از استکبار، آمریکا و صهیونیسم است که در این موضوع چیزی در برنامه و سخنان آقای ظریف نمی بینیم.

 

* سبحانی نیا، به عنوان موافق با وزارت ظریف در امور خارجه سخنرانی کرد.

سبحانی نیا موافق ظریف

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: همان گونه که نمایندگان استحضار دارند، آقای ظریف یکی از دیپلمات های برجسته کشور از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی است.
حجت الاسلام سبحانی نیا، در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه افزود: آقای ظریف در زمان های مختلف و در سنگرهای گوناگون دیپلماتیک از مواضع به حق جمهوری اسلامی با قوت حمایت و پاسداری کرده است.
وی افزود: آقای ظریف فارغ التحصیل دکترای روابط و حقوق بین الملل است و کتاب های زیادی در زمینه های مختلف حقوق بین الملل به زبان های فارسی و انگلیسی از وی منتشر شده است.
نماینده نیشابور و فیروزه گفت: شروع به کار ظریف، با حمله عراق به میهن اسلامی مان همزمان شده بود و تمام دشمنان هم دست شده بودند که در سازمان ملل متحد، این تجاوز را به نوعی توجیه کنند، اما دکتر ظریف با اینکه یک دیپلمات جوان بود با استفاده از دانش و آگاهی خود در امور بین الملل تلاش زیادی برای افشای جنایت صدامیان و حامیان آنها انجام داد.
وی افزود:‌ همانطور که همه می دانیم سازمان ملل و شورای امنیت مورد سوء استفاده قدرت های استکباری قرار گرفته و می گیرد و آنها تلاش می کنند کشورهایی که در حوزه نفوذ آنها قرار ندارند  در این سازمان محدود کنند.
سبحانی نیا گفت: در چنین فضایی باید هوشمندانه به جنگ آنها برویم.
وی افزود: دکتر ظریف در افشای استفاده صدام از سلاح های شیمیایی تلاش زیادی کرد و این تلاش ها منجر به صدور چندین گزارش دبیرکل و قطعنامه های متعدد سازمان ملل شد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: اوج پیروزی دیپلماتیک ایران در سال 1370 در  گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت و متجاوز شناختن عراق بود که دکتر ظریف در این کار نقش اساسی داشت.

جهانگیرزاده، موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه:

جهانگیرزاده، موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، در صحن مجلس شورای اسلامی

جهانگیرزاده در حمایت و موافقت محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در سخنانی، عملکرد وی را در مذاکرات مربوط به قطعنامه 598، یکی از نقاط قوت وی یاد کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: یک سوال از مخالفان و از همه همکاران نماینده می پرسم و آن این است که آیا تردید داریم که در شرایط فعلی تحولات بین المللی، به یک تیم قوی، کارآمد و ورزیده نیاز داریم؟
جهانگیرزاده، در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، افزود: آیا بخشی از شرایط موجود جمهوری اسلامی ایران، در عرصه اقتصاد مربوط به روابط خارجه نیست؟ آیا ضرورت ایجاب نمی کند که در شرایط موجود نسبت به یک دیپلمات ورزیده ، با تجربه ، میدان دیده و کارآمد و کسی که در طی سال های گذشته توانایی خود را به اثبات رسانده است اعتماد کنیم و این اعتماد را با رأی بسیار بالا تثبیت کنیم؟
وی افزود: کسانی که تحرکات منطقه ای را دنبال می کنند، تحولات در عرصه توسعه دموکراسی در منطقه، به ویژه نهضت بیداری اسلامی که ما معتقدیم سرمنشاء این تحولات را از انقلاب اسلامی دنبال می کنند، به دیپلمات ورزیده نیاز دارند تا بتواند تفکرات جمهوری اسلامی ایران را مدیریت کند.
موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در اوضاع کنونی، به کار عمیق، دیپلماسی بسیار کارآمد و ورزیده و به کسی نیاز داریم که این میدان را دیده و در آن ورزیده شده است؛ نباید ریسک بکنیم.
جهانگیرزاده افزود: جوانگرایی اگر چه درست است، اما نباید منافی کار حرفه ای باشد.
وی گفت: همان طور که در صحبت های آقای سبحانی نیا بود، عملکرد دقیق آقای ظریف در مجموعه مذاکرات سخت و نفس گیر 598 نشان داد که ظریف با توانایی و ظرافت دقیق توانست محکومیت عراق را در حمله به جمهوری اسلامی ایران به اثبات برساند و این برگ زرینی برای آقای ظریف است.
وی افزود: امروز پیشبرد اهداف کلان نظام، نیازمند افزایش ظرفیت روابط خارجی به ویژه در مسائل هسته ای است که در آن، وزارت خارجه یک پای ماجراست، زیرا باید هم متن و حواشی مذاکرات را مدیریت کند و هم پیوندهای دیپلماتیک با دیگر کشورها را ایجاد کند و از این جهت، نقش وزارت امور خارجه، بسیار برجسته است.
جهانگیرزاده گفت: وزارت امور خارجه باید با تاسی به فرمایشات مقام معظم رهبری بر اساس عزت، حکمت و مصلحت عمل کند و مقدمه آن استفاده از نیروهای عاقل و توانمند است که در چارچوب روش عزتمندانه منافع جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کند.
وی افزود: در گذشته ارتباطات جدی میان وزارت خارجه و دیگر بخش ها بود و آقای ظریف ارتباطات گسترده با دیگر بخش های مربوط به حوزه روابط خارجه دارد، در وزارت خارجه آدم مقبولی است و آقای ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه، می گفت «که ظریف، قوی ترین و ورزیده ترین دیپلمات کشور ماست»، بپذیریم این حرف را از شاهدی که سال های سال در این عرصه زحمت کشیده و تلاش کرده است.
جهانگیرزاده گفت: از اینکه دیگران آقای ظریف را تحسین می کنند، برخی از دوستان بر او خرده می گیرند، بخشی از آگاهان روابط بین الملل آقای ظریف را تحسین می کنند، آیا این عیب دارد که بگویند ظریف کسی است که می تواند هوشمندانه منافع جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کند؟ چرا موضع گیری های رژیم صهیونیستی را نمی گویید که امروز بسیار در فشار افتاده است؛ چرا این رژیم امروز آقای ظریف را می کوبد و اخیراً مقاله ای نیز در این باره انتشار داده اند زیرا می فهمند جمهوری اسلامی ایران دارد از یک دیپلمات بسیار قوی استفاده می کند.
وی افزود: اینکه امروز آقای ظریف مشخص کند ارتباط یا عدم ارتباط با آمریکا را، شما و من می دانیم که این گونه بحث ها باید در ظرفیت نظام تصمیم گیری شود بنابر این امتزاج این حرف ها به نظر من درست نیست.
موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: معتقدم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و مصالح کشورهای اسلامی ایجاب می کند قدرت وزارت خارجه را افزایش دهیم و بدانیم وجود مهره قوی در رأس وزارت امور خارجه به نام آقای ظریف خواهد توانست منافع جمهوری اسلامی ایران را بیشتر برآورده کند.
جهانگیرزاده افزود: آنچه راجع به بحث ارتباطات گفتند البته خود آقای ظریف باید توضیح دهد، اما اگر آقای دکتر ظریف با تیم انحرافی ارتباط داشت، چرا برکنار شد؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ رأی دکتر ظریف، پیام منطقه ای و بین المللی دارد و مطمئنم نمایندگان محترم این پیام را به درستی به دنیا منتقل خواهند کرد.

ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه

محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در ضحن مجلس شورای اسلامی

محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در پی سخنان موافقان و مخالفان وزارت وی، پشت تریبون مجلس رفت و در سخنانی، بر جایگاه عالی ایران زمین در منطقه و جهان تاکید کرد.

* ایران اسلامی قدرتمند است، قدرت ایران را باور کنید.
*مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد رئیس جمهور، پیام روشنی برای جهان دارد؛ این پیام، حاکی از عزم ملت بزرگ ایران برای تعامل عزتمند با جهان بدون ذره ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران و بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر، مصالح کشور و منافع نظام، هم در جهت آرمانی و هم در جهت منافع ملی، که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و منافع ملی را هم راستا می دانم، تامین شود.
*در چند سال اخیر، سلطه گران تحریم ها و فشارهای ناروایی را بر مردم ایران تحمیل کردند، اما با وجود این فشارهای بی منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر، استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کردند.
*احترام به مردم سالاری اسلامی و تبعیت از آرای مردم، احترام به حقوق و اراده آنان و رعایت ارزش های اسلامی و اصول اخلاقی می تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق در میان کشورهای اسلامی ارائه دهد.
*سخن حکیمانه و بلند مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است؛ بعد جدید و بی نظیری را بر مفاهیم مردم سالاری و حقوق بشر افزود و مسئولیت در برابر خالق قادر؛ علاوه بر پاسخ گویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.
*این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی است و این یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی قدرت بی نظیر، خودساخته و غیر قابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فراتر از آن داده است.
*ما باید این قدرت بی نظیر را باور کنیم، نه در شعار، در عمل باور کنیم و با این خودباوری و اعتماد به نفس، در صحنه بین المللی حضور فعال سازنده و تاثیرگذار داشته باشیم.

*ایران در منطقه ای قرار دارد که از گسترش افراطی گری ها رنج می برد؛ با وجود این، جمهوری اسلامی ایران، لنگرگاه ثبات و امنیت خودجوش در این منطقه بحرانی است.
*جمهوری اسلامی ایران، با داشتن سرمایه عظیم انسانی و مردم سالاری دینی، نقش بسیار مهمی در تقویت اعتدال و آرامش در این منطقه به عهده دارد.
*مشارکت در فرآیندهای سیاسی در این منطقه ناامن و جلوگیری از خشونت ها از جمله وظایف اصلی دستگاه دیپلماسی است.
*قدرت و موقعیت جمهوری اسلامی می تواند در خدمت توسعه اقتصادی و بهبود رفاه مردم کشور باشد.
* نیروی انسانی متخصص، وسعت سرزمین،‌ منابع انرژی غنی، ذخایر فراوان معدنی،‌ راه های مواصلاتی و فناوری  چشم انداز توسعه اسلامی است.
*دولت تدبیر و امید همکاری های توسعه ای و اقتصادی خود با کشورهای موثر در سیاست خارجی و همچنین با نهادهای اقتصادی دنیا را برای بهبود وضعیت مردم ایران به کار خواهد گرفت.
*رویکرد اعتدال در سیاست خارجی مبتنی بر واقع بینی،‌ خودباوری و خود آگاهی است و این سه اصل افزایش ظرفیت های کشور را در عرصه های مختلف در پی خواهد داشت.
*در این تعامل سازنده آرمان ها، منافع و امنیت ملی ایران تفکیک ناپذیر است و جزو اهداف اصلی ماست.
*مذاکره همراه با تدبیر و پیگیری های مستمر حقوق حقه ملت ایران و ایجاد اعتماد متقابل خواهد بود و این اعتماد از نظر ما دو سویه است.
*جهان باید اعتماد مردم بزرگ ایران اسلامی را به خود جلب کند.

*هدف سیاست خارجی؛ دفاع عزت مند، خودباورانه، هوشمندانه از منافع و مصالح کشور با زبانی متقاعد کننده و با رفتاری متین و حکمت آمیز و تدبیر است.
*اعتدال، حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمود بارز ضعف و ترس است.
*سیاست خارجی دولت اعتدال، با اقتدار و آگاهی و به دور از حاشیه پردازی است، دولت حقوق مسلم مردم ایران نه فقط در زمینه هسته ای، بلکه در تمامی امور پیگیری را خواهد کرد و ذره ای از حقوق این ملت کوتاه نخواهد آمد.
*سیاست خارجی دولت اعتدال، با ایجاد فرصت ها و کاهش تهدید ها دایره دوستی ها را در منطقه و جهان گسترش می دهد.
*سیاست خارجی این دولت با باور به توان خود آماده است تا دیگر کنش گران صحنه جهانی را ناگزیر سازد که روابط و رفتار خصومت آمیز خود را به روابط عادلانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری متقابل تبدیل کنند.
*بنده طالب این مسئولیت نبوده ام و تلاش فراوانی کرده ام تا آقای دکتر روحانی را متقاعد سازم که این وظیفه را بر عهده این بنده کوچک قرار ندهد.
*در صورت رأی اعتماد شما، مسئولیت سنگین و خطیری بر عهده این بنده کوچک خداوند گذاشته خواهد شد که تنها با اتکاء خاضعانه به قدرت مطلق و لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر اعظم و ائمه (ع) قابل تحمل است.
*من به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی و روابط بین الملل کرده ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت بزرگ ایران احساس می کنم.
*می دانم که دستیابی به جایگاه در خور جمهوری اسلامی ایران حتماً با مخالفت و چالش جدی روبرو خواهد بود، اما با تمام دشواری ها لحظه ای تردید نکرده ام که یاری خداوند برای ملت ایران نزدیک است.
*شرایط کنونی جهان پیچیده است. جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای حساس و پر خطر رسالتی مهم بر عهده دارد.

*اگر می خواهیم در حوزه هایی که رقبای ما در آن نگرانی دارند پیش برویم، بر همین ابعاد قدرت جمهوری اسلامی تاکید کنیم و دیپلماسی کشور را در خدمت آن قرار دهیم.
*سیاست خارجی امکان حضور ایران را در صحنه ی بین المللی بدون دشواری و ملاحضات معمول سایر بازیگران فراهم کرده است.
*پیام جهانی مردم سالاری دینی، رسالت تعریف شده در قانون اساسی، هویت تاثیر گذار از ایران ساخته است.
*دوستانی گفته اند بنده می خواهم عقب نشینی کنم، در حالیکه امکان ارتقاء نفود و ظهور ایران بسیار فراتر از یک قدرت میانی و منطقه ای است.
*ترکیب خودباوری و پیام جهانی و توانمندی فرهنگی، توانمندی تاثیر گذاری بسیار فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی به ایران داده است.
*نقش فزاینده اسلام در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر واقعیتی آشکار و تردیدناپذیر است.
*بیداری اسلامی و تحول خواهی درکشورهای اسلامی اینک با چالش افراط و سکولاریسم مواجه شده است.
*تحجر گرایی و خشونت ورزی و ستیزهای فرقه ای از یک سو و مادی گرایی و دین ستیزی و خودباختگی از سوی دیگر سبب شده است تا شکاف های اجتماعی عمیق شود و فرآیند های مدنی، آسیب دیده و تهدید و بی ثباتی گسترش یابد.
*بر این اساس تبیین الگوی مفهومی مردم سالاری دینی، فرصت مناسبی برای تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان تجلی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است، البته در کنار این فرصت ها چالش های جدی و فراوانی در برابر کشور و نظام قرار دارد که می باید با برنامه ریزی و هوشیاری از آنها عبور کنیم و نقش کشور را در نظام جهانی در دوره انتقالی تثبیت نماییم که راه های آن در برنامه مفصلی که ارائه کرده ام وجود دارد.
*برخی از نمایندگان مطالبی را راجع به برنامه های بنده عنوان کرده اند که پاسخ آنها را خواهند داد.
*یکی از نمایندگان عنوان کردند که «آقای ظریف در میان وزاری پیشنهادی استثناء است و صد در صد غربی فکر می کند، ایشان در آمریکا تحصیل کرده و اجازه بدهید بگویم پایان نامه فوق لیسانس و دکتری خودم را با چه کسی گذرانده است.»
*اگر ایشان به زندگی نامه من مراجعه می کردند در می یافتند فوق لیسانم را در دانشگاهی در غرب آمریکا و دکتری را هفت سال بعد در دانشگاهی در مرکز آمریکا گرفتم و این دو دانشگاه از هم 2000 کیلومتر فاصله دارند، چگونه امکان دارد استاد راهنمای من در هر دوی این دانشگاهها باشد.
*استادهای راهنمای من مشخص هستند و در هر دانشگاه استادان متفاوت داشته ام، افتخار دارم که هر دو رساله را در مورد مسائل مورد نیاز ایران نوشته ام؛ اولی در مورد تحریم های بین المللی و دومی در مورد تجاوز و دفاع بوده است، همان رساله ای که برای نوشتن مقاله ای که آقای سبحانی نیا به آن اشاره کردند درباره مسئولیت عراق درجنگ تحمیلی بوده که از افتخارات بزرگ زندگی بنده است و بر اساس آن توانسته ام با تلاش به شکل علمی، سیاسی و میدانی مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی را از دبیر کل بگیرم.
*البته می دانم ایشان به چه کسی اشاره می کند، اما اطلاعات غلطی به ایشان داده اند، آن فردی که به آن اشاره شده هیچ گاه استاد بنده نبوده، اما شما را به خدا آیا بد است که یک سیاس کهنه کار 80 ساله به یک فرزند چهل و چند ساله این انقلاب بگوید «دشمن قابل احترام» ؟ ایشان چه می بایست می گفت که شما را خوش می آمد؟
*همچنین نمی دانم این نماینده محترم چند ثانیه با بنده حشر و نشر داشته اند و یا سابقه سیاسی، اعتقادی و خانوادگی بنده را بررسی کرده اند که می گویند «نه 80 درصد بلکه 100 درصد غربی فکر می کنم.»
*فردی درکمیسیون مجلس سوالی را مطرح کرد اما ننشست تا پاسخ بنده را گوش کند و دوباره همان سوالات را با عباراتی حق به جانب در صحن علنی مجلس مطرح کرد.
*به ایشان هم همان آیه شریفه را یادآور می شوم.
*همان سخنرانی وقتی به استحضار مقام معظم رهبری رسید فرمودند،که البته من نقل می کنم، به وزارت خارجه بگویید از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید بسیار خوب و ظریف تهیه کردید و انشاءالله موفق باشید.
*نمی دانم برخی از دوستان چرا تلاش می کنند شرایط را وارونه جلوه دهند.
*البته من تردید ندارم آن چه بدست آوردم لطف خدا بوده است.
*شرایط فعلی و لزوم مواجهه جدی با آن ایجاب می کند که فهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته باشیم و این جانب برای تعامل مستمر با مجلس در صورت کسب رأی اعتماد و سایر دستگاه های ذیربط برای تولید این فهم مشترک آمادگی دارم و از ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند و پارلمانی استفاده می کنم که در این صورت حتماً با صداقت با شما برخورد خواهم کرد.
*با پوزش از ملت بزرگ ایران که وقت و خانه شریف آنها را برای چنین موضوعاتی مصرف می کنند عرض می کنم که در سال 1392 بنده حتی یک لحظه هم از ایران خارج نشدم.
*نیمه اول نوروز امسال را در تهران و شمال و نیمه دوم نوروز را در کنار بارگاه ملکوتی ثامن الحج (ع) به وظیفه پر افتخار رانندگی ویلچر مادرِ بزرگوارم مشغول بودم.
*به این نماینده عرض می کنم که گرچه دولت نهم به رغم نظر بزرگان نظام، بنده را در چهل و هفت سالگی خانه نشین کرد و به رغم اینکه حتی تدریس کتاب درسی نوشته شده خودم را به دانشجویانم می سپارم و همچنین به رغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم اما با کمال افتخار بیان می کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده ام و حتی یک لحظه فکر خروج از ایران را نداشته ام.
*برخی از دوستان درباره ارتباطات بنده با برخی از مقامات کنونی آمریکا سوال می کنند، این مقامات روزی از مخالفان دولت جنگ طلب بودند و بنده این کار را در حیطه وظایفم انجام می دادم.
*اگر توانسته ام در میان جنگ طلب ها اختلاف ایجاد کنم، افتخار بنده است که وظیفه ام را انجام دهم، راحت تر بودم که عافیت طلبی می کردم در خانه می نشستم و این کار را انجام نمی دادم.
*افتخار می کنم که براساس نظرات بزرگان نظام و با نظر آنان و همچنین اجازه آنان این کار را انجام دادم.
*نمایندگان نفرمودند که چرا رسانه های صهیونیستی به بنده حمله می کنند،آیا جز این است که دشمنان به توانمندی فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف کنند.
*برای روشن شدن ذهن شما مثالی می زنم، به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به لطف خدا و به یاری امام زمان ارواحنا فداه سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت کشور به شکلی در شورای امنیت ارائه کردم که سفیر انگلیس در جلسه فردای سفارتش به همکارانش گفت این سخنرانی را باید در کلاس های دیپلماسی برای دیپلمات های انگلیسی تدریس کنند تا بفهمند که چگونه باید از منافع ملی شان دفاع کنند.

مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 200 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

 مترجم سیدخلیل مرتضوی سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

در نخستین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دکتر روحانی برای دولت یازدهم، یک وزیر هیچ مخالفی نداشت و به نظر می رسد، او از هم اکنون نخستین وزیر مورد اعتماد مجلس است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، فهرست وزرای پیشنهادی و نمایندگان موافق و مخالف آنها که امروز در مجلس مطرح می شوند،  به شرح زیر است:


* نجفی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ مخالفین: احمد امیرآبادی و عطا الله حکیمی// موافق: محمد قسیم عثمانی و علی اکبر آقایی که آقایی ۵ دقیقه از زمان خود را در اختیار مهرداد لاهوتی گذاشت.

* واعظی: وزیر پیشنهادی فناوری اطلاعات و ارتباطات/ مخالف: بهروز نعمتی و محمد دهقان// موافق: محمد‌حسین حسین‌زاده بحرینی و امیر خجسته

* علوی: وزیر پیشنهادی اطلاعات/ مخالف: محمود نبویان و حمید رسایی// موافق: رضا عبداللهی و هادی قوامی که وی ۵ دقیقه از زمان خود را در اختیار جواد هروی گذاشت

* طیب نیا: وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی/ مخالف: نادر قاضی‌پور// موافق: رضا عبداللهی و جواد هروی که وی ۵ دقیقه از وقت خود را در اختیار هادی قوامی گذاشت

* ظریف: وزیر پیشنهادی امور خارجه/ مخالف: نادرقاضی پور و نصرالله پژمان‌فر// موافق: حسین سبحانی نیا و ناصرکاشانی که قسمتی از زمان خود را در اختیار عبدالرضا عزیزی گذاشت

* حسن هاشمی: وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی/ مخالف: مهرداد لاهوتی و نادر قاضی‌پور// موافق: علیرضا منظری توکلی و سید سعید حیدری طیب که ۵ دقیقه از زمان خود را در اختیار قاسم احمدی لاشکی گذاشت

* پورمحمدی: وزیر پیشنهادی دادگستری/ مخالف: مهدی دواتگری و مهدی کوچک‌زاده// موافق: عبدالرضا عزیزی و شمس‌الله بهمئی

* دهقان: وزیر پیشنهادی دفاع و پشتییبانی نیروهای مسلح/ مخالفی نداشت

* آخوندی: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ مخالف: فاطمه آلیا و بیژن نوباوه// موافق: احمد جباری و سید عبدالکریم هاشمی

* نعمت زاده: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت/ مخالف: علی علیلو و علی کائیدی// موافق: محمد سعید انصاری و محمدباقر شریعتی

* میلی منفرد: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری/ مخالف: احمد کارخانه و فرهاد بشیری// موافق: رسول خضری و سید فتح‌الله حسینی

* جنتی: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاداسلامی/ مخالف: جواد کریمی قدوسی و حمید رسایی// موافق: عوض حیدرپور و محمد دامادی

* رحمانی فضلی: وزیر پیشنهادی کشور/ مخالف: مهدی کوچک‌زاده و یونس اسدی// موافق: عبدالرضا عزیزی و احمد جباری

* زنگنه: وزیر پیشنهادی نفت/ مخالف: علی مقیمی و الیاس نادران// موافق: رجب رحمانی و ایرج عبدی

* چیت چیان: وزیر پیشنهادی نیرو/ مخالف: بهروز نعمتی و نادر قاضی پور// موافق: جلیل سرقلعه و سید سعید زمانیان

* سلطانی فر: وزیر ورزش و امور جوانان/ مخالف: محمد قسیم عثمانی و حامد قادرمرزی// موافق: ناصر کاشانی و قاسم احمدی لاشکی که بخشی از وقت خود را در اختیار غلامرضا کاتب گذاشت

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 205 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)
زمان انتشار خبر: سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴

 منبع:مترجم سیدخلیل مرتضوی
سولاكانبوكانKHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در خانه ملت آغاز شد. امروز بررسی معرفی دکتر نجفی برای وزارت آموزش و پرورش پایان یافت و نوبت به وزیر پیشنهادی ارتباطات رسید.

پس از دفاع دکتر نجفی، نعمتی مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پشت تریبون رفت و سخنانش را با بی توجهی به شهرهای محروم روستاها آغاز کرد.

* مخالفت من با این برادر بزرگوار، مخالفت سیاسی نیست. مخالفت بنده به عنوان یک برادر کوچک براساس مخالفت کارشناسی با برنامه های ایشان است.  خواهشم این است که این نقدها را آقای واعظی یادداشت کنند تا پاسخ آنها را بدهند.
* شناخت شما در دهه 60 از ارتباطات و فناوری با امروز متفاوت است. ما فکر می کنیم باید به گونه ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در وزارت ارتباطات ایجاد شده را شما مد نظر قرار دهید. شما بعد از دورانی که از وزارت ارتباطات فارغ شدید در دانشگاه تهران و ورشو، فوق لیسانس و دکترا در رشته علوم سیاسی گرفتید. این سوالی است که شما باید به آن پاسخ دهید.

* مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مکان پژوهشگر، پر پتانسیل، توانمند و قانونی از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است. شما در برنامه های تان به این موضوع اشاره نکردید.   

* سازمان فضایی حائز اهمیت است. مجلس به صورت قانونی رای داده که سازمان فضایی باید در زیر مجموعه وزارت ارتباطات باشد و به عنوان یک مجموعه سیاست گذار باشد اما شما در برنامه هایتان به این موضوع اشاره نکردید.

* در بحث شورای عالی مجازی باید سیاست گذاری آن در مخابرات و ارتباطات صورت بگیرد شما به صورت شفاف به آن ورود پیدا نکردید.

* در خصوص توسعه آی سی تی روستایی . بیش از 50 درصد کشور مردمانی هستند که در روستاها زندگی می کنند و ما نمی توانیم دلیل بیاوریم که چون بخش خصوصی در روستاها سرمایه گذاری نمی کند این موضوع از ما ساقط است. مگر می شود روستا را از خدمات به دلیل عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی محروم کرد؟ وظیفه شما به عنوان وزیر پیشنهادی در این موضوع چیست؟ آیا بحث امیدی که دکتر روحانی مطرح کردند فقط امید به شهری ها ست؟ حداقل شما در بخش خودتان به عنوان بخش راهبردی و بخشی که می تواند ارتباطات را گسترش بدهد نباید به مردم این امید را بدهید؟

* میلیاردها تومان ودیعه مردمی نزد مخابرات. این پول حق الناس است. آیا می توانیم پول مردم را نادیده بگیریم؟ این پول باید برگردد. در برنامه های شما هیچ گونه اشاره ای به آن نشده است.   

* اپراتور های ما به صورت لجام گسیخته دارند کار خودشان را انجام می دهند و هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد.

* در خصوص واگذاری شرکت مخابرات و همچنین سهام شرکت مخابرات آیا شما واگذاری شرکت مخابرات را محق می دانید؟ آیا سهامی که در اختیار شماست و ممتاز است شما از آن دفاع می کنید یا آن را به عده افرادی واگذار می کنید که فقط و فقط برای خودشان دارند در آن محل کاسبی می کنند؟ اگر لازم شد به صورت خصوصی اسم افراد را خواهم آورد.  

نعمتی نماینده مخالف وزیر ارتباطات


* پس از بهروز نعمتی، سید باقر حسینی، موافق وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، پشت تریبون رفت.

حسینی نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا درباره مباحث پیش آمده روز گذشته در مجلس عذر خواهی کرد و گفت: باید دست به دست هم دهیم که دولت هر چه سریعتر تکلیفش روشن شود تا برای حل مشکلات کشور گام بردارد.
سید باقر حسینی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور افزود: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر زیر بخش های پست،ارتباطات، فناوری اطلاعات فضایی و صنایع مربوط است که وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی این بخش وظیفه کلان سیاستگذاری، هدایت و مدیریت و نظارت آن را عهده دار است.
وی گفت: نمایندگان مجلس به نیکی می دانندکه رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته تاکنون  مفهوم جدیدی را در پیشرفت و عدالت کشور مطرح کردند و موکدا به بهره گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات که امروز فعالیت قالب زندگی را تشکیل می دهد به همگان توصیه کردند.  
حسینی افزود: از طرفی رویکردپیشرفت از الگوی منبع بنیان به الگوی دانش بنیان تغییر جهت یافته ولی شاخصه های آمادگی الکترونیکی جامع در حد مناسب نیست و ما باید جامع اطلاعاتی هوشمند و توانمند با امکانات ارتباطاتی پرسرعت برای ایجاد اشتغال مناسب و کاهش هزینه های عمومی و ملی کشور برای نیل به اهداف فرهنگی را ساماندهی کنیم.
وی گفت: آقای دکتر محمود واعظی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خودش را در رشته الکترونیک و مخابرات به اتمام رساندند.
این نماینده مجلس  افزود: ایشان از سال 58 در دوران محمود قندی به فعالیت های زیادی در این زمینه مشغول شدند.

پس از سید باقر حسینی  زارع بعنوان نماینده مخالف سخنان خود را آغاز کرد

زارعی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه های آقای واعظی را در چند محور باید بررسی کرد.
آقای زارعی با بیان اینکه دکتر واعظی حدود هفت سال یعنی از سال 58 تا 65 در مخابرات فعالیت می کرد، افزود: نکته مهم اینجاست که وی از سال 65 تا امروز یعنی 27 سال دور از رشته کارشناسی خود بوده است.
وی گفت: تخصص آقای واعظی در رابطه با صنایع مخابرات و الکترونیک به پیش از انقلاب بر می گردد، زمانی که ترانزیستورهای لامپی وجود داشت.
زارعی افزود: آقای واعظی از سال 65 تاکنون در رشته روابط بین الملل فعالیت کرده است و از حیث مبانی الکترونیک و مخابرات نیز امروزی نیست.
وی تاکید کرد به همین علت فعالیت آقای واعظی در عرصه مدیریت عالی این صنعت صلاح نیست، چرا که امروز مبانی مختلفی چون امنیت مخابراتی ، رمزنگاری مخابراتی و الکترونیکی ، مخابرات فضایی و مخابرات ماهواره ای به وجود آمده است.
زارعی با بیان اینکه از حیث تجربه کاری نیز آقای واعظی تجربه کافی در عرصه مخابرات ندارد، گفت: آشنایی با صنایع الکترونیک و مخابراتی کشور ،‌ اعتماد به نخبگان الکترونیک و مخابرات، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک نیز از جمله عرصه هایی است که به نظر من آقای واعظی با آن ها بیگانه است و برنامه های وی هم ناقص می رسد. نماینده مردم تهران در ادامه سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ در دو صفحه آخر برنامه آقای واعظی بیشتر تحلیل شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان داده و سیاست های کلان مطرح شده است و یکسری عناوین این برنامه را نیز گفته اند.
 علی اصغر زارعی افزود: در جدولی که در برنامه قید شده از سال 2007 در برخی از شاخص ها که ایران هم در آن قید شده تفاوت های قابل توجهی با قبل مشاهده می شود یعنی اگر در شاخص توسعه آی سی تی با دنیا و منطقه بخواهیم خود را مقایسه کنیم اگر در سال 2002 ،  یک و 93 صدم بودیم در سال 2007 به دو و  94صدم رسیدیم در واقع از سال 86 که این شاخص ها اصلاح شد و ارتقاء یافت علت آن این بود که مدیران متخصصی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کردیم یا حداقل یکی از عوامل موثرش می تواند این باشد.
زارعی گفت: مگر می شود وزیری در عرصه ای تسلط و احاطه نداشته باشد مبانی را کامل بلد نباشد و کارها عمدتاً به کارشناسان واگذار شود؟ همین شاخص ها نشان می دهد مدیران عالی هر چقدر درست انتخاب شوند تأثیر آنها در اصلاح شاخص های توسعه خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: امروز در کشور حوزه های مصرف داخلی ، تجهیزات الکترونیک و مخابرات متأسفانه بیشتر بازار مصرفی برای تولیدات کشورهای خارجی است هر زمانی که به عنوان حاکمیت  وزرای ما مدیریت کردند و تولید داخل را در این عرصه تقویت کردند هم تولید کنندگان داخلی راضی بودند و هم توانستیم در این عرصه ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.
زارعی اضافه کرد: امروز زیر ساخت های مخابراتی کشور وابسته به برخی از تجهیزات خارجی است حتی اگر زیر ساخت ها را نگوییم در برخی از تجهیزات این وابستگی را داریم که آقای واعظی حتی با بازارهای مرتبط با این عرصه ها آشنایی ندارد هر چقدر دلتان بخواهد وی به مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد.
وی گفت: نکته ای که نقل از وی شد در فضای مجازی هم بود که آقای واعظی به عنوان  امور خارجه متکفل مسئولیت هایی خواهد بود.

سبحانی فر، موافق وزارت واعظی:
 

سبحانی فر نماینده مجلس

* تشکر از آقای خجسته که وقت خود را به من دادند.
* خدمات دهی وزارت ارتباطات در بخش های دیگر بی نظیر است. یعنی از بازاری گرفته تا زنان خانه دار از این خدمات استفاده می کنند. لذا این وزارتخانه بایستی که باشد که آشنایی کافی و وافی به این وزارتخانه داشته باشد و ساختار وزراتخانه را بشناسد.
* آقای دکتر واعظی از نیروهای پرتلاش در دوران قبل از انقلاب و پیش رفت مخابرات بعد از انقلاب، بدون حضور مستشاران امریکایی بود و خصوصا در زمان جنگ تحمیلی و نیاز به خدمات در مناطق جنگی، در این راستا تعداد بسیاری از همکاران مومن این وزارتخانه نائل به درجه شهادت و جانبازی شدند.
* از اقدامات دیگر ایشان توجه به محرومیت زدایی و توجه به روستاها بود. و دیگر این که ایشان تحول اساسی در تبدیل آنالوگ به دیجیتال ایجاد کردند. مخالفان محترم پاسخ دهند که می فرمایند شما تخصص و تحصیلاتتان زمانی بوده که ما می فریم داستیم. بله ایشان در زمان می فریم، طراحی دیجیتال داشتند.
* در کمیسیون صنایع رفتیم بازدید کردیم. شرکتی که آن محصولات را تولید می کردند، الان صندوق صدقات تولید می کنند و دو شرکت بزرگ با 5 هزار عضو تعطیل شده اند.
* دکتر روحانی با شناخت از تخصص ایشان، دکتر واعظی را برای این وزارت معرفی کرده تشکر و قدردانی می کنیم.
* برنامه دکتر واعظی نشان می دهد که ایشان شناخت داشته و کاستی ها را در نظر گرفته است.
یک: برنامه بر اساس سند چشم انداز طراحی شده و ایجاد شبکه ملی اطلاعات بایستی تا پایان سال گذشته انجام می شد، اما تا به حال معطل مانده است.
دوم: توجه به پهنای باند و اینترنت پرسرعت با توجه به حضور بخش خصوصی و نظارت و کنترل دولت که مورد توجه قرار گرفته. ارائه خدمات اینترنت، توسعه در بخش زیرساخت های فن آوری اطلاعات، حضور بخش خصوصی، توجه به خدمات پستی، پستبانک، توجه به حقوق ملی و مطالبات مردم از اپراتورها که موجب نارضایتی مردم شده است، به منظور رفاه شهروندان توجه به خدمات الکترونیکی، حضور موثر در مجامع بین المللی  منطقه ای، حفظ حقوق استفاده کنندگان از خدمات آی.سی.تی، تبیین روابط بین ارائه دهندگان خدمات و مردم، توجه به رسیدن سهم 3 درصد تولید ناخالص که امروز صفر هستیم، توجه به تولید داخلی، کسب سهم قابل توجه از بازار ترانزیت داده و محصولات با ایجاد هاب.
* در پاسخ به مخالفان؛ آقای نعمتی، مرکز تحقیقات توسط مجلس مصوب شده و شورای انقلاب تصویب کرده و انقضا آن باید توسط مجلس انجام شود.

دفاع واعظی، وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات:
* جمع بندی درباره توسعه آی.سی.تی و فواید آن:
* در جهان امروز توسعه فن آوری اطلاعات به عنوان یکی از شاخص های کلیدی سنجش رشد و توسعه یافتگی تلقی می شود.
* برنامه بنده در چهار بخش ارائه شده است:
* محور اول: تامین حقوق ملی و مطالبات مردم: ما بنا داریم حقوق ملی و پاسخگویی را در اولویت قرار دهیم و حضور فعال در مجامع بین المللی داشته باشیم. ایجاد ارتباط بین خدمات دهندگان و مردم و ایجاد توازن.

 

واعظی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات



* محور دوم: تامین زیرساختها، افزایش پنهای باند اینترنتی، توسعه متوازن شبکه، افزایش ترافیک، تدوین برنامه جامع و تامین زیرساختها برای ایجاد شبکه ملی و دولت الکترونیک، تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه.

* محور سوم: تبدیل مخابرات ایران به عنوان اصلی ترین نهاد کشور در حوزه آی تی سی، توسعه فن آوری فضایی، حمایت از تولید ملی و بخش خصوصی، تقویت پارک های آی.سی.تی، صادرات خدمات و نرم افزار و سخت افزار، استفاده بهینه از فن آوری های نوین، افزایش سهم آی.سی.تی در تولید ناخالص، فراهم کردن بستر مناسب جهت دستیابی به علوم نوین و زیرساخت های پیشرفته فضایی.

* محور چهارم؛ توسعه خدمات به شهروندان، افزایش پنهای باند دستگاه های اجرایی و بنگاه ها، افزایش خدمات الکترونیکی، ساماندهی و گسترش خدمات متنوع برای کلینه نقاط کشور به ویژه مناطق روستایی و مرزی، فراهم سازی دسترسی روستاها به شبکه ارتباطی، ارتقا ظرفیت و تنوع خدمات شبکه پستی با استفاده از ظرفیت های الکترونیکی، توسعه خدمات پستبانک در روستاها.

* پاسخ به سوالات مخالفان:
* با توجه به این که تخصص بنده در حوزه الکترونیک بود در سیاست خارجه هم سعی کردم از آخرین تحولات عقب نمانم و آنچه در این حوزه اتفاق می افتاد رصد می کردم. تجربه ای که داشتم در مخابرات علاقمند کرد که در این تخصص پیش بروم و اتفاقا تغییر و پیشرفت در این حوزه باعث می شد من خودم را به روز نگه دارم.

* در سطح وزارت ما باید مدیریت کلان بکنیم. کمتر وزارتخانه ای را پیدا می کنید که یک وزیری داشته باشد که به تمام تخصص های آن وزارتخانه اشراف داشته باشد. زمانی که ما در مخابرات بودیم، وظیفه بنده این نبود که در مرکز تحقیقات مخابرات بروم و کار تحقیقاتی کنم. یا در بخش فنی یا توسعه و مهندسی یا نگهداری بنده نمی شد اینکارها را بکنم. آنچه انجام می شد استفاده از کارشناسان برای تصمیم گیری بود. امروز با چهار تخصص مواجه هستیم. مخابرات، آی.تی، فضایی و پست. آنچه که من می توانم ادعا کنم این است که بنده مبانی این ها را هم تحصیلاتش را دارم و هم آخرین مقالات را رصد کردم و آشنایی کامل دارم و می توانم یک زبان مشترک با متخصصان برقرار کنم.

 

واعظی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات



* جدایی یا واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل 44 بود. این که آیا این کار به درستی انجام شده یا نه من قضاوت را می سپارم به دستگاه هایی که متولی هستند. اصولا تفکر بنده با خصوصی سازی موافق هست و اعتقاد دارم اگر اصل 44 درست انجام شود به نفع کشور است.

* مطالبی که جناب آقای نعتمی از روی دلسوزی مطرح کردند. توجه به مناطق محروم و روستایی. من این را می پذیرم. وظیفه ما این است که فقط شهرهای بزرگ و برخوردار را نبینیم. وظیفه ما این است که به مناطق محروم و مرزی و کمتر توسعه یافته توجه ویژه داشته باشیم. عملکرد بنده در دورانی که بودم گواه بر همین است. به گواه جناب آقای سید مرتضی نبوی که توفیق داشتیم در آن دوران به مناطق محروم توجه کنیم.

* پاسخگو بودن مخابرات هم به نمایندگان و هم مردم جزو برنامه ها هست.

* درآمد مخابرات باید هزینه توسعه و نگهداری شود.

* زیرساختهای دسترسی باید در اختیار دولت قرار گیرد. ما باید توجه ویژه کنیم به مجموعه ویژه قشر متدین روستایی که به عنوان کارگزاران روستایی مطرح هستند و ما امیدواریم این سه وزارتخانه که مامور این کار شدیم با شرکت مخابرات به توافق برسیم.

* این مسائلی که در ارتباط با مخابرات هست بنای من این است که با گفتگو حل شود. بخشی از مخابرات که خریداری شده توسط ستاد اجرای فرمان امام هست. که جناب آقای مخبر فردی بسیار دلسوز هستند و خودشان در ستاد جرایی یک طرح برکت برای مناطق محروم ارائه کردند. اگر قرار بر این باشد که وضعیت همانند چند سال گذشته باشد و ما نتوانیم با کمک دکتر مخبر این مشکل را حل کنیم از مجلس خواهیم خواست که از طریق قانون حل کنیم.

* نکته دگیر بحث سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات است. من با جناب آقای رئیس جمهور مشورت کردم ایشان گفتند هرچه قانون می گوید به آن عمل می کنیم. این امور مصوبه مجلس را دارد. این جابجایی غیر قانونی است و با توجه قانونمندی دکتر روحانی این کار قانونی انجام خواهد شد.

* وضعیت نابسامانی که امروز در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی است. این وظیفه بنده است که به این وضعیت سامان دهم. رئیس جمهور فرمودند این کار را در اولویت قرار می دهیم که سامان دهیم.

* من از صنایع بازدید کردم. هم ایران و هم کشورهای مختلف.

* مواضع سیاسی بنده مشخص هست. شاخص خانوداگی، بنده عادت به تعریف ندارم. عملکرد سیاسی بنده هست. از ابتدای جوانی با ورود به امریکا عضو انجمن اسلامی بودم. رویکردم همواره اعتدالی بوده. در این تحولات هیچ وقت جزو هیچ جزو  هیچ جناح تندی نبودم. این چیزی که مد شده از همه می پرسند سال 88 کجا بودید. من عضو هیچ ستادی نبودم. در ارتباط با بحث فتنه بنده به برخی عملکرد جناب آقای احمدی نژاد انتقاد داشتم که برای ایشان فرستادم. انچه که برای من مهم است اصل قانون هست و تبعیت از رهبری را وظیفه خودم می دانم.

* در انتخاب معاوینن: در برنامه دکتر روحانی 5 نفر را در لیست داشتند برای این پست وزارت. حالا که قرعه به نام من افتاد، هر 5 تا گزینه جزو شورایی بودند که برنامه را نوشتیم که یکی مهندس جهانگرد بود از کارمندان قدیم مخابرات هستند و من چیز منفی از ایشان ندیدم.

تعداد صفحات : 275

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 149
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 294
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 667
  • بازدید ماه : 6,608
  • بازدید سال : 76,541
  • بازدید کلی : 1,010,412
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!