loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 220 یکشنبه 20 فروردین 1391 نظرات (0)
کد خبر: ۷۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷
 
براساس محاسبه صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس با فرض قیمت فراورده های نفتی بر اساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس، قیمت گاز طبیعی بر اساس 75 درصد قیمت بین المللی و قیمت دلار 1150 تومان طی سال 90 دولت می توانسته از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی که بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها صورت گرفته است معادل 73.6 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد داشته باشد.

به گزارش بولتن نیوز، براساس محاسبه صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس با فرض قیمت فراورده های نفتی بر اساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس، قیمت گاز طبیعی بر اساس 75 درصد قیمت بین المللی و قیمت دلار 1150 تومان  طی سال 90 دولت می توانسته از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی که بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها صورت گرفته است معادل 73.6 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد داشته باشد. توضیح اینکه این گزارش تنها یک براورد است که توسط مرکز پژوهشهای مجلس انجام شده و تنها ارزش مطالعاتی و تحقیقاتی دارد و به هیچ وجه درامدهای واقعی حاصل از هدفمندی یارانه ها را منعکس نمی کند.

این افزایش درآمد در حالی براورد شده است که کل اعتبار پیش بینی شده برای هدفمندسازی یارانه ها در بودجه سال 90 معادل 54 هزار میلیارد تومان بوده است، اما برآورد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان می دهد در صورت تحقق فروض فوق درآمد دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی می توانست در سال 90 حدود 19.6 هزار میلیارد تومان بیش از رقم پیش بینی شده در بودجه این سال باشد.




بر اساس براورد فوق افزایش درآمد حاصل از بنزین در این دوره معادل 16.4 هزار میلیارد تومان، گازوئیل31.1 هزار میلیارد تومان،نفت سفید 4هزار میلیارد تومان، نفت کوره 9 هزار میلیارد تومان، گاز مایع 2.4 هزار میلیارد تومان، گاط طبیعی 9.6 هزار میلیارد تومان به دست آمده است.

در این گزارش در تشریح نتایج حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آمده است:

براساس اطلاعات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز ایران در طول یک سال بعد از اجرای قانون هدفمندسازی یرانه ها مصرف نفت سفید 17.5 درصدکاهش،نفت گاز1.9 درصد کاهش،بنزین 5.3 درصد کاهش،گاز مایع 13.3 درصد کاهش ، نفت کوره 4.4 درصد افزایش و مصرف گاز طبیعی تقریبا تغییری نکرده است.

متن گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بدون تغییر:

یکی از مهمترین موارد مبهم در قانون هدفمند کردن یارانه ها میزان درامد حاصل از اجرای آن است. این مبلغ در لایحه بودجه سال 1390 معادل 640 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که کارشناسان مختلفی نسبت به این مبلغ تردید داشتند به طوری که بر اساس گزارش شماره 10641 مرکز پژوهشهای مجلس برای سال 1390 کل مابه التفاوت درآمد حاصل از تغییر قیمت حامل های انرژی معادل 256 هزار میلیارد ریال براورد شده بود.

با توجه به اینکه در لایحه بودجه 1391 درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه آورده نشده است و همچنین بر اساس لایحه بودجه سال 1391 نسبت به تصمیمات دولت در خصوص منابع تامین درامد قانون هدفمن کردن یارانه اطلاعلا کافی وجود ندارد. به ناچار برای ارائه تصویری از درامد حاصل از اجرای قانون بر اساس حداقل قیمت پیش بینی شده در قانون(قیمتها بعد از اجرای کامل قانون) و قیمتهای قبل از قانون هدفمندی یارانه ها تخمینی از این درآمد به عمل «مده است. یک بار دیگر باید اشاره کرد که درآمد واقعی از اجرای این قانون از محل فروش فراورده ها نیست و مبلغ درامدی که در این گزارش ارائه شده است صرفا انعکاسی از درامد حاصل از فروش نفت خام و خوراک پالایشگاه ها و فروش گاز طبیعی است.

بدین منظور قیمت فراورده های نفتی بر اساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس، قیمت گاز طبیعی بر اساس 75 درصد قیمت بین المللی و قیمت دلار 1150 تومان استفاده شده است. کل درآمد از ضرب مصرف حاملهای انرژی در سال 90 در مابه التفاوت قیمت حاملها بر اساس قانون منهای قیمت این حاملها قبل از اجرای قانون به دست آمده است.

بر اساس این براورد ماحصل درامد ناشی از تغییر قیمت حاملهای انرژی روزانه معادل 201.5 میلیارد تومان تخمین زده می شود که بر این اساس در کل سال مبلغ 73646 میلیارد درآمد کسب می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 927
  • بازدید ماه : 927
  • بازدید سال : 90,316
  • بازدید کلی : 1,024,187
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!