loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 335 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)
گذاری كوتاه به زندگینامة استاد علامه « محمد ربیعی»

اهل سنت , 9941




علامه محمد ربیعی


بسم الله الرّحمن الرّحیم

گذاری كوتاه به زندگینامة استاد علامه « محمد ربیعی»
استاد محمد ربیعی فرزند مرحوم ملا عبدالحكیم در سال 1311 شمسی در روستای دره‌اسب از توابع منطقه دیواندره دیده به جهان گشود و در سن 5 سالگی قرآن را نزد مادرش به اتمام رساند .
مقدمات صرف و نحو را نزد پدر و عموی گرامیشان ملا محمود ربیعی (رح) فرا گرفت و بعد از وفات ایشان نزد استادانی دیگر از ایران و عراق علوم دینی را دنبال كرد .
از سن 12 سالگی به نوشتن علاقمند شد و وقایع روزانه را به صورت داستان در قالب نظم و نثر به رشته تحریر در می‌آورد . استاد پس از ختم قرآن و فراگرفتن مقدمات صرف و نحو در خدمت استاد دانا و فرزانه «سید علاءالدین حسینی» از «قشلاق‌سفید» از توابع دیواندره شروع به آموختن علوم دینی نمودند . در همان سنین جوانی در خدمت استادش رسالة ایساعوجی در علم و منطق را مطالعه و آن را به فارسی ترجمه كرده بود .
از آنجا كه سیدعلاء الدین علاقه فراوانی نسبت به استاد ربیعی داشت به او پیشنهاد كرده بود كه من دخترم را برای تو نگه داشته‌ام و دخترم نیز دوست دارد كه با تو ازدواج كند این بود كه صغری خانم دختر استاد حسینی به عقد ملا ربیعی در آمد و با ایشان ازدواج نمود .
استاد ربیعی در قرائت قرآن صدای زیبا و رسایی داشتند در سال 1345 به نمایندگی از طرف دولت ایران در مسابقات جهانی قرآن در پاكستان شركت نموده و در میان 22 قاری بزرگ جهان بعد از شیخ محمود خلیل الفخری از مصر مشتركاً با استاد عبدالباسط مقام دوم را كسب می‌نمایند و نایب قاری جهان می‌گردد .
بعد از پایان مسابقات و بازگشت به ایران به خاطر تبحر و توانایی بالا در گویندگی زبان كردی به تهران آمده و در رادیو ، برنامه دینی به زبان كردی اجرا می‌كردند و نیز در مدرسه «اردبیلی‌ها» و مسجد عمادالدوله به آموزش قرآن و تجوید به علاقمندان تدریس می‌نمود .
استاد محمد ربیعی به همراه علامه بزرگوار كاك احمد مفتی‌زاده (رح) دكتر مریدی و دكتر بقا سیدالشهدایی همگام با مردم كرمانشاه و سایر شهرهای كردنشین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب برای كاشتن نهال اسلامی تلاش نمودند و دوش به دوش مردم در خیابانها و كوی‌ها و بر منبرهای خطابه و در مساجد و مجالس شعار اسلامی را سر می‌دادند و در راه آرمانهای اسلامی تلاش می‌كرد .
دانشمند فرزانه در كنار گویندگی در رادیوی كردی مركز كرمانشاه خطیب و امام جمعه مسجد امام شافعی نیز بودند در دوران امامت استاد ربیعی در كرمانشاه گروه بی‌شماری از مردم به مسجد جامع امام شافعی روی آوردند و صفوف جماعت جمعه به حدی رسید كه تعداد زیادی از مردم در خیابانها و محل راسته بازار ، نماز می‌خواندند و مردم كرمانشاه علاقه خاصی را نسبت به استاد ربیعی داشتند و تمام اهل تسنن و حتی تعدادی از شیعیان برای حل مسائل خود به ایشان مراجعه می‌نمودند .
در این زمان استاد كتابی را به نام «آئینه اسلام» به چاپ رساند كه مورد استقبال مسلمانان قرار گرفت . همچنین ایشان در طول عمر مباركشان كتابهای زیادی تألیف نمودند كه از آنها می‌توان به باقیات و صالحات 8 جلد ، عالیجناب گوریل (رمان) ، مالكیت در اسلام ، عشق پایان ناپذیر و دهها كتاب دیگر اشاره كرد و صدها كاست ضبط شده در زمینه‌های مختلف از این استاد فرزانه موجود می‌باشد كه مورد استفاده عموم می‌باشد .
استاد ربیعی اشعاری در زمینه خداشناسی ، مدح و ستایش ، عشق ، عرفان ، سیاسی و غیره كه به سه زبان كردی ، عربی ، فارسی می‌باشد سروده‌اند و در دیوانی به نام چهار فصل و دیگری به نام اردیبهشت گرد آمده است كه هنوز به چاپ نرسیده است . اشعار دیوان چهار فصل استاد به 4000 بیت می‌رسد .
استاد سه بار ازدواج كرده‌اند كه دو پسر از صغری خانم و یك دختر از خانم مفاخری دارند و از ایران خانم فرزندی نداشته است .
استاد دانا و عالم فرزانه محمد ربیعی در سن 63 سالگی در 13/9/1375 دار فانی را وداع گفت و به سوی خدای خویش رهسپار گردید . بنابر گزارشات رسیده جسد ایشان را در حوالی فرهنگیان فاز 2 نزدیك منزل ایشان یافته بودند كه عبای ایشان را بر روی صورتش كشیده بودند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 149
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 190
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 1,067
  • بازدید ماه : 1,067
  • بازدید سال : 90,456
  • بازدید کلی : 1,024,327
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!