loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 141 پنجشنبه 10 اسفند 1391 نظرات (0)
د خبر : ۱۱۴۸۹
  • زمان مخابره:
  • ۱۰ : ۳۳ -- ۱۳۹۱/۱۲/۹
  •  
     
    1556 نفر از اخلالگران امنیت اجتماعی در سال 91 دستگیر شدند

    سه فاز اراذل و اوباش پرید

    سردار رادان با اشاره به این نکته که پلیس در موضوع اراذل و اوباش با کسی شوخی ندارد از برخورد سخت و خشن قانونی با این افراد سخن گفت و تاکید کرد بیش از 90درصد اراذل واوباش پس از تعیین و تحمل مجازات، اقدامات خود را کنار می‌گذارند و اراذل و اوباشی که وجود دارند یا از گذشته باقی مانده‌اند یا به تازگی اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

    امروزی ها: دستگیری اراذل و اوباش در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته و از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته پلیس موفق شده تا یک هزار و 556 نفر از این افراد را دستگیرکند.

    به گزارش تهران‌امروز، حامد ملخ، شهرام آبگوشت، ممد پلشت، حمید خاک بر سر، ممد خوشگله،‌مهدی خرخره، مهدی پاپتی، سعید خارجی، رضا عربده، داوود بوقلمون، سعید سوسکه، فرشید ببعی، موش سیاه، ممد چرکولک، علی کوچولو و فرشاد دنبه اسامی تعدادی از اراذل و اوباشی است که از ابتدای سال تاکنون و در 11 مرحله از طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش توسط پلیس دستگیر شده‌اند. به گفته سردار ساجدی نیا بیش از نیمی از اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح‌های مختلف از طریق تماس‌های تلفنی شهروندان با سامانه 110 یا ارتباط بامراکز انتظامی بوده است.

    با آغاز عملیات دستگیری اراذل و اوباش اعلام شد که پرونده این افراد به صورت ویژه و خاص در کمیسیون پیشگیری قوه قضائیه مطرح و به آنها رسیدگی می‌شود و دادستان تهران و مسئولان قضایی نظارت ویژه‌ای بر این کمیسیون دارند. سردار رادان نیز با اشاره به این نکته که پلیس در موضوع اراذل و اوباش با کسی شوخی ندارد از برخورد سخت و خشن قانونی با این افراد سخن گفت و تاکید کرد بیش از 90درصد اراذل واوباش پس از تعیین و تحمل مجازات، اقدامات خود را کنار می‌گذارند و اراذل و اوباشی که وجود دارند یا از گذشته باقی مانده‌اند یا به تازگی اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

    افرادی که به نام اراذل و اوباش در طرح‌های نیروی انتظامی دستگیر و گاهی اوقات روانه زندان می‌شوندبه سه دسته تقسیم می‌شوند. این افراد براساس 6 اقدامی که انجام می‌دهند دسته‌بندی می‌شوند. افرادی که اقدام به نوچه‌پروری کرده‌اند و دست به اقدامات شرورانه می‌زنند، جزو اراذل سطح یک محسوب می‌شوند. اراذل دسته دوم نیز افرادی هستند که دوست دارند همانند اراذل سطح یک شوند. این افراد نوچه هستند، اما خودشان دوست دارند نوچه پروری کنند. دسته سوم اراذل و اوباش کسانی هستند که فکر می‌کنند اگر لات بشوند خوب است، این افراد نه نوچه دارند و نه نوچه پروری می‌کنند به همین دلیل به کلانتری احضار و از آنها تعهد گرفته می‌شود. اراذل سطح سه اگر بار دیگر مرتکب جرم شوند دستگیر و تحویل مقامات قضایی می‌شوند.

    با وجود دستگیری‌های فراوانی که طی سال‌جاری و سال‌های گذشته درخصوص اراذل و اوباش شهر انجام شده اما هنوز می‌توان تعداد زیادی از این افراد را در نقاط مختلفی از قبیل محله‌های اتابک و منصور، مشیریه و کاروان،‌ نظام آباد، حکیمیه، شهرک چشمه، خزانه و نازی آباد و... مشاهده کرد. اراذلی که برای انجام دادن اقدامات خلاف خود به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و حتی دستگیری‌های اخیر نیز آنطور که بایدو شاید نتوانسته از اقدامات غیر قانونی آنها جلوگیری کند.

    تنها اقدام قاطعی که درخصوص اراذل و اوباش انجام گرفت و باعث شد تا رئیس قوه قضائیه حکم محاربه را برای این افراد صادر کند پخش فیلم زورگیری در تهران بود که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش و باعث شد تا حکم اعدام دو نفر از زورگیران در اسرع وقت اجرا شود. اگر چه گفته می‌شود بعد از دستور قاطع آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درخصوص مجازات اعدام زورگیران، جرایم این افراد در تهران 48 درصد کاهش داشته است اما هنوز حضور این افراد در محله‌های پایتخت چشمگیر است. شاهد این ادعا زورگیرهایی است که در ساعات ابتدایی و میانی روز در محله‌ها روی می‌دهد و مالباخته به رغم شکایت به کلانتری و تشکیل پرونده در آگاهی نه تنها نمی‌تواند به دستگیری زورگیران امیدوار باشد بلکه هیچ امیدی نیز برای به دست آوردن مدارک از دست داده‌اش ندارد.

    حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در چهل و سومین نشست خبری خود با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در برخورد با اراذل و اوباش گفت: در مواردی که جرمی در جامعه اتفاق می‌افتد اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد که موضوع را پیگیری می‌کند و شاکی خصوصی هم به محض اطلاع دادن، زمینه ورود دادستان را فراهم می‌کند، لذا اطلاع دادن به دادستان از طریق رسانه‌ها،‌ مردم و سایت‌های خبری در اتفاقات اینچنینی صورت می‌گیرد، کما اینکه وقتی دادستان هم از حوادث اتفاق افتاده در جامعه اطلاع نداشته باشد و شاکی هم وجود نداشته باشد، مسلما قضایا پیگیری نمی‌شود ولی دادستان زمانی که اطلاع یابد از لحاظ جنبه عمومی موضوع حتما وارد خواهد شد. به گفته وی کسانی که به نحوی از انحا، امنیت جامعه را برهم می‌زنند و ایجاد فساد می‌کنند، اگر اثبات شود که مفسدفی‌الارض هستند، قوه قضائیه این موضوع را دنبال می‌کند. وی با اشاره به اعدام دو متهم زورگیری گفت:‌اینطور نیست که به دلیل پخش تصاویر در رسانه‌ها این پرونده رسیدگی و پیگیری شده است. گاهی وقت‌ها اثبات مطلب اگر تصویر باشد راحت‌تر است، ولی اگر نباشد سخت‌تر رسیدگی می‌شود، کما اینکه ما پرونده‌های اینچنینی کم هم نداریم، اخیرا دو، سه مورد در مشهد، شهرکرد، پاکدشت و حتی تهران از این نوع احکام اجرا شده است که هیچ کدام دارای تصویر نبودند. لذا باید بگویم که گاهی اوقات وجود شاهد و تصویر جهت اثبات مطلب به ما کمک می‌کند، وقتی هم که مدرک وجود نداشته باشد طبعا پیگیری قضایا و اثبات مطلب هم برای قاضی و هم برای پلیس سخت است.

    جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز معتقد است هرکس با سلاح سرد و گرم مردم را بترساند محارب محسوب می‌شودو مجازات محارب نیز اعدام است، اما پرونده‌های متعددی در کلانتری‌های تهران به بایگانی سپرده شده‌اند که به دلیل تجاوز به عنف تشکیل شده و به دلیل اینکه متهمان که از اراذل و اوباش بوده‌اند، هیچ گاه دستگیر نشده‌اند به بایگانی سپرده شده‌اند.



    از نصب دوربین تا پابند الکترونیکی

    به زانو درآوردن اراذل و اوباش یکی از اقدامات نیروی انتظامی است.تحت نظر گرفتن اراذل و اوباش توسط نصب دوربین در مناطق جرم خیز در سال 88 مطرح شد. همان سال سردار بهرام نوروزی رئیس پلیس پیشگیری کشور از نصب 200 دوربین مدار بسته در 40 منطقه جرم‌خیز تهران خبر داد. از آن سال تاکنون نصب دوربین در مناطق جرم خیز ادامه دارد و به گفته نوروزی این محله‌ها با دوربین کنترل می‌شود. استفاده از طرح‌های کنترل الکترونیک مجرمان از دیگر طرح‌هایی است که در مرحله مطالعاتی قرار دارد بر این اساس مجرمان با دستبند و پا بند الکترونیکی مکان‌یابی و کنترل می‌شوند.



    افزایش سرقت‌های خرد در کشور

    به عقیده جامعه شناسان وجود شرایط سخت اجتماعی باعث می‌شود تا شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم در این شرایط است که زمینه برای ارتکاب جرایم مهیا می‌شود. به عقیده این افراد زمانی که در جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند این روند صعودی آسیب‌ها رابطه مستقیمی با شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دارد و آسیب‌های اجتماعی از قبیل سرقت‌ها که در شرایط بد مالی روی می‌دهد، ناشی از شرایط سخت اجتماعی است. سعید معیدفر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: در حال حاضر مسئولیت‌های دستگاه‌های امنیتی کشور اینقدر زیاد شده که رسیدگی به تخلفات خرد وقت زیادی از آنها می‌گیرد و شلوغ بودن راهروهای دادگاه‌ها و دادسراها می‌تواند دلیل خوبی بر این مدعا باشد. از طرف دیگر تعادل نداشتن در حوزه‌های اجتماعی، ارزش‌ها و هنجارها، اقتصاد، تورم و حوزه‌های امنیتی و انتظامی دست به دست هم داده و افزایش جرایم و خشونت‌ها را در جامعه به ارقام فعلی رسانده است. وی به تهران امروز می‌گوید: تنها در شرایطی می‌توان از این بحران خارج شد که دوباره در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی از عقل خودمان و از کارشناسان استفاده کنیم و با کمک گرفتن از کارشناسان اجتماعی و اقتصادی و با کمک مردم و نخبگان اجتماعی مشکل را حل کنیم این درحالی است که متاسفانه امروز بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد شده است. به گفته وی زمانی که احساس نا امنی در جامعه به وجود می‌آید باعث بروز اثرات اقتصادی و فرهنگی زیادی می‌شود و احساس نا امنی در بروز انواع آسیب‌های اجتماعی موثر است.

    انتهای خبر/ سایت خبری امروزی ها / کد خبر: ۱۱۴۸۹
    ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش
    درباره ما
    بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 194
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 264
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 1,141
  • بازدید ماه : 1,141
  • بازدید سال : 90,530
  • بازدید کلی : 1,024,401
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!