loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 159 پنجشنبه 10 اسفند 1391 نظرات (0)
 
 
بررسی زندگی سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه

فرمانده 24 ساله‌ای که نشان لیاقت گرفت

: «زمان فیلم برداری دستم را بر روی صورتم می‌گذارم تا چهره‌ام دیده نشود یا حتی المقدور جایی می‌نشینم تا تصویرم گرفته نشود.»؛ شاید به همین علت است که چندان عکس و فیلمی از این سردار بی‌ادعای جبهه جنوب در دست نیست و جالب‌تر اینکه از بچه‌های لشکر21 امام‌رضا(ع) نیز که در طول سال‌های دفاع‌مقدس همواره لشکری خط‌شکن و فاتح و اثرگذار بوده‌اند نیز کمتر یاد و تجلیلی به عمل می‌آید

امروزی ها : تاریخ دفاع‌مقدس مردم ایران را که مرور می‌کنی به نام‌ها و اسامی افراد و تیپ‌ها و لشکرهای غرورآفرینی برمی‌خوری که بودن نامشان مایه سربلندی ملت و عطر وجودشان نوربخش خاکریزهای خطوط مقدم نبرد بود. حاج مهدی باکری فرمانده لشکر 31 عاشورای آذربایجان، حاج احمد متوسلیان و حاج ابراهیم همت فرماندهان لشکر 27 محمد رسول ا... از تهران، شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر 17 علی ابن ابیطالب از قم، محمدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر از خوزستان و صدها سردار و فرمانده دیگر. اما با همه اینها باز هم بچه‌های جبهه و جنگ با مظلومیت و گمنامی‌پیوندی دیرینه دارند.



با این تفاسیر جالب می‌شود اگر یگان و فرماندهی پیدا شوند که در بین مظلومین نیز گمنام و سربزیر و مخلص باشند و سردار شهید حاج محمد مهدی خادم الشریعه فرمانده لشکر 21 امام رضا (ع) از مشهد یکی از آن افراد است و اصولا با مطالعه زندگی سراسر مردانه وی در می‌یابیم که از آن دسته افرادی بوده که از شهرت روی گرداند و حتی زمانی که مادرش از وی می‌پرسد چرا زمانی که فرماندهان سپاه و ارتش را در تلویزیون نشان می‌دهند خبری از شما نیست در جواب می‌گوید: زمان فیلم برداری دستم را بر روی صورتم می‌گذارم تا چهره‌ام دیده نشود یا حتی المقدور جایی می‌نشینم تا تصویرم گرفته نشود.

شاید به همین علت است که چندان عکس و فیلمی از این سردار بی‌ادعای جبهه جنوب در دست نیست و جالب‌تر اینکه از بچه‌های لشکر 21 امام رضا(ع) نیز که در طول سال‌های دفاع‌مقدس همواره لشکری خط شکن و فاتح و اثرگذار بوده‌اند نیز کمتر یاد و تجلیلی به عمل می‌آید. لشکری که فتح چزابه و مهران و بستان مدیون بازوان توانمند رزمندگان آن است. لشکری که در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم ابن عقیل، محرم، والفجر مقدماتی، خیبر و بدر، والفجر 8 و کربلای 1،2، 3 و 5 حماسه‌ها آفرید و دلاورانش در کربلای 4 پیش‌تر از همه عاشورائیان اسلام سینه‌های خود را سپر هجوم وحشیانه جهان کفر و استکبار کردند. سردار شهید محمدمهدی خادم‌الشریعه در یکی از جمعه‌های خرداد سال 1337 در شهر سرخس از توابع مشهد متولد شد. در دوران جوانی با روحیه انقلابی‌ای که داشت، خیلی زود به عضویت سپاه پاسداران در آمد و با توجه به لیاقت‌ها و نظم و مدیریت تشکیلاتی و قدرت سازماندهی نظامی که داشت به سمت مسئولیت دفتر فرماندهی سپاه پاسداران استان خراسان منصوب شد. و پس از یک دوره فشرده خلبانی و چتربازی و آموزش رزم چریکی را به صورت کامل فرا گرفته و پس از چندی از آغاز جنگ به جبهه جنوب اعزام شد.

در تشکیل تیپ امام رضا(ع) شهیدان خادم الشریعه و ولی الله چراغچی زحمات فراوانی را متحمل شدند و با توجه به دارا بودن تمام خصوصیات یک فرمانده لشکر، فرماندهان ارشد سپاه شهید خادم الشریعه را برای مسئولیت فرماندهی برگزیدند، هر چند که وی در ابتدا به هیچ‌وجه زیر بار قبول مسئولیت فرماندهی نمی‌رفت ولی با اصرار فراوان و با توجه به مصلحت جبهه‌ها به‌رغم اینکه پذیرش مسئولیت خون و جان رزمندگان را کاری سخت می‌دانست مجبور به پذیرش آن شد، و در نهایت در این راه جان خود را فدا کرد. اگر نام هویزه با شهید علم‌الهدی همراه است و قله کله قندی را حاج عبدالحسین برونسی فتح کرده و ارتفاعات بازی‌دراز به نام محسن وزوایی می‌بالد و جزیره مجنون تا ابد به نام حاج همت افتخار می‌کند، فتح منطقه عملیاتی چزابه و بستان هم با نام و خاطره و از جان گذشتگی سردار محمدمهدی خادم الشریعه و دلاوران تیپ 21 امام‌رضا(ع) تا ابد برقرار است. تا جایی که امام خمینی(ره) فرمودند: کار رزمندگان ما در چزابه در حد اعجاز بود و این اعجاز به حول و قوه الهی از بازوان رزمندگان بویژه بچه‌های تیپ 21 امام رضا(ع) به فرماندهی این سردار شهید نمایان شد.

پس از عملیات طریق‌القدس بود که نیروهای تیپ 21 امام رضا (ع) در تنگه چزابه استقرار یافتند. عراقی‌ها در یک حمله همه جانبه به تنگه چزابه با ایستادگی و مقاومت رزمندگان خراسان به عقب نشستند به طوری که با ورود شخص صدام حسین به عنوان رئیس‌جمهور عراق و فرمانده کل ارتش بعث به صحنه درگیری باز هم نتوانستند راهی به گشودن تنگه چزابه بیابند. آتش توپخانه سنگین عراق در چزابه پر حجم‌ترین تهاجم توپخانه‌ای دشمن تا آن روز بود. به عقیده کارشناسان نظامی مهمات به‌کار رفته در نبرد چزابه معادل کل مهماتی بود که تا آن روز علیه مواضع ایران مصرف شده بود اما پاسداران تیپ 21 امام رضا (ع) با رشادت تمام پاتک دشمن را دفع نموده و شجاعانه از مناطق فتح شده پاسداری کردند. بدون تردید حماسه دفاع از بستان و چزابه به عنوان برگی زرین از دلاوری‌های نیروهای رزمنده خراسان در جبهه‌های نبرد ثبت خواهد شد که سهم سرداران شهید محمدمهدی خادم‌الشریعه و ولی‌الله چراغچی در این پیروزی بزرگ ستودنی است و تا زمانی هم که این عزیزان به فیض شهادت نرسیده بودند در اکثر عملیات‌های جنوب حضور فعالانه و موثر داشتند. در مدتی که محمدمهدی در منطقه فرمانده بود، میرزا جواد آقا‌تهرانی دو مرتبه به منطقه آمد. ایشان علاقه خاصی به بچه‌های خراسان و بخصوص شهید خادم الشریعه داشت و اکثر اوقات در سنگر سردار بود. راویان آن روزها می‌گویند: میرزا جواد بسیار کم حرف بود. ولی زمانی که به سنگر آقا مهدی می‌رفت مدت طولانی را صرف صحبت با او می‌کرد. خود میرزا جواد خمپاره شلیک می‌کرد و در مواقعی که از این کار فارغ می‌شد، بیشتر در سنگر آقا مهدی بود. در عملیات آزاد سازی خرمشهر شهید خادم الشریعه نماز صبح ونماز عید مبعث را بر خلاف عادت، فرادا و به دور از هیاهوی جمع خوانده و تا طلوع آفتاب به نیایش پرداخت و از آنجایی که خبر رسید نیروها در ایستگاه حسینیه مورد هجوم وحشیانه عراقی‌ها قرار گرفته‌اند حاج محمد مهدی بلافاصله جهت عزیمت به خط مقدم آماده شد و زمانی که وی را برای صرف صبحانه دعوت کردند، گفت: روزه‌ام و قصد دارم افطار روز مبعث را با پیامبر(ص) در بهشت صرف کنم.

به هر صورت وی خود را به محل درگیری رسانده و درست هنگامی که مشغول سرکشی مستقیم در خط مقدم نبرد بود در آستانه ورود به خرمشهر با زبان روزه در سن 24 سالگی به درجه رفیع شهادت نائل شد. همچنین بعد از جنگ به پاس درخشش فوق‌العاده محمدمهدی و خدمات ارزنده او در ماموریت‌های محوله و تدابیر نظامی‌ ایشان به عنوان فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع) خصوصا دفاع جانانه از شهر آزاد شده بستان در جریان حماسه چزابه و رقم خوردن آن مقاومت بیاد ماندنی در حافظه تاریخ دفاع‌مقدس و همچنین شرکت فعالانه و حضور موثر در عملیات آزاد سازی خرمشهر و به پاس قدردانی و تجلیل از آن همه تلاش و ایثار و از جان گذشتگی، نشان درجه 2 فتح به ایشان تعلق گرفت که طی فرمانی از سوی مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل نیروهای مسلح اعطای نشان به این سردار سرافراز دفاع‌مقدس مورد تصویب قرار گرفت و در جریان مراسم با شکوهی به پدر شهید اهدا گردید.

انتهای خبر/ سایت خبری امروزی ها / کد خبر: ۹۱۴۹
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 972
  • بازدید ماه : 972
  • بازدید سال : 90,361
  • بازدید کلی : 1,024,232
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!