loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 290 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

مجادله اقتصادي روحانی و احمدی‌نژاد

مجادله اقتصادي روحانی و احمدی‌نژاد

مقامات دولتي و حاميان حسن روحاني هر كدام تصويري متفاوت از وضعيت فعلي كشور ارائه مي‌دهند

ارائه آمارهاي متفاوت از سوي احمدي‌نژاد و حسن روحاني درباره اوضاع اقتصادي كشور به بروز مجادله‌هايي بين مقامات فعلي دولت و مشاوران حسن روحاني تبديل شده است. همچنين چند نفر از نمايندگان مجلس كه عمدتا هوادار دولت احمدي‌نژاد هستند، اظهارات يك‌شنبه شب حسن روحاني درباره عملكرد دولت احمدي‌نژاد و وضعيت اقتصادي كشور را سياه‌نمايي ارزيابي كردند. در اين ميان جدال رسانه‌اي هم بين حاميان دولت احمدي‌نژاد و رسانه‌هاي حامي حسن روحاني هم در گرفته است. دعوای دو طرفه زماني داغ شد كه حسن روحاني يك‌شنبه مهمان مجلسي‌ها بود و به همراه تعدادي از مشاوران اقتصادي خود راهي مجلس شد تا گزارشي از اوضاع اقتصادي ارائه‌كند. روحاني در اين ديدار وضعيت فعلي اقتصادي كشور را بسيار منفي دانست و گفت: اين اولين بار است كه پس از دوران جنگ تحميلي در دو سال متوالي، رشد اقتصادي ما منفي است. اين براي اولين بار است كه در كنار رشد اقتصادي منفي، كشور با تورم بسيار بالايي مواجه است.

بيشترين تورم در منطقه و شايد در جهان. براساس آمار مركز آمار بين سال‌هاي 85 تا 90 رقم شاغلان سالي 14 هزار نفر بوده است. همين ارقام به اختصار كافي است كه شرايط كشور را نشان دهد. براي مرور اوضاع كشور از مسئولان فعلي اجرايي كشور نيز استفاده كرده و وضعيت كشور را از آنها جويا شديم اما نتيجه عملي و گزارشات كارگروه‌ها و مسئولان فاصله زيادي با يكديگر داشت. كارگروه‌ها وضع كشور را به‌گونه‌اي ديگر و آمار و ارقامي تشريح مي‌كردند و مسئولان فعلي گزارشات كتبي و شفاهي يا آمار ديگري مي‌دهند كه با يكديگر تفاوت دارد. رئيس‌جمهور منتخب همچنين در بخش ديگري از سخنان خود، نرخ تورم ايران را بيشترين در منطقه و شايد در جهان دانست و آن را چهل و دو درصد اعلام كرد در حالي كه بر اساس اعلام بانك مركزي، نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به خرداد ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد ماه 1391 معادل 35.9 درصد اعلام شده است.

البته سخنان روحاني در حالي ايراد شد كه ساعتي قبل از آن آخرين ديدار هيات دولت دهم با رهبر معظم انقلاب برگزار شد. در اين ديدار احمدي‌نژاد، محمدرضا رحيمي و ساير مقامات دولتي و وزراي حاضر گزارشي از حوزه مديريتي خود ارائه‌كردند كه نشان از بهبود شاخص‌هاي اقتصادي كشور داشت.با اين حال مجادله بر سر اين آمارهاي كاملا متفاوت از ديروز شدت گرفت.

علي‌اصغر زارعي، نماينده تهران و از حاميان احمدي‌نژاد در مجلس ديروز در نطق ميان‌دستور خود به انتقاد از حسن روحاني پرداخت و در صحن علني مجلس اظهار داشت:

آقاي روحاني در نشست روز يك‌شنبه خود با نمايندگان در فرازي گفته شد دولت آينده نه در فكر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فكر آن خواهد بود كه مجلس را با آمار غيرواقعي فريب دهد و در ادامه در ترسيم وضع موجود عنوان كرد كه بر اساس آمار مركز آمار ميزان اشتغال از سال ۸۵ تا ۹۰ در هر سال ۱۴ هزار شغل بوده و اين در‌حالي است كه سايت آفتاب كه در خدمت رئيس‌جمهور منتخب است و اختلاف آمار بين مركز آمار و دولت را در سال ۹۰ بين يك ميليون و ۳۰۰ هزار و يك ميليون و ۶۰۰ هزار عنوان كرد. معلوم نيست اين عدد دور از ذهن يعني ۱۴ هزار شغل از كدامين منبع و مرجع صادر شده و تيم كار‌شناسي با كدامين محاسبات اين عدد را به رئيس‌جمهور منتخب ارائه‌كرده است.

وي ادامه داد: در نادرستي اين آمار همين بس كه بدون هيچ محاسبه پيچيده اگر هر واحد مسكن مهر حداقل يك شغل ايجاد كرده باشد، اين آمار به سادگي نقض مي‌شود. سوال اين است كه اگر كسي در درستي اين آمار شك كند با كدامين استدلال مي‌توان شك او را برطرف كرد. اميدوارم كميته‌هاي مربوطه در ترسيم واقعيات كشور نظير اين اطلاعات عمل نكند تا مصداق پوست خربزه زير پاي دولت جديد قلمداد نشود.

نماينده مردم در خانه ملت تصريح كرد: متاسفانه تشخيص در آن مورد آمار رسمي، دروغ خواندن دستاوردهاي گسترده، بزرگ خواندن كاستي‌ها و تكرار مكرر آنها، القاي بي‌برنامگي و غيرعلمي قلمداد كردن طرح‌ها رويه اخلاقي و منصفانه نبوده و ممكن است انگي به دولت قبل باشد وليكن اين قبيل سياه‌نمايي‌ها چه بسا در آينده‌اي نه چندان دور گريبانگر دولت جديد شود. زارعي در پايان تصريح كرد: برخورد مبتني بر اعتدال حكم مي‌كند از گرفتار شدن در چنين حاشيه‌هاي بي‌حاصل و روش‌هايي كه همگان بر نادرستي آن اذعان دارند، پرهيز كنيم و دولت جديد را بر مبناي واقعيات جامعه قرار دهيم و نه تحليل‌هاي غيرواقعي و غرض‌ورزانه.

همچنين مهدي كوچك‌زاده از ديگر نمايندگان حامي دولت هم طي نوشته‌اي در وبلاگ شخصي‌اش به‌شدت از حسن روحاني انتقاد كرد و نوشت:

در جلسه روز يك‌شنبه آقاي روحاني با نمايندگان مجلس كه غيرعلني بود و زنده از سيما پخش شد! خيلي حرف‌ها و ادعاها مطرح شد كه جاي تامل بسيار دارد. با كمال تاسف تنها در يكي از چندين مورد ادعاي مطرح شده شاهد طرح آماري در باره اشتغال از سوي رئيس‌جمهور منتخب بوديم كه مايل نيستم آنرا تعبير به عدم صداقت و فريبكاري كنم اما بدون شك تهيه‌كنندگان و ارائه‌كنندگان آن به رئيس‌جمهور خيلي به فكر حفظ اعتبار ايشان نبوده‌اند كه جا دارد از ايشان خواسته شود مراقب اين قبيل پوست خربزه‌ها باشند.

آمار اشتغالي كه مركز آمار مورد استناد ايشان براي سال ۹۰ و فقط در استان تهران اعلام نموده و براي همگان قابل دستيابي است حاكي از ايجاد يكصد و پانزده هزار و هشتصد و شصت و دو شغل آن هم فقط در استان تهران است!

جا دارد كه آقاي روحاني كه با استناد به آمار اشتغال مركز آمار عدد ۱۴ هزار شغل را براي نمايندگان مردم بيان نموده‌اند علت اين مغايرت را از مشاورين‌شان سوال فرمايند!

همچنين سايت شبكه ايران هم در مطلبي به انتقاد از حسن روحاني پرداخت و نوشت: به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور منتخب اگر مي‌خواهد از شعار اعتدال فاصله نگيرد، بايد در حلقه مشاوران خود بازبيني نمايد چراكه در اولين سخنراني خود در مجلس شوراي اسلامي، حداقل مرتكب سه اشتباه بزرگ آماري شده است.

ايشان كه تا كمتر از بيست روز ديگر مي‌خواهد سكان اجرايي كشور را در دست بگيرد، در اين جلسه به نمايندگان مردم وعده داده است در دولت آينده با آمارهاي غيردقيق مجلس را فريب نخواهد داد، چرا در همين سخنراني براي سياه نمايي از وضع موجود كشور به آمارهايي چنين بي‌اعتبار و تعجب‌آور كه دور از شأن يك رئيس‌جمهور منتخب است متوسل شده است؟! آيا وجدانا ميزان اشتغالزايي در دوران دولت‌هاي نهم و دهم سالانه 14 هزار شغل بوده است؟



داستان 14 هزار شغل از كجا آمد؟

براي اولين بار مسعود نيلي اقتصاد‌دان نزديك به محافل اصلاح‌طلب كه مشاور اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام هم هست، از ايجاد سالانه فقط 14 هزار شغل سخن گفت.

نيلي 25 فروردين يعني حدودا دو ماه قبل از پيش از برگزاري انتخابات در يك برنامه زنده‌ تلويزيوني گفت كه در فاصله‌ سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ ايجاد اشتغال تقريبا صفر بوده و تنها ۱۴ هزار شغل در كشور ايجاد شده است. بعد از اين برنامه تلويزيوني، بلافاصله وزارت كار نيز در واكنش به آمار و اطلاعات ارائه شده اعلام كرد: به نظر مي‌رسد آمار ارائه شده از سوي آقاي نيلي شايد مربوط به يكي از شهرستان‌هاي كشور است. طبق گزارش مركز آمار در سال 84 نزديك به 11.5 درصد جمعيت فعال كشور بيكار بوده‌اند اكنون و تا پايان سال 91، نرخ بيكاري با افزايش0.7 درصدي نسبت به هشت سال پيش به 12.2 درصد افزايش يافته است در واقع اين آمار نشان مي‌دهد كه تغيير محسوس و زيادي در ميزان بيكاري انجام نشده است كه خود نشان‌دهنده اين است كه طي اين سال‌ها دست‌كم به نيازهاي جديد بازار كار پاسخ داده شده است.



پاسخ هواداران حسن روحاني

در اين ميان تعدادي از هوداران حسن روحاني هم به انتقاد از وضعيت فعلي كشور پرداختند. از جمله مصطفي هاشمي طبا طي مقاله‌اي در شماره روز دوشنبه روزنامه شرق وضعيت موجود را ضعيف ارزيابي كرد و نوشت: تقويت صحيح نشر و گردش آزاد اطلاعات و بيان حقايق براي آحاد جامعه مي‌تواند به شفاف‌سازي وضع موجود منجر شود چرا كه اين شاخص‌ها در سال‌هاي اخير با موانعي در دستگاه اجرايي مواجه شد و آمارهاي متناقض خود دستگاه‌هاي دولتي درباره تورم، رشد اقتصادي، سرمايه‌گذاري، نقدينگي و... گواه اين مدعاست. روزنامه قانون نيز ديروز با انتشار گزارشي تحت عنوان: «پاسخ كارشناسان به آمارهاي شمس‌الدين حسيني» از وزير اقتصاد پرسيده است كه در روزهاي پاياني كارش از «كدام برنامه ارزي و كدام توسعه صادرات» سخن مي‌گويد؟ حسين راغفر هم در گفت‌وگو با روزنامه قانون گفته است: با احتساب تورم ‌بالاي ۳۰ درصد، هزينه‌هاي ۷۰ درصدي تامين مسكن، آموزش و درمان مي‌توان برآورد كرد كه شرايط اقتصادي در ايران براي داشتن يك زندگي به اصطلاح «بخور و نمير» تا چه اندازه نفس‌گير است. راغفر گفته است: از هشت سال پيش تاكنون شكاف طبقاتي در ايران به طرز چشمگيري افزايش پيدا كرده است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و ششم تیر 1392ساعت 9:29  توسط مترجم سیدخلیل مرتضوی/ sulakanbukan 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 144
  • آی پی دیروز : 101
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,808
  • بازدید ماه : 1,808
  • بازدید سال : 91,197
  • بازدید کلی : 1,025,068
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!