loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 223 شنبه 19 اسفند 1391 نظرات (0)

خانه پدر شعر نو کجاست؟


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: خانه نیما در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش از دهستان اوزرود شهرستان نور قرار دارد که توسط جدش بیش از 200سال پیش با گچبری و پنجره‌های زیبای ارسی ساخته شده و خانه نیما همچنین آرامگاه وی است.

به گزارش نامه ، سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگو با (ایسنا)، شهرستان نور از شهرهای مهم رستمدار و یکی از مراکز ملوک استندار بوده است، اظهار کرد: این شهرستان در غرب مازندران قرار گرفته است و دارای پنج شهر نور، بلده، رویان، چمستان و ایزدشهر است.

وی ادامه داد: وسعت شهرستان نور از ساحل دریا تا ارتفاعات البرز میانی، وجود تنوع آب و هوایی، رودخانه‌ها و آبشارهای طبیعی همراه با آثار تاریخی و باستانی این شهرستان را نسبت به دیگر شهرستان‌های استان متمایز کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: شهرستان نور دارای 3 بخش بلده، چمستان و مرکزی و 4 شهر نور، بلده، رویان و چمستان و 9 دهستان است.

فرزانه با بیان اینکه برنج محصول عمده کشاورزی شهرستان نور است، گفت: این شهرستان به لحاظ توسعه صنعتی و گردشگری شرایط ممتازی در استان پیدا کرده است.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی در شهرستان نور اظهار کرد: پارک جنگلی نور در کیلومتر 5نور به محمودآباد با مساحت 400هکتار قرار دارد که از نظر وسعت یکی از بزرگترین پارک‌های خاورمیانه است و انواع گونه‌های جنگلی از جمله افرا، توسکا و انجیلی در آن یافت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: رستوران مجهز و زیبا، آلاجیق‌های متعدد چوبی، پارک‌های بازی کودکان، مسجد، سرویس‌های بهداشتی و زمین های ورزشی از جمله امکاناتی است که برای استفاده مسافران تدارک دیده شده است.

فرزانه ادامه داد: آبشار آب پری در شهر رویان واقع شده که جریان آب با شیبی 60درجه از کوه، دانه‌های سنگی پایین جاده به طرف دره و درختان جنگلی در سینه‌کش کوه منظره زیبایی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه آب معدنی لاویج در 25 کیلومتری جنوب چمستان در روستای ییلاقی لاویج در میان دره‌های جنگلی البرز قرار دارد، گفت: خواص بالای درمانی دردهای استخوان، مفاصل، بیماری‌های پوستی آب معدنی لاویج سبب شده که در تمام فصول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: پارک جنگلی کشپل در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل پارک جنگلی کشپل قرار دارد که حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود، وجود چشمه‌های پر آب با گوارایی ویژه،‌ امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این پارک را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل کرده است.

فرزانه اظهار کرد: فیل سنگی بعد از گذر از آب گرم لاویج با حداقل 10 دقیقه پیاده روی در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل فرسایش طبیعی به شکل یک فیل سنگی خودنمایی می‌کند و برای بازدید‌کنندگان قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه خانه نیما یوشیج توسط پدربزرگ وی روستای یوش ساخته شده است، افزود: این خانه از جمله آثار دوران قاجاریه محسوب می‌شود، همچنین به لحاظ اینکه یکی از شعرای مشهور کشورمان در آن می‌زیسته، از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: خانه نیما یوشیج دارای پلان معمولی تیپ قاجاریه است که سردر ورودی این بنا به تاریخ 1128 است در حالی که در شیر سرنمای قسمت شمالی آن تاریخ 1136 قید شده است.

فرزانه افزود: جبهه شمالی این خانه دارای یک ارسی پر ارزش با طرح گره‌چینی پرکار است و اتاق‌های طرفین ارسی و دارای 6 نورگیر مشبک چوبی با طرح‌های جالب است.

وی با اعلام اینکه عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت و گل و چوب و روکار نما نیز گچ بری است گفت: این خانه یک بار در سال 70 مورد مرمت قرار گرفت و در سال 73 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و مجددا در سال 75مرمت اساسی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد:خانه نیما در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش از دهستان اوزرود شهرستان نور قرار دارد که توسط جدش بیش از 200سال پیش با گچبری و پنجره‌های زیبای ارسی ساخته شده و خانه نیما همچنین آرامگاه وی است.

فرزانه تصریح کرد: شهر تاریخی ناتل نور در 5 کیلومتری جنوب شهرستان نور در دل جنگل‌های انبوه در روستایی به همین نام بین شهر باستانی کجور و آمل واقع شده است.

وی یادآور شد: این شهر 200 هکتار وسعت دارد که 50 درصد آن در زیر دو روستای ناتل و خوریه مدفون شده و 50 درصد دیگر شهر در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته است و هیات بررسی در فصل نخست در سال 86 موفق به شناسایی شهر در دل جنگل شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه بقعه آقا شاه بالو زاهد در بخش چمستان شهرستان نور قرار دارد و از بناهای قرن نهم هجری قمری است، افزود: این بنا هشت وجهی است و گنبدی دو پوش با نمای بیرونی هشت وجهی بر بالای آن ساخته شده است.

فرزانه ادامه داد: این بنا متعلق به آقا شاه بالو زاهد از عرفای اواخر قرن 7 و اوایل قرن 8 و مرشد شیخ حسن جوری عامل اصلی قیام سربه داران خراسان در عهد حکومت مغولان است.

وی با اشاره به اینکه بقعه جمشید کیا سلطان در داخل شهر رویان قرار دارد، افزود: بدنه و گنبد آن هشت ضلعی است و بر ترک ضلع شمالی آن کتیبه‌ای از آجر برجسته به چشم می‌خورد که بر روی آن نام متوفی در سال 851 هجری قمری حک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: برج سلطان دومین بنای مرتفع شهرستان نور در شهر بلده و در دامنه کوه واقع شده و گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ است.

فرزانه افزود: در این بنا کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد(ص) و نام حضرت علی(ع) بر آن نقش بسته است.

4270.jpg

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 250
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 382
  • باردید دیروز : 90
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 382
  • بازدید ماه : 3,306
  • بازدید سال : 92,695
  • بازدید کلی : 1,026,566
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!