loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 305 چهارشنبه 27 دی 1391 نظرات (0)

فریدون احمدی: «هه‌ژیان» در مورد چگونگی به ‌وجود آمدن رقص ‌های کردی است
«فریدون احمدی»: «"هه‌ژیان" در مورد پیدایش و چگونگی به‌وجود آمدن رقص‌های اصیل کردی است و جنگها و نزاع‌های عروسی و شادی‌های کهن مردم کردستان را به نمایش می‌گذارد.»
کُرد پرس: هنرمند کردستانی «فریدون احمدی» نویسنده و کارگردان نمایش آیینی میدانی "هه‌ژیان" در گفت و گو با خبرگزاری کُرد پرس در مورد اجرای این نمایش در بخش میدانی نمایش های ئایینی در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی ایران گفت: «چندین دوره است که در این جشنواره شرکت می کنم و هر سالی هم که در جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی حضور داشته ام. برنامه و آیین های کردستان را که آمیخته با رقص کردی (هه لپه رکی) است با همکاری عوامل گروه در قالب نمایش اجرا نموده ام.»
وی همچنین گفت: «بسیاری از مردم که در جشنواره های مختلف، نمایش ما را از نردیک دیده اند این سؤال را می پرسند که این رقص های کردی (هه لپه رکی) و حرکات موزون، آیا تنها یک رقص ساده هستند یا چیزی در درون خود دارند؟ من نیز با شنیدن این سؤالها، به درون خود رجوع کردم و گفتم که اکثر مردم ایران انواع مختلف رقص کردی را مشاهده کرده اند. بایستی آن را به شیوه ای دیگر ارائه داد و در نتیجه برای رسیدن به این هدف تحقیق و پژوهش کردم و تعدادی از این رقص های کردی را انتخاب کرده و آنها را ریشه یابی نمودم. که در کجا؟ چه زمانی؟ به چه دلیلی؟ و ... این "هه لپه رکی"ها به وجود آمده اند.»
این هنرمند سنندجی در ادامه افزود: «در نهایت یک خط داستانی برای آن تعیین کردم و آن را به شکل نمایش آیینی "هه‌ژیان" در آوردم که توسط گروه تئاتر مدرن سنندج در دو سانس مختلف با حضور دکتر سید «محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر «حمید شاه آبادی» معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگردان سرشناس کردستان دکتر «قطب الدین صادقی» و «حسین مسافر آستانه» رئیس مرکز هنرهای نمایشی ایران در بخش میدانی نمایش های ئایینی در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی ایران اجرا شد.»
احمدی در ادامه صحبتهایش تأکید کرد: «اگر می خواستم این رقص ها را جدا جدا به نمایش در می آوردم برای مخاطب دلچسب نبود و در وسط آن فاصله می افتاد، به همین دلیل داستانی برای آن نوشتم که زندگی پیرمرد و پیرزنی را به تصویر می کشد. در این نمایش این دو شخصیت، داستان زندگی خود را برای مخاطب بازگو می کنند که چگونه در سر چشمه با همدیگر آشنا شده اند، چگونه با همدیگر سر کار کشاورزی و مزرعه می رفتند، چگونه زمین را شخم می زدند، چگونه محصول را درو می کردند و در آسیاب آن را به گندم تبدیل می نمودند و ... . در واقع در بخش هایی از این نمایش، کارهای روزمره یک خانواده کُرد را به نمایش در آوردیم.»
وی همچنین گفت: «نمایش آیینی "هه‌ژیان" در مورد پیدایش و چگونگی به‌وجود آمدن رقص‌های اصیل کردی است و جنگها و نزاع‌های عروسی و شادی‌های کهن مردم کردستان را به نمایش می‌گذارد و برای مخاطب بازگو می کند که هر یک از این فرم‌ها، رقص‌ها و نزاع‌ها چگونه و بر سر چه چیزی به وجود آمده است.»
احمدی در مورد استقبال مردم از نمایش آیینی میدانی "هه‌ژیان" در فضای باز مجموعه تئاتر شهر تهران، گفت: «استقبال مخاطبان از این نمایش من و عوامل گروه را خیلی خوشحال کرد و از این نظر خیلی خوشحالم که این همه تماشاگر کاری از یک گروه کردستانی را از نزدیک دیدند.»
این کارگردان جوان کُرد در مورد مدت زمان تمرین گروه "تئاتر مدرن سنندج" برای آمادگی و حضور در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی ایران گفت: «برای اجرای نمایش "هه‌ژیان" در این جشنواره دو ماه تمرین کردیم. اعضای این گروه اکثرشان دانشجوی رشته های مختلف هستند و هیچکدام در رشته تئاتر تحصیل نمی کنند.»
سید «فریدون احمدی» نویسنده و کارگردان نمایش آیینی میدانی "هه‌ژیان" در پایان این گفت و گو تأکید کرد: «از تمام عوامل نمایش "هه‌ژیان" تشکر ویژه می کنم، به دلیل اینکه یک نمایش با همت و تلاش تمامی اعضای گروه به اجرا در می آید و در نهایت از دانشگاه پیام نور سنندج، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و همچنین انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان برای حمایت و حضور این گروه در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی ایران تشکر و قدردانی ویژه می نمایم.»
عوامل نمایش آیینی میدانی "هه‌ژیان" عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: سید فریدون احمدی
دستیار کارگردان: هوشیار قوامی
بازیگران: کمال فتحی (پیرمرد)، روناک یوسفی (پیرزن)، سیدآزاد پیرخضری (نماد سپیدی)، کاوان بوستان (نماد پلیدی)، هوشیار قوامی (داماد)، اکرم محمدی (اهالی روستا)، هاجر یوسفی (اهالی روستا)، شیلان صلواتی (اهالی روستا)، فرزین اسدی (اهالی روستا)، کمال محمودزاده (اهالی روستا)، صلاح محمدی (اهالی روستا)، سامان علی کرمی (اهالی روستا)، جبار ولی زاده (اهالی روستا)، سید هستی شیخ احمدی (بچه روستایی) و شراره ابراهیمی (عروس)
سرپرست موسیقی: کردوان بوستان ـ دهل و تنبک
نوازنده: رحمان منبری ـ نرم نای، سرنا و شمشال
طراح و اجرای لباس: آفاق یعقوب نژاد
طراحی و ساخت صحنه: هوشیار قوامی
طراحی اعلان و برنوشت: سیدآزاد پیرخضری
مدت زمان نمایش: 35 دقیقه
کاری از: گروه تئاتر مدرن سنندج
سید فریدون احمدی سال 1359 در شهر سنندج متولد شده است، دارای مدرک کارشناسی حسابداری است و از سال 1377 شروع به فعالیت در زمینه هنر تئاتر نموده و از سال 1384 با کارگردانی نمایش های مختلف کار خود را ادامه داده است. وی تاکنون در نمایش های «آمانیه»، «سریاس»، «چووپی»، «شبانان» و ... همچنین کارگردانی نمایش‌های «قلمرو ممنوعه»، «خرم‌شیر»، «من خوابم نمیاد»، «پیره لاو»، «هه ژیان»، «دشت بلوط» و «بنفشه، مگه دست فروشی عیبه؟»، «اعتیاد چه باید کرد...؟» و ... بهعنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است.
احمدی با این نمایش ها در جشنواره های مختلف تئاتر در ایران حضور داشته است، از جمله: دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی، سه دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، جشنواره های مختلف استان کردستان و جشنواره های مختلف تئاتر در سطح کشور.

کد مطلب: 11840 | تاريخ: ۱۳۹۰/۵/۱۶ | ساعت: ۱۶ : ۵۴

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 38
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 367
  • آی پی دیروز : 101
  • بازدید امروز : 679
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,275
  • بازدید ماه : 2,275
  • بازدید سال : 91,664
  • بازدید کلی : 1,025,535
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!