داستان برنارد مادوف را حتماً به یاد دارید ، یکی از مدیران مالی معروف آمریکا  که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار به شیوه پانزی ( از طریق ایجاد شرکت های هرمی) کلاه برداری  کرده است. نام این روش کلاه برداری از حقه باز معروفی به نام شارلز پانزی که در دهه ی ۲۰ (۱۹۲۰) در آمریکا فعال بوده اقتباس شده است.�
 گویا اینکه این شیوه کلاه برداری که اکنون با نام مادوف شهرت یافته به غیر از آمریکا  در نقاط دیگر جهان نیز باب شده است.

 


 به گزارش نظام آباد پلیس انگلیس به تازگی سه مرد ۴۰، ۴۳ و ۳۸ ساله را به جرم کلاهبرداری ۸۰ میلیون پوندی بازداشت کرده است. این سه نفر نیز با الگو گرفتن از مادوف، از طریق ایجاد شرکت های هرمی اقدام به کلاهبرداری از ۶۰۰ سرمایه گذار کرده اند. تعدادی از ورزشکاران مشهور و ستاره های سینمایی این کشور نیز در جمع قربانیان این کلاه برداران قرار دارند.

 


با آنکه این شیوه کلاهبرداری هر چند وقت یک بار تکرار می شود و سپس با سر و صدای زیاد  فاش می شود، باز هم مردم به دام می افتند.

 


یکی از قربانیان این کلاهبرداران زن ۴۸ ساله ایست که ۵۰ میلیون پوند در شرکت آنها سرمایه گذاری کرده است. او می گوید:” آنها پول درمان پسرم را بالا کشیدند امیدوارم پلیس آنها را به سزای اعمالشان برساند.”

 


پلیس چندین  شیئ گرانقیمت به ارزش  ۱ میلیون پوند، ۲۵۰ هزار پوند پول نقد و سه خودرو گرانقیمت به ارزش ۸۰۰ میلیون پوند از این سه نفر کشف و ضبط کرده است.