loading...
سولاکان
سولاکان -ابوالمومن

YFBVo

سیدخلیل مرتضوی بازدید : 258 دوشنبه 08 خرداد 1391 نظرات (0)
مصاحبه با "ماری جین" کارآفرین برتر
کارآفرین کسی است که براساس حرفه و مهارتش مبتکر طرحی جدید شود

اشاره

به‌ دليل‌ اهمیت جايگاه‌ ويژه‌ كارآفرينان‌ در روند توسعه‌ و رشد اقتصادي‌، بسياري‌ از دولت‌ها ‌تلاش‌ مي‌كنند با حداكثر امكانات‌ و بهره‌برداري ‌از دستاوردهاي‌ تحقيقاتي‌، شمار هر چه‌ بيشتري‌ از جامعه‌ را كه‌ داراي‌ ويژگي‌هاي ‌كارآفريني‌ هستند به‌ آموزش‌ در جهت‌ كارآفريني‌ و فعاليت‌هاي‌ كارآفرينان تشویق و هدایت کنند. زیرا آنان با مهارتي ‌كه‌ در تشخيص ‌فرصت‌ها و حركت‌ در جهت‌ توسعة‌ ‌موقعيت‌ها دارند، پيشگامان‌ حقيقي‌ تغيير در اقتصاد و تحولات‌ اجتماعي‌ محسوب‌ مي‌‌شوند. آن‌ها با استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های خویش موجب پیدایش کارآفرینی شده و چرخ‌های صنعت کشور را در عرصه‌های مختلف به گردش درمی‌آورند.

ماری جین، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد انگلیس است. وی از دوران دانشجویی به فکر اشتغال بوده و در زمینه‌های مختلف کاری، مهارت‌هایی کسب کرده است. اغلب مشاغل وی به صورت نیمه وقت بوده‌اند تنوع کاری و کسب مهارت‌های مختلف، موجب خلق ایده‌های بسیار جدیدی در ذهن وی شد و سرانجام وی را برآن داشت تا مستقل از دیگران و برای خود کار کند. وی با توجه به رشته دانشگاهی و مهارت‌هایی که کسب کرده بود، احتیاج به شغلی داشت که هم بتواند به تحصیلش ادامه دهد و هم کسب درآمد کند. بنابراین بهترین شغل درشرایط کنونی برای وی فضای وب و طراحی سایت بود، زیرا به لحاظ مالی هنوز سرمایه کافی برای راه اندازی شرکت طراحی و خدمات کامپیوتری نداشت. بنابراین کارش را درجایگاه یک طراح شبکه آغاز کرد. اکنون سه سال از زمان شروع کارش می‌گذرد و وی چنان در کارش پیشرفت کرده که رویای ذهنی خویش را تحقق بخشیده و شرکتش را راه اندازی کرده است. درهمین رابطه مصاحبه‌ای با وی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

خانم ماری جین، با تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، لطفا بفرمایید که تعریف شما از کارآفرینی چیست و با چه هدفی این کار را آغاز کردید؟

به عقیده من کارآفرینی نوعی خلاقیت ذاتی است که نمی‌توان زمان و مکان آن را به درستی تعریف کرد. ذهن پیوسته درگیر تحلیل‌ها و حل مسائل مختلف است و همواره راهکاری جدید را از طریق آزمون و خطا دنبال می‌کند. قطعا نمی‌توانم بگویم که از چه زمانی چنین تصوراتی داشته‌ام، اما تحقیق درباره رابطه علت و معلولی و نحوه خلق کارهای جدید از همان دوران کودکی در من وجود داشته است. درباره هدفم باید بگویم که همیشه به دنبال استقلال مالی و راه‌اندازی محلی برای کسب و کار بوده‌ام، اما در آن هنگام شرایط به گونه‌ای بود که نتوانستم رویایم را به حقیقت تبدیل کنم. پس از کار در دوران دانشجویی و آشنایی با جنبه‌های مختلف اشتغال، ابعاد تازه‌ای در ذهنم شکل گرفت. مهارت در کامپیوتر، واسطه‌ای برای ورود من به دنیای کارآفرینی بود. پس از آن فهمیدم که با داشتن مهارت‌های مورد نیاز و کمی مشاوره از افراد دیگر می‌توانم به طور مستقل رویایم را به حقیقت تبدیل کنم.

نحوه فعالیت شما به چه شکلی بوده و چگونگی ارتباط با شرکت‌های دیگر را توضیح دهید؟

همان طور که گفتم کار اصلی من طراحی و راه‌اندازی صفحات سایت‌های اینترنتی است. در ابتدا همانند بازاریاب‌های دیگر به تنهایی به شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف می‌رفتم و پیشنهاد کار می‌دادم، برخی از آن‌ها نمونه‌های کاری مرا می‌دیدند و سفارش طراحی می دادند. خوب آغاز کار به همین صورت بود و هنوز مشتریان و مخاطبان زیادی نداشتم. اما آرام آرام کارهایم مورد توجه شرکت‌های بزرگ تجاری قرار گرفت و معمولا کارهای بزرگ، نیازمند انرژی زیاد و مهارت فراوان است، از طرفی به جز این فعالیت، با گذراندن دوره‌های آموزشی، مهارت‌های دیگری نیز در همین رابطه کسب کرده بودم که شامل طراحی جست‌وجوی پیشرفته اخبار و اطلاعات و مقالاتی مرتبط بود که محتوای کاری را زیادتر کرده بود، به دلیل حجم بالای کارها به کسی احتیاج داشتم که در برخی از کارها از وی کمک بگیرم، مجبور بودم تمام طول روز در خانه بمانم و کار کنم در نتیجه به فکر راه‌اندازی یک شرکت افتادم و از آنجایی که سرمایه کافی نداشتم با یکی از همکاران به طور مشارکتی شرکت را راه‌اندازی کردیم. شرکت‌های تجاری از طرح‌های ما در سایت‌های مختلف استقبال کردند و از همان جا پیشنهادهای بالا شروع شد. درواقع نقطه عطف کارم را از زمان همکاری با دوستانم می‌دانم که با استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های آنان توانستیم تیمی منسجم و متحد تشکیل دهیم و با اعمال نظرات یکدیگر در عرصه‌های مختلف آثار بزرگی به وجود آوریم. فکر راه‌اندازی شرکت نیز طرحی گروهی بود زیرا خودم هنوز آماده نبودم تا چنین فعالیتی را آغاز کنم. تیم دو نفره ما تبدیل به تیمی سه نفره شد و پس از گذشت یک سال، مااعضای گروه را به هفت نفر افزایش دادیم. امروز در سومین سال تاسیس شرکت ما گروهی فوق‌العاده هستیم که با استفاده از تجربیات یکدیگر هم توانستیم ظرفیت کاری را افزایش دهیم و هم توانستم در جایگاه یک کارآفرین کارم را با بهترین دوستان و همکلاسان دوره دانشگاه به این مرحله ارتقا دهم.

مهم‌ترین موانع و مشکلات شما چه چیزهایی بودند؟

در آغاز موانع بسیاری وجود داشت. اما تنها امتیاز من سابقه‌کاری و تجربه‌هایی بود که طی کارهای نیمه‌وقت در دوره دانشجویی به دست آورده بودم. فقدان یک محل مناسب برای فعالیت‌ها، بازاریاب و مشاور، ناتوانی در به پایان رساندن به موقع سفارش‌ها و مشکل ادامه تحصیلم تنها بخشی از مشکلات بودند. از طرف دیگر هنوز به لحاظ مالی توانایی نداشتم تا کارم را به صورت گروهی و با همکاران زیادتری آغاز کنم.

چگونه توانستید برمشکلات فائق شوید؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین تصمیمی که در آن شرایط دشوار گرفتم، مرخصی تحصیلی بود. حجم کارها به حدی افزایش یافته بود که دیگر نمی‌توانستم به طور همزمان و انفرادی همه آن‌ها را انجام دهم. در نتیجه یک ترم از دانشگاه مرخصی گرفتم و با تمام توان کارکردم و سفارش گرفتم، می‌دانستم که وقت زیادی ندارم بنابراین به محض این که به لحاظ مالی به شرایط مناسبی رسیدم، با یکی از دوستانم شریک شدم و شرکت را با تیمی سه نفره آغاز کردیم.

آیا اکنون به خواسته‌ها و آرمان‌های خود رسیده‌اید، برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

تا حدود زیادی به رویای کودکی‌ام دست یافته‌ام. خوشحالم از این که به طور مستقل و در جایگاه یک کارآفرین علاوه بر کار مورد علاقه‌ام، بهترین دوستانم را نیز در کنار خود دارم و از راهنمایی‌ها و ایده‌های آنان استفاده می‌کنم. طی برنامه‌ریزی‌هایی که با همکارانم انجام داده‌ام، قصد دارم تا شرکت را گسترش دهم و شعبه دیگری افتتاح کنم.

در جایگاه یک کارآفرین برای علاقمندان و کسانی که قصد دارند در آینده حرفه شما را دنبال کنند، چه توصیه و پیشنهادی دارید؟

برای کارآفرین شدن باید با آنان همراه شد، مانند آنان فکر کرد و مانند کارآفرینان تجربه اندوخت. در واقع کارآفرین کسی است که با راه‌اندازی شغلی پردرآمد جامعه و افراد آن را تحت تاثیر قرار دهد و با توجه به حرفه و مهارتش مبتکر طرحی جدید شود. ازهمین حالا شغل ایده‌آل خود را آغاز کنید، افکار منفی را کنار بگذارید و تصور نتوانستن و نشدن را از ذهن خود پاک کنید. همیشه کسی است، که به پیشنهاد کار شما پاسخ مثبت دهد. باید تجارت خویش را آغاز کنید، حتی اگر رقبا از مدت‌ها قبل به ثبات شغلی رسیده باشند. کارآفرینی نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر خطرپذیری و انعطاف‌پذیری زیادی نیاز دارد. بنابراین مجبوریم تا با تمام توان و بدون ترس از شکست در مسیری موفقیت گام برداریم.

 

ترجمه: سيدرسول ميرزايي موسوي

Source :

Successful Entrepreneurs

KHALIL MORTAZAVI SULAKANBUKAN TRANSLATOR

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم من سيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي به مسايل ورزشي اجتماعي سولاكاني ايراني جهاني -عمومي علاقه مندم. "پێشه‏کی...!" سڵاوو رێزم هه‏یه بۆ هه‏مو لایه‏ك.له م وێبلاگه‏م سه‏باره‏ت به هه‏مو شتێک ئه‏نووسم.هیوادارم ببێته جێی شانازی بۆ هه مو مان!! I am khalil mortazavi,and interested in sport,social,soolakanian, iranian,and briefly all of the world.mobile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سولاکان

     

    سولاکان - منزل پدری 21/1/1394 -سیدخلیل مرتضوی

    KR8yk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2744
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 333
  • آی پی دیروز : 101
  • بازدید امروز : 540
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,136
  • بازدید ماه : 2,136
  • بازدید سال : 91,525
  • بازدید کلی : 1,025,396
  • با یک کلیک بر روی لینک زیر 5 هزار تومان هدیه بگیرید!